Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.478.2025.2.MM
Dofinansowanie zakupu uroczystego munduru górniczego przez pracodawcę stanowi przychód ze stosunku pracy pracownika, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż mundur ten nie jest obowiązkowym ubiorem służbowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 września 2025 r. (data wpływu do tutejszego organu) i 31 października 2025 r. (data wpływu do tutejszego organu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 10 i art. 11 ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych oraz zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy, pracownicy spółki (...) , są uprawnieni do noszenia uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego podczas uroczystości państwowych i innych wskazanych w ustawie uroczystości, podczas wykonywania czynności służbowych jak i uroczystości ważnych dla środowiska górniczego.
W powszechnie obowiązujących przepisach (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981 r. w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika § 4.3 oraz § 4.4) również uwzględnione jest uprawnienie do noszenia uroczystego munduru górniczego.
Na uroczystych mundurach górniczych nosi się ordery i odznaczenia państwowe.
Zakup munduru górniczego, płaszcza oraz czaka może być finansowany przez pracodawcę w wysokości do 67 % kosztów ich zakupu, o ile pracownik posiadający taki stopień o to wystąpi.
Pracownik posiadający stopień górniczy może uzyskać dofinansowanie do zakupu, nie częściej niż raz na 7 lat.
Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka jest w stanie przypisać ustaloną wartość sfinansowanego/dofinansowanego przez nią uroczystego munduru górniczego konkretnej osobie (indywidualnemu pracownikowi).
Sfinansowanie/dofinansowanie zakupu uroczystego munduru górniczego niewątpliwie odbywa się w interesie pracodawcy. Mundur górniczy jest symbolem przynależności do górniczego stanu, wyrazem tradycji i szczególnego uznania dla ciężkiej i odpowiedzialnej pracy górniczej (zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych).
W świetle powyższej ustawy (art. 11 ust. 2) „Osoby posiadające uroczysty mundur górniczy uprawnione są do jego noszenia podczas: świąt państwowych; Dnia Górnika; uroczystości dekoracji orderami, odznaczeniami państwowymi i odznakami; uroczystości nadania stopnia górniczego i wręczenia honorowej szpady górniczej; innych uroczystości, ceremonii i wystąpień ważnych dla środowiska górniczego.”
Dofinansowanie do zakupu mundurów górniczych stanowi standardowy i przyjęty w praktyce sposób postępowania Spółki (jako pracodawcy) względem pracowników górnictwa. Ponadto takie postępowanie zmierza do poszerzenia wiedzy o Spółce, a tym samym do osiągania przychodów z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, poprzez wskazane działania mające na celu zwiększenie rozpoznawalności marki Spółki na rynku i wpłyniecie na wzrost jej sprzedaży.
W ramach dofinansowania do zakupu mundurów górniczych dla pracowników nie zmierzają Państwo do zaspokajania ich osobistych potrzeb niezwiązanych z pracą.
Pracownik z własnej inicjatywy może przeznaczyć własne środki pieniężne na pokrycie kosztów zakupu uroczystego munduru górniczego w sytuacji, gdyby Spółka nie dokonała takiego dofinansowania.
Jak wynika z regulacji art. 10 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych: „Osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo noszenia: uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego oraz przyznaną honorową szpadą górniczą; oraz służbowego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego.”
Ponadto z art. 13 ust. 1 tej ustawy wynika, że „Zakup munduru górniczego, płaszcza oraz czaka może być finansowany przez jednostkę występującą z wnioskiem o nadanie stopnia górniczego, w wysokości do 67 % kosztów ich zakupu, o ile osoba posiadająca taki stopień o to wystąpi.” Przy czym „Osoba posiadająca stopień górniczy może uzyskać finansowanie, o którym mowa w ust. 1, nie częściej niż raz na 7 lat.” (art. 13 ust. 2 omawianej ustawy).
Jak wynika z przedstawionych regulacji osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo do noszenia wskazanych mundurów górniczych. W związku z powyższym w Spółce występuje praktyka przyznawania dofinansowania z własnych środków obrotowych 67% kosztów zakupu uroczystych mundurów górniczych na wniosek uprawnionych pracowników.
Uroczyste mundury górnicze stają się własnością pracowników. Przy czym Spółka nie wyklucza również możliwości wystąpienia sytuacji, w której to sam pracownik nabędzie uroczysty mundur górniczy, a Spółka przyzna mu finansowanie/dofinansowanie tego zakupu (również w takim przypadku ten mundur stanie się własnością pracownika).
Pracownik może wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie zakupu munduru w wysokości 67% kosztów zakupu tego munduru, w wyniku czego Spółka dokonuje zakupu uroczystego munduru górniczego z własnych środków.
Spółka zobowiązana jest do dofinansowania zakupu uroczystego munduru górniczego dla pracownika zgodnie z ww. art. 13 wskazanej ustawy oraz zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy (...). Dofinansowanie zakupu uroczystego munduru górniczego nie wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa pracy. Spółka dofinansowuje zakup uroczystego munduru górniczego zgodnie z art. 13 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych oraz zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy (...).
