Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.617.2025.2.MMA
Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczenia VAT naliczonego z faktur za towary i usługi nabywane w ramach niekomercyjnego projektu edukacyjnego, ponieważ wydatki te nie mają związku z wykonywaniem działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 30 września 2025 r. (data wpływu 2 października 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Stowarzyszenie o nazwie X (dalej „Stowarzyszenie”) jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem miłośników pszczelarstwa.
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2261, dalej „Prawo o Stowarzyszeniach”) oraz statutu. Stowarzyszenie jest osobą prawną.
Zgodnie z postanowieniami statutu, celem Stowarzyszenia jest reprezentowanie interesów pszczelarzy oraz ochrona ich godności i dobrego imienia, integrowanie środowisk pszczelarskich i podnoszenie kwalifikacji pszczelarzy, rozwój pszczelarstwa jako integralnej części rolnictwa i ochrona środowiska naturalnego, popularyzowanie polskiego miodu i innych produktów pszczelich wśród społeczeństwa.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
1.udzielanie wszechstronnej pomocy pszczelarzom i związkom pszczelarzy w pracach organizacyjnych i fachowych z dziedziny pszczelarstwa;
2.wspieranie działań nad przygotowaniem i doskonaleniem kadr dla pszczelarstwa amatorskiego, zawodowego, ekologicznego;
3.współdziałanie z administracją państwową, samorządową i innymi organizacjami w rozwoju pszczelarstwa i ochronie naturalnego środowiska przyrodniczego a szczególnie w zakresie ochrony pszczół przed chorobami i zatruciami;
4.współdziałanie z jednostkami gospodarki rolnej i leśnej, jako bazy pożytkowej dla pszczół i jej racjonalnego wykorzystania;
5.opiniowanie materiału zarodowego i wartości użytkowej pszczół;
6.współuczestnictwo w propozycji rozwiązań prawnych regulujących sprawy dotyczące pszczelarstwa;
7.promowanie ważnej roli pszczół jako czynnika plonotwórczego;
8.promowanie stosowania produktów pszczelich w żywieniu i profilaktyce;
9.organizowanie zbiorowego zaopatrzenia członków Stowarzyszenia w środki pomocne w prowadzeniu pasiek/sprzęt pasieczny, leki do zwalczania chorób pszczelich, pasze, matki pszczele, badania miodu, szkolenia i inne;
10.zakup sprzętu na wynajem za odpłatnością dla członków stowarzyszenia;
11.popularyzowanie dobrej etyki pszczelarskiej;
12.organizacja spotkań, sympozjów, zjazdów, wykładów, kursów i wycieczek mających związek z pszczelarstwem;
13.pomoc w organizacji obrotu miodem i produktami pszczelimi;
14.prowadzenie działalności gospodarczej z przeznaczeniem dochodów na działalność statutową. Dochód z działalności gospodarczej nie może być dzielony między członków Stowarzyszenia. Przedmiot, zakres i sposób prowadzenia działalności gospodarczej określi regulamin zatwierdzony przez Zarząd Stowarzyszenia;
15.Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest:
01-25-2 - chów i hodowla zwierząt pozostałych;
01-42-Z - działalność usługowa związana z chowem i hodowlą zwierząt;
15-71-G - produkcja pasz dla zwierząt gospodarskich i ryb;
21-25-Z - produkcja pozostałych artykułów z papieru i tektury, gdzie indziej niesklasyfikowana;
22-15-Z - działalność wydawnicza, pozostała;
51-21-2 - sprzedaż hurtowa zboża i pasz dla zwierząt;
51-90-Z - pozostała sprzedaż hurtowa;
52-62-A - sprzedaż detaliczna żywności i art. spożywczych prowadzona na straganach i targowiskach;
52-27-B - sprzedaż detaliczna żywności napojów i wyrobów tytoniowych, pozostała w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie indziej niesklasyfikowana;
52-63-B - sprzedaż detaliczna pozostała, prowadzona poza siecią sklepową, gdzie indziej niesklasyfikowana;
71-21-2 - wynajem pozostałych środków transportu lądowego;
73-10-E - prace badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk leśnych i weterynaryjnych;
74-13-Z - badanie rynku i opinii publicznej;
74-14-A - doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
74-40-Z - reklama;
91-11-Z - działalność organizacji komercyjnych i pracodawców;
22-33-Z - reprodukcja komputerowych nośników informacji;
80-42-B - kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane;
92-72-Z - działalność rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych. W związku z tym Stowarzyszenie zostało wpisane również do rejestru przedsiębiorców.
Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.
Stowarzyszenie zawarło w 2023 r. umowę z Ministrem Edukacji i Nauki (dalej jako: „Minister”), określającą warunki finansowania, realizacji oraz rozliczania projektu edukacyjnego pt. „(...)” (dalej jako: „Projekt”) w ramach programu „(...)”, ogłoszonego komunikatem Ministra z 31 stycznia 2023 r. o ustanowieniu programu i naborze wniosków, na podstawie art. 376 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Termin realizacji projektu to 1 sierpnia 2023 r.- 31 lipca 2025 r.
Przedmiotem programu jest wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki w realizacji projektów mających na celu popularyzację nauki oraz projektów związanych z utrzymaniem zasobów bibliotecznych o istotnym znaczeniu dla nauki lub jej dziedzictwa.
Program składa się z następujących modułów:
1)„Popularyzacja nauki” - w ramach którego jest wspierana realizacja projektów polegających na:
a)popularyzacji osiągnięć naukowych, pracy naukowców, badań naukowych i prac rozwojowych oraz na promocji nauki,
b)organizacji przedsięwzięć ukazujących przydatność wiedzy naukowej w codziennym życiu,
c)organizacji przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie tradycji społeczności akademickiej,
d)popularyzowaniu innowacyjnych rozwiązań w nauce i szkolnictwie wyższym;
2)„Wsparcie dla bibliotek naukowych” - w ramach którego jest wspierana realizacja projektów polegających na utrzymaniu zasobów bibliotecznych o istotnym w skali kraju znaczeniu dla nauki lub jej dziedzictwa, ich opracowywaniu i udostępnianiu w postaci elektronicznej.
W ramach programu mogą być finansowane koszty bezpośrednie i koszty pośrednie realizacji projektu, przy czym koszty bezpośrednie są finansowane, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)zostały poniesione w okresie realizacji projektu;
2)są niezbędne do realizacji projektu i osiągnięcia jego rezultatów;
3)są powiązane z działaniami określonymi we wniosku;
4)są identyfikowalne i weryfikowalne, w szczególności są zarejestrowane w zapisach księgowych wnioskodawcy i określone zgodnie z zasadami rachunkowości.
Kosztami pośrednimi realizacji projektu są:
1)koszty wynagrodzeń personelu administracyjnego, w tym obsługi kadrowej, prawnej i księgowej projektu;
2)koszty eksploatacji powierzchni, podatki od nieruchomości itp.;
3)opłaty za dostawę mediów (w tym za energię elektryczną, wodę i gaz), koszty utrzymania czystości pomieszczeń i dozoru;
4)koszty usług telekomunikacyjnych, pocztowych i kurierskich;
5)koszty ubezpieczeń majątkowych;
6)opłaty manipulacyjne, administracyjne i bankowe;
7)koszty związane z działaniami informacyjnymi w projekcie, o których mowa w części IV ust. 32 pkt 1;
8)koszty ponoszone w związku z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w części IV ust. 32 pkt 2;
9)inne koszty związane z realizacją projektu, niestanowiące kosztów bezpośrednich.
Realizowany projekt polega na wykonaniu i publikacji pięćdziesięciu popularnonaukowych filmów, w okresie od sierpnia 2023 r. do lipca 2025 r. - jeden film co dwa tygodnie.
Zgodnie z umową, środki finansowe przyznane przez Ministra stanowią 90% całkowitych planowanych kosztów bezpośrednich realizacji projektu. Nie zostały przewidziane środki na pokrycie kosztów pośrednich.
Efektem działania programu będą filmy popularyzujące osiągnięcia nauki w dziedzinach związanych z pszczelnictwem, biologią pszczół, pszczelarstwem oraz ochroną gatunków zagrożonych. Projekt realizowany jest poprzez regularne umieszczanie na platformie Z, na profilu „X”, filmów edukacyjnych promujących pszczoły, pszczelarstwo i pszczelnictwo.
Efekty realizacji Projektu pozytywnie wpływają na renomę i rozpoznawalność Stowarzyszenia w środowisku pszczelarzy oraz popularyzuje działalność Stowarzyszenia wśród osób spoza tego środowiska, które dzięki nim wykazują zainteresowanie tą dziedziną.
Na ten moment, Stowarzyszenie nie monetyzuje tych filmów, tj. nie są emitowane w trakcie ich oglądania reklamy, nie są lokowane produkty oraz nie są pobierane żadne opłaty związane z oglądaniem filmów, a Stowarzyszenie nie otrzymuje żadnych środków z tytułu współpracy promocyjnej z żadnymi markami.
