Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.727.2025.2.PS
Wspólnik spółki jawnej ma prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z działalności wskazanej w decyzji o wsparciu, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, proporcjonalnie do udziału Zysku w spółce i przypadającej mu części limitu pomocy publicznej, nawet przed zakończeniem nowej inwestycji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Wyjaśniam przy tym, że niniejsza interpretacja nie dotyczy zagadnienia związanego z możliwością zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych całego dochodu osiągniętego z działalności realizowanej na podstawie decyzji o wsparciu, tj. zarówno w wyniku realizacji rozpoczętej już nowej inwestycji, jak i w wyniku posiadania dotychczasowych składników majątku generujących dotychczasowe dochody z działalności, której przedmiot został określony w decyzji o wsparciu, którym objęte jest również Pana pytanie oznaczonym we wniosku nr 2. W tym zakresie Pana wniosek jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 8 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce jawnej (dalej: Spółka) zobowiązanym do uwzględnienia w podatku dochodowym przychodów i kosztów Spółki w proporcji do posiadanego przez siebie udziału. Wnioskodawca posiada w Spółce udział przychodów i kosztów równy (...) wszystkich udziałów. W takiej też części przypisywane są mu skutki podatkowe zdarzeń gospodarczych w spółce jawnej (tu: Spółka). W chwili obecnej wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne, w tym Wnioskodawca.
Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), dalej: Ustawa PIT.
Spółka, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, prowadzi swoją działalność od 1999 r. Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie prowadzi działalność związaną z (...). Podstawą modelu biznesowego jest (...).
Odbiorcami Spółki są (...).
Spółka dnia (...) 2021 r. uzyskała decyzję o wsparciu (dalej: Decyzja), o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 469 ze zm.), (dalej: Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji) - w wersji aktualnej na dzień wydania Decyzji. Decyzja ta została wydana na nową inwestycję polegającą na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa (oraz zwiększenie możliwości świadczenia usług), m.in. poprzez:
(...)
(dalej zbiorczo: Inwestycja).
Zgodnie z założeniami projektowymi, uwzględniona w zakresie nowej Inwestycji (...) ma na celu zwiększenie dostępnej powierzchni produkcyjnej oraz magazynowej, a zakup nowych maszyn i urządzeń oraz ich instalacje służą zoptymalizowaniu przebiegu procesu produkcyjnego, co znacząco wpływa na zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa oraz skrócenie czasu realizacji zamówień.
Inwestycja jest realizowana na działkach gruntu wskazanych w Decyzji (dalej: Obszar), na których umiejscowione będą wszystkie wyżej wymienione środki trwałe.
W Decyzji określono, że przedmiotem działalności nią objętej jest działalność określona w następujących pozycjach klasyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) PKWiU 2015 (dalej: "PKWIU"):
(...)
Spółka w momencie uzyskania Decyzji na wskazanym w niej Obszarze prowadziła już działalność gospodarczą mieszczącą się w zakresie niektórych kodów PKWiU, co działalność Spółki wymieniona w Decyzji (świadczone były usługi mieszczące się w grupowaniach PKWiU wskazanych w Decyzji). Dodatkowo, Spółka mając na względzie uwarunkowania rynkowe oraz potrzeby swoich klientów, w ramach Inwestycji rozszerzyła swoją ofertę o usługi świadczone do tej pory jedynie w ograniczonym zakresie.
Spółka po uzyskaniu Decyzji rozpoczęła ponoszenie wydatków (na chwilę składania niniejszego wniosku nadal je ponosi) mieszczących się w kategoriach określonych w § 8 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713); (dalej: Rozporządzenie ws. nowej inwestycji) - w wersji prawnej obowiązującej na dzień wydania Decyzji.
Wnioskodawca osiąga dochody z działalności wskazanej w Decyzji, tym samym realizuje również zwolnienie podatkowe na podstawie dostępnego dla Spółki limitu pomocy publicznej wygenerowanego z tytułu kosztów kwalifikowanych w ramach Decyzji, proporcjonalnie do wielkości swoich udziałów w Spółce.
Spółka prowadzi działalność w zakresie działalności wskazanej w Decyzji z użyciem zarówno nabywanych w ramach Inwestycji (nowych) zasobów (w tym maszyn), jak i już posiadanych zasobów, w szczególności środków trwałych (maszyny, urządzenia, narzędzia), które były wykorzystywane jeszcze przed uzyskaniem Decyzji.