Dofinansowanie zakupu uroczystego munduru górniczego nie wynika z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Dofinansowanie zakupu uroczystego munduru górniczego wymaga złożenia pracodawcy (Spółce) przez pracownika pisemnego wniosku o sfinansowanie tego zakupu w wysokości 67% kosztów zakupu. Pracownik może zrezygnować z finansowania/dofinansowania, ponieważ pracownicy nie są zobligowani do skorzystania z tego finansowania/dofinansowania.
Zapewnienie sfinansowania/dofinansowania kosztów zakupu uroczystego munduru pracownikom/górnikom nie występuje na polecenie pracodawcy. Zakup uroczystego munduru górniczego finansowany jest przez pracodawcę w wysokości 67% kosztów zakupu na wniosek uprawnionych pracowników, jest możliwość wystąpienia takiej sytuacji, w której to sam pracownik nabędzie uroczysty mundur górniczy, a pracodawca przyzna mu finansowanie/dofinansowanie tego zakupu.
Zgodnie z art. 10 i art. 11 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych oraz zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy, pracownicy spółki (...), są uprawnieni do noszenia uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego podczas uroczystości państwowych i innych wskazanych w ustawie uroczystości, podczas wykonywania czynności służbowych jak i uroczystości ważnych dla środowiska górniczego.
W powszechnie obowiązujących przepisach (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981 r. w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika § 4.3 oraz § 4.4) również uwzględnione jest uprawnienie do noszenia uroczystego munduru górniczego. Na uroczystych mundurach górniczych nosi się ordery i odznaczenia państwowe.
Noszenie uroczystego munduru górniczego jest przywilejem pracowników - w świetle art. 11 ust. 2 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych, jest ścisłe związane z funkcją reprezentacyjną.
Zatem pracownicy posiadający uroczysty mundur górniczy są uprawnieni z uwagi na funkcję reprezentacyjną do jego użytkowania podczas wskazanych w przywołanej ustawie okoliczności.
Zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy (...) Sp. z o. o pracownikowi, który wystąpił o dofinansowanie do zakupu uroczystego munduru górniczego w wysokości 67%, takie dofinansowanie przysługuje. Na podstawie zapisu Regulaminu Pracy, pracownik może dochodzić dofinansowania do zakupu uroczystego munduru górniczego.
Zakup uroczystego munduru górniczego jest dofinansowywany ze środków obrotowych Spółki (pracodawcy).
Rozważają Państwo możliwość całkowitego sfinansowania (w 100%) zakupu munduru w przyszłości.
Pytania
1.Czy dofinansowanie przez Spółkę zakupu uroczystego munduru górniczego w wysokości 67% jest przychodem dla pracownika ze stosunku pracy i czy Spółka powinna opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartość uroczystego munduru górniczego w części sfinansowanej przez pracodawcę?
2.Jak będzie wyglądała sytuacja, gdy spółka sfinansuje zakup munduru w 100%, czy wówczas wartość nieodpłatnie przekazanego pracownikom górniczego stroju galowego będzie przychodem dla pracownika ze stosunku pracy i czy Spółka powinna go opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, dofinansowanie do zakupu munduru nie będzie stanowić dla pracowników przychodu ze stosunku pracy, a na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Również sfinansowanie zakupu munduru w 100% nie będzie stanowić dla pracowników przychodu ze stosunku pracy, a na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Mundur górniczy jest bowiem symbolem przynależności do górniczego stanu, wyrazem tradycji i szczególnego uznania dla ciężkiej i odpowiedzialnej pracy górniczej, a pracownik posiadający stopień górniczy ma prawo do noszenia uroczystego munduru w ściśle określonych sytuacjach zgodnie z art. 10 i art. 11 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych oraz zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 136 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którą:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty w ww. przepisie zwrot „w szczególności” oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje bowiem, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.
Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis zdarzenia, w niniejszej sprawie należy odnieść się do zapisów ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1049), która to ustawa reguluje zasady, warunki i tryb przyznawania stopni górniczych, honorowych szpad górniczych i mundurów górniczych.
W myśl art. 10 tej ustawy:
Osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo noszenia:
1)uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego oraz przyznaną honorową szpadą górniczą;
2)służbowego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego.
Stosownie natomiast do art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Mundur górniczy jest symbolem przynależności do górniczego stanu, wyrazem tradycji i szczególnego uznania dla ciężkiej i odpowiedzialnej pracy górniczej.
Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Osoby posiadające uroczysty mundur górniczy uprawnione są do jego noszenia podczas:
1)świąt państwowych;
2)Dnia Górnika;
3)uroczystości dekoracji orderami, odznaczeniami państwowymi i odznakami;
4)uroczystości nadania stopnia górniczego i wręczenia honorowej szpady górniczej;
5)innych uroczystości, ceremonii i wystąpień ważnych dla środowiska górniczego.