Stowarzyszenie zachowuje jednak prawo do skorzystania z różnych możliwości spieniężenia filmów produkowanych w ramach Projektu, na co też wprost pozwala umowa zawarta z Ministrem. Stowarzyszeniu przysługują autorskie prawa majątkowe odnośnie utworów powstałych w wyniku realizacji Projektu.
Zakupy związane z realizacją Projektu finansowane są według kosztorysu będącego załącznikiem do umowy z Ministrem, w znacznej mierze ze środków przyznanych w ramach programu.
Na moment składania wniosku, Stowarzyszenie nie odliczyło i nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupowych, które związane są z realizacją Projektu.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Pytanie nr 1:
W jaki konkretnie sposób wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych przełożyło/przekłada się na czynności opodatkowane wykonywane przez Stowarzyszenie?
Odpowiedź:
Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych mają związek i wpływają na ogół czynności opodatkowanych wykonywanych przez Stowarzyszenie. Jest znacznie utrudnione przypisanie tego wpływu do konkretnych czynności opodatkowanych, z racji na zakres działalności Stowarzyszenia oraz charakter realizowanego projektu.
Pytanie nr 2:
Czy i w jaki sposób wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych przyczyniło/przyczyni się do uzyskania lub zwiększenia obrotu opodatkowanego przez Stowarzyszenie?
Odpowiedź:
Wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych wpływa przede wszystkim na postrzeganie Stowarzyszenia i jego wizerunek w środowisku pszczelarzy. Poprzez publikację filmów, w których przedstawiciele Stowarzyszenia dzielą się swoją specjalistyczną wiedzą na temat pszczół i pszczelarstwa, pszczelarze oraz osoby zainteresowane pszczelarstwem, a także osoby, które myślą o pszczelarstwie jako potencjalnym „hobby” mogą przekonać się o posiadanym doświadczeniu i wiedzy przedstawicieli Stowarzyszenia. Niewątpliwie może to wywoływać pozytywne wrażenie o Stowarzyszenia, jako całości i zachęcać do dołączania do Stowarzyszenia w charakterze członka oraz do zakupu oferowanych przez Stowarzyszenie towarów lub usług. Tym samym, wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych mogą przyczynić się do uzyskania lub zwiększenia obrotu opodatkowanego przez Stowarzyszenie.
Pytanie nr 3:
Czy i w jaki sposób poniesione wydatki na wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych wpłynęły/wpływają na cenę oferowanych przez Stowarzyszenie towarów/usług?
Odpowiedź:
Wydatki na wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych zostały pokryte w znacznie przeważającej mierze ze środków finansowych przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki (dotacji), w związku z czym nie wpłynęły, ani nie wpływają one na cenę oferowanych przez Stowarzyszenie towarów lub usług.
Pytanie nr 4:
Czy i w jaki konkretnie sposób wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych miało/ma wpływ na ostatecznych nabywców towarów/usług Stowarzyszenia, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Stowarzyszenia towarów/usług?
Odpowiedź:
Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 2, wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych wpływają przede wszystkim na postrzeganie Stowarzyszenia i jego wizerunek w środowisku pszczelarzy. Poprzez publikację filmów, w których przedstawiciele Stowarzyszenia dzielą się swoją specjalistyczną wiedzą na temat pszczół i pszczelarstwa, pszczelarze oraz osoby zainteresowane pszczelarstwem, a także osoby, które myślą o pszczelarstwie jako potencjalnym „hobby” mogą przekonać się o posiadanym doświadczeniu i wiedzy przedstawicieli Stowarzyszenia. Niewątpliwie może to wywoływać pozytywne wrażenie o Stowarzyszeniu jako całości i zachęcać do dołączania do Stowarzyszenia w charakterze członka oraz do zakupu oferowanych przez Stowarzyszenie towarów lub usług. Tym samym, wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych może mieć wpływ na ostatecznych nabywców towarów lub usług oferowanych przez Stowarzyszenie oraz ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Stowarzyszenia towarów lub usług.
Pytanie nr 5:
Czy i w jaki sposób wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych przełożyło/przekłada się na wzrost konkurencyjności Stowarzyszenia na rynku?
