Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.688.2025.2.JS
Odliczenie wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub budowlane przy zabytku nieruchomym możliwe jest wyłącznie w roku podatkowym następującym po uzyskaniu zaświadczenia konserwatora potwierdzającego ich wykonanie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 października 2025 r. (wpływ: 9 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia (...) i jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT na podstawie rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 oraz art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT od 1 sierpnia 2017 r.
Opłaca Pan podatek wynikający z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu ewidencjonowanego od 2021r. i nie przewiduje zmiany formy opodatkowania. Posiada Pan wraz z małżonką wspólnotę majątkową, jednak rozliczenia podatkowe prowadzone są osobno.
Jest Pan współwłaścicielem (drugim współwłaścicielem jest Pana współmałżonka) zabytkowej nieruchomości położonej w A i wpisanej do rejestru zabytków nieruchomych decyzją nr (...) z (...) 2019 r. oraz jej aktualizacją r (...) z (...) 2019 r. wydanymi przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (...).
Zgodnie z dokonaną aktualizacją księgi rejestru zabytków nieruchomych, obecnie rejestr zabytków obejmuje: (...)
Obecnie prowadzi Pan prace przywracające dworowi historyczny kształt. Na podstawie decyzji (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr (...) z (...) 2023 r. uzyskał Pan pozwolenie na remont, przebudowę i rozbudowę dworu. Zakres decyzji obejmował m.in.:(...)
Wszelkie prace były i będą przeprowadzane zgodnie z projektem zagospodarowania terenu, zatwierdzonym przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (decyzja nr (...) z (...) 2023 r.) i pod jego nadzorem, mając na celu (...).
Przyjęty projekt, zatwierdzony przez konserwatora, został oceniony jako (...) i ma na celu przywrócenie obiektowi formy z XVIII w. (z czasów (...)).
Uzyskał Pan w lipcu 2025 r. zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac.
Uzupełnienie wniosku
W 2024 r. poniósł Pan następujące wydatki związane z pracami konserwatorskimi i remontowymi przy zabytkowym dworze (...):
Przedmiotem złożonego przeze mnie wniosku są wydatki poniesione w 2024 r. na prace remontowo-konserwacyjne i budowlano-renowacyjne przy zabytkowym dworze (...), prowadzone zgodnie z decyzją (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr (...) z (...) 2023 r. Zakres tych prac obejmował w szczególności:
1.(...) dworu – prace budowlane
Zakres obejmował m.in.:
(...)
Prace te miały na celu (...).
2.Prace renowacyjno-budowlane w zabytkowych (...)
Zakres obejmował (...) m.in.
(...)
3.Prace pielęgnacyjne i konserwacyjne w (...)
(...)
Prace te miały na celu (...).
4.Cele przeprowadzonych prac
Wszystkie wymienione działania miały na celu
(...)
Wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z warunkami określonymi w decyzji konserwatorskiej (...) z (...) 2023 r. oraz w oparciu o zatwierdzoną dokumentacją projektową. Wydatki związane z powyższymi pracami stanowią przedmiot Pana wniosku.
W ramach zeznania rocznego za 2024 r. odliczył Pan od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane prowadzone przy zabytkowym dworze w A, zgodnie z decyzją (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr (...) z (...) 2023 r. Wydatki te zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na Pana dane przez czynnych podatników VAT.
Odliczone koszty obejmują w szczególności:
1.Prace renowacyjno-budowlane przy (...) dworu
(...).
W 2024 r. wykonano m.in.:
(...)
2.Prace konserwatorskie i budowlane w zabytkowych (...)
(...)
Zakres obejmował m.in.:
(...)
Wszystkie wymienione prace były wykonywane zgodnie z pozwoleniem konserwatorskim oraz zostały ujęte w fakturach VAT wystawionych przez podmioty niekorzystające ze zwolnienia z VAT. Wydatki nie zostały sfinansowane, dofinansowane, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów ani odliczone na innej podstawie prawnej.
Nieruchomość – zespół (...) w A – została przez Pana nabyta 31 marca 2017 r.
Na pytanie, jakie elementy opisanej nieruchomości objęte są ochroną zabytków odpowiedział Pan, że:
Zgodnie z informacją urzędową w sprawie wpisu do rejestru zabytków nieruchomych województwa (...) z (...) 2019 r., dwór wraz z (...) został wpisany do rejestru zabytków pod znakiem (...). We wpisie nie wyszczególniono poszczególnych elementów objętych ochroną, posługując się sformułowaniem (...).
W toku przygotowania projektu architektonicznego renowacji konserwator zabytków zakazał wprowadzania zmian w układzie pomieszczeń i przesuwania ścian, co wskazuje, że ochroną objęta jest całość obiektu, w tym zarówno jego bryła, jak i układ wewnętrzny. Ochrona dotyczy więc całego zabytkowego dworu wraz z (...) jako integralnego elementu historycznego założenia.
