Nowe zasady wyliczania stażu pracy dla pracowników sektora publicznego już od 1 stycznia 2026 r.
W dniu 21 października 2025 r. została opublikowana ustawa z 26 września 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 1423). Nowelizacja w istotny sposób rozszerzyła katalog okresów zaliczanych do stażu pracy, które dotychczas nie były uwzględniane w prawie pracy.
Wprowadzono nowe zasady ustalania stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych wynikających ze stosunku pracy dla pracowników, którzy przed nawiązaniem stosunku pracy prowadzili działalność gospodarczą, wykonywali pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, byli osobami współpracującymi, członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych, członkami spółdzielni kółek rolniczych albo pełnili służbę w Straży Marszałkowskiej lub Służbie Celno-Skarbowej. Okresy pozostawania w służbie, prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub bycia osobą współpracującą albo wykonywania pracy na podstawie umów cywilnoprawnych będą wliczane do ogólnego i zakładowego stażu pracy, od którego zależy m.in. dostęp do stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego, nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego i jego długość, długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę, wysokość odprawy, dodatek stażowy, nagroda jubileuszowa. W ten sposób zostanie zlikwidowana nierówność w traktowaniu pracowników ze względu na rodzaj wcześniej podejmowanej przez nich aktywności zawodowej. Wliczenie do okresów zatrudnienia czasu prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności gospodarczej lub pozostawania osobą współpracującą będzie możliwe tylko za okresy, za które zostały za te osoby faktycznie opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe.