Spółka prowadzi swoje księgi rachunkowe na podstawie polskich przepisów o rachunkowości. Ponadto, Spółka prowadzi i będzie prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie kwalifikowanych kosztów Inwestycji w celu kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej na podstawie Decyzji.
Wnioskodawca dodaje, że pierwotna Decyzja została zmieniona decyzją z dnia (...) 2022 r. (dalej: Decyzja zmieniająca) w zakresie wskazanego w niej średniorocznego poziomu zatrudnienia. Ponadto, z Decyzji wynika, że zadeklarowana wartość kosztów kwalifikowanych oraz zakończenie Inwestycji powinno nastąpić do dnia (...) 2025 r.
Ze względu jednak na (...). Decyzja została zmieniona zgodnie z wnioskiem Wnioskodawcy, decyzją (...) 2025 r.
W związku z otrzymaną Decyzją, Wnioskodawca - jako osoba zobowiązana do rozliczenia podatku dochodowego od zysku wygenerowanego przez Spółkę (proporcjonalnie do swojego udziału) - korzysta ze wsparcia z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych.
W uzupełnieniu wniosku z 8 października 2025 r. Wnioskodawca wskazuje, że w momencie uzyskania Decyzji o wsparciu nr (...) z dnia (...) 2021 r. (dalej: Decyzja o Wsparciu) Spółka - podmiot, który uzyskał Decyzję o Wsparciu i której wspólnikiem jest Wnioskodawca prowadziła działalność mieszczącą się w kodach PKWiU, co działalność wymieniona w Decyzji o Wsparciu. Innymi słowy, Decyzja o Wsparciu obejmuje całą dotychczas prowadzoną działalność Spółki.
Zgodnie z treścią Decyzji o Wsparciu, nowa inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, a więc przedmiot objętej nią działalności gospodarczej jest taki sam, jak działalności gospodarczej prowadzonej przed jej wydaniem (przed wydaniem Decyzji o Wsparciu).
Wobec powyższych, należy wskazać, że Spółka w momencie uzyskania Decyzji o Wsparciu prowadziła działalność mieszczącą się w kodach PKWiU wskazanych w Decyzji o Wsparciu. W konsekwencji, Decyzja o Wsparciu obejmuje całą dotychczas prowadzoną działalność Spółki.
Posiadane przed wydaniem Decyzji o Wsparciu składniki majątku trwałego wykorzystywane są wyłącznie do działalności, której przedmiot został określony w Decyzji o Wsparciu. Spółka nie prowadzi innej działalności gospodarczej niż tej objętej zakresem uzyskanej Decyzji o Wsparciu.
Nowa inwestycja nie funkcjonuje niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa, lecz stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania). Jej realizacja angażuje aktywa już posiadane przez Spółkę i jest z nimi ściśle zintegrowana technologicznie oraz organizacyjnie.
Co istotne, nowa inwestycja i zintegrowana z nią inwestycja istniejąca są ulokowane na tym samym terenie wskazanym w Decyzji o Wsparciu. Przy prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej objętej Decyzją o Wsparciu, aktywa nabywane w ramach nowej inwestycji wymagają współdziałania z aktywami wykorzystywanymi w dotychczasowej działalności.
W związku z funkcjonalnym i technologicznym powiązaniem istniejącej oraz nowej infrastruktury produkcyjnej zakładu Spółki, wyodrębnienie procesów produkcyjnych dotyczących wyłącznie nowej inwestycji nie jest możliwe. W konsekwencji, w związku z brakiem możliwości wyodrębnienia procesów produkcyjnych dotyczących wyłącznie nowej inwestycji, również wydzielenie wyrobów dotyczących wyłącznie nowej inwestycji byłoby niemożliwe. Funkcjonalne i technologiczne powiązanie istniejącej i nowej inwestycji nie pozwala na wyodrębnienie procesów produkcyjnych wyłącznie z nowej inwestycji. Dla istnienia ścisłych powiązań ma w tym przypadku również istotne znaczenie umiejscowienie na tym samym terenie, określonym w Decyzji o Wsparciu, zarówno nowej inwestycji, jaki i zintegrowanej z nią inwestycji istniejącej. Tym samym, należy wskazać, na ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiązania między inwestycją istniejącą i nową.
Sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią części istniejącej inwestycji.
Decyzja (...) 2025 r. zmieniająca uzyskaną uprzednio Decyzję o Wsparciu określa termin poniesienia kosztów kwalifikowanych do dnia (...) 2028 r. oraz zakończenie inwestycji w terminie do dnia (...) 2028 r.