Zgodnie z art. 13 ustawy:
1.Zakup munduru górniczego, płaszcza oraz czaka może być finansowany przez jednostkę występującą z wnioskiem o nadanie stopnia górniczego, w wysokości do 67% kosztów ich zakupu, o ile osoba posiadająca taki stopień o to wystąpi.
2.Osoba posiadająca stopień górniczy może uzyskać finansowanie, o którym mowa w ust. 1, nie częściej niż raz na 7 lat.
Stosownie do art. 15 pkt 4 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych:
Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, w drodze rozporządzenia, określi wzory mundurów górniczych i czaka wraz z wzorami odznak stopni górniczych, wzór płaszcza oraz wzór honorowej szpady górniczej, a także sposób ich noszenia.
Ponadto, jak wynika z § 4 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika z dnia 30 grudnia 1981 r. (Dz. U. 1982 Nr 2, poz. 13):
1.Osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo do noszenia uroczystego i służbowego munduru górniczego z odznakami stopnia górniczego.
2.Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Górnictwa i Energetyki określa warunki i tryb nadawania stopni górniczych oraz wzory i normy przydziału mundurów górniczych.
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą kwestii powstania przychodu ze stosunku pracy podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z dofinansowaniem przez Państwa pracownikom (górnikom) zakupu uroczystego munduru górniczego w wysokości 67% bądź sfinansowaniem zakupu ww. munduru w 100 %, a w konsekwencji tego czy jako płatnik są Państwo zobowiązani obliczyć, pobrać i odprowadzić z tego tytułu zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zatem w opisanym zdarzeniu zarówno dofinansowanie przez Państwa pracownikom (górnikom) zakupu uroczystego munduru górniczego (o którym mowa we wniosku), jak i całkowite sfinansowanie zakupu tego munduru stanowi/będzie stanowiło dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Wolne od podatku dochodowego są wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór.
Z dyspozycji powyższego przepisu wynika, że ze zwolnienia nie korzysta wartość jakiegokolwiek ubioru, którego używanie należy do obowiązków pracownika, ale wyłącznie ubioru służbowego (umundurowania).
W przypadku określenia „ubiór służbowy” ustawodawca ani w przepisach prawa podatkowego, ani w innych aktach prawnych nie sprecyzował jego zakresu znaczeniowego. Tym samym, wykładni omawianego przepisu należy dokonywać w oparciu o językowe znaczenie słów „ubiór” i „służbowy”.
Internetowy słownik języka polskiego określa mianem „ubrania” – „wszystko to, co służy do okrycia ludzkiego ciała; też: jedna z tych rzeczy”, „służbowy” – „dotyczący pracy w jakiejś instytucji, w wojsku itp.; należny komuś z tytułu pracy”.
Wobec powyższego uznać należy, że odzież służbowa to specjalna odzież (lub elementy tej odzieży) noszona tylko w związku z wykonywaną pracą, której charakter powinien uniemożliwiać wykorzystywanie jej do celów osobistych, np. mundur, odzież robocza charakterystyczna dla firmy poprzez barwę, krój, logo itp.
W świetle powyższego, aby uznać dany strój za ubiór służbowy muszą zostać spełnione dwa warunki:
1)jego noszenie jest obowiązkiem pracownika,
2)musi posiadać charakterystyczne cechy (np. charakterystyczny krój i kolor, naszyte logo firmy itp.) – tj. tak zindywidualizowane elementy, przez które odzież ta traci przymiot odzieży o charakterze osobistym.
Stwierdzić w związku z tym należy, że w sytuacji opisanej we wniosku zwolnienie zapisane w art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy nie może być zastosowane, gdyż Państwa pracownicy nie otrzymują dofinansowania do zakupu ubioru służbowego lecz dofinansowanie do uroczystego munduru górniczego.
Stosownie do dyspozycji ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych, jak również rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika noszenie munduru górniczego nie jest obowiązkiem, lecz przywilejem określonej grupy osób.
Okoliczność ta wynika również z faktu, że jak wskazano w treści wniosku: (…) zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy, pracownicy spółki (...), są uprawnieni do noszenia uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego podczas uroczystości państwowych i innych wskazanych w ustawie uroczystości, podczas wykonywania czynności służbowych jak i uroczystości ważnych dla środowiska górniczego.
W opisanym zdarzeniu zwolnienie powyższe nie ma zatem zastosowania, bowiem uprawnienie pracownika (górnika) nie jest tożsame z jego obowiązkiem. Ponadto, należy wskazać, że jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość zwolnienia z podatku jakiegoś świadczenia, to oznacza, że jego otrzymanie stanowi w pierwszej kolejności przychód na gruncie tejże ustawy.
Wobec braku szczególnych zwolnień przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość opisanego we wniosku dofinansowania/całkowitego sfinansowania pracownikom zakupu uroczystych mundurów górniczych powinna zostać tym pracownikom doliczona do przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji od wartości tego dofinansowana są/będą Państwo zobowiązani do naliczania zaliczek na podatek dochodowy, stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