Odpowiedź:
Wykonanie oraz publikacja filmów popularnonaukowych mogą przekładać się na wzrost konkurencyjności Stowarzyszenia na rynku poprzez pozytywny wpływ na jego wizerunek. Jak wskazano w odpowiedzi na pytania 2 i 4, publikowane przez Stowarzyszenie filmy mogą tworzyć profesjonalny i fachowy wizerunek Stowarzyszenia, budząc zaufanie do niego wśród pszczelarzy i osób zainteresowanych pszczelarstwem. To z kolei może wpływać na wzrost zainteresowania towarami lub usługami oferowanymi przez Stowarzyszenie, jak i członkostwem w Stowarzyszeniu, tym samym czyniąc je bardziej konkurencyjnym na rynku.
Pytanie nr 6:
Czy i w jaki sposób wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych przełożyło/przełoży się na cele marketingowe Stowarzyszenia? Jeżeli tak to proszę opisać w jaki sposób.
Odpowiedź:
Wykonanie oraz publikacja filmów popularnonaukowych mogą przełożyć się na cele marketingowe Stowarzyszenia poprzez budowanie jego wizerunku w środowisku pszczelarzy i osób zainteresowanych pszczelarstwem, jako organizacji fachowej i profesjonalnej. Jak wskazano w odpowiedziach na poprzednie pytania, budowany przez publikowane filmy wizerunek Stowarzyszenia może z kolei przekładać się na wzrost zainteresowania jego działalnością, co może przełożyć się na cele marketingowe Stowarzyszenia.
Pytanie nr 7:
W jaki sposób wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych wpływa na wizerunek Stowarzyszenia, na sposób postrzegania Stowarzyszenia przez jego klientów?
Odpowiedź:
Wykonanie oraz publikacja filmów popularnonaukowych mogą wpływać pozytywnie na wizerunek Stowarzyszenia poprzez budowanie zaufania do jego przedstawicieli i do samego Stowarzyszenia jako organizacji. Jak wskazano już w odpowiedziach na poprzednie pytania, w publikowanych przez Stowarzyszenie filmach, jego przedstawiciele dzielą się swoim doświadczeniem i specjalistyczną wiedzą o pszczołach i pszczelarstwie, budząc do siebie zaufanie wśród odbiorców. Może to tworzyć wizerunek Stowarzyszenia jako organizacji profesjonalnej, której przedstawiciele/członkowie „znają się na rzeczy”. Takie postrzeganie Stowarzyszenia przez jego klientów może skłaniać do większego zainteresowania oferowanymi przez Stowarzyszenie towarami lub usługami.
Pytanie
Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Należy również wskazać, że dla zachowania prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Także pokrycie tych wydatków nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. W szczególności pokrycie wydatków na nabycie towarów i usług dotacjami nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Samo otrzymanie dotacji nie rodzi bezpośrednich skutków w zakresie odliczania podatku naliczonego. Fakt sfinansowania określonych wydatków dotacją nie ma bezpośredniego znaczenia dla możliwości odliczenia VAT naliczonego przy zakupach związanych z czynnościami, na które otrzymana została dotacja. Rolą prawa do odliczenia podatku jest bowiem uwolnienie podatnika prowadzącego działalność gospodarczą od finansowego ciężaru podatku.
Nie ma tutaj znaczenia źródło finansowania wydatków, w których zawarty był podatek obciążający podatnika. Liczy się jedynie obiektywny fakt przeznaczenia i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej (VAT - komentarz, Adam Bartosiewicz, Wydanie 19, Wolters Kluwer, Warszawa 2025 r.).
W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości wyrażony został ponadto pogląd, zgodnie z którym dla zachowania prawa do odliczenia wystarczy bezpośredni związek podatku naliczonego z całością (ogółem) opodatkowanej działalności podatnika, niekoniecznie z wyodrębnionym, konkretnym działaniem opodatkowanym (Wyrok TS z 26 maja 2005 r. sygn. C-465/03 w sprawie Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz, podobnie również WSA w Warszawie w wyroku z 19 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2771/13).
Oznacza to, że aby zachować prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie musi być on koniecznie związany ze wskazanym konkretnie stanem faktycznym podlegającym opodatkowaniu VAT w ramach działalności podatnika, lecz wystarczy by był związany z ogółem działalności opodatkowanej przez niego prowadzonej. W praktyce TS dopuścił, np. odliczenie podatku naliczonego w związku z emisją akcji, mimo że sama emisja akcji nie jest czynnością opodatkowaną (wyrok przywołany powyżej), lecz miała związek z ogółem działalności opodatkowanej prowadzonej przez podatnika.
W opisanym stanie faktycznym wskazano, że Stowarzyszenie nie monetyzuje filmów będących efektem realizacji Projektu, tj. nie pobiera z tego bezpośredniej korzyści pieniężnej. Jednakże podatek naliczony wynikający z faktur dot. wydatków na realizację Projektu wykazuje oczywisty związek z ogółem działalności opodatkowanej prowadzonej przez Stowarzyszenie.
Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie prac badawczo - rozwojowych w dziedzinie nauk leśnych i weterynaryjnych oraz kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałych formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Realizowany Projekt wpisuje się w ten zakres działalności gospodarczej Stowarzyszenia. Stowarzyszenie, w ramach realizacji Projektu publikuje na swoim profilu na platformie Z filmy, które wpływają na jego rozpoznawalność, renomę i opinię w środowisku, co z kolei przekłada się na wzrost zainteresowania pozostałą gamą oferowanych przez Stowarzyszenie towarów i usług.
Wydatki na realizację Projektu wykazują związek z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Stowarzyszenie. Ponadto, Stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w zakupach m.in. leków dla pszczół między poszczególnymi pszczelarzami a hurtowniami.
Jak wskazano wyżej, zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie (polskim i europejskim), dla zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego, wystarczy związek podatku naliczonego z ogółem działalności opodatkowanej podatnika.
Należy wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy, realizacja Projektu wpływa pozytywnie na wizerunek Stowarzyszenia w środowisku pszczelarzy, którzy są kontrahentami Stowarzyszenia w ramach pozostałego zakresu jego działalności. Ponadto, realizacja Projektu wpływa również na zainteresowanie działalnością Stowarzyszenia przez osoby, które wcześniej nie zajmowały się pszczelarstwem, popularyzując tym samym działalność Stowarzyszenia wśród szerszego grona potencjalnych przyszłych kontrahentów.
Wzrost zainteresowania działalnością Stowarzyszenia wpływa w sposób pozytywny na wolumen działalności opodatkowanej przez nie prowadzonej.
Wskazać ponadto należy, że w orzecznictwie został wyrażony pogląd o związku wizerunku danego podmiotu z prowadzoną przez niego działalnością opodatkowaną.
W wyroku z 9 października 2015 r. sygn. akt I FSK 1022/14, NSA stwierdził, że wydatki na pomoc prawną w procesie o zniesławienie mają związek z działalnością opodatkowaną spółki, której dobre imię było przedmiotem tego procesu.
Wydatki, które Stowarzyszenie ponosi na realizację Projektu mają bezpośredni związek z jego wizerunkiem i postrzeganiem wśród społeczeństwa oraz popularnością, co służy działalności gospodarczej przez nie prowadzonej. Wizerunek Stowarzyszenia ma ścisły związek z ogółem jego działalności opodatkowanej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy zauważyć przy tym, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Zatem niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Związek z czynnościami opodatkowanymi, jako przesłanka prawa do odliczenia, opisany został w orzecznictwie TSUE (np. wyrok z 6 kwietnia 1994 r. w sprawie C-4/94 BLP Group PLC przeciwko Commissioners of Customs and Excise, z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciwko Midland Bank plc, z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 CIBO Participations S.A. przeciwko Directeur régional des impas du Nord-Pas-de-Calais, z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz).
W świetle tych orzeczeń, na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, tak samo jak na gruncie art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE, co do zasady, niezbędnym warunkiem odliczenia podatku naliczonego jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Przyjmuje się również, że związek pośredni, występuje w przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, jeżeli stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika. W odniesieniu właśnie do tego rodzaju wydatków podatnikowi powinno przysługiwać prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego (por. J. Zubrzycki Leksykon VAT 2013; Oficyna Wydawnicza UNIMEX; Wrocław 2013, s. 664 i in.).
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz statutu. Stowarzyszenie jest osobą prawną. Zgodnie z postanowieniami statutu, celem Stowarzyszenia jest reprezentowanie interesów pszczelarzy oraz ochrona ich godności i dobrego imienia, integrowanie środowisk pszczelarskich i podnoszenie kwalifikacji pszczelarzy, rozwój pszczelarstwa jako integralnej części rolnictwa i ochrona środowiska naturalnego, popularyzowanie polskiego miodu i innych produktów pszczelich wśród społeczeństwa. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych. W związku z tym Stowarzyszenie zostało wpisane również do rejestru przedsiębiorców. Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.