Spółka dotychczas nie zakończyła inwestycji określonej w uzyskanej Decyzji o Wsparciu z dnia (...) 2021 r. o nr (...). Terminem zakończenia inwestycji wskazanej w Decyzji o Wsparciu po zmianach, jest (...) 2028 r.
Decyzja o Wsparciu z dnia (...) 2021 r. o nr (...) została wydana na czas określony – (...) lat licząc od dnia wydania decyzji.
Pierwsze koszty kwalifikowane nowej inwestycji poniesiono w kwietniu 2022 r. W tym okresie Spółka poniosła całkowity wydatek na zakup maszyny oraz – zgodnie z odrębnymi przepisami – zaliczyła ją do składników majątku podatnika i wprowadziła do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Spółka uzyskiwała jak i uzyskuje dochody z nowej inwestycji w trakcie ponoszenia kosztów kwalifikowanych, a przed terminem zakończenia całej inwestycji.
Spółka ma zamiar korzystać ze zwolnienia jedynie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w Decyzji o Wsparciu.
Pytania (zakres doprecyzowano w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy dochód Wnioskodawcy z działalności wskazanej w Decyzji, która jest prowadzona przez Spółkę po uzyskaniu Decyzji na wskazanym w niej Obszarze, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT, proporcjonalnie do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Wnioskodawcę części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej?
2.Czy zgodnie z dyspozycją przepisów Ustawy PIT, Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji oraz Rozporządzenia ws. nowej inwestycji, w brzmieniu na moment wydania Decyzji (tj. (...) 2021 r.), zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych podlega cały dochód Wnioskodawcy osiągnięty z działalności realizowanej na podstawie Decyzji o Wsparciu i na Obszarze w niej wskazanym, po poniesieniu pierwszych kosztów kwalifikowanych, do wysokości określonego limitu pomocy publicznej, na podstawie poniesionych kosztów kwalifikowanych, proporcjonalnie do prawa Wnioskodawcy do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Wnioskodawcę części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej, zarówno w wyniku realizacji rozpoczętej już nowej inwestycji, jak i w wyniku posiadania dotychczasowych składników majątku generujących dotychczasowe dochody z działalności, której przedmiot został określony w Decyzji o Wsparciu, niezależnie od upływu terminu zakończenia nowej inwestycji wskazanego w Decyzji o Wsparciu wraz z Decyzją zmieniającą?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowano w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1.
Dochód Wnioskodawcy z działalności wskazanej w Decyzji, która jest prowadzona przez Spółkę po uzyskaniu Decyzji na wskazanym w niej Obszarze, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT, proporcjonalnie do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Wnioskodawcę części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej.
Ad 2.
Zgodnie z dyspozycją przepisów Ustawy PIT, Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji oraz Rozporządzenia ws. nowej inwestycji, w brzmieniu na moment wydania Decyzji o Wsparciu (tj. (...) 2021 r.), zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych podlega cały dochód Wnioskodawcy osiągnięty z działalności realizowanej na podstawie Decyzji o Wsparciu i na Obszarze w niej wskazanym, po poniesieniu pierwszych kosztów kwalifikowanych, do wysokości określonego limitu pomocy publicznej, na podstawie poniesionych kosztów kwalifikowanych, proporcjonalnie do prawa Wnioskodawcy do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Wnioskodawcę części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej, zarówno w wyniku realizacji rozpoczętej już nowej inwestycji, jak i w wyniku posiadania dotychczasowych składników majątku generujących dotychczasowe dochody z działalności, której przedmiot został określony w Decyzji o Wsparciu, niezależnie od upływu terminu zakończenia nowej inwestycji wskazanego w Decyzji o Wsparciu wraz z Decyzją zmieniającą.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad 1.
Ogólne zasady organizacji i funkcjonowania spółek prawa handlowego (w tym spółki jawnej) reguluje ustawa z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.): (dalej: KSH). Na mocy art. 4 § 1 pkt 1 KSH, spółka osobowa to - spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. W przypadku spełnienia określonych warunków zawartych w Ustawie CIT, spółki jawne nie będą podatnikami podatku dochodowego i pozostaną transparentne podatkowo.
Należy zaznaczyć jednak, że pomimo tego, że spółka nieposiadająca osobowości prawnej nie jest podatnikiem podatku dochodowego odrębnym od jej wspólników, to jednak jest ona samodzielnym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 236 ze zm.); (dalej: Prawo przedsiębiorców). To oznacza, że w przypadku np. uzyskania decyzji o wsparciu (tu: Decyzja) to właśnie spółka jest jej adresatem, natomiast prawo do zwolnienia „przechodzi” na jej wspólników, tzn. wspólnicy korzystający ze zwolnienia rozpoznają przychody, koszty ich uzyskania i dochód, w tym zwolniony, proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku.
