Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.700.2025.1.KK
Nie spełniając warunku posiadania pełnych danych nabywcy, podatnik prowadzący sprzedaż internetową nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, ale może korzystać z zwolnienia podmiotowego, jeśli roczny obrót nie przekracza 20 000 zł.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Ma Pani działalność, sprzedaje Pani na platformie (...) od (...) roku. Nie posiada Pani kasy fiskalnej, ponieważ podczas Pani wizyty w US w (...) uzyskała Pani informacje, że nie potrzebuje jej Pani, jeśli sprzedaż odbywa się tylko przez internet. Księgowa również mówi Pani, że nie potrzebuje Pani takiej kasy, natomiast otrzymała Pani wiele sprzecznych informacji, że taka kasa fiskalna musi być.
Na platformie (...), podczas generowania etykiet wyświetla się imię i nazwisko kupującego. W systemie są zawarte wszystkie dane rozliczeniowe łącznie z adresem zamieszkania wszystkich użytkowników na (...), ale Pani jako sprzedająca nie ma do nich wglądu – jedynie widzi Pani imię i nazwisko. Sprzedaje Pani ubrania swoje, które posiada Pani dłużej niż 6 miesięcy, ale też nowe.
Zna Pani dyrektywę DAC7 i wie Pani na czym polega. Ubrania są Pani lub po rodzinie, mamie, siostrze. Nie ma Pani paragonów do części rzeczy które Pani sprzedaje, mimo tego i tak rozlicza to Pani w działalności. Sprzedaje Pani tylko odzież, są to rzeczy używane oraz nowe. Osoba zainteresowana zakupem towaru deklaruje chęć zakupu tylko przez platformę, wówczas platforma przygotowuje etykietę na przesłanie paczki z towarem, a Pani generuje ją i przesyła Pani towar do przyszłego nabywcy. Dane na etykiecie nie zawierają dokładnego adresu nabywcy lecz miasto, kraj i numer skrzynki odbiorczej. Osoba kupująca należność za towar wpłaca na konto platformy, a platforma przekazuje tą należność na Pani konto bankowe - wszystko odbywa się przelewem.
Sprzedając towar za pośrednictwem platformy jest Pani w stanie określić: nazwę towaru, datę sprzedaży, datę zapłaty i przelew z platformy na konto bankowe.
Ponadto prowadzi Pani osobną ewidencje sprzedaży w Excelu.
Działalność gospodarczą prowadzi Pani od (...) r.
Sprzedaje Pani odzież - ubrania nowe i używane przez portal (...), (…) - za pośrednictwem strony internetowej.
Prowadzi Pani sprzedaż na rzecz osób fizycznych.
Nie prowadziła Pani innej sprzedaży za pomocą kasy.
Nie była Pani zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Wartość od początku prowadzenia działalności w tym roku nie przekroczyła przy sprzedaży internetowej kwoty 20 tys.
Nie jest Pani vatowcem i nie ma Pani PKWiU 2015.
| Rodzaj odzieży | Kod CN |
| T-shirty, koszulki | 6109.10 |
| Bluzy, swetry | 6110.30 |
| Spodnie (dzianinowe) | 6104.62 |
| Spodnie (tkane) | 6204.62 |
| Kurtki damskie | 6202.93 |
| Bielizna | 6108.21 |
| Ubrania dziecięce | 6111.20 |
| Odzież używana | 6309.00 |
Nie dokonuje Pani sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902).
Dostawy ubrań dokonuje Pani za pośrednictwem firm kurierskich.
Otrzymuje Pani w całości zapłatę za sprzedany towar za pośrednictwem banku na rachunek bankowy.
Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika o jaki produkt chodzi, jaką kwotę uiścił kupujący, są dane - imię i nazwisko, a także adres dostawy (paczkomaty lub adres domowy), natomiast nie ma Pani możliwości sprawdzenia dokładnego adresu zamieszkania kupującego.
Operatorzy realizujący płatności elektroniczne online udostępniają Pani raporty transakcji, które to umożliwiają powiązanie danej płatności z zamówieniem.
Pytanie
Czy obowiązuje Panią zwolnienie z kasy fiskalnej do limitu 20 tys. rocznie?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że nie potrzebuje Pani kasy, bo jest zwolnienie.
Twierdzi Pani, że w świetle ww. przepisów rozporządzenia ma Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1, ponieważ łącznie spełnia Pani następujące warunki:
-dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
-zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
-przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
W Pani ocenie, sprzedaż odzieży prowadzona wyłącznie przez internet, przy czym całość zapłaty dokonywana jest w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczyła i kto był nabywcą, nie rodzi obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Podstawą tego stanowiska są przepisy: art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w myśl którego:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.
Natomiast na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.
Pod poz. 41 załącznika do rozporządzenia, jako sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, wymieniono:
Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Należy również wskazać, że niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę na podstawie § 4 ww. rozporządzenia z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 tego rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1)dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
-ciągników,
-pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
-samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
-pojazdów silnikowych do transportu towarów,
-pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
-z wyłączeniem motocykli,
a)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
b)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
c)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
d)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
e)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
f)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
g)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
h)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
i)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
j)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
k)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
l)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
m)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
n)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
o)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2)świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n)parkingu samochodów i innych pojazdów,
o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych oraz przedmiotowych), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.
Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:
1)pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł;
2)pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 ust. 1.
