Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.488.2025.3.MAZ
Rolnik, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupionego oleju napędowego, jeżeli pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i potwierdzone ewidencją potwierdzającą wykluczenie użytku prywatnego, na podstawie art. 86 i 86a ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wpłynął 4 sierpnia 2025 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 10 września 2025 r. (data wpływu 10 września 2025 r.) oraz 11 października 2025 r. (data wpływu 11 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan gospodarstwo rolne, zarejestrowane w rejestrze REGON. Obecnie jest Pan rolnikiem ryczałtowym, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, nieposiadającym statusu czynnego podatnika VAT.
W najbliższym czasie planuje Pan zakup ciągnika rolniczego oraz rejestrację jako czynny podatnik podatku VAT, w związku z zamiarem prowadzenia działalności rolniczej z wykorzystaniem pojazdów mechanicznych, dla których zakup paliwa będzie miał bezpośredni związek z działalnością opodatkowaną VAT. Po uzyskaniu statusu podatnika VAT czynnego zamierza Pan odliczać podatek VAT naliczony od faktur dokumentujących zakup paliwa do ciągnika rolniczego. Jednocześnie zamierza Pan, tak jak dotychczas, składać do właściwego urzędu gminy wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystywanego do produkcji rolnej, na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz.U. 2022 r. poz. 846, ze zm.).
W uzupełnieniu wniosku z 10 września 2025 r. podał Pan, że olej napędowy, który zamierza Pan nabywać, będzie w całości wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej, do napędu maszyn i pojazdów.
W uzupełnieniu wniosku z 11 października 2025 r. podał Pan następujące informacje:
1.Nabywany przez Pana olej napędowy będzie wykorzystywany do napędu pojazdów samochodowych.
2.Pojazdy samochodowe, do których będzie wykorzystywany nabywany olej napędowy, to:
- ciągnik rolniczy,
- samochód osobowy, który zostanie zgłoszony na formularzu VAT-26 oraz dla którego będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu zgodnie z art. 86a ust. 7 ustawy o VAT.
3.Pojazdy te będą wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej prowadzonej przez Pana, w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ:
a)sposób wykorzystywania tych pojazdów, określony w ustalonych przez Pana zasadach ich używania oraz potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością rolniczą;
b)w odniesieniu do ciągnika rolniczego – jego konstrukcja powoduje, że ewentualne użycie do celów niezwiązanych z działalnością rolniczą jest niemożliwe lub nieistotne.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.) przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu oleju napędowego, wykorzystywanego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W Pana ocenie, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu oleju napędowego, ponieważ:
- nabycie to pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT,
- olej napędowy jest wykorzystywany do napędu maszyn i urządzeń związanych z działalnością opodatkowaną,
- nie zachodzą przesłanki wyłączające prawo do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel [...].
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Jak wynika z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa wart. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Jak stanowi art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
W myśl art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT:
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Jak wskazano w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT:
Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Stosownie do art. 86a ust. 13 ustawy:
W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.
Jak wynika z art. 86a ust. 14 ustawy:
W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej do końca miesiąca, w którym dokonał tej zmiany.
W myśl art. 86a ust. 15 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.
Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w art. 86a ust. 15 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 września 2021 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1790). W załączniku tym zawarty został wzór informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26).
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, który stanowi, że:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że zamierza Pan zarejestrować się jako podatnika VAT czynny i prowadzić działalność rolniczą z wykorzystaniem pojazdów mechanicznych. Nabywany olej napędowy będzie w całości wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, do napędu maszyn i pojazdów samochodowych. Przy czym wskazał Pan, że nabywany olej napędowy będzie wykorzystywany do ciągnika rolniczego i samochodu osobowego, który zostanie zgłoszony na formularzu VAT-26, i dla którego będzie prowadzona ewidencja przebiegu.
Powyższe oznacza, że jako podatnik VAT czynny, będzie miał Pan prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie oleju napędowego, wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych (działalności rolniczej), przeznaczonego do napędu maszyn.
Z kolei w przypadku, gdy nabywany olej napędowy jest wykorzystywany do napędu pojazdów samochodowych – co do zasady wyrażonej w art. 86a ust. 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, stanowi 50% kwoty podatku. Przy czym powyższy przepis nie ma zastosowania w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, co wynika z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy. Natomiast pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o czym stanowi art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.
Przywołane powyżej przepisy ustawy należy w tym miejscu odnieść do opisu zdarzenia przyszłego, w którym wskazał Pan, że pojazdy samochodowe, do których będzie wykorzystywany nabywany olej napędowy, to ciągnik rolniczy oraz samochód osobowy.
Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
W sytuacji wskazania przez Pana ciągnika rolniczego jako pojazdu samochodowego, konieczne jest odwołanie do definicji zawartych w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251, ze zm.; dalej jako: „Prawo o ruchu drogowym”).
Zgodnie z art. 2 pkt 32 Prawa o ruchu drogowym:
Pojazd silnikowy oznacza pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.
Jak wskazano w art. 2 pkt 33 Prawa o ruchu drogowym:
Pojazd samochodowy oznacza pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Z kolei art. 2 pkt 44 Prawa o ruchu drogowym stanowi, że:
Ciągnik rolniczy oznacza pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.
Zauważyć zatem należy, że wskazany przez Pana ciągnik rolniczy nie jest pojazdem samochodowym. Oznacza to, że będzie miał Pan prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie oleju napędowego, wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych (działalności rolniczej), przeznaczonego do napędu tego ciągnika rolniczego.
Pojazdem samochodowym będzie natomiast samochód osobowy. Wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego, że samochód osobowy zostanie zgłoszony na formularzu VAT-26, samochód ten będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności rolniczej, sposób wykorzystywania tego pojazdu określony w ustalonych przez Pana zasadach używania, potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu tego pojazdu, wyklucza użycie go do celów niezwiązanych z działalnością rolniczą.
Przypomnieć w tym miejscu należy, że co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Złożenie w odpowiednim terminie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji VAT-26 jest jednym z wymogów, którego spełnienie uprawnia podatnika do pełnego odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, o czym stanowi art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.
Jednocześnie zaznaczyć należy, że ustawodawca nakłada na podatnika obowiązek aktualizacji złożonej uprzednio informacji VAT-26, gdy nastąpi zmiana wykorzystywania pojazdu samochodowego (stosownie do brzmienia art. 86a ust. 14 ustawy o VAT). Do takiej sytuacji dochodzi m.in., gdy pojazd zgłoszony na druku VAT-26 nie jest wykorzystywany wyłącznie w prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Opisana przez Pana sytuacja wskazuje, że będą spełnione warunki określone w art. 86a ust. 4 pkt 1, oraz art. 86a ust. 12, co prowadzi do wniosku, że do wydatków związanych z nabyciem oleju napędowego do tego samochodu nie znajdzie zastosowania art. 86a ust. 1, co wynika z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy. Zatem kwota podatku naliczonego, w związku z wydatkami na nabycie oleju napędowego do tego samochodu osobowego, będzie stanowiła 100% kwoty podatku wynikającego z faktury otrzymanej przez Pana.
Reasumując – w przedstawionych w zdarzeniu przyszłym okolicznościach w sytuacji nabycia oleju napędowego, wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności rolniczej, przeznaczonego do napędu maszyn, ciągnika rolniczego i samochodu osobowego, będzie Panu przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w art. 86a ustawy.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie pytania dotyczącego podatku akcyzowego wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zadanego pytania), w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Pan, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). W niniejszej interpretacji nie był przedmiotem oceny sposób wykorzystywania samochodu osobowego, zostało to przyjęte na podstawie Pana wskazania.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