Przechodząc natomiast na grunt opodatkowania wspólników, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy PIT, opodatkowaniem podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ponadto, art. 9 ust. 2 Ustawy PIT stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Stosownie do art. 8 ust. 2 Ustawy PIT, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1.rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
2.ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Takie uregulowanie wynika z faktu, że na gruncie Ustawy PIT spółki bez osobowości prawnej (w tym spółka jawna) określone w art. 5a ust. 1 pkt 26 Ustawy PIT, nie posiadają statusu podatnika w rozumieniu Ustawy PIT (są transparentne podatkowo).
Dochody tej spółki nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki jawnej, a jeżeli wspólnikami są osoby fizyczne, to dochód w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - jak to ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy. Powyższe zasady stosuje się również do zwolnień, o których mowa w art. 21 Ustawy PIT.
Na podstawie Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji. Podstawą zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu jest właśnie art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT.
W sprawie niniejszego wniosku właściwa będzie wersja obowiązująca na dzień uzyskania Decyzji, tj. wersja obowiązująca do dnia 31 grudnia 2021 r. W myśl wskazanego przepisu, zwolnieniu podlegają dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752) (dalej: Ustawa o wspieraniu nowej inwestycji), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W myśl art. 21 ust. 5a Ustawy PIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Ponadto jak wskazano w art. 21 ust. 5b Ustawy PIT, w razie uchylenia decyzji o wsparciu, o której mowa w ust. 1 pkt 63b, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku na zasadach ogólnych.
Z powyższych przepisów wynika, że podstawą do korzystania przez wspólników spółki osobowej (w tym spółki jawnej) ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu, jest posiadanie przez tę spółkę decyzji o wsparciu.
Chociaż w zaistniałej sytuacji Spółka nie jest podatnikiem, dochód „osiągnięty przez nią” korzysta u wspólnika ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych – w granicach limitu zwolnienia przysługującego Spółce, proporcjonalnie do udziału wspólnika (tu: Wnioskodawcy) w Spółce.
Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.293.2022.2.MJ, która odnosiła się do zwolnienia wspólnika spółki osobowej, a dokładnie spółki komandytowej. Organ uznał w interpretacji, że: „Wnioskodawca, będący komandytariuszem spółki komandytowej, która otrzymała decyzję o wsparciu, będzie miał prawo do zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodu obliczonego zgodnie z obowiązującymi przepisami, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku i do "przypadającej" na Wnioskodawcę części limitu pomocy publicznej.”
Podobne stanowisko zostało również zaprezentowane w:
· interpretacji indywidualnej z 17 września 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.554.2020.11.DJD, zmienionej prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 stycznia 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 1706/20 oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 608/21;
· interpretacji indywidualnej z 31 października 2024 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.613.2024.4.KP, gdzie organ podatkowy potwierdził, że: „przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Panu jako wspólnikowi Spółki jawnej, na którą w wyniku przekształceń przejdzie decyzja o wsparciu, będzie przysługiwać zwolnienie z opodatkowania dochodów przewiedziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to będzie przysługiwać Panu jako wspólnikowi Spółki jawnej, proporcjonalnie do Pana prawa do udziału w zysku stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”
W odniesieniu zatem do powyższego, dochód Wnioskodawcy z działalności, która będzie prowadzona przez Spółkę po uzyskaniu Decyzji na Obszarze działalności gospodarczej, który zostanie w niej wskazany oraz w zakresie działalności wskazanej w Decyzji, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 63b Ustawy PIT, proporcjonalnie do prawa Wnioskodawcy do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Wnioskodawcę części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej.
Ad 2.
Zasady udzielania pomocy publicznej (zwolnienia z podatku) oraz prowadzenia działalności gospodarczej w związku z uzyskaniem decyzji o wsparciu zostały określone w Ustawie o wspieraniu nowej inwestycji. Zgodnie z art. 3 Ustawy o wspieraniu nowej inwestycji, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 21 ust. 5a Ustawy PIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Z kolei, w myśl art. 13 ust. 1 Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu.
