Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.671.2025.3.JS
Aby skorzystać z ulgi podatkowej na prace przy zabytkach, podatnik musi posiadać pozwolenie i zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające zakres i zgodność wykonanych prac, przy czym odliczenie od podstawy opodatkowania jest możliwe tylko dla wydatków poniesionych przed 2023 r., jeśli zaświadczenie takie nie jest wymagane.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 września 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A.A prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług (...) oraz Gospodarstwo Rolne (wyłączone z działalności gospodarczej) i jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT na podstawie rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 oraz art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT od 1 sierpnia 2017 r.
Pan A.A opłaca podatek wynikający z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu ewidencjonowanego od 2021 r. i nie przewiduje zmiany formy opodatkowania.
Państwo B i A.A posiadają wspólnotę majątkową jednak rozliczenia podatkowe prowadzone są osobno.
Wnioskodawca jest współwłaścicielem (drugim współwłaścicielem jest współmałżonka Pana A.A) zabytkowej nieruchomości położonej w X i wpisanej do rejestru zabytków nieruchomych decyzją nr (...) z (...) 2019 r. oraz jej aktualizacją nr (...) z (...) 2019 r. wydanymi przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...).
Zgodnie z dokonaną aktualizacją księgi rejestru zabytków nieruchomych, obecnie rejestr zabytków obejmuje: budynek (...)(wpisany do rejestru zabytków znak:(...), figurujący dotąd w rejestrze pod nr (...)), tworzące aktualnie „(...)”.
Pan A.A uważa, że prawidłowo udokumentowane wydatki (faktury VAT od podmiotów nie korzystających ze zwolnienia) poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie (odtworzeniowe) oraz budowlane prowadzone na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków - stanowią podstawę do zastosowania ulgi na zabytki.
Prace przy terenach zielonych, które można zaliczyć do prac konserwatorskich i restauratorskich służą zachowaniu i przywróceniu pierwotnego stanu, tj.
·prace pielęgnacyjne starych drzew;
·nasadzanie nowych drzew;
·utrzymanie (konserwacja i renowacja) starych drzew, które są uznawane za pomniki przyrody;
·wykonywanie dróg, alejek-zgodnie z projektem.
Wszelkie prace były i będą przeprowadzane zgodnie z projektem zagospodarowania terenu, zatwierdzonym przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (decyzja nr (...) z (...) 2023 r.) i pod jego nadzorem, mając na celu zachowanie i odrestaurowanie oryginalnego charakteru wartości historycznej oraz podnoszenie walorów artystycznych całego zespołu (...).
Powyższe stanowisko oceny przedstawionej sytuacji jest również potwierdzone poprzez wydanie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Interpretacji Indywidualnej z 12 maja 2023 r. nr 0112-KIDL2-1.4011.180.2023.4.MKA.
Uzupełnienie wniosku
Wniosek dotyczy okresu dla lat podatkowych 2022 - 2024.
Nieruchomość została zakupiona (...) 2017 r. na podstawie aktu not. (...).
(...) jest zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków nieruchomych pod nr (...) na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) z (...) 1972 r., znak (...) (figurujący dotąd w rejestrze pod nr (...), zgodnie z informacją urzędową (...) w (...) z (...) 2008 r., znak: (...)). Ochroną konserwatorską jest objęty cały obszar (...), zgodnie z ww. decyzją. Drzewostan jest zróżnicowany względem wieku, duży procent stanowią okazy stare, których wiek można szacować na ok. 200 lat., znajdujące się w północno-wschodniej części. (...) w X jest datowany na koniec XVIII wieku.
Wszelkie prace zostały wykonane w okresie 2022 r. – 2024 r.
