Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.483.2025.4.JO
Zarówno opłaty członkowskie uiszczane na rzecz platformy zagranicznej, jak i dochód z działalności wydawniczej są opodatkowane w Polsce. Spółka musi zaliczać pełną wartość transakcji do limitu zwolnienia z VAT. Brak faktury nie zwalnia z obowiązku rozliczenia VAT przy imporcie usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu importu opłaty członkowskiej nabywanej od amerykańskiego portalu,
- prawidłowe w części dotyczącej uwzględnienia wartości obrotu z tytułu sprzedaży usług w limicie zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o VAT,
- nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia wartości sprzedaży dla świadczonych usług.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu importu opłaty członkowskiej, uwzględnienia wartości obrotu z tytułu sprzedaży usług w limicie zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o VAT i ustalenia wartości sprzedaży dla tych usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 września 2025 r. (wpływ 5 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wspólnicy spółki cywilnej w ramach działalności gospodarczej w formie s.c. tworzą wirtualne dodatki do gier komputerowych tzw. „skórki”, które sprzedają poprzez amerykański specjalistyczny „klubowy” portal. Aby sprzedawać czy kupować „skórki” trzeba zostać zarejestrowanym członkiem: członkiem- twórcą, lub użytkownikiem-nabywcą. Z tego tytułu portal pobiera członkowskie opłaty procentowe od transakcji od członków. Członkami mogą być zarówno firmy, jak i osoby fizyczne z całego świata, identyfikowane nr identyfikacyjnym portalu i adresem email.
Platforma nie rozróżnia członków na osoby fizyczne i firmy. Portal przetwarza wszystkie transakcje kupna-sprzedaży na dolary, obciążając Nabywcę za dokonywane przez niego zakupy także opłatami za przewalutowanie i opłatami podatku członkowskiego nabywcy, oraz nalicza na wirtualne „konto” Twórcy kwoty udziału za sprzedane „skórki” pomniejszone o procentowe naliczenia za: platformę, przetwarzanie płatności, przewalutowanie, korzystanie ze sklepu z aplikacjami, podatek członkowski. Kwoty naliczone – udział Twórcy, Twórcy mogą przelać z „konta portalu Twórcy” za pośrednictwem portalu (…) na realne konto bankowe.
Wspólnicy rozliczają się z podatku dochodowego na zasadzie ryczałtu od przychodu ewidencjonowanego.
Spółka cywilna korzysta na razie ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT (do limitu obrotów).
Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie momentu rozpoznania przychodu i jego wysokości, Podatnik przyjmuje, że przychodem będzie moment przetworzenia udziału dla Twórcy na „koncie portalu Twórcy” (wirtualnych dolarów) na realną walutę z chwilą dokonania się wpływu na realne konto w banku. Przewalutowanie przychodu Podatnika następuje po kursie średnim z dnia poprzedzającego otrzymanie środków na fizyczne, realne konto bankowe.
Podatnik (Twórca) nie jest właścicielem kwot pobranych przez Portal od Użytkowników-nabywców (przed dokonaniem przewalutowania transakcji Nabywcy z każdej waluty na dolary i pomniejszeń od obydwu stron transakcji,) a dopiero gdy Portal naliczy Członkowi-Twórcy jego udział w transakcji oraz po przetworzeniu wirtualnych dolarów na realne finanse przez (…).
Za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, co wynika z updof a moment uzyskania takiego przysporzenia określa art. 14 ust. 1c updof i art. 12 ust. 3a updop. Jest nim dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: wystawienia faktury albo uregulowania należności.
Należność za sprzedaż „skórek” jest realizowana przelewem (…) na konto Podatnika, Podatnik nie wystawia faktur sprzedaży (ani portalowi, który nie jest nabywcą skórek ani faktycznym nabywcom – najprawdopodobniej osobom fizycznym), ponieważ nie dysponuje pełnymi danymi kupujących a ewidencję sprzedaży stanowi rozliczenie transakcji prowadzone przez Portal.