Zgodnie z definicją legalną (art. 2 pkt 1 Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji), przez "nową inwestycję" ustawodawca rozumie inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT odsyła do treści decyzji o wsparciu w zakresie oznaczania przedmiotu działalności gospodarczej, której dotyczyć ma pomoc publiczna. W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, decyzja o wsparciu określa, oprócz okresu jej obowiązywania, warunków, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, także przedmiot działalności gospodarczej.
Dokonując zatem analizy powyższych przepisów zauważyć należy, że podstawą do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie jest prowadzenie działalności gospodarczej określonej decyzją o wsparciu. Wskazany przepis odczytywać należy wraz z art. 21 ust. 5a Ustawy PIT, który ogranicza prawo do skorzystania ze wspomnianego zwolnienia do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Podatnik nabywa prawo do przedmiotowego zwolnienia podatkowego tylko wtedy, gdy spełni kumulatywnie dwa warunki: prowadzi działalność gospodarczą określoną w decyzji o wsparciu, dochody z tej działalności uzyskiwane są na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu. Zwolnienie to ma charakter pomocy publicznej, a jej wielkość nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Tym samym, możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego uwarunkowana jest spełnieniem przez Wnioskodawcę łącznie przesłanki:
a)„rodzajowej” (przedmiot działalności, z jakiej jest osiągany dochód, mieszczący się w określonym grupowaniu PKWiU objętym zakresem decyzji o wsparciu), oraz
b)„terytorialnej” (działalność na określonym w decyzji o wsparciu terenie).
Oznacza to zatem, że powyższe przesłanki wymienione wprost w przepisach podatkowych (Ustawie PIT), są wystarczające do skorzystania z pomocy publicznej na podstawie decyzji o wsparciu. W przepisach tych nie przewidziano limitowania zakresu dochodu, podlegającego zwolnieniu wyłącznie do dochodu osiąganego w ramach nowej inwestycji, która stanowiła podstawę do wydania decyzji o wsparciu (również w zakresie inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu). Podobnych ograniczeń nie zawarto również w przepisach Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji.
Tym samym, należy wskazać, że brak jest podstaw do uznania, aby zwolnieniu podatkowemu podlegał tylko dochód związany z realizacją danego, nowego projektu inwestycyjnego. Przepisy podatkowe nie określają w ogóle zasad kalkulowania wysokości zwolnienia wyłącznie w oparciu o dochód osiągnięty w ramach nowej inwestycji. Gdyby zamiarem ustawodawcy, było rzeczywiste ograniczenie zakresu zwolnienia podatkowego wyłącznie do części dochodu uzyskanego z nowej inwestycji, to takie zastrzeżenie powinno znaleźć wprost odzwierciedlenie w treści wskazanego przepisu. Ponadto określenie dochodu wyłącznie z nowej inwestycji, przykładowo w sytuacji rozwoju już prowadzonej działalności często byłoby niemożliwe.
Takie stanowisko zostało szeroko zaprezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in.
· w wyroku NSA z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 439/21 i II FSK 510/21, gdzie Sąd wskazał, że: „Zwolnieniem podatkowym przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 63b u.p.d.o.f. objęty jest cały dochód Spółki z działalności gospodarczej prowadzonej przez nią na terenie określonym w decyzji o wsparciu w ramach rodzajów działalności wskazanych w jej treści, do wysokości limitu przyznanej pomocy publicznej. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, brak jest podstaw do uznania, aby zwolnieniu podatkowemu podlegał tylko dochód związany z realizacją danego, nowego projektu inwestycyjnego. Przepisy podatkowe nie określają w ogóle zasad kalkulowania wysokości zwolnienia wyłącznie w oparciu o dochód osiągnięty w ramach nowej inwestycji. Gdyby zamiarem ustawodawcy, było rzeczywiste ograniczenie zakresu zwolnienia podatkowego wyłącznie do części dochodu uzyskanego z nowej inwestycji, to takie zastrzeżenie powinno znaleźć wprost odzwierciedlenie w treści wskazanego przepisu. Ponadto określenie dochodu wyłącznie z nowej inwestycji, przykładowo w sytuacji rozwoju już prowadzonej działalności często byłoby niemożliwe.”;
· w wyroku NSA z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. II FSK 329/22, w którym to Sąd przedstawił stanowisko, iż: „W świetle omawianego przepisu brak jest bowiem podstaw do stwierdzenia, że zwolnieniu podlega tylko dochód związany z realizacją danego (nowego) projektu inwestycyjnego, skoro może on dotyczyć rozwijania działalności gospodarczej prowadzonej przez ten sam podmiot, na terenie objętym inną decyzją o wsparciu.”
