Jak nadać uprawnienia do wystawiania faktur i uwierzytelnić się w KSeF
Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wymaga od podatników odpowiedniego przygotowania – od uzyskania dostępu do systemu, przez nadanie uprawnień pracownikom lub biuru rachunkowemu, aż po poznanie zasad uwierzytelniania i korzystania z nowych certyfikatów KSeF. Ministerstwo Finansów przewidziało kilka ścieżek logowania i modeli współpracy, dzięki którym przedsiębiorcy mogą dostosować sposób obsługi faktur do specyfiki swojej działalności.
Krok 1. Uzyskaj dostęp do KSeF
Dostęp do KSeF możemy uzyskać:
• bezpośrednio, logując się na stronie https://ksef.mf.gov.pl/web/login,
• składając formularz ZAW-FA.
Zależy to od tego, czy podatnik dysponuje odpowiednimi narzędziami, aby uwierzytelnić się w systemie bezpośrednio.
Tabela 1. Sposoby uzyskania dostępu do KSeF
Lp. | Bezpośrednie logowanie | Przesłanie formularza ZAW-FA |
1 | 2 | 3 |
1 | Osoba fizyczna, jeśli posiada profil zaufany lub podpis kwalifikowany zawierający NIP lub PESEL WAŻNE! Autoryzacja odbywa się za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. | Osoba fizyczna, jeśli nie posiada profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego zawierającego NIP lub PESEL |
2 | Spółka, gdy posiada elektroniczną pieczęć kwalifikowaną zawierającą NIP |
