Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.565.2025.2.PJ
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Interpretacja indywidualna- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 12 września 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 października 2025 r. (wpływu tego samego dnia) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu oraz pismem z 24 października 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina aplikuje o dofinansowanie w ramach projektu (...) na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego kategorii ciężki dla Ochotniczej Straży Pożarnej (...) ze środków programu (...) - kwota dofinansowania ok. (...) zł. Dzięki uzyskanej dotacji możliwy będzie zakup samochodu który przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa życia i zdrowia strażaków, a także wpłynie pozytywnie na poprawę warunków pracy i efektywności podejmowanych działań w zakresie:
- gaszenia pożarów;
- wypadków drogowych i komunikacyjnych
- usuwanie powalonych drzew i konarów z dróg;
- ratownictwo powodziowe;
- usuwanie gniazd błonkoskrzydłych szerszeni.
Ochotnicza Straż Pożarna w (...) wywiera ogromny wpływ na funkcjonowanie społeczności Gminy (...), poprzez pomoc podczas akcji ratowniczych oraz wsparcie w rozwoju kulturalnym, rekreacyjnym oraz sportowym.
Jako załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu (...) Gmina (...) jest zobligowana do przedstawienia interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której zostanie wskazane, czy podmiot ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu w ramach planowanego projektu dofinansowanego dotacją.
W uzupełnieniu wniosku, odpowiadając na pytania Organu wskazali Państwo ponadto, że:
Projekt „(...)” nie jest realizowany przez Gminę samodzielnie jako zadanie własne, lecz w formule partnerstwa z (...), przy czym jego zakres merytoryczny mieści się w katalogu zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.) Projekt jest współfinansowany ze środków (...).
W przypadku projektu „(...)” celem jego realizacji było wyłącznie zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, a więc realizacja zadań publicznych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, obejmujących sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, w tym ochrony przeciwpożarowej. Realizacja tego projektu stanowi działalność o charakterze publicznoprawnym, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).
Efekt realizacji projektu „(...)”, czyli zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy, pozostaje w bezpośrednim związku wykonywaniem przez Gminę jej zadań własnych jako organu władzy publicznej.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in.
„sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnych jednostek ochotniczych straży pożarnych”.
Zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy stanowić będzie własność Gminy (...), będącej beneficjentem przedsięwzięcia.
Pojazd zostanie przekazany do użytkowania Ochotniczej Straży Pożarnej w (...) na podstawie umowy użyczenia zawartej pomiędzy Gminą (...) a OSP, sporządzonej zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071 z późn. zm.).
Umowa użyczenia będzie określała zasady korzystania z pojazdu, w tym w szczególności:
- bezpłatne i nieodpłatne użytkowanie samochodu przez jednostkę OSP,
- obowiązek wykorzystywania pojazdu wyłącznie w celach związanych z ochroną przeciwpożarową, ratownictwem i bezpieczeństwem mieszkańców,
- zobowiązanie OSP do utrzymania pojazdu w należytym stanie technicznym oraz jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem.
Umowa ta zapewni, że samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działań niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).
Zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy oraz zadań statutowych Ochotniczej Straży Pożarnej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.
Wykorzystanie samochodu w ramach VAT:
a) Czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT:
- udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych,
- usuwanie skutków klęsk żywiołowych i wypadków,
- zabezpieczanie imprez publicznych i wydarzeń lokalnych,
- prowadzenie działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
b) Czynności opodatkowane VAT:
- samochód nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT, w tym działalności gospodarczej lub świadczenia odpłatnych usług na rzecz osób trzecich.
c) Czynności zwolnione z VAT:
- samochód nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT.
W związku z powyższym, zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że jego wykorzystanie nie przekłada się na działalność opodatkowaną ani zwolnioną z VAT.
Na fakturze VAT dokumentującej zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego w ramach realizacji projektu „(...)” jako nabywca wskazana będzie Gmina (...).
Zgodnie z zasadami realizacji projektu, Gmina jako beneficjent ponosi odpowiedzialność za poniesienie i rozliczenie wydatku, w tym za ewentualne rozliczenie podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna w (...) będzie natomiast użytkownikiem pojazdu w ramach realizacji swoich zadań statutowych, nieprowadzących działalności gospodarczej.
1. Beneficjent projektu:
Beneficjentem projektu „(...)” jest Gmina (...). Gmina realizuje projekt w partnerstwie z Ochotniczą Strażą Pożarną (...), która będzie użytkownikiem zakupionego sprzętu.
2. Cel projektu:
Celem projektu jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa publicznego w regionie poprzez wyposażenie jednostek OSP w nowoczesny sprzęt ratowniczo-gaśniczy, w tym samochód ratowniczo-gaśniczy, sprzęt ochrony osobistej, narzędzia i urządzenia wspomagające akcje ratownicze i gaśnicze.
3. Zakupy w ramach projektu:
W ramach projektu Gmina planuje dokonać zakupu: ciężkiego samochód ratowniczo-gaśniczego do działań w dużych akcjach ratowniczo-gaśniczych.
4. Użytkowanie zakupionego sprzętu:
- Samochód i sprzęt będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań statutowych OSP oraz zadań własnych Gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
- OSP nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Samochód i sprzęt nie będą wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług na rzecz osób trzecich ani do działalności opodatkowanej VAT.
5. Źródło finansowania:
Projekt jest współfinansowany ze środków publicznych, a zakupiony sprzęt jest współfinansowany dotacją, której beneficjentem formalnym jest Gmina.
6. Stan prawny:
Zakupy będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę jako nabywcę.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu)
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina (...) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu „(...)”, w tym na zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP (...)?
Państwa stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu)
Zdaniem Wnioskodawcy - Gminy (...) - w przedstawionym stanie faktycznym Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.
Uzasadnienie:
1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm.), prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
2. W przypadku projektu „(...)” zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy będzie wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy o charakterze publicznoprawnym, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa obywateli.
3. Ochotnicza Straż Pożarna w (...), która będzie użytkownikiem pojazdu, nie prowadzi działalności gospodarczej ani czynności opodatkowanych VAT, a samochód nie będzie służył do świadczenia odpłatnych usług.
4. W związku z powyższym wydatki ponoszone przez Gminę w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, a więc nie powstaje prawo do odliczenia ani do zwrotu podatku naliczonego.
W konsekwencji należy uznać, że Gmina (...) nie ma prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu „(...)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje więc w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (…).
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z kolei na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty naliczonego VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, bowiem - jak Państwo wskazali - efekt realizacji ww. projektu, tj. zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy, pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych jako organu władzy publicznej. Celem realizacji projektu było wyłącznie zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli realizacja celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wobec tego Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu, gdyż nie będzie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Skoro jak już wyżej wskazano, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami, to nie wystąpi również w takiej sytuacji nadwyżka podatku naliczonego, która mogłaby podlegać zwrotowi, bądź przeniesieniu na następny okres rozliczeniowy.
Podsumowując, stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty naliczonego VAT oraz prawa do zwrotu nadwyżki podatku z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
