Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.534.2025.2.AP
Przychody z usług zarządzania i nadzoru nad inwestycją, sklasyfikowane pod kodami PKWiU 74.90.19.0 i 74.90.20.0, nie objęte wyłączeniami, podlegają 8,5% stawce zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowychopisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 7 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.Uzupełnił go Pan pismem z 9 października 2025 r. (wpływ 10 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...). Działalność ta jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”).
Wnioskodawca zawarł 22 marca 2023 r. umowę o świadczenie usług z A S.A. (dalej: „Spółka”, „Zleceniodawca”) z siedzibą w B (…). A S.A. oferuje kompleksowe usługi w zakresie (...).
Wnioskodawca nie jest i nie był nigdy udziałowcem lub wspólnikiem wskazanej Spółki, ani żadnej innej.
Zakres usług spółki A S.A. obejmuje pełen proces inwestycyjny (...).
Wnioskodawca w ramach obowiązków wynikających z wyżej wskazanej umowy zarządza i nadzoruje całościowy proces realizacji jednego kontraktu inwestycyjnego realizowanego przez Spółkę.
Wnioskodawca w ramach wskazanej umowy o współpracę świadczy usługi na własny koszt, ponosząc ryzyko gospodarcze i organizacyjne wiążące się z prowadzeniem działalności gospodarczej. Działalność ta jest zgłoszona w CEIDG pod kodem PKD 74.90.Z.
W ramach przedmiotu umowy (zarządzania i nadzoru nad ww. kontraktem) wyszczególniono następujące usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki:
a)zarządzanie projektem oraz nadzoru nad pracami prowadzonymi na Inwestycji i terminową realizacją Kontraktu,
b)nadzoru i zarządzania zespołem na budowie,
c)nadzoru nad wykonywaniem i prowadzeniem dokumentacji związanej z realizacją budowy,
d)kontroli nad wykonywaniem prac i dostaw podczas realizacji Kontraktu,
e)raportowania Zleceniodawcy o bieżącym stanie Kontraktu i ewentualnych ryzykach,
f)comiesięcznej aktualizacji budżetu oraz harmonogramu Inwestycji/Kontraktu,
g)nadzoru nad weryfikacją i zatwierdzania faktur od dostawców oraz protokołów przerobowych i faktur od podwykonawców, realizujących prace i usługi na zlecenie Zleceniodawcy,
h)nadzoru nad zamawianiem niezbędnych do realizacji Kontraktu materiałów i usług w porozumieniu z działem kompletacji dostaw Zleceniodawcy,
i)udziału w negocjacjach z dostawcami i podwykonawcami, mającymi realizować prace, usługi i dostawy na potrzeby Kontraktu,
j)udziału w naradach i należytego reprezentowania Zleceniodawcy i interesów Zleceniodawcy,
k)przygotowania i udziału w odbiorach Inwestycji,
l)propagowania i kontroli zasad bezpieczeństwa prowadzenia robót przy wsparciu służb BHP.
Opisane usługi nie należą do usług związanych z usługami firm centralnych (head office).
W doborze kodów Wnioskodawca sugerował się Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – wersja z 25 marca 2019 r. znajdująca się na stronie Głównego Urzędu Statystycznego, a także rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, a wymienione wcześniej usługi nie są świadczone na rzecz Zleceniodawcy, u którego pełniono funkcję Prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję.
Wnioskodawca wskazuje, iż czynności zawarte w punktach a, b, d, e, i, są czynnościami, na które poświęca znaczącą część czasu w ramach wykonywanej usługi. Wnioskodawca jest uprawniony ponadto do samodzielnego określenia sposobu, miejsca i czasu świadczonych usług w ramach umowy, jednak rezultaty pracy są weryfikowane przez usługobiorcę.
Zapłata wynagrodzenia jest realizowana po doręczeniu Spółce prawidłowo wystawionej przez Wnioskodawcę faktury po zakończeniu okresu, którego dotyczy. Faktura wystawiana jest w jednej pozycji. Do faktury załączany jest również stosowny protokół.
Obecnie ze względów ostrożnościowych Wnioskodawca stosuje stawkę ryczałtu wynoszącą 15% dla wszystkich wykonywanych w ramach umowy usług wskazanych w punktach a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l.