W zakresie podatku VAT – Spółka jako podatnik zwolniony podmiotowo z powodu nieprzekroczenia limitu obrotów nie nalicza i nie opłaca VAT za transakcje sprzedaży. Nie nalicza też podatku za import usług, ponieważ platforma pobiera opłaty członkowskie, a nie wystawia faktur za usługi sprzedaży. Jedynym dokumentem dokonania transakcji sprzedaży przez Podatnika jest pobierane zestawienie transakcji obejmujące następujące dane: data transakcji, nr zlecenia, typ transakcji, typ nabywcy, nazwa zlecenia - „skórki”, waluta, udział Twórcy (przychód), pomniejszenia od twórcy: za platformę, za przetwarzanie płatności, za przewalutowanie, za korzystanie ze sklepu z aplikacjami, podatek członkowski; waluta pobrania od Użytkownika-Nabywcy, wysokość składki członkowskiej Nabywcy, kwota podatku członkowskiego Nabywcy, identyfikator, nazwa i email Użytkownika-Nabywcy.
Podatnik po przekroczeniu limitu obrotów uprawniających go do zwolnienia podmiotowego z podatku VAT będzie zobowiązany rozliczać podatek VAT z transakcji sprzedaży usług wirtualnych – sprzedaży „skórek” na rzecz osób fizycznych z całego świata. Wartością sprzedaży będzie dla niego udział Twórcy wyliczony przez Portal - sprzedaż brutto, w wartości którego Podatnik wyliczy wartość należnego podatku VAT – 23%.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.
Działalność gospodarczą rozpoczęto w dniu (...) 2025 r. powołaniem spółki cywilnej (...) i zgłoszeniem do REGON, Urzędu Skarbowego.
Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik zwolniony z VAT, do VAT UE w zakresie nabywania usług spoza kraju, nie posiada rejestracji w żadnym innym kraju.
Spółka nie posiada innej siedziby niż w Polsce.
Sprzedaż „skórek” nie stanowi usług elektronicznych, a jest działalnością wydawniczą: tworzone są treści i załączniki dostępne do pobrania za opłatą. Co prawda do wytworzenia produktu wirtualnego wykorzystuje się technikę informacyjną, lecz produkt jest wytworem myśli i pracy człowieka, a technika informatyczna jest niezbędna do zapisu i odtwarzania produktu.
Spółka tworzy posty, blogi i załączniki, które publikuje na stronie A., będąc zarejestrowanym Członkiem-Twórcą; Członkowie-Nabywcy wykupują dostęp do treści twórców w formie abonamentów. Nabywcy po wykupieniu abonamentu dostają od portalu A. dostęp do treści zamieszczanych przez Twórców. Twórca otrzymuje od Portalu A. informację o nabyciu abonamentu przez nabywcę i rozliczeniu przypadających na tę transakcję środków (kwota należna Twórcy, pobrane prowizje i opłaty przez A., kwota i waluta pobrania od Nabywcy, obciążenia Nabywcy przez A.), po zaliczeniu kwot na wirtualnym koncie twórcy, ma on prawo do wypłaty tych środków w formie rzeczywistej tylko przez (...) na konto rzeczywiste w Polsce.
Nabywca, aby móc uzyskać dostęp do treści należących do Twórcy musi zostać członkiem portalu A. Twórca, aby mógł zamieszczać swoje publikacje, „Skórki”, musi być członkiem portalu A. Portal zapewnia miejsca publikacji treści Twórców oraz możliwości nabywania dostępu do tych treści zainteresowanym Nabywcom, prowadzi rozliczenia transakcji między Nabywcami i Twórcami.
Portal A. uczestniczy w rozliczeniu płatności dokonywanych przez nabywców na rzecz Twórców, twórcy określają rodzaj dostępu i jego koszt. Należy zarejestrować się na portalu A. oraz podać sposób rozliczeń z Nabywcami.
Rejestracja na portalu jest jednoznaczna z zawarciem umowy z A., A. nie ustala ceny i innych warunków korzystania z dostępów przez Nabywców, określa to Twórca przy rejestracji.
Amerykański A. nie posiada miejsca działalności w Polsce.
Nabywcy wykupują abonamenty konkretnego Twórcy – czyli Spółki; A. tworzy zapisy transakcji pomiędzy Twórcą i Nabywcą, oraz realizuje rozliczenie finansowe między stronami, nalicza i pobiera opłaty od Twórcy: Opłatę za Platformę, Opłatę za przetwarzanie płatności, Opłatę za przewalutowanie, Opłatę za dostęp do sklepu z (…), podatek członkowski oraz od Nabywcy: Kwota podatku członkowskiego. Na generowanym zestawieniu dla Twórcy, Nabywcy są identyfikowani nr ID i adresem email.