· w wyroku NSA z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. akt II FSK 77/21, gdzie Sąd za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy dotyczące objęcia zwolnieniem całego dochodu z nowej inwestycji (zagadnienie z pkt 1), wskazując, że: „literalna wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 63b u.p.d.o.f. wskazuje, że zwolnieniu powinien podlegać cały dochód z działalności objętej decyzją o wsparciu. W przepisach nie przewidziano limitowania zakresu dochodu, podlegającego zwolnieniu wyłącznie do dochodu osiąganego w ramach nowej inwestycji, która stanowiła podstawę do wydania decyzji o wsparciu. Brak jest też takiego ograniczenia także w przepisach ustawy o wsparciu nowych inwestycji.”
Podobne stanowisko było również przedmiotem rozważań w innych wyrokach sądów administracyjnych, m.in., w wyroku WSA w Łodzi z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 632/24, czy w wyroku WSA w Łodzi z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 633/24 (wyroki prawomocne).
Tym samym, należy przyjąć, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych podlega cały dochód Wnioskodawcy osiągnięty z działalności realizowanej na podstawie Decyzji po jej uzyskaniu i na Obszarze w niej wskazanym, do wysokości określonego limitu pomocy publicznej, na podstawie kosztów kwalifikowanych, proporcjonalnie do prawa Wnioskodawcy do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Wnioskodawcę części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej.
Końcowo, należy również podkreślić, że sprawie niniejszego wniosku właściwa będzie wersja obowiązująca na dzień uzyskania Decyzji, tj. wersja obowiązująca do końca roku 2021, co oznacza, że na moment określenia momentu rozpoczęcia korzystania z pomocy publicznej nie ma znaczenia upływ terminu zakończenia inwestycji. Zasada ta obowiązuje od roku 2023, w której wydane zostało Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (tj. Dz. U. z dnia 2025 poz. 108 ze zm.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Wyjaśniam przy tym, że niniejsza interpretacja nie dotyczy zagadnienia związanego z możliwością zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych całego dochodu osiągniętego z działalności realizowanej na podstawie decyzji o wsparciu, tj. zarówno w wyniku realizacji rozpoczętej już nowej inwestycji, jak i w wyniku posiadania dotychczasowych składników majątku generujących dotychczasowe dochody z działalności, której przedmiot został określony w decyzji o wsparciu, którym objęte jest również Pana pytanie oznaczonym we wniosku nr 2. W tym zakresie Pana wniosek jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w stanie prawnym obowiązującym w 2021 r., tj. roku, w którym spółka jawna uzyskała decyzję o wsparciu. (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan jednym z dwóch wspólników transparentnej podatkowo spółki jawnej (niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm.)) bowiem jej wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne.
W myśl art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Kryterium „prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną”, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych służy zapewnieniu odpowiedniego „przypisywania” pełni skutków podatkowych zdarzeń gospodarczych mających miejsce w spółce niebędącej osobą prawną jej wspólnikom (tj. przypisywania odpowiedniej części skutków podatkowych tych zdarzeń poszczególnym wspólnikom). Łączny udział w zyskach spółki niebędącej osobą prawną wszystkich jej wspólników wynosi 100%. Poziom udziału danego wspólnika w zyskach spółki niebędącej osobą prawną ustala się na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych i treści umowy spółki.
Jak wynika z wniosku, (...) 2021 r. spółka jawna uzyskała decyzję o wsparciu. Decyzji ta została wydana na nową inwestycję polegającą na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego już przedsiębiorstwa (oraz zwiększenie możliwości świadczenia usług), m.in. poprzez:
(...)
W związku z powyższym zauważyć trzeba, że na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752, dalej: „ustawa o WNI”) został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 ), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W myśl art. 21 ust. 5a ww. ustawy w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Na podstawie art. 21 ust. 5a ww. ustawy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Jak wynika z uzasadnienia do ustawy zmieniającej z 29 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105) zmiany dotyczące ww. zwolnienia przedmiotowego miały charakter doprecyzowujący. W uzasadnieniu bowiem wskazano:
(…) Proponuje się zmiany w ustawach PIT i CIT (art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT) mające charakter uszczelniający i doprecyzowujący, w szczególności poprzez zniesienie wątpliwości interpretacyjnych w aspekcie doprecyzowania warunków zwolnienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu (dalej: DOW).