W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na zadane w wezwaniu pytania w następujący sposób:
Ad 1.
a)zarządzanie projektem oraz nadzór nad pracami prowadzonymi na Inwestycji i terminową realizacją Kontraktu
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-koordynowanie wszelkich prac wymaganych do terminowej realizacji kontraktu,
-koordynowanie zatrudnienia odpowiedniej liczby zasobów ludzkich na potrzeby realizacji kontraktu,
-koordynacja wszelkich działań dla utrzymania budżetu i poprawy marży zadania,
-koordynacja i przygotowywanie wszelkich raportów na potrzeby Zarządu Spółki Zleceniodawcy.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres możliwych działań w ramach tej czynności jest szeroki w zależności od potencjalnych lub zaistniałych zagrożeń. Główne zagrożenia to zwykle opóźnienia w stosunku do harmonogramu zadania. Działania zaradcze lub naprawcze (podejmowane w ramach tej czynności) polegają głównie na zwiększeniu zasobów podwykonawców realizujących rozpatrywany obszar prac, zwiększeniu czasu pracy czy też zastosowaniu innych mechanizmów pozwalających na mitygację opóźnienia lub też odpowiednie motywowanie zespołu (tj. kontraktorzy oraz kadra pracownicza Zleceniodawcy opisanego we wniosku) oraz odpowiednią priorytetyzację czynności prac prowadzonych na Inwestycji.
Efektem jest utrzymanie terminów realizacji kontraktu i konsekwentnie uniknięcie naliczenia kar przez Inwestora na rzecz Zleceniodawcy.
-Zakres działania obejmuje utrzymanie odpowiedniej ilości kadry nadzorującej po stronie Zleceniodawcy dla optymalnego i zgodnego z prawem budowlanym procesu budowlanego.
Efektem jest prowadzenie prac zgodnie z przepisami prawa budowlanego.
-Zakres działania obejmuje odpowiednie koordynowanie na etapie projektowym rozwiązań pozwalającym na zastosowaniu efektywniejszych działań, w tym działań takich jak np. skrócenia w realizacji budowy poszczególnych części instalacji, aby co najmniej utrzymać założenia budżetowe dla Inwestycji, a tam gdzie to możliwe polepszyć w efekcie końcowym marżę na danym zadaniu.
Efektem jest wybór możliwie najefektywniejszych rozwiązań na etapie projektowym, co konsekwentnie wpływa na realizację budżetu Inwestycji oraz poprawę marży poszczególnych zadań dla Inwestycji.
-Zakres obejmuje koordynację przygotowania raportów związanych m.in. z terminowością realizacji zadania, poniesionym kosztami i ich odchyleniami od planu, wykonanym fakturowaniem i jego odchyleniami od planu.
Efektem jest zestaw narzędzi pozwalający Zarządowi Spółki (Zleceniodawcy) na ocenę stanu realizacji Kontraktu.
b)nadzór i zarządzanie zespołem na budowie
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-przyjmowanie sprawozdań od kierowników robót i inżynierów budowy o postępach budowy, bieżących problemach, zagrożeniach dla terminowego wykonania Inwestycji,
-koordynacja prac kierowników robót oraz inżynierów budowy,
-koordynacja wsparcia budowy przy realizacji kontraktu (zamówienia dostaw i usług, obsługa prawna, roszczeniowa, administracyjna).
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres działań obejmuje: weryfikację realizacji prac na zgodność z harmonogramem, monitorowanie bieżących odchyleń i bieżącą korektę priorytetów poszczególnych zadań.
Efektem działań jest utrzymanie harmonogramu i budżetu zadania poprzez koordynację zespołu (w jego skład wchodzą m.in. kierownicy robót i inżynierowie budowy) nadzorującego podwykonawców oraz rozwiązywanie problemów, z którymi nie poradzili sobie poszczególni członkowie tego zespołu.
c)nadzór nad wykonywaniem i prowadzeniem dokumentacji związanej z realizacją budowy
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-monitorowanie i kontrola postępu prac projektowych oraz jakości wykonywanych prac,
-planowanie, organizacja oraz zarządzanie zasobami zaangażowanymi w projekty.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres zadania (formuła (…), tj. model realizacji projektu z odpowiedzialnością za wszystkie etapy realizacji inwestycji od projektowania po budowę i uruchomienie)obejmuje koordynację zakresu prac projektowych. Właściwe działania już na tym etapie w dużym stopniu wpływają na późniejszą realizację (budowę) Inwestycji. Monitorowanie efektywnych rozwiązań technicznych wpływa na zmniejszenie kosztów i szybszą realizację części budowlanej zadania, co wiąże się z utrzymaniem harmonogramu realizacji i budżetu kontraktu.