Stosownie do § 5 ust. 3 rozporządzenia:
W przypadku gdy przepisy ust. 1 i 2 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność - sprzedaje Pani na platformie (...) od (...) roku. Nie posiada Pani kasy fiskalnej. Ubrania są Pani lub po rodzinie, mamie, siostrze. Nie ma Pani paragonów do części rzeczy które Pani sprzedaje, mimo tego i tak rozlicza to Pani w działalności. Sprzedaje Pani tylko odzież, są to rzeczy używane oraz nowe. Osoba zainteresowana zakupem towaru deklaruje chęć zakupu tylko przez platformę, wówczas platforma przygotowuje etykietę na przesłanie paczki z towarem, a Pani generuje ją i przesyła Pani towar do przyszłego nabywcy. Na platformie (...), podczas generowania etykiet wyświetla się imię i nazwisko kupującego. W systemie są zawarte wszystkie dane rozliczeniowe łącznie z adresem zamieszkania wszystkich użytkowników na (...), ale Pani jako sprzedająca nie ma do nich wglądu – jedynie widzi Pani imię i nazwisko. Sprzedaje Pani ubrania swoje, które posiada Pani dłużej niż 6 miesięcy, ale też nowe. Dane na etykiecie nie zawierają dokładnego adresu nabywcy lecz miasto, kraj i numer skrzynki odbiorczej. Osoba kupująca należność za towar wpłaca na konto platformy, a platforma przekazuje tą należność na Pani konto bankowe - wszystko odbywa się przelewem. Sprzedając towar za pośrednictwem platformy jest Pani w stanie określić: nazwę towaru, datę sprzedaży, datę zapłaty i przelew z platformy na konto bankowe. Prowadzi Pani sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Nie prowadziła Pani innej sprzedaży za pomocą kasy. Nie była Pani zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wartość od początku prowadzenia działalności w tym roku nie przekroczyła przy sprzedaży internetowej kwoty 20 tys. Nie dokonuje Pani sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902). Dostawy ubrań dokonuje Pani za pośrednictwem firm kurierskich. Otrzymuje Pani w całości zapłatę za sprzedany towar za pośrednictwem banku na rachunek bankowy. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika o jaki produkt chodzi, jaką kwotę uiścił kupujący, są dane - imię i nazwisko, a także adres dostawy (paczkomaty lub adres domowy), natomiast nie ma Pani możliwości sprawdzenia dokładnego adresu zamieszkania kupującego. Operatorzy realizujący płatności elektroniczne online udostępniają Pani raporty transakcji, które to umożliwiają powiązanie danej płatności z zamówieniem.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości korzystania przez Panią ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku opisanej sprzedaży na platformie (...).
Aby odnieść się do Pani wątpliwości, należy w pierwszej kolejności przeanalizować, czy w przypadku wykonywanej przez Panią sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych może Pani korzystać z tzw. zwolnienia przedmiotowego, czyli czy wykonuje Pani czynności wykazane w załączniku do rozporządzenia jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Jak wynika z przedstawionych na wstępie przepisów prawa, aby przysługiwało Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
-dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
-dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
-przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Powołać w tym miejscu należy treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi sygn. akt I SA/Łd 376/21 z 23 września 2021 r., z którego wynika, że „w poz. 36 wskazanego załącznika do Rozporządzenia ustawodawca wyraźnie wskazał, iż chodzi o dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłami kurierskimi). Redakcja niniejszego przepisu nie pozostawia żadnych wątpliwości, że możliwości wymienione w nawiasie nie są wyliczeniem przykładowym.” Analogicznie więc, również treść wskazana w nawiasie poz. 41 załącznika do rozporządzenia, czyli „dane nabywcy, w tym jego adres”, również nie jest wyliczeniem przykładowym, wskazującym przykładowe wymagane w prowadzonej ewidencji dane nabywcy. Tym samym, dane nabywcy, w tym adres, są danymi niezbędnymi, które muszą wynikać z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę.
Odnosząc się więc do kwestii będącej przedmiotem Pani wątpliwości, należy wskazać, że w przypadku prowadzonej przez Panią sprzedaży na platformie (...) dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi, płatność otrzymywana jest przez Panią na rachunek bankowy, a przedmiotem sprzedaży nie są towary, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Co prawda wskazała Pani, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika o jaki produkt chodzi, jaką kwotę uiścił kupujący, są dane - imię i nazwisko, a także adres dostawy (paczkomaty lub adres domowy), jednakże, co istotne w tej sprawie, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę nie wynika jednoznacznie na czyją rzecz dana czynność (dostawa towaru) została przez Panią dokonana, bowiem nie posiada Pani w prowadzonej ewidencji wszystkich danych, wskazanych w poz. 41 załącznika do rozporządzenia, tj. adresu nabywcy. Wskazała Pani bowiem jednoznacznie w opisie sprawy, że nie ma Pani możliwości sprawdzenia dokładnego adresu zamieszkania kupującego, dane na etykiecie nie zawierają dokładnego adresu nabywcy lecz tylko miasto, kraj i numer skrzynki odbiorczej.
W konsekwencji, nie spełnia Pani jednej z ww. przesłanek, dających Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia. Jak już wyżej wskazano, posiadanie w prowadzonej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę adresu nabywcy, jest warunkiem koniecznym do skorzystania z ww. zwolnienia.
Tym samym, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że nie może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.
Jednakże powyżej wskazany brak możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy, nie wyklucza możliwości korzystania przez Panią ze zwolnienia podmiotowego, związanego z osiąganą przez Panią wysokością sprzedaży, którą to kwestię jako kolejną, należy rozpatrzeć odnosząc się do Pani wątpliwości.
Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem dokonywanych przez Panią dostaw nie są towary i usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Jeśli więc wartość sprzedaży dokonanej przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwoty 20 000 zł to do momentu przekroczenia tej kwoty przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Powyższe zwolnienie obowiązuje jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2027 r.
Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja dotyczy sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, tj. Polski, ponieważ z okoliczności sprawy nie wynika, żeby sprzedawała Pani towary poza terytorium kraju, a ponadto we własnym stanowisku odwołuje się Pani do poz. 36 załącznika do rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
