Czy od 2026 r. podatnik może nadal rozliczać koszty samochodów spalinowych (na użyczeniu, leasingu, wykupionych i wprowadzonych do środków trwałych) według dotychczasowych zasad oraz jak traktować busy z homologacją ciężarową, ale wpisane jako osobowe
PROBLEM
Dzień dobry, Podatnik od 2023 r. użytkuje samochód osobowy spalinowy w firmie na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia (od współmałżonka) o wartości poniżej 150 000 zł, czy od stycznia 2026 r. może nadal korzystać ze starych zasad rozliczania kosztów związanych z tym samochodem?
Podatnik posiada również drugi samochód spalinowy o wartości powyżej 150 000 zł na podstawie umowy leasingu (od lutego 2024 r.), który ma zamiar wykupić w grudniu - czy jeśli zakupi go w grudniu (również w grudniu wprowadzi go do środków trwałych, ale pierwszy odpis amortyzacyjny będzie od stycznia 2026 r. - to czy nadal może korzystać w roku 2026 r. ze starych zasad rozliczania tego samochodu? Czy decyduje tutaj data wprowadzenia do środków trwałych czy wykonanie pierwszego odpisu amortyzacyjnego?
Trzeci samochód spalinowy jest użytkowany w firmie na podstawie umowy leasingu - firma nie chce go wykupić z leasingu ze względu na brak środków finansowych, wartość samochodu powyżej 150 000 zł - czy zapłacenie w listopadzie 2025 r. 5 rat leasingowych i otrzymanie od leasingodawcy faktury na tą większą kwotę pozwoli na uwzględnienie tej kwoty w kosztach firmy na starych zasadach czy jednak należy to rozliczyć w czasie i uwzględnić nowe zasady?
Co z samochodami, które w dowodzie mają wbite, że są osobowe, ale są rozliczane jak ciężarowe na podstawie dodatkowego badania technicznego - busy (jeden rząd siedzeń i paka) w firmie budowlanej?