Efektem tych czynności jest m.in.: redukcja kosztów związanych z realizacją Inwestycji, utrzymanie harmonogramu realizacji i budżetu Kontraktu.
d)kontrola nad wykonywaniem prac i dostaw podczas realizacji Kontraktu
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-monitorowanie i kontrola w zakresie prac zleconych podwykonawcom w ramach realizacji Kontraktu,
-monitorowanie i kontrola w zakresie dostaw urządzeń w ramach realizacji Kontraktu.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres zadania (formuła (…)) obejmuje przede wszystkim monitorowanie prac związanych bezpośrednio z robotami budowlanymi, realizowanych zasadniczo przez podwykonawców oraz dostawa urządzeń i materiałów na budowę. Monitorowanie tego zakresu i bieżące podejmowanie środków zaradczych lub naprawczych pozwala na utrzymanie harmonogramu realizacji zadania i w konsekwencji na utrzymanie budżetu zadania.
Efektem jest jak wskazano utrzymanie harmonogramu realizacji zadania i w konsekwencji utrzymanie budżetu zadania.
e)raportowanie Zleceniodawcy o bieżącym stanie Kontraktu i ewentualnych ryzykach
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-przygotowywanie raportów pisemnych i ustnych dla Zarządu Spółki (Zleceniodawcy). Wskazane raporty obejmują informacje o statusie poszczególnych dostaw i frontach robót oraz ewentualnych ryzykach jakie mogą mieć wpływ na terminową realizację zadania oraz utrzymanie założeń budżetu zadania.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres działania obejmuje poza cyklicznym raportowaniem jak wyżej, bieżące informowanie Zleceniodawcy o stanie zadania, co pozwala Zarządowi Spółki (Zleceniodawcy) mieć pełną wiedzę o istotnych zagadnieniach realizacji Kontraktu.
Efektem jest przekazanie istotnych informacji Zleceniodawcy o realizacji Kontraktu.
f)comiesięczna aktualizacja budżetu oraz harmonogramu Inwestycji/Kontraktu
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-raportowanie do Zarządu Spółki (Zleceniodawcy) postępów w realizacji budżetu zadania w stosunku do planów w zakresie kosztów i przychodów na Kontrakcie,
-raportowanie do Zarządu Spółki (Zleceniodawcy) postępów realizacji harmonogramu kontraktu i odchyleniach od planu bazowego.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres ten dotyczy przygotowywania i koordynowania pełnych raportów finansowych z realizacji budżetu, raportów o ewentualnych odchyleniach w harmonogramie realizacji kontraktu oraz składania comiesięcznych ustnych raportów o stanie zadania.
Efektem jest zaopatrzenie Zarządu Spółki (Zleceniodawcy) we wskazane raporty.
g)nadzór nad weryfikacją i zatwierdzanie faktur od dostawców oraz protokołów przerobowych i faktur od podwykonawców, realizujących prace i usługi na zlecenie Zleceniodawcy
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-nadzorowanie prawidłowości i zasadności protokołów przerobowych podwykonawców realizujących prace na kontrakcie,
-nadzorowanie i zwalnianie zasadnych faktur w elektronicznym systemie obiegu faktur do zatwierdzenia przez Zarząd Spółki Zleceniodawcy przed przekierowaniem do księgowości Zleceniodawcy.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres czynności obejmuje weryfikację faktur i protokołów w odniesieniu do realizacji prac na Kontrakcie.
Efektem pracy jest potwierdzanie zasadności i weryfikacja poprawności wystawienia faktur na zgodność z zleceniami oraz na zgodność z budżetem przed ostateczną akceptacją Zarządu Spółki (Zleceniodawcy).
h)nadzór nad zamawianiem niezbędnych do realizacji Kontraktu materiałów i usług w porozumieniu z działem kompletacji dostaw Zleceniodawcy
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-nadzór nad merytoryczną oceną ofert na materiały i usługi przed ich zakontraktowaniem,
-nadzór nad zgodnością wartości zatwierdzanych ofert na zgodność z budżetem kontraktu,
-uzgadnianie powyższego z działem kompletacji dostaw Zleceniodawcy.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres czynności obejmuje nadzór w zakresie założeń technicznych i ograniczeń budżetowych nad oceną prawidłowości ofert na materiały i usługi.