Projekt ustawy wskazuje, że ze zwolnienia podatkowego mogą korzystać podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą na podstawie DOW i uzyskują dochody wyłącznie z realizacji nowej inwestycji i na terenie określonym w DOW. (…) Zmiana ta koresponduje ze zmianami wprowadzanymi do ustawy o WNI, gdzie w projektowanej ustawie zmiany do art. 14 pkt 12 ustawy o WNI projektodawca wskazuje, iż DOW powinna zawierać wyłącznie kody PKWiU związane z nową inwestycję. Zmiana jest szczególnie istotna w przypadku reinwestycji w istniejący zakład. Wskazać należy, iż dotychczasowa praktyka interpretacyjna pokazała, że w wydawanych DOW Zarządzający SSE, wydający te decyzje w imieniu ministra właściwego do spraw gospodarki wskazywali klasyfikację PKWiU, które nie były związane z opisem charakteru nowej inwestycji. Takie działania mają negatywne skutki budżetowe, ponieważ zwolnieniem podatkowym podatnicy obejmują również dochody niezwiązane z realizacją nowej inwestycji, a tym samym w sposób nieuprawniony prowadzą do uszczerbku w budżecie państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, przez nową inwestycję należy rozumieć:
a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, użyte w ustawie określenie przedsiębiorcy oznacza:
przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086).
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o WNI:
Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast zgodnie z art. 4 ustawy o WNI:
Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
Należy zwrócić uwagę, że stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Art. 14 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji stanowi:
Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji,
1)która spełnia kryteria:
a)ilościowe,
b)jakościowe;
2) w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.
Z powyższych przepisów wynika, iż decyzja o wsparciu nowych inwestycji, uprawniająca do korzystania z pomocy publicznej jest udzielana przedsiębiorcom.
Powyższe oznacza, że decyzję o wsparciu otrzymuje spółka jawna jako przedsiębiorca, a nie poszczególni jej wspólnicy. Z punktu widzenia podatku dochodowego podatnikami są natomiast poszczególni wspólnicy tej spółki, a nie spółka.
Jak wynika z Pana wniosku, Spółka uzyskała decyzję o wsparciu w 2021 r., natomiast pierwsze koszty inwestycyjne ponoszono dopiero od kwietnia 2022 r.
W związku z powyższym wskazuję, że na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1-10 i 12 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji wprowadzono rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713) w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizacją nowych inwestycji.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia:
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji.
Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, obowiązującym w roku podatkowym, w którym Spółka otrzymała decyzję o wsparciu:
Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Natomiast w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2022 r., poz. 2861) stanowi, że:
Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.
Jak stanowi natomiast § 12 i § 13 ww. Rozporządzenia:
Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
Powyższe oznacza, że treść rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. ma zastosowanie jedynie do podmiotów, których sprawy o wydanie decyzji o wsparciu zostały wszczęte po 1 stycznia 2023 r.
Reasumując, z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, że w celu korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik musi:
1)uzyskać decyzję o wsparciu na realizację nowej inwestycji,
2)ponieść koszty kwalifikowane w ramach realizacji nowej inwestycji, które będą miały wpływ na osiągane przychody (zgodnie z metodą kasową),
3)w przypadku kosztów kwalifikowanych w postaci wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych – ująć dane środki trwałe w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, oraz
4)uzyskać przychód (dochód) z nowej inwestycji w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w decyzji o wsparciu (wg PKWiU) oraz na terenie określonym w tej decyzji, przy czym przychód, niezależnie od faktu występowania ścisłych powiązań, powinien zostać wygenerowany z wykorzystaniem środków trwałych stanowiących element nowej inwestycji.
Dopiero łączne spełnienie wskazanych powyżej przesłanek uprawnia do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia. Wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu, dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych/wytworzonych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu. Ponadto, działalność ta powinna być prowadzona na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu.
Podkreślić należy zatem, że przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizacją nowych inwestycji, wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem budowy nowych lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych. W przeciwnym wypadku, tj. uznania, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji, zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym:
Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.
Dochodem uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia jest dochód uzyskiwany z zaangażowaniem nakładów inwestycyjnych poniesionych w ramach decyzji o wsparciu, w taki sposób, że uczestniczą one w wytworzeniu dochodu podlegającego zwolnieniu.
Na wymóg prowadzenia działalności w oparciu o nową inwestycję wskazano także w pkt 3.1. (akapit 20-21) Objaśnień podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
Zgodnie z Objaśnieniami „Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza (art. 13 ust. 8 ustawy o WNI).