Stowarzyszenie zawarło w 2023 r. umowę z Ministrem Edukacji i Nauki, określającą warunki finansowania, realizacji oraz rozliczania projektu edukacyjnego pt. „(...)” w ramach programu „(...)”, ogłoszonego komunikatem Ministra z 31 stycznia 2023 r. o ustanowieniu programu i naborze wniosków, na podstawie art. 376 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Termin realizacji projektu to 1 sierpnia 2023 r.- 31 lipca 2025 r. Przedmiotem programu jest wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki w realizacji projektów mających na celu popularyzację nauki oraz projektów związanych z utrzymaniem zasobów bibliotecznych o istotnym znaczeniu dla nauki lub jej dziedzictwa. Realizowany projekt polega na wykonaniu i publikacji pięćdziesięciu popularnonaukowych filmów, w okresie od sierpnia 2023 r. do lipca 2025 r. - jeden film co dwa tygodnie.
Wydatki na wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych zostały pokryte w znacznie przeważającej mierze ze środków finansowych przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki (dotacji), w związku z czym nie wpłynęły, ani nie wpływają one na cenę oferowanych przez Stowarzyszenie towarów lub usług.
Efektem działania programu będą filmy popularyzujące osiągnięcia nauki w dziedzinach związanych z pszczelnictwem, biologią pszczół, pszczelarstwem oraz ochroną gatunków zagrożonych. Projekt realizowany jest poprzez regularne umieszczanie na platformie Z, na profilu „X”, filmów edukacyjnych promujących pszczoły, pszczelarstwo i pszczelnictwo.
Efekty realizacji Projektu pozytywnie wpływają na renomę i rozpoznawalność Stowarzyszenia w środowisku pszczelarzy oraz popularyzują działalność Stowarzyszenia wśród osób spoza tego środowiska, które dzięki nim wykazują zainteresowanie tą dziedziną.
Na ten moment, Stowarzyszenie nie monetyzuje tych filmów, tj. nie są emitowane w trakcie ich oglądania reklamy, nie są lokowane produkty oraz nie są pobierane żadne opłaty związane z oglądaniem filmów, a Stowarzyszenie nie otrzymuje żadnych środków z tytułu współpracy promocyjnej z żadnymi markami. Wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych wpływa przede wszystkim na postrzeganie Stowarzyszenia i jego wizerunek w środowisku pszczelarzy. Poprzez publikację filmów, w których przedstawiciele Stowarzyszenia dzielą się swoją specjalistyczną wiedzą na temat pszczół i pszczelarstwa, pszczelarze oraz osoby zainteresowane pszczelarstwem, a także osoby, które myślą o pszczelarstwie jako potencjalnym „hobby” mogą przekonać się o posiadanym doświadczeniu i wiedzy przedstawicieli Stowarzyszenia. Niewątpliwie może to wywoływać pozytywne wrażenie o Stowarzyszeniu jako całości i zachęcać do dołączania do Stowarzyszenia w charakterze członka oraz do zakupu oferowanych przez Stowarzyszenie towarów lub usług. Tym samym, wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych mogą przyczynić się do uzyskania lub zwiększenia obrotu opodatkowanego przez Stowarzyszenie.
Stowarzyszenie zachowuje jednak prawo do skorzystania z różnych możliwości spieniężenia filmów produkowanych w ramach Projektu, na co też wprost pozwala umowa zawarta z Ministrem. Stowarzyszeniu przysługują autorskie prawa majątkowe odnośnie utworów powstałych w wyniku realizacji Projektu. Na moment składania wniosku, Stowarzyszenie nie odliczyło i nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupowych, które związane są z realizacją Projektu.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
W analizowanym stanie faktycznym wydatki poniesione przez Państwa w ramach realizacji projektu edukacyjnego dotyczącego przygotowania, produkcji i publikacji filmów o tematyce pszczelarskiej, nie pozostają w bezpośrednim ani pośrednim związku z Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
W analizowanej sprawie ponoszone przez Państwa wydatki w ramach realizacji projektu edukacyjno-naukowego nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a wykonaniu zadań statutowych o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim z zakresu osiągnięć nauki w dziedzinach związanych z pszczelnictwem, biologią pszczół oraz ochroną gatunków zagrożonych. Ponadto, jak wynika z wniosku, przedmiotem realizowanego projektu jest wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki w realizacji projektów mających na celu popularyzację nauki oraz projektów związanych z utrzymaniem zasobów bibliotecznych o istotnym znaczeniu dla nauki lub jej dziedzictwa, co wpisuje się w Państwa cele statutowe. Działania podejmowane w ramach realizowanego projektu nie mają charakteru komercyjnego, marketingowego ani reklamowego. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Stowarzyszenie nie osiąga żadnych przychodów w związku z produkcją filmów, tj. nie są emitowane w trakcie ich oglądania reklamy, nie są lokowane produkty oraz nie są pobierane żadne opłaty związane z oglądaniem filmów, a Stowarzyszenie nie otrzymuje żadnych środków z tytułu współpracy promocyjnej z żadnymi markami.