Efektem pracy jest potwierdzenie poprawności ofert z założeniami technicznymi projektów oraz potwierdzanie poprawności kwot ofertowych na zgodność z budżetem.
i)udział w negocjacjach z dostawcami i podwykonawcami, mającymi realizować prace, usługi i dostawy na potrzeby Kontraktu
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-udział w negocjacjach z dostawcami i usługodawcami wraz z działem zamówień Zleceniodawcy. Negocjacje te dotyczą ceny, warunków gwarancyjnych, zabezpieczeń itp.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres czynności obejmuje udział w opisanych wyżej negocjacjach.
Efektem pracy jest uzyskiwanie dla Spółki jak najkorzystniejszych ofert technicznie, realizacyjnie i finansowo.
j)udział w naradach i należyte reprezentowanie Zleceniodawcy i interesów Zleceniodawcy
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-reprezentowanie Zleceniodawcy podczas narad (rozmów) z Inwestorem realizowanego Kontraktu,
-reprezentowanie Zleceniodawcy na naradach budowy i innych spotkaniach związanych z realizacją kontraktu,
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakresem pracy jest reprezentowanie Spółki (Zleceniodawcy) przed Inwestorem i innymi podmiotami związanymi z realizacją kontraktu. W tym również podejmowanie wszelkich bieżących zobowiązań, zmierzających do dbania o interes Zleceniodawcy poprzez utrzymywanie lub polepszanie budżetu oraz harmonogramu realizacji zadania.
Efektem jest zabezpieczenie interesu Zleceniodawcy w zakresie utrzymania/poprawy budżetu i harmonogramu realizacji zadania.
k)przygotowanie i udział w odbiorach Inwestycji
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-koordynacja wszelkich prac wymaganych do pozytywnego odbioru Inwestycji lub jej części przez Inwestora,
-udział w spotkaniach odbiorowych dla Inwestycji.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres czynności obejmuje reprezentowanie Spółki (Zleceniodawcy) przed Inwestorem i innymi podmiotami związanymi z realizacją kontraktu oraz finalizację poszczególnych frontów robót poprzez odbiory z Inwestorem wykonanych zakresów kontraktu.
Efektem jest zapewnienie prawidłowości odbioru Inwestycji lub jej części przez Inwestora.
l)propagowanie i kontrola zasad bezpieczeństwa prowadzenia robót przy wsparciu służb BHP
1)Na czym one polegają/czego dotyczą:
-koordynacja służb BHP dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy w ramach realizowanego kontraktu i podległych pracowników
-koordynacja wszelkich szkoleń BHP, pierwszej pomocy i innych niezbędnych dla ciągłego utrzymywania wysokiego poziomu bhp oraz świadomości tych zasad dla pracowników realizujących kontrakt.
2)Jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem:
-Zakres czynności obejmuje opisane już w tym punkcie wyżej prace koordynacyjne.
Efektem prac koordynacyjnych jest realizacja kontraktu zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP.
Ad 2.
Wnioskodawca dla czynności opisanych w:
-lit. a), b), c), d), j), k) potwierdza sklasyfikowanie pod symbolem PKWiU 74.90.19.0,
-lit. e), f), g), h), i) potwierdza sklasyfikowanie pod symbolem PKWiU 74.90.20.0.
Natomiast dla czynności opisanych w lit. l), tj. propagowanie i kontrola zasad bezpieczeństwa prowadzenia robót przy wsparciu służb BHP, Wnioskodawca informuje, iż czynności te sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.19.0.
Klasyfikacja dla czynności opisanej pod lit. l) we wniosku jako PKWiU 74.90.15.0 wynikała z omyłki, prawidłowym kodem jest PKWiU 74.90.19.0 jak wskazano wyżej w odpowiedzi na wezwanie.
Ad. 3
Wnioskodawca wskazał w uzasadnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, że wszystkie te czynności podlegają pod stawkę ryczałtu 8,5%. W związku z czym jeśli jego działalność będzie polegać na świadczeniu wyłączenie tych usług (w niezmienionym kształcie w przyszłości), a stawka ryczałtu 8,5% dla nich zgodnie z argumentacją Wnioskodawcy będzie zasadna to nie zamierza dokonywać podziału wg czynności na fakturach wystawianych na rzecz Zleceniodawcy z uwagi na wskazaną jednolitą stawkę ryczałtu.