(...) przypałacowy stanowi zabytek nieruchomy wpisany do rejestru zabytków. Zgodnie z informacją urzędową w sprawie wpisu do rejestru zabytków nieruchomych województwa (...) z (...) r.,(...) został wpisany do rejestru zabytków pod znakiem (...). We wpisie nie wyszczególniono poszczególnych elementów objętych ochroną.
(...), wraz z dworem, tworzy (...).
Na pytanie, czy (...) stanowią integralną część dworku i czy są wpisane do rejestru zabytków odpowiedział Pan, że tak, (...). Obecnie, na podstawie decyzji (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr (...) z (...) 2023 r., uzyskał Pan pozwolenie na remont, przebudowę i rozbudowę dworu, obejmujące m.in. (...). Projekt został zatwierdzony przez konserwatora i oceniony jako zgodny z historycznym kształtem rezydencji.
Chociaż wpis do rejestru zabytków z (...) 2019 r. (znak (...)) nie wyszczególnia osobno (...), obejmuje on (...) jako całość. (...).
Fakt, że wcześniejsze projekty ingerujące w (...) nie uzyskały akceptacji wojewódzkiego konserwatora zabytków, również wskazuje na objęcie ich ochroną konserwatorską jako części integralnej zabytku.
W związku z powyższym (...), choć nie stanowią odrębnego wpisu do rejestru zabytków, są traktowane jako chronione elementy zespołu dworskiego, a ich odbudowa kwalifikowana jest jako prace restauratorskie i budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 7 i 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Nie wszystkie prace zostały dotychczas zakończone — z uwagi na bardzo duży zakres robót oraz wysokie koszty ich realizacja została rozłożona na kilka etapów i lat.
W latach 2024–2025 wykonano ok. 30% zaplanowanych prac konserwatorskich, renowacyjnych i budowlanych zarówno w zakresie (...).
Zakres zrealizowanych działań obejmował m.in. roboty konstrukcyjne, izolacyjne, żelbetowe oraz prace zabezpieczające opisane szczegółowo w odpowiedzi w części (...). Prace te były prowadzone zgodnie z decyzją (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr (...) z (...) 2023 r.
Odbudowa mansardowego dachu została zaplanowana na lata 2026–2027 i obecnie znajduje się na etapie wyceny prac i przygotowania dokumentacji.
W zakresie (...) prace są prowadzone systematycznie od 2017 r. zgodnie z zatwierdzonym przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków projektem (...). Wykonano m.in.:
(...)
Wszystkie wymienione prace stanowią część wieloetapowego procesu przywracania historycznej substancji i kompozycji zespołu (...), realizowanego sukcesywnie w miarę dostępnych środków finansowych.
Wszystkie wymienione prace mieszczą się w zakresie prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Zakres zrealizowanych działań obejmuje:
·Roboty budowlane (...)
·Prace konserwatorskie – (...).
·Prace restauratorskie – (...).
Wszystkie wymienione działania zostały prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego oraz przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a ich celem (...).
Na pytanie, czy posiadał Pan na moment poniesienia wydatków pozwolenie konserwatora odpowiedział Pan, że tak. Na dzień ponoszenia wydatków posiadał Pan pisemne pozwolenie (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – decyzja nr (...) z (...) 2023 r. Pozwolenie obejmowało wszystkie prace wymienione powyżej, tj. (...).
Na pytanie, jakie informacje zawiera zaświadczenie konserwatora z lipca 2025 r. odpowiedział Pan, że zaświadczenie konserwatora z lipca 2025 r. potwierdza zrealizowanie pierwszego etapu prac remontowo-konserwatorskich i budowlanych, obejmujących przede wszystkim część podziemną obiektu. Wskazuje, że wykonano m.in. (...).
Ponadto (...).
Zaświadczenie stwierdza, że prace zostały wykonane zgodnie z dziennikiem budowy i nie budzą zastrzeżeń ze stanowiska konserwatorskiego. Protokół został podpisany przez przedstawicieli Wojewódzkiego (...) Konserwatora Zabytków, kierownika budowy i inwestora.
Posiada Pani faktury na wykonane prace i są one wystawione na Pana dane.
Wszystkie faktury zostały wystawione przez czynnych podatników VAT.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy wydatki poniesione przez Pana w 2024 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkowym dworze w A – objętym ochroną konserwatorską – mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w ramach tzw. „ulgi na zabytki” określonej w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac zostało wydane dopiero w lipcu 2025 r.?
2.Czy wydatki poniesione przez Pana w 2024 r. na remont i odtworzenie (...), stanowiących integralną część zabytkowego dworu w A, mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w ramach tzw. „ulgi na zabytki” określonej w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1
Pana zdaniem, wydatki poniesione w 2024 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane przy zabytkowym dworze w A, objętym ochroną konserwatorską, mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w ramach tzw. „ulgi na zabytki”, o której mowa w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo że zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac zostało wydane w lipcu 2025 r.