Zatem należy stwierdzić, że celem realizacji Projektu nie jest tworzenie oferty rynkowej czy budowanie pozycji konkurencyjnej, lecz realizacja misji edukacyjnej i społecznej wynikającej ze statutu Stowarzyszenia.
Wizerunek Stowarzyszenia kształtowany przy okazji realizacji projektu, nie ma związku z ogółem Państwa działalności opodatkowanej, która koncentruje się wokół świadczenia odpłatnych usług i dokonywania dostaw towarów na rzecz członków Stowarzyszenia. Ewentualne postrzeganie Stowarzyszenia jako podmiotu aktywnego w sferze edukacji jest efektem realizacji zadań statutowych a nie prowadzoną przez Państwa działalnością marketingową.
Poniesione wydatki nie mogą być zatem uznane za wydatki pośrednie związane z budowaniem wizerunku Stowarzyszenia, który w przyszłości miałby służyć prowadzeniu działalności komercyjnej, w tym przyszłej sprzedaży materiałów edukacyjnych. Projekt, który z założenia jest realizowany w celach edukacyjnych i ma służyć popularyzacji osiągnięć nauki w dziedzinach związanych z pszczelnictwem, biologią pszczół, pszczelarstwem oraz ochroną gatunków zagrożonych nie jest nakierowany na tworzenie potencjału promocyjnego lub ekonomicznego, ze względu na szerokie grono odbiorców, które nie jest w żaden sposób ograniczone do Państwa obecnych czy potencjalnych Klientów. Dostęp do filmów jest bezpłatny i każda osoba zainteresowana pszczelnictwem może zapoznać się z przekazywanymi przez Państwa treściami.
Należy zaznaczyć, że rezultatem projektu jest popularyzacja osiągnięć nauki w dziedzinach związanych z pszczelarstwem, biologią pszczół oraz ochroną gatunków zagrożonych. Upowszechnianie treści następuje m.in. poprzez publikację materiałów edukacyjnych w internecie – w szczególności na profilu „X” w serwisie Z – co zapewnia powszechny, bezpłatny dostęp do efektów realizowanego przedsięwzięcia.
Projekt jest finansowany w całości ze środków publicznych przyznanych w formie dotacji z Ministrem Edukacji i Nauki. Zawarta z Ministrem umowa, określa szczegółowe warunki finansowania realizacji i rozliczenia projektu edukacyjnego. Środki otrzymane na ten cel mają charakter dotacji celowej i są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją działań edukacyjnych a nie na prowadzenie działalności komercyjnej.
Ponadto, mając na uwadze specyfikę działalności Stowarzyszenia, jak też krąg jej odbiorców należy uznać, że ww. wydatki, mimo ich określenia jako marketingowo-promocyjne, nie mają racjonalnego i ścisłego związku przyczynowo-skutkowego z osiąganymi aktualnie lub w przyszłości obrotami opodatkowanymi VAT ani też cenotwórczego charakteru, gdyż działania w ramach realizowanego projektu skierowane były w istocie do wszystkich zainteresowanych osób, nie tylko Państwa obecnych klientów czy też osób chcących nawiązać z Państwem współpracę, głównie zatem osób niemających nawet potencjalnych związków ze Stowarzyszeniem. Tym samym brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych wydatków.
