Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.906.2025.2.AK
Usługi przygotowania i przeprowadzenia szkoleń e-learningowych, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, spełniają warunki do zastosowania zwolnienia z VAT jako usługi kształcenia zawodowego, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług przygotowania i przeprowadzenia szkoleń e-learningowych, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 października 2025 r. (data wpływu 1 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca") jest jedną z wiodących firm branży doradczo-szkoleniowej w Polsce. Specjalizuje się w pozyskiwaniu zewnętrznego finansowania na realizację inwestycji oraz projektowaniu i prowadzeniu szkoleń rozwijających kompetencje pracowników. Wnioskodawca jest podmiotem komercyjnym, który prowadzi działalność gospodarczą w celu osiągania przychodów. Nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego, jak również nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.
Obecnie Wnioskodawca realizuje usługę szkoleniową w ramach umowy zawartej w dniu 30 maja 2025 r. ze Związkiem …. (podmiot wpisany do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Kontrahent na realizację wskazanych usług szkoleniowych uzyskał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa … w ramach programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 Europejski Fundusz Społeczny PLUS.
Maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 95% (70% środki UE, 25% współfinansowanie z budżetu państwa). Minimalny udział wkładu własnego w ramach projektu wynosi co najmniej 5% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Przedmiotem umowy jest pełne przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń e-learningowych dla pracowników firm członkowskich Związku … z 8 obszarów kompetencji.
Zakres prac obejmuje: (...)
Tematy szkoleń obejmują m.in.: (...)
Usługa szkoleniowa będąca przedmiotem wniosku ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie przez uczestników wiedzy i kompetencji z obszaru szkolenia, czego efektem jest podniesienie kompetencji zawodowych uczestników, pozwalających im na podniesienie jakości wykonywanej pracy. Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzymuje certyfikat jego ukończenia potwierdzający nabyte kwalifikacje.
Szkolenia te nie mają charakteru ogólnorozwojowego ani hobbystycznego - ich struktura i treść są ukierunkowane na wykonywanie określonych zadań zawodowych. Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę nie mają zastosowania hobbystycznego. Każdy uczestnik kursu uczy się narzędzi i technik używanych wyłącznie w celach zawodowych.
Usługa szkoleniowa ma być realizowana przez okres kilku miesięcy.
Wnioskodawca posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że szkolenia są finansowane ze środków publicznych.
Ponieważ szkolenia nie będą dofinansowane w całości ze środków publicznych, przedmiotem niniejszego wniosku nie jest ocena możliwości zastosowania zwolnienia od podatku o towarów i usług w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:
1)Czy prowadzone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku, są/będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?
2)Czy nabyte w trakcie organizowanych przez Państwa Spółkę usług szkoleniowych umiejętności pozostają/będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
3)Czy Państwa Spółka jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r., poz. 1893)?
4)Czy usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku są/będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Przy czym podkreślamy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Państwo przeprowadzają szkolenie (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika, np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia, itp.).
wskazali Państwo:
1)Wnioskodawca wskazuje, że usługa szkoleniowa będąca przedmiotem wniosku ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie przez uczestników wiedzy i kompetencji z obszaru szkolenia, czego efektem jest podniesienie kompetencji zawodowych uczestników, pozwalających im na podniesienie jakości wykonywanej pracy zawodowej. Pozostają one w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Nie są to więc szkolenia o charakterze ogólnorozwojowym ani hobbystycznym. Zatem realizowana usługa jest usługą kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. L 77 str. 1 ze zm.).
Ponieważ przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, jak również § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, nie zawierają definicji usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zasadne jest, w ocenie Wnioskodawcy, odnoszenie się bezpośrednio do definicji ze wskazanego wyżej rozporządzenia unijnego.
Potwierdzają to Interpretacje DKIS wydawane w przedmiocie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT jak również § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.
Świadczone usługi szkoleniowe spełniają zatem warunek zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT poprzez to, iż obejmują one nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Nie są jednak spełnione pozostałe warunki wynikające z ww. przepisu ustawy o VAT, stąd przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej Interpretacji podatkowej jest zwolnienie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów
2)Szkolenia kierowane są do pracowników firm członkowskich Związku …. Szkolenia mają na celu poszerzenie wiedzy oraz podniesienie umiejętności z zakresu szeroko pojętego zarządzania zespołem (poprzez budowanie odpowiedniej współpracy w zespole, motywacji członków zespołu, właściwego delegowania zadań, prowadzenia trudnych rozmów, wdrażania i komunikowania zmian w zespole oraz prowadzenie właściwego dialogu społecznego). Odbyte szkolenia pozwolą więc na sprawniejsze i efektywniejsze zarządzanie zespołem oraz podniesienie własnych kompetencji w tym zakresie. Tym samym, szkolenia te pozostają w ścisłym związku z funkcjami pełnionymi przez pracowników firm członkowskich Związku ….
3)Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
4)Prowadzone usługi szkoleniowe objęte zawartą umową Związkiem Pracodawców nie są usługami wynikającymi z odrębnych przepisów
Pytanie
Czy opisana usługa przygotowania i przeprowadzenia szkoleń e-learningowych, które są w finansowane w 70% z środków UE oraz w 25% z budżetu państwa (łącznie 95% ze środków publicznych), podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (dalej: „Rozporządzenie”)?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, z tytułu realizacji usług szkoleniowych przysługuje zwolnienie z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Powyższe warunki – w ocenie Wnioskodawcy - są w tym przypadku spełnione, gdyż:
- stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, oraz
- są sfinansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wynikające z ww. Rozporządzenia stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
„Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie”.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało z kolei zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z tym przepisem:
„Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych”.
Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć lub udoskonalić obecną pracę zarobkową, bądź wykonywać określony zawód.
Tak też wynika z wyroku NSA z dnia 4 września 2018 r., sygn. akt I FSK 1640/16, w którym wskazano, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, bez względu na czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.
Realizowana przez Wnioskodawcę usługa w postaci pełnego przygotowania i przeprowadzenia szkoleń e-learningowych obejmujących swym zakresem 8 tematów (obszarów kompetencji), dotyczy tematyki zawodowej i ma na celu podniesienie kompetencji zawodowych uczestników szkoleń. W ocenie Wnioskodawcy, wypełnia ona warunek przedmiotowy zwolnienia, gdyż mieści się w kategorii usług kształcenia zawodowego.
Natomiast pojęcie środków publicznych definiują przepisy art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z przepisów tych wynika, że środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Przedmiotowe usługi będą w 95% sfinansowane ze środków publicznych, gdyż kontrahent (nabywca usług) uzyskał dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla... 2021-2027 Europejski Fundusz Społeczny PLUS. Wnioskodawca natomiast dysponuje dokumentami potwierdzającymi powyższy fakt, tj. z których jednoznacznie wynika, że usługi szkoleniowe są finansowane ze środków publicznych.
Powyższe stanowisko jest zbieżne ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Znajduje to potwierdzenie przykładowo w poniższych interpretacjach indywidualnych:
- z dnia 22 sierpnia 2025 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.413.2025.2.WK,
- z dnia 17 czerwca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.141.2024.2.PM,
- z dnia 13 czerwca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.235.2024.2.WH,
- z dnia 30 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.96.2024.2.AR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2025 r. poz. 832):
Zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ww. przepisy stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
Zauważenia wymaga, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).
Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).
Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
W myśl ww. art. 44 rozporządzenia:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Podkreślenia wymaga, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Jak wyżej wskazano, przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.
Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
1. Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Państwa Spółka specjalizuje się w pozyskiwaniu zewnętrznego finansowania na realizację inwestycji oraz projektowaniu i prowadzeniu szkoleń rozwijających kompetencje pracowników. Państwa Spółka jest podmiotem komercyjnym, który prowadzi działalność gospodarczą w celu osiągania przychodów. Obecnie Państwa Spółka realizuje usługę szkoleniową w ramach umowy zawartej w dniu 30 maja 2025 r. ze Związkiem … Maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 95% (70% środki UE, 25% współfinansowanie z budżetu państwa). Przedmiotem umowy jest pełne przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń e-learningowych dla pracowników firm członkowskich Związku … z 8 obszarów kompetencji. Usługa szkoleniowa będąca przedmiotem wniosku ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie przez uczestników wiedzy i kompetencji z obszaru szkolenia, czego efektem jest podniesienie kompetencji zawodowych uczestników, pozwalających im na podniesienie jakości wykonywanej pracy. Państwa Spółka posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że szkolenia są finansowane ze środków publicznych. Świadczone usługi szkoleniowe obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy usługa przygotowania i przeprowadzenia szkoleń e-learningowych, które są w finansowane w 70% z środków UE oraz w 25% z budżetu państwa, podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów.
Wskazania wymaga, że uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przysługuje usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Dokonując zatem oceny, czy świadczone przez Państwa usługi przygotowania i przeprowadzenia szkoleń e-learningowych są/będą objęte ww. zwolnieniem, w pierwszej kolejności zbadania wymaga, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Świadczone usługi dotyczą kształcenia osób dorosłych w celach zawodowych. Zatem nie wypełniają Państwo przesłanek podmiotowych zwolnienia wskazanych w lit. a i b ww. artykułu.
W związku z powyższym świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Skoro dla ww. usług zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie znajdzie zastosowania, to należy przeanalizować czy w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 powołanego wyżej rozporządzenia.
Dla uznania, czy usługi te są/będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy świadczone usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Dodatkowo szkolenia m.in. muszą być finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zatem definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.
Mając na uwadze Państwa wyjaśnienia należy uznać, że ww. przesłanki zostaną spełnione. We wniosku wskazali Państwo, że usługa szkoleniowa będąca przedmiotem wniosku ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie przez uczestników wiedzy i kompetencji z obszaru szkolenia, czego efektem jest podniesienie kompetencji zawodowych uczestników, pozwalających im na podniesienie jakości wykonywanej pracy zawodowej. Zatem, usługi szkoleniowe, objęte zakresem pytania, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego, a umiejętności nabywane na szkoleniach pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników. Nie są to więc szkolenia o charakterze ogólnorozwojowym ani hobbystycznym.
W świetle powyższego, świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe spełniają pierwszą przesłankę do zastosowania zwolnienia, tj. stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika również, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe są/będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zatem w analizowanym przypadku nie są/nie będą spełnione wszystkie przesłanki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od podatku świadczonych przez Państwa usług.
W związku z powyższym, świadczone przez Państwa Spółkę usługi kształcenia zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, korzystają/będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
