Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.646.2025.2.WK
Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport sieci wodociągowej, pod warunkiem, że infrastruktura jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i brak jest negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej planowany aport sieci wodociągowej do Spółki. Uzupełnili go Państwo pismem z 10 października 2025 r. (wpływ 10 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej (...) (dalej jako Spółka) jest spółką komunalną Gminy (...), która jest jej jedynym udziałowcem. Spółka realizuje szereg zadań własnych Gminy (...), w tym prowadzi działalność z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Usługi świadczone przez Spółkę są traktowane jako czynności opodatkowane podatkiem VAT, Spółka swoim odbiorcom wystawia z tego tytułu faktury oraz wykazuje podatek VAT należny w stosownej dokumentacji podatkowej.
Gmina (...) w roku 2024 zrealizowała inwestycje infrastrukturalne polegające na budowie sieci wodociągowej z miejscowości (...) zasilającą w wodę wieś (...). Z uwagi na zakończenie budowy i oddanie do eksploatacji tej sieci Gmina planuje jej przekazanie do Spółki poprzez wniesienia jako wkład niepieniężny (aport) celem podwyższenia kapitału zakładowego Spółki i objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. W ramach transakcji przewiduje się, że wynagrodzenie Gminy za wniesiony aport będzie składało się w części z objętych w kapitale zakładowym udziałów (ogół praw i obowiązków), a w części ze środków pieniężnych w wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy z tytułu wniesienia aportu (wartość VAT Spółka uiści Gminie w formie pieniężnej). Gmina udokumentuje transakcję fakturą, której wartości netto odpowiadać będzie wartości objętych udziałów oraz wartość podatku należnego.
Wniesiony aportem majątek Spółka będzie wykorzystywała do prowadzenia działalności wodociągowej, za jego pomocą zaopatrując odbiorców w wodę, którym z tego tytułu wystawi faktury dokumentujące należności za dostarczoną wodę. Będzie zatem wykorzystywana do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
Pytanie nr 1
Czy infrastruktura wodociągowa z miejscowości (...) zasilająca w wodę wieś (...), będącą przedmiotem aportu będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie, to należy szczegółowo wskazać, do jakich czynności (tj. opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających), będzie wykorzystywana ww. Infrastruktura.
Państwa odpowiedź:
Wniesiony aportem majątek Spółka będzie wykorzystywała wyłącznie do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie nr 2
Kiedy ww. Infrastruktura zostanie wniesiona aportem do Spółki (należy podać datę)?
Państwa odpowiedź:
Z uwagi na upływ czasu od daty złożenia wniosku o wydanie interpretacji zaistniała zmiana w stanie faktycznym polegająca na tym, że doszło już do podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki oraz umowy przenoszącej własność sieci na rzecz Spółki, nastąpiło to 16 września 2025 r., obecnie do Krajowego Rejestru Sądowego złożono wniosek o rejestrację podwyższenia kapitału zakładowego, na chwilę składania uzupełnienia nie wydano postanowieniu o wpisie podwyższenia do KRS.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, polegającym na wniesieniu przez Gminę aportem sieci wodociągowej, Spółce będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej planowany aport do Spółki?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka uważa, że będzie przysługiwać Jej prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej planowany aport do Spółki.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Wynikające z przytoczonego przepisu warunki przysługiwania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego są spełnione w opisanym stanie faktycznym.
Po pierwsze Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą, obejmującą czynności opodatkowane podatkiem VAT polegające na dostawach wody i odbiorze ścieków, z tytułu których wystawia odbiorcom faktury VAT. Aport zatem jest dokonywany na rzecz Spółki, która jest podatnikiem podatku VAT.
Po drugie otrzymana tytułem aportu infrastruktura, tj. sieć wodociągowa będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Za pomocą nabytej infrastruktury Spółka będzie zaopatrywała w wodę odbiorców, z którymi zawiera umowy na dostawę wody. Na podstawie tych umów obciąża odbiorów należnościami za dostarczoną wodę, a czynności te są opodatkowane odpowiednią stawką podatku VAT, co dokumentują faktury wystawiane odbiorcom zgodnie z okresami rozliczeniowymi wynikającymi z umów.
Po trzecie, w opisanym stanie faktycznym nie wystąpi żadna z przesłanek negatywnych określonych przepisami ustawy o VAT, która wyłączałaby prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
W szczególności nie zachodzi przesłanka wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którą nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Otóż organy podatkowe w swoich rozstrzygnięciach co do zasady prezentują jednolite stanowisko uznając, że transakcje przeniesienia własności mienia przez jednostki samorządu terytorialnego w formie wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółek komunalnych spełniają przesłanki do uznania ich za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. (np. interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB3-1.4012.82.2024.2.AB, odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 746).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących aport sieci wodociągowej do Spółki.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wskazano wyżej obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Analiza treści wniosku w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w przedstawionej przez Państwa sytuacji spełnione zostaną – określone w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z wniosku wynika bowiem jednoznacznie, że wniesiony aportem majątek Spółka będzie wykorzystywała do prowadzenia działalności wodociągowej, za jego pomocą zaopatrując odbiorców w wodę, którym z tego tytułu wystawi faktury dokumentujące należności za dostarczoną wodę. Będzie zatem wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto – jak Państwo wskazali – wniesiony aportem majątek Spółka będzie wykorzystywała wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podsumowanie
Spółce będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport sieci wodociągowej do Spółki. Prawo to będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko oceniłem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy, w tym niewykorzystywania przez Państwa przedmiotu aportu, tj. sieci wodociągowej wyłącznie do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie sprawy lub we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to kwestii opodatkowania dostawy aportem sieci wodociągowej na Państwa rzecz.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwa do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