Wszelkie wykonane prace przy terenach zielonych ((...)) wpisują się zarówno w prace konserwatorskie jak i restauratorskie, zgodnie z zapisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad nimi (art. 3 pkt 6-8). W ramach prac konserwatorskich wykonano szereg zabiegów pielęgnacyjnych, polegających na: usunięciu posuszu i samosiewu; cięciach sanitarnych, które to należało następnie oczyścić, uformować i zaimpregnować odpowiednimi preparatami ogrodniczymi celem zabezpieczenia ich przed przyszłymi procesami chorobotwórczymi. W wielu przypadkach ((...) drzewa) wymagane były zaawansowane zabiegi lecznicze, które miały usunąć ubytki wgłębne, kominowe, pęknięcia mrozowe i zrakowacenia. Należało również zastosować zabezpieczenia w postaci wiązań i podparć. Część drzew należało usunąć ze względu na zły stan zdrowotny lub ich całkowite obumarcie. W miejsce usuniętych drzew zostały zakupione i nasadzone kolejne (nasadzenia kompensacyjne), które wymagają dodatkowej pielęgnacji (kontrola wilgotności podłoża, zasilanie nawozami, cięcia korygujące koron). Prace restauratorskie i budowlane przeprowadzone na terenie parku objęły: formowanie koron drzew, nasadzenia nowych drzew i krzewów we wnętrzach traktów pieszych i pieszo jezdnych, wykonanych z nawierzchni mineralnej, co pozwala na uczytelnienie historycznej kompozycji stworzenie dekoracyjnej oprawy. W ramach czynności restauratorskich i budowalnych (w tym odtworzeniowych) w zakresie ścieżek spacerowych/alejek został usunięty gruz po wyburzonych budynkach gospodarczych po (...) na terenie (...). Zostały częściowo wykonane ścieżki spacerowe ok. (...) m2 (całość powierzchni ścieżek to (...) m2) co obejmowało następujące prace budowlane - wyrównanie terenu, wybranie ziemi na wytyczonym terenie, utwardzenie gruzem i kruszywem łamanym, wykonanie nawierzchni i obrzeży.
Na pytanie, czy na moment poniesienia przez Pana wydatków związanych z pracami na terenach zielonych w parku sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych oraz jeśli tak – to co obejmowało posiadane pozwolenie odpowiedział Pan, że pozwolenie na prowadzenie prac na terenie parku zostało wydane (...) 2018 r., (...), decyzja nr (...) obejmująca pozwolenie na prowadzenie prac związanych z rewaloryzacja (...) na działkach nr ewid. 1/1,2/1,3/1,3/2, 1/2, położonych w miejscowości X gm. (...). Prace mają być prowadzone na podstawie projektu „(...)” opracowanego przez mgr inż. architekt krajobrazu (...). Ww. projekt rewaloryzacji obejmuje prace polegające m.in. na: wykonaniu zabiegów pielęgnacyjnych i leczniczych drzew, również ich usuwaniu, nowe nasadzenia, usunięciu gruzu, wykonaniu ścieżek spacerowych/alejek (wyrównanie terenu, wybranie ziemi na wytyczonym terenie, utwardzenie kruszywem i gruzem, wykonanie obrzeży).
Na pytanie, czy po poniesieniu tych wydatków uzyskał Pan zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót oraz jeśli tak – to kiedy to zaświadczenie zostało Panu wydane oraz jaki zakres prac obejmuje odpowiedział Pan, że uzyskane zaświadczenia od (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...), są datowane w dniach: (...) 2022 r. nr (...) oraz (...) 2025 r. nr (...) i zgodnie z ich ogólnymi zapisami stwierdzają, że „(…) Nieruchomość jest utrzymana i konserwowana zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami”. Zaświadczenia nie posiadają szczegółowych zapisów określających zakres wykonanych prac/robót.
Wszystkie poniesione wydatki na prace i roboty na terenie parku są poprawnie udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na prawidłowe dane podatnika - Pana A.A.
Wszystkie poniesione wydatki zostały odliczone od dochodu w zeznaniu rocznym dla osób fizycznych i nie zostały sfinansowane ani dofinansowane w żadnej formie.
Pytanie
Czy zastosowanie „ulgi na zabytki” w odniesieniu do wydatków poniesionych na prace restauratorskie i konserwatorskie na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków upoważniają do obniżenia podstawy do opodatkowania podatkiem od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, można zastosować zapis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 26hb w zakresie wydatków poniesionych na ochronę zabytków.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jestnieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z uwagi na fakt, że w uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wniosek dot. lat podatkowych - od 2022 r. do 2024 r. to konieczne jest odwołanie się do przepisów ulgi na zabytki w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. oraz od 1 stycznia 2023 r.
Zgodnie z art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
1. Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
2. Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:
a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
3. Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1)ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2)ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;
3)ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.
4. Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
5. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
6. Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.
7. Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
8. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
9. Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
10. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
11. W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.
12. Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Na podstawie powyższych przepisów wyjaśniam, że w przypadku wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:
·być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków w momencie ponoszenia wydatku,
·posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
·posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,
·posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:
·dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
·odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,
·wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,
·wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.
Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy i podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1265; „ustawa zmieniająca”) w art. 1 pkt 12 zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zbytki.
W myśl art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:
1. Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
3)(uchylony)
2. Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
3)(uchylony)
3. Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1)ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2)ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.
3)(uchylony)
4. Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
5. (uchylony)
6. Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.
7. Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2)ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
8. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
9. Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
10. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
11. W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.
12. Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2024 r. poz. 1837);
2)pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Na podstawie powyższego przepisu wyjaśniam, że w przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane poniesionych od 1 stycznia 2023 r., aby skorzystać z ulgi na zabytki podatnik musi:
·być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego (o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) w momencie ponoszenia wydatku wpisanego do rejestru zabytków,
·posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac lub robót,
·uzyskać (po poniesieniu wydatku) zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót,
·posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a odliczenie nie może przekroczyć 50% tych wydatków.
Przy tym dla zastosowania tej ulgi wymagane jest również, aby:
·podatnik nie odliczał w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
·podatnik nie odliczył poniesionych wydatków w ramach innej ulgi,
·podatnik nie otrzymał zwrotu wskazanych wydatków (w jakikolwiek sposób),
·wydatki nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub prace/roboty te nie zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
·W 2017 r. zakupił Pan wraz z małżonką do wspólności majątkowej małżeńskiej zabytkową nieruchomość, położoną w X i wpisaną do rejestru zabytków nieruchomych decyzją nr (...) z (...) 2019 r. oraz jej aktualizacją nr (...) z (...) 2019 r. wydanymi przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...);
·Opisany we wniosku (...) jest zabytkiem nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków nieruchomych pod nr (...) na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) z (...) 1972 r., znak (...) (figurujący dotąd w rejestrze pod nr (...), zgodnie z informacją urzędową (...) w (...) z dn. (...) 2008 r., znak: (...));
·Ochroną konserwatorską jest objęty cały obszar parku, zgodnie z ww. decyzją. Drzewostan jest zróżnicowany względem wieku, duży procent stanowią okazy stare, których wiek można szacować na ok. 200 lat., znajdujące się w północno-wschodniej części. (...) w X jest datowany na koniec XVIII wieku;
·W (...) tym dokonał Pan prac w okresie od 2022 r. do 2024 r.;
·Wszelkie wykonane prace przy terenach zielonych ((...)) wpisują się zarówno w prace konserwatorskie jak i restauratorskie, zgodnie z zapisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad nimi (art. 3 pkt 6-8);
·Otrzymał Pan pozwolenie na prowadzenie prac na terenie (...). Zostało ono wydane w (...) 2018 r., (...), decyzja nr (...) obejmująca pozwolenie na prowadzenie prac związanych z rewaloryzacja (...) na działkach nr ewid. 1/1,2/1,3/1,3/2,1/2, położonych w miejscowości X gm. (...). Prace mają być prowadzone na podstawie projektu „(...)” opracowanego przez mgr inż. architekt krajobrazu (...);
·Po poniesieniu opisanych we wniosku wydatków uzyskał Pan zaświadczenia od (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) (...) 2022 r. nr (...) oraz (...) 2025 r. nr (...) i zgodnie z ich ogólnymi zapisami stwierdzają, że „(…) Nieruchomość jest utrzymana i konserwowana zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami”. Zaświadczenia nie posiadają szczegółowych zapisów określających zakres wykonanych prac/robót.
Jak już wcześniej wyjaśniłem, żeby od 2023 r. mógł Pan skorzystać z ulgi na zabytki należy na podstawie art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) po poniesieniu wydatku m.in. na prace restauratorskie i konserwatorskieuzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót. Pan natomiast wprost w opisie sprawy wskazał, że co prawda uzyskał Pan po poniesieniu opisanych we wniosku wydatków zaświadczenia od (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale zawierają one jedynie ogólne zapisy, że „(…) Nieruchomość jest utrzymana i konserwowana zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami”. Zaświadczenia te nie posiadają szczegółowych zapisów określających zakres wykonanych prac/robót.
Skoro zatem nie uzyskał Pan (po poniesieniu wydatków) zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonania prac lub robót w Pana zabytku nieruchomym – Parku – to nie może Pan skorzystać z ulgi na zabytki za 2023 r. oraz 2024 r.
Natomiast w zakresie odliczenia wydatków poniesionych w 2022 r. na m.in. prace konserwatorskie i restauratorskie na nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.) nie wymagał od podatnika posiadania omawianego zaświadczenia.
Dlatego też stwierdzam, że będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia w kwocie nieprzekraczającej 50 % wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia poniesionych w 2022 r. na nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków ((...)), które wynikały z pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków z 2018 r.
Stanowisko jednak uznałem Pana za nieprawidłowe, bo nie może Pan za cały okres wskazany we wniosku 2022 r. – 2024 r. skorzystać z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie wydatków poniesionych na ochronę zabytków.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanej przez Pana interpretacji wyjaśniam, że dotyczy ona odmiennego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z opisu sprawy wynika bowiem, że:
Wszystkie wykonane i planowane do wykonania prace objęte są/będą objęte zezwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wykonanie tych prac zgodnie z pozwoleniem jest/będzie potwierdzone przez odpowiednie zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
