Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.456.2025.2.ANK
Dochody uzyskane przez państwową osobę prawną z tytułu dywidendy mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, o ile są przeznaczone i faktycznie wydatkowane na cele statutowe, oraz przy spełnieniu warunku złożenia odpowiedniego oświadczenia płatnikowi.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 października 2025 r. (data wpływu 22 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
X (dalej: „X” lub „Wnioskodawca”) to państwowa osoba prawna działająca na podstawie ustawy (…)
X to jednostka badawczo-rozwojowa, która została powołana(…). Jako państwowa jednostka organizacyjna, X prowadzi zaawansowane badania naukowe i prace rozwojowe, które są nastawione na praktyczne wdrożenia i aplikacje (…). Posiadając osobowość prawną, X jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego i funkcjonuje niezależnie w obrocie gospodarczym. X może działać we własnym imieniu i na własny rachunek, co pozwala mu na swobodne prowadzenie działalności badawczej oraz komercyjnej.
Główny obszar działalności badawczej X to (…). X kładzie szczególny nacisk na praktyczne aspekty (…)
X jest jednostką nadzorowaną i podległą (…).
Cele statutowe X obejmują wspieranie (…). Działalność statutowa naukowa X to realizacja celów badawczo-rozwojowych, zapisanych w jego statucie, ze szczególnym naciskiem na program naukowy pt. (…). Działania te obejmują badania naukowe, które przyczyniają się do rozwoju (…).
X jest podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, tj. jego dochody są wolne od podatku w części, w której są przeznaczone na działalność statutową.
Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Y”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Wspólnikiem Y posiadającym …% udziałów jest X.
Y jest podmiotem w …% kontrolowanym przez X, wchodzącym w skład szerokiej struktury kierowanej przez X, co pozwala na efektywne łączenie działalności badawczej z praktycznym wykorzystaniem (…).
Y z wypracowanego zysku planuje wypłacać dywidendę na rzecz X w … roku.
X jest rzeczywistym właścicielem należności w postaci dywidendy.
X złoży, najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności przez Y, oświadczenie zgodnie art. 26 ust. 1a Ustawy o CIT że przeznaczy dochody z dywidend na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego dochody z dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT u Wnioskodawcy.
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego dochody z dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT u Wnioskodawcy.
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się - zgodnie z ww. art. 7b ust. 1 pkt 1) lit. a Ustawy o CIT - przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym - dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT „wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym Jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele”.
Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Na podstawie art. 26 ust. 1 a Ustawy o CIT; „zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie”.
Stosownie do art. 191 § 1 KSH, wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.
Na mocy art. 193 KSH, § 1. Uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku. § 2. Umowa spółki może upoważniać zgromadzenie wspólników do określenia dnia, według którego ustala się listę wspólników uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy). § 3. Dzień dywidendy wyznacza się w ciągu dwóch miesięcy od dnia powzięcia uchwały, o której mowa w art. 191 § 1.
Jeżeli uchwała wspólników nie określa dnia dywidendy, dniem dywidendy jest dzień powzięcia uchwały o podziale zysku. § 4. Dywidendę wypłaca się w dniu określonym w uchwale wspólników. Jeżeli uchwała wspólników takiego dnia nie określa, dywidenda jest wypłacana niezwłocznie po dniu dywidendy.
Jak wskazują powołane unormowania, dywidenda wynika z prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki kapitałowej - jest skonkretyzowanym udziałem wspólnika w zysku wypracowanym przez tę spółkę w danym okresie i przeznaczonym do podziału stosowną uchwałą walnego zgromadzenia wspólników. Pozyskanie przez spółkę kapitałową środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z wypracowaniem przez nią zysku (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).
X jest podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4) Ustawy o CIT, tj. jego dochody są wolne od podatku w części, w której są przeznaczone na działalność statutową.
Zastosowanie znajduje art. 26 ust. 1a Ustawy o CIT - zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.
Dochody z dywidendy muszą zostać przeznaczone na cele statutowe X.
Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zgodnie z doktryną „przepisy PDOPrU przewidują sytuacje szczególne, w których płatnicy są zwolnieni od pobierania omawianego podatku. Mianowicie, na podstawie art. 26 ust. 1a PDOPrU obowiązek pobrania podatku nie wystąpi, gdy podatnikiem jest podmiot, którego dochody są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 PDOPrU (tj. który korzysta ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem swoich dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie). Płatnik jest jednak zwolniony z poboru podatku pod warunkiem otrzymania od takiego podatnika, najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenia o przeznaczeniu wypłacanych mu dochodów (tj. dochodów z dywidend czy innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych) na cele wymienione we wspomnianym art. 17 ust. 1 PDOPrU.
Należy zauważyć, iż przepisy PDOPrU nie przewidują terminu, w którym podatnik jest zobowiązany wydatkować omawiane dochody na swoje cele statutowe, zgodnie żart. 17 ust. 1 PDOPrU, aby móc ze zwolnienia od opodatkowania korzystać. Zasadne wydaje się więc uznanie, że prawo do zwolnienia zachowane jest tak długo, jak długo podatnik nie wydatkuje przedmiotowych dochodów na cele inne niż określone w tym przepisie. Z punktu widzenia płatnika natomiast istotny jest jedynie fakt otrzymania powyższego oświadczenia. Nie ma on żadnych obowiązków weryfikacji czy, kiedy i jak podatnik swój dochód wykorzystał”.
W tym zakresie nie znajdzie zastosowania art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT, ponieważ otrzymującym dywidendę musi być: spółka a nie X jako państwowa osoba prawna.
X jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który może zwalniać od tego podatku dochody na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, w zakresie braku obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty dywidendy - należy wskazać na art. 26 ust. 1a CIT. Zgodnie z nim, zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.
X nie korzysta ze zwolnienia z CIT od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, X korzysta bowiem jedynie ze zwolnienia w zakresie w jakim jego dochody przeznaczone są na realizację celów statutowych.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej);
-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT;
-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust 1 pkt 4 Ustawy o CIT.
Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
X nie korzysta ze zwolnienia z CIT od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, X korzysta bowiem jedynie ze zwolnienia w zakresie w jakim jego dochody przeznaczone są na realizację celów statutowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
W myśl art. 26 ust. 1a ustawy o CIT:
Zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
W myśl art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ponadto powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.
Natomiast jak wynika z wyżej powołanych przepisów art. 26 ust. 1a ustawy o CIT zezwala na niepobranie podatku u źródła jedynie w odniesieniu do dochodów uzyskanych z dywidend lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, jeżeli złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na cele wymienione w tym przepisie, płatnik nie pobierze zryczałtowanego podatku od osób prawnych. Jeżeli jednak dochody z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, od których płatnik nie pobrał podatku w związku ze złożeniem przez podatnika oświadczenia zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, wówczas zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy o CIT, podatnik jest obowiązany, bez wezwania, wpłacić należny zryczałtowany podatek na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Z opisu sprawy wynika, że działalność statutowa naukowa X to realizacja celów badawczo-rozwojowych, zapisanych w jego statucie, ze szczególnym naciskiem na program naukowy. Działania te obejmują badania naukowe, które przyczyniają się do rozwoju (…). X jest podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. jego dochody są wolne od podatku w części, w której są przeznaczone na działalność statutową. Y (w którym Wnioskodawca posiada …% udziałów) z wypracowanego zysku planuje wypłacać dywidendę na rzecz X (Wnioskodawcy) w … roku. Wnioskodawca złoży, najpóźniej w dniu dokonania wypłaty dywidendy przez Y, oświadczenie zgodnie art. 26 ust. 1a Ustawy o CIT, że przeznaczy dochody z dywidendy na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.
Zatem skoro X (Wnioskodawca) jako podatnik:
-prowadzi działalność statutową zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (jego cele określone w statucie odpowiadają celom wskazanym przez ustawodawcę),
-nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT (w tym nie jest przedsiębiorstwem państwowym),
-podatnik przeznaczy oraz wydatkuje, bez względu na termin, osiągnięte dochody z dywidendy na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (…)
- to możliwe będzie zastosowanie zwolnienia wypłaconej dywidendy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