W uzupełnieniu sprawy wskazali Państwo, że wykonanie oraz publikacje filmów popularnonaukowych ma związek i wpływa na ogół czynności opodatkowanych wykonywanych przez Stowarzyszenie. Jednocześnie poinformowali Państwo, że znacznie utrudnione jest przypisanie tego wpływu do konkretnych czynności opodatkowanych, z racji na zakres działalności Stowarzyszenia oraz charakter realizowanego projektu. Tym samym potwierdzili Państwo, że związek ponoszonych wydatków z realizacją czynności opodatkowanych jest zasadniczo niemożliwy do wykazania, ze względu na charakter realizowanego projektu oraz jego cele, które pokrywają się z Państwa celami statutowymi, a więc działaniami w sferze niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odnosząc się do Państwa argumentacji, że wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych wpływa przede wszystkim na postrzeganie Stowarzyszenia i jego wizerunek w środowisku pszczelarzy wywołuje pozytywne wrażenie o Stowarzyszenia, jako całości i zachęca do dołączania do Stowarzyszenia w charakterze członka oraz do zakupu oferowanych przez Stowarzyszenie towarów lub usług - świadczy o związku z realizacją przez Państwa celów statutowych, nie uzyskaniu lub zwiększeniu obrotu opodatkowanego przez Stowarzyszenie. Jak wynika ze złożonego wniosku, do Państwa celów statutowych należy m.in. udzielanie wszechstronnej pomocy pszczelarzom i związkom pszczelarzy w pracach organizacyjnych i fachowych z dziedziny pszczelarstwa; wspieranie działań nad przygotowaniem i doskonaleniem kadr dla pszczelarstwa amatorskiego, zawodowego, ekologicznego; promowanie ważnej roli pszczół jako czynnika plonotwórczego; promowanie stosowania produktów pszczelich w żywieniu i profilaktyce; popularyzowanie dobrej etyki pszczelarskiej, a więc cele, które realizują Państwo w ramach projektu. Z racji tego, że w filmach nie są lokowane oferowane przez Państwa produkty, nie można uznać, że czynności wykonywane przez Państwa w ramach Projektu mogą przełożyć się na wolumen dokonywanej przez Państwa sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
Także Państwa wskazania, że wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych wpływają przede wszystkim na postrzeganie Stowarzyszenia i jego wizerunek w środowisku pszczelarzy dowodzi o tym, że Projekt służy realizacji wyżej wskazanych celów statutowych Stowarzyszenia. Zgodzić się należy z Państwem, że realizacja Projektu może wywoływać pozytywne wrażenie o Stowarzyszeniu jako całości i zachęcać do dołączania do Stowarzyszenia w charakterze członka, natomiast z racji tego, że w filmach nie są lokowane sprzedawane przez Państwa produkty, czy też świadczone usługi trudno zgodzić się, że produkcja filmów popularnonaukowych będzie mieć wpływ na podjęcie decyzji przez osobę oglądającą filmy o zakupie oferowanych przez Stowarzyszenie towarów lub usług. Tym samym, nie można zgodzić się z Państwem, że wykonanie i publikacja filmów popularnonaukowych może mieć wpływ na ostatecznych nabywców towarów lub usług oferowanych przez Stowarzyszenie oraz ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Stowarzyszenia towarów lub usług.
Analogicznie wykonanie oraz publikacja filmów popularnonaukowych nie przekładają się także na wzrost konkurencyjności Stowarzyszenia na rynku poprzez pozytywny wpływ na jego wizerunek jako podmiotu funkcjonującego na rynku komercyjnym, skoro filmy zawierają treści o charakterze naukowym mającym na celu wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki w realizacji projektów, nie natomiast budowanie konkurencyjnej pozycji Stowarzyszenia na rynku odbiorców towarów i usług oferowanych przez Stowarzyszenie w ramach działalności gospodarczej czy też realizowanie celów marketingowych Stowarzyszenia. Trudno także się zgodzić, że realizacja Projektu może wpłynąć na większe zainteresowanie oferowanymi przez Stowarzyszenie towarami lub usługami, skoro jak jednoznacznie wskazali Państwo we wniosku, w filmach nie będą Państwo lokować żadnych oferowanych przez sienie towarów czy usług.
Tym samym, stwierdzić należy, że nie wykazali Państwo również racjonalnego związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami, a prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. W uzupełnieniu opisu sprawy, pomimo wyczerpującego wezwania nie wykazali Państwo w sposób racjonalny, aby poniesione wydatki miały wpływać (i w jaki sposób) na ogólne funkcjonowanie Stowarzyszenia, prowadząc do generowania opodatkowanych obrotów. Wskazali natomiast Państwo, że ponoszone wydatki nie wpływają na cenę oferowanych towarów oraz usług, a więc nie mają charakteru cenotwórczego.
A zatem, mając na uwadze specyfikę działalności Stowarzyszenia oraz zakres projektu, należy wskazać, że wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mogą być uznane za wydatki pośrednie lub bezpośrednie związane z działalnością opodatkowaną. Nie służą one budowaniu pozycji rynkowej Stowarzyszenia, lecz realizacji zadań o charakterze edukacyjnym, które wpisują się w cele statutowe Stowarzyszenia, dla realizacji których zostało powołane.
W konsekwencji, należy uznać, że wydatki ponoszone w ramach realizacji Projektu, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Są to wydatki ponoszone w ramach działalności statutowej o charakterze edukacyjnym, finansowane ze środków dotacji publicznej, a ich efekty, jak wskazano powyżej są udostępniane nieodpłatnie.
A zatem wskazać należy, że nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