Przepis art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT uzależnia możliwość skorzystania z ulgi od poniesienia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym oraz od ich wykonania zgodnie z pozwoleniem konserwatorskim i potwierdzenia tego faktu stosownym zaświadczeniem. Przepis nie uzależnia prawa do odliczenia od momentu wydania zaświadczenia, lecz od samego wykonania prac i posiadania zaświadczenia.
W niniejszej sprawie wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z pozwoleniem konserwatorskim i miały na celu zachowanie substancji zabytkowej obiektu. Zaświadczenie konserwatora zostało wydane w roku następnym, co pozostaje zgodne z praktyką oraz przepisami dotyczącymi ulgi na zabytki. W związku z tym, w Pana ocenie, wydatki poniesione w 2024 r. mogą zostać odliczone w zeznaniu podatkowym za ten rok.
Ad 2
Pana zdaniem, wydatki poniesione w 2024 r. na remont i odtworzenie (...), stanowiących integralną część zabytkowego dworu w A, mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w ramach tzw. „ulgi na zabytki”, o której mowa w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
(...) stanowią element historycznego założenia architektonicznego dworu, co zostało potwierdzone w dokumentacji projektowej oraz decyzji (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Prace polegały m.in. (...) Celem prac było (...).
W Pana ocenie, prace te mają charakter robót budowlanych oraz konserwatorskich w rozumieniu art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT i mieszczą się w zakresie ulgi na zabytki, w związku z czym wydatki na nie poniesione mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jestnieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.
W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w: ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
Jak stanowi art. 26hb ust. 3 pkt 2 tej ustawy:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień zapłaty należności.
Stosownie do art. 26hb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Art. 26hb ust. 6 ww. ustawy stanowi zaś, że:
Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.
Zgodnie z art. 26hb ust. 7 pkt 2 tej ustawy:
Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 8 tej ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Jak stanowi art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Stosownie do art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Zgodnie z art. 26hb ust. 12 tej ustawy:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2024 r. poz. 1837);
2)pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Na podstawie powyższego przepisu wyjaśniam, że w przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane poniesionych od 1 stycznia 2023 r., aby skorzystać z ulgi na zabytki podatnik musi:
· być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego (o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) w momencie ponoszenia wydatku wpisanego do rejestru zabytków,
· posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac lub robót,
· uzyskać (po poniesieniu wydatku) zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót,
· posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a odliczenie nie może przekroczyć 50% tych wydatków.
Przy tym dla zastosowania tej ulgi wymagane jest również, aby:
· podatnik nie odliczał w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
· podatnik nie odliczył poniesionych wydatków w ramach innej ulgi,
· podatnik nie otrzymał zwrotu wskazanych wydatków (w jakikolwiek sposób),
· wydatki nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub prace/roboty te nie zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
· W 2017 r. zakupił Pan wraz z małżonką do wspólności majątkowej małżeńskiej zabytkową nieruchomość, położoną w A i wpisaną do rejestru zabytków nieruchomych decyzją nr (...) z 28 lutego 2019 r. oraz jej aktualizacją nr (...) z (...) 2019 r. wydanymi przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (...);
· Ochrona zabytków dotyczy całego zabytkowego dworu wraz z (...) jako integralnego elementu historycznego założenia;
· Na dzień ponoszenia wydatków posiadał Pan pisemne pozwolenie (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – decyzja nr (...) z (...) 2023 r. Pozwolenie obejmowało (...);
· W ramach zeznania rocznego za 2024 r. odliczył Pan od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane prowadzone przy zabytkowym dworze. Wydatki te obejmowały prace renowacyjno-budowlane przy (...) oraz prace konserwatorskie i budowlane w zabytkowych (...);
· Opisane przez Pana prace były wykonywane zgodnie z pozwoleniem konserwatorskim oraz zostały ujęte w fakturach VAT wystawionych przez podmioty niekorzystające ze zwolnienia z VAT. Wydatki te nie zostały sfinansowane, dofinansowane, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów ani odliczone na innej podstawie prawnej;
· W 2025 r. uzyskał Pan zaświadczenie konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac.
Jak już wcześniej wyjaśniłem, żeby w 2024 r. mógł Pan skorzystać z ulgi na zabytki należy na podstawie art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) po poniesieniu wydatku m.in. na prace restauratorskie, konserwatorskie oraz roboty budowlane uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
Pan jednak najpierw dokonał odliczenia dokonanych wydatków w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu rocznym za 2024 r., a następnie dopiero w lipcu 2025 r. uzyskał zaświadczenie konserwatora zabytków potwierdzające ich wykonanie.
Natomiast z wcześniej cytowanego art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost wynika, że odliczenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
Tym samym nie mogę uznać Pana stanowiska za prawidłowe, że mógł Pan dokonać odliczenia wydatków na ochronę zabytku w 2024 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkowym dworze w A oraz na remont i odtworzenie (...), stanowiących integralną część zabytkowego dworu w A jeśli zaświadczenie otrzymał Pan w 2025 r.
Odliczenie tych wydatków jest bowiem dopiero możliwe w zeznaniu rocznym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dlatego stanowisko Pana jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia (...) 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