Wsparcie (pomoc publiczna) w postaci zwolnienia z opodatkowania dochodu dotyczy bowiem tylko działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja i nie dotyczy innych dochodów (nie wynikających ze zrealizowania nowej inwestycji), osiąganych przez przedsiębiorcę na określonym terenie”.
Jak wskazał Pan we wniosku, pierwsze koszty kwalifikowane nowej inwestycji poniesiono w kwietniu 2022 r. Spółka uzyskiwała jak i uzyskuje dochody z nowej inwestycji w trakcie ponoszenia kosztów kwalifikowanych, a przed terminem zakończenia całej inwestycji.
Ponadto, jak wynika z wniosku pierwotna decyzja została następnie zmieniona decyzją z dnia (...) 2022 r. w zakresie wskazanego w niej średniorocznego poziomu zatrudnienia. Ponadto, z Decyzji wynika, że zadeklarowana wartość kosztów kwalifikowanych oraz zakończenie Inwestycji powinno nastąpić do dnia (...) 2025 r.
Ze względu jednak na czynniki niezależne od spółki, harmonogram prac wynikający z wniosku o decyzję nie został zrealizowany, tym samym spółka ponownie zawnioskowała o wydłużenie terminu poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, zatrudnienia nowych pracowników i utrzymania zatrudnienia na wskazanym poziomie oraz terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane. Dodatkowo, spółka zawnioskowała również o uszczegółowienie działalności wykazanej w pierwotnej decyzji, poprzez dodanie jednego kodu PKWiU obejmującego usługi, które były przez spółkę realizowane już na etapie wnioskowania o decyzję, tj. (...). Decyzja została zmieniona zgodnie z wnioskiem Wnioskodawcy, decyzją (...) 2025 r.
Decyzja (...) 2025 r. zmieniająca uzyskaną uprzednio decyzję o wsparciu określa termin poniesienia kosztów kwalifikowanych do dnia (...) 2028 r. oraz zakończenie inwestycji w terminie do dnia (...) 2028 r.
Spółka dotychczas nie zakończyła inwestycji określonej w uzyskanej decyzji o wsparciu z dnia (...) 2021 r. Terminem zakończenia inwestycji wskazanej w decyzji po zmianach, jest (...) 2028 r.
Decyzja o wsparciu z dnia (...) 2021 r. została wydana na czas określony – (...) lat licząc od dnia wydania decyzji.
Mając na uwadze opis okoliczności faktycznych oraz powołane przepisy stwierdzić należy zatem, że będąc wspólnikiem spółki jawnej (transparentnej podatkowo), która otrzymała decyzję o wsparciu w 2021 r., ma Pan prawo do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec dochodu obliczonego zgodnie z obowiązującymi przepisami, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku i do „przypadającej” na Pana części limitu pomocy publicznej.
Biorąc pod uwagę ww. przepisy, zauważyć należy też, że w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022, momentem, od którego podatnik jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest miesiąc (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym poniósł pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 rozporządzenia, pod warunkiem, że dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której ponosił wydatki kwalifikowane.
Z uwagi na to, że spółka uzyskała decyzję o wsparciu w 2021 r., rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. w opisanej sprawie nie znajduje zastosowania. Natomiast, zastosowanie w sprawie znajdzie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, obowiązujące do 31 grudnia 2022 r.
W konsekwencji, zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje niezależnie od upływu terminu zakończenia nowej inwestycji wskazanego w decyzji o wsparciu wraz z decyzją zmieniającą.
Pana stanowisko, w świetle którego dochód z działalności wskazanej w decyzji, która jest prowadzona przez spółkę po uzyskaniu decyzji na wskazanym w niej obszarze, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, proporcjonalnie do udziału w zysku spółki i do „przypadającej” na Pana części limitu przysługującej spółce pomocy publicznej i niezależnie od upływu terminu zakończenia nowej inwestycji wskazanego w decyzji o wsparciu wraz z decyzją zmieniającą – jest zatem – co do zasady – prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych całego dochodu osiągniętego z działalności realizowanej na podstawie decyzji o wsparciu, tj. zarówno w wyniku realizacji rozpoczętej już nowej inwestycji, jak i w wyniku posiadania dotychczasowych składników majątku generujących dotychczasowe dochody z działalności, której przedmiot został określony w decyzji o wsparciu, zastrzegam ponownie, że zagadnienie to jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków sądów oraz interpretacji indywidualnych informuje, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pani i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie zaznaczam, że niniejszą interpretację wydałem w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Nie prowadzę postępowania dowodowego, ograniczam się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyrażam swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania kontrolnego organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