Natomiast w przypadku gdyby faktura ta miała obejmować czynności inne (choćby nie objęte wskazanym wnioskiem o interpretację indywidualną), dla których stawka ryczałtu będzie inna niż 8,5% to Wnioskodawca będzie wydzielał na fakturach wystawianych na rzecz Zleceniodawcy jednoznacznie pozycje, dla których dana stawka ryczałtu ma zastosowanie.
Ad 4. i 5.
Zleceniodawca wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie w formie stawki stałego miesięcznego ryczałtu zgodnie z zawartą umową. Wynagrodzenie to pokrywa wszystkie czynności opisane w lit. a) – l) łącznie.
Ponadto, Zleceniodawca po dokonaniu w ujęciu rocznym oceny efektów prac Wnioskodawcy ma możliwość przyznania tzw. premii, również stanowiącej część wynagrodzenia za wskazane ww. czynności.
Ad 6.
Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że analogicznie jak wskazał w odpowiedzi na pytanie numer 3, w jego opinii, czynności te podlegają pod jednolitą stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%. Niemniej w przypadku gdyby na skutek choćby rozszerzenia zakresu działalności (lub jakichkolwiek innych przyczyn) faktury wystawiane na rzecz Zleceniodawcy miały obejmować czynności opodatkowane wg różnych stawek ryczałtu to Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję w sposób umożliwiający jednoznaczne wyodrębnienie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności, tak aby ewidencja ta pozwalała na prawidłowe zastosowanie właściwych stawek ryczałtu do poszczególnych rodzajów przychodów.
Pytanie
Czy opisane we wniosku usługi pod lit. a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi wskazane pod lit. a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie Wnioskodawcy do stanowiska
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zasadą jest, że w takim przypadku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy. Stawki zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wnioskodawca dokonał samodzielnej szczegółowej klasyfikacji usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU z 2019 r.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15:
W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07).
Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to organ winien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.
W ocenie Wnioskodawcy, dla usług świadczonych w ramach zawartej umowy o współpracy opisanych pod następującymi literami w stanie faktycznym wniosku właściwe są poniższe kody PKWiU:
a)zarządzenia projektem oraz nadzoru nad pracami prowadzonymi na Inwestycji i terminową realizacją Kontraktu – właściwy jest kod PKWiU 74.90.19.0,
b)nadzór i zarządzanie zespołem na budowie – właściwy jest kod PKWiU 74.90.19.0,
c)nadzór nad wykonywaniem i prowadzeniem dokumentacji związanej z realizacją budowy – właściwy jest kod PKWiU 74.90.19.0,
d)kontrola nad wykonywaniem prac i dostaw podczas realizacji Kontraktu – właściwy jest kod PKWiU 74.90.19.0,
e)raportowanie Zleceniodawcy o bieżącym stanie Kontraktu i ewentualnych ryzykach – właściwy jest kod PKWiU 74.90.20.0,
f)comiesięczna aktualizacja budżetu oraz harmonogramu Inwestycji/Kontraktu – właściwy jest kod PKWiU 74.90.20.0,
g)nadzór nad weryfikacją i zatwierdzaniem faktur od dostawców oraz protokołów przerobowych i faktur od podwykonawców, realizujących prace i usługi na zlecenie Zleceniodawcy – właściwy jest kod PKWiU 74.90.20.0,
h)nadzór nad zamawianiem niezbędnych do realizacji Kontraktu materiałów i usług w porozumieniu z działem kompletacji dostaw Zleceniodawcy – właściwy jest kod PKWiU 74.90.20.0,
i)udział w negocjacjach z dostawcami i podwykonawcami, mającymi realizować prace, usługi i dostawy na potrzeby Kontraktu – właściwy jest kod PKWiU 74.90.20.0,
j)udział w naradach i należyte reprezentowanie Zleceniodawcy i interesów Zleceniodawcy – właściwy jest kod PKWiU 74.90.19.0,
k)przygotowanie i udział w odbiorach Inwestycji – właściwy jest kod PKWiU 74.90.19.0,
l)propagowanie i kontrola zasad bezpieczeństwa prowadzenia robót przy wsparciu służb BHP – właściwy jest kod 74.90.15.0.
Jak już zostało wskazane, Wnioskodawca zajmuje się zarządzaniem i nadzorem całościowego procesu realizacji jednego kontraktu na rzecz Spółki, z którą zawarł umowę, a wskazane wyżej czynności stanowią poszczególne usługi świadczone w ramach tej umowy.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W świetle natomiast art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W związku z koniecznością prawidłowego określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług, można wskazać, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawa o ryczałcie, stawką 15% objęte są usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, sklasyfikowane w ramach PKWiU ex dział 70.
Symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, natomiast pozostałe usługi objęte tym działem podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%.
W świetle powyższego, usługi klasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.15.0 – Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa, PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane nie są wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, a zatem powinny podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5%. Takie podejście potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, jak np.: 0112-KDSL1-1.4011.113. 2024.2.DS oraz 0112-KDIL2.4011.747.2022.2.WS.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi świadczone w ramach umowy wymienione w punktach a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l powinny podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, jako usługi zarządzania projektami niezwiązane z doradztwem w zakresie zarządzania. Wnioskodawca dokonał klasyfikacji usług z należytą starannością, opierając się na dostępnych interpretacjach i praktyce organów podatkowych, i wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r.poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Podkreślam, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz w uzupełnieniu wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Działalność ta jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Zawarł Pan umowę o świadczenie usług z A S.A. Nie jest i nie był Pan nigdy udziałowcem lub wspólnikiem wskazanej Spółki, ani żadnej innej. W ramach obowiązków wynikających z wyżej wskazanej umowy zarządza i nadzoruje Pan całościowy proces realizacji jednego kontraktu inwestycyjnego realizowanego przez Spółkę. Świadczy Pan usługi na własny koszt, ponosząc ryzyko gospodarcze i organizacyjne wiążące się z prowadzeniem działalności gospodarczej. W ramach przedmiotu umowy (zarządzania i nadzoru nad ww. kontraktem) wyszczególnił Pan następujące usługi świadczone przez Pana na rzecz Spółki:
a)zarządzenia projektem oraz nadzoru nad pracami prowadzonymi na Inwestycji i terminową realizacją Kontraktu,
b)nadzoru i zarządzania zespołem na budowie,
c)nadzoru nad wykonywaniem i prowadzeniem dokumentacji związanej z realizacją budowy,
d)kontroli nad wykonywaniem prac i dostaw podczas realizacji Kontraktu,
e)raportowania Zleceniodawcy o bieżącym stanie Kontraktu i ewentualnych ryzykach,
f)comiesięcznej aktualizacji budżetu oraz harmonogramu Inwestycji/Kontraktu,
g)nadzoru nad weryfikacją i zatwierdzania faktur od dostawców oraz protokołów przerobowych i faktur od podwykonawców, realizujących prace i usługi na zlecenie Zleceniodawcy,
h)nadzoru nad zamawianiem niezbędnych do realizacji Kontraktu materiałów i usług w porozumieniu z działem kompletacji dostaw Zleceniodawcy,
i)udziału w negocjacjach z dostawcami i podwykonawcami, mającymi realizować prace, usługi i dostawy na potrzeby Kontraktu,
j)udziału w naradach i należytego reprezentowania Zleceniodawcy i interesów Zleceniodawcy,
k)przygotowania i udziału w odbiorach Inwestycji,
l)propagowania i kontroli zasad bezpieczeństwa prowadzenia robót przy wsparciu służb BHP.
W uzupełnieniu wniosku opisał Pan jakie dokładnie czynności wykonuje w ramach świadczonej usługi, polegającej na zarządzaniu i nadzorze całościowego procesu realizacji jednego kontraktu inwestycyjnego, będącej przedmiotem wniosku. Dodatkowo – jak wynika z wniosku – opisane usługi nie należą do usług związanych z usługami firm centralnych (head office) oraz nie są świadczone na rzecz zleceniodawcy, u którego pełni Pan funkcję prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję. Ponadto, jest Pan uprawniony do samodzielnego określenia sposobu, miejsca i czasu świadczonych usług w ramach umowy, jednak rezultaty pracy są weryfikowane przez usługobiorcę. Czynności opisane w lit.:
-a), b), c), d), j), k), l) klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 74.90.19.0,
-e), f), g), h), i) klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 74.90.20.0.
Zleceniodawca wypłaca Panu wynagrodzenie w formie stawki stałego miesięcznego ryczałtu zgodnie z zawartą umową. Wynagrodzenie to pokrywa wszystkie czynności opisane w lit. a) – l) łącznie.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniach 74.90.19.0 oraz 74.90.20.0 wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług wskazanych we wniosku, które sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 oraz pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
