Wyrok NSA z dnia 18 października 2022 r., sygn. I FSK 120/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA del. Elżbieta Olechniewicz (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 18 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej C. sp. z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 października 2021 r. sygn. akt I SA/Po 450/21 w sprawie ze skargi C. sp. z o.o. w P. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty podatku VAT za sierpień 2018 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 1) zasądza od C. sp. z o.o. w P. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 października 2021 r., sygn. akt I SA/Po 450/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, po rozpoznaniu skargi C. sp. z o.o. w P. (dalej: Strona lub Skarżąca) na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu (dalej: organ drugiej instancji lub DIAS) z dnia 10 marca 2021 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty podatku VAT za sierpień 2018 r., działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę (opisany wyrok i powołane w uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych dostępne są na: www.orzeczenia.nsa.gov.pl).
Sąd pierwszej instancji uznał, że w niniejszej sprawie brak jest podstaw prawnych do prowadzenia na wniosek Skarżącej postępowania w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za sierpień 2018 r., gdyż wskazana przez Skarżącą w deklaracji VAT-7 za ten okres kwota do zwrotu w wysokości 2 100,00 zł nie mieści się w pojęciu nadpłaty w rozumieniu art. 72 § 1 i następne ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 1325 ze zm., dalej: Ordynacja podatkowa), lecz odpowiada pojęciu zwrotu podatku, którego legalna definicja została zawarta w art. 3 pkt 7 tej ustawy. Ponadto, zdaniem Sądu, przy wydawaniu zaskarżonego postanowienia nie zostały naruszone zasady ogólne Ordynacji podatkowej.