Portal A. nie kupuje wirtualnych przedmiotów, tylko umożliwia ich publikację, pośredniczy w transakcjach między Twórcą i Nabywcą oraz rozlicza te transakcje.
Spółka nie ma wiedzy jakiego rodzaju dokumenty otrzymują Nabywcy, ale jako osoby fizyczne/konsumenci prawdopodobnie otrzymują informacje na email o zaliczeniu zapłaconej kwoty za konkretne zlecenie: abonament lub jednorazowy dostęp do treści konkretnego Twórcy.
Nabywcy zakupują abonament lub jednorazowy dostęp do treści konkretnego Twórcy, Spółka nie ma wiedzy co zawierają informacje i dokumenty przekazywane przez portal.
Rodzaj publikacji/skórek tworzonych przez Spółkę nie może być wykorzystany do żadnych celów biznesowych. Klientami – nabywcami są osoby fizyczne z całego świata.
Nabywcami kupującymi wirtualne dodatki są osoby fizyczne zamieszkujące Polskę, kraje Europy, pozostałe kraje świata, przy czym nie jest prowadzona przez Portal identyfikacja kraju zamieszkania nabywcy.
Spółka nie jest zarejestrowana w Polsce do procedury szczególnej OSS.
Spółka nie ma możliwości identyfikacji kraju zamieszkania Nabywcy.
A. pobiera opłatę członkowską za:
a)Dostęp do prostych narzędzi, dzięki któremu można rozpocząć budowanie społeczności i zarabiać na swoich obserwujących. Otrzymuje się hostowaną stronę Twórcy na A., dostęp do narzędzi komunikacyjnych A. i warsztatów A..
b) W zależności od poziomu członkostwa, opłata pozwala dodatkowo na analizy i spostrzeżenia, narzędzia promocyjne ofert specjalnych, warsztaty prowadzone przez Twórców, priorytetową obsługę klienta i nieograniczoną integrację aplikacji.
c)Możliwość przesłania video.
Jednocześnie A. pobiera z transakcji: Opłatę za Platformę, Opłatę za przetwarzanie płatności, Opłatę za przewalutowanie, Opłatę za dostęp do sklepu z aplikacjami (…).
A. pobiera opłatę członkowską za korzystanie z platformy od Twórców w wysokości procentowej od sprzedaży jako podatek członkowski.
Wysokość opłat twórcy zależy od poziomu uczestnictwa, Platforma pobiera od Twórcy opłaty za: Creator platform fee, Creator payment processing fee, Creator currency conversion fee, Creator (…) app store fee, Creator equivalent of member tax, w wartości procentowej zależnie od produktu.
Twórca, aby mógł zamieszczać swoje publikacje, „Skórki”, musi być członkiem portalu A. Portal zapewnia miejsca publikacji treści Twórców oraz możliwości nabywania dostępu do tych treści zainteresowanym Nabywcom, prowadzi rozliczenia transakcji między Nabywcami i Twórcami.
Portal zapewnia miejsce publikacji treści twórców oraz możliwości nabywania dostępu tych treści zainteresowanym nabywcom, prowadzi rozliczenia transakcji między Nabywcami i Twórcami, Twórcy mogą zamieszczać własne utwory, skórki blogi, itp. na stronie i budować społeczność swoich fanów/nabywców.
Spółka dzięki portalowi zamieszcza publikacje i może sprzedawać swoje produkty wirtualne Nabywcom-Członkom portalu przez odpłatne abonamenty dostępowe.
Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym 2024.
Przewidywana wartość sprzedaży Spółki w roku 2025 może przekroczyć kwotę zwalniającą z opodatkowania transakcji podatkiem VAT.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
Wnioskodawca wnosi o interpretację o braku podstawy do naliczenia podatku VAT od importu usług za opłaty członkowskie amerykańskiego Portalu „A”.
W zakresie zdarzeń przyszłych w zakresie podatku VAT od sprzedaży usług/przedmiotów wirtualnych - wytworzonych „skórek” przez pośrednika amerykańskiego Portalu „A” na rzecz Członków Użytkowników-Nabywców.
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie momentu rozpoznania przychodu i jego wysokości Podatnik przyjmuje, że przychodem będzie moment przetworzenia udziału dla Twórcy na „koncie portalu Twórcy” (wirtualnych dolarów) na realną walutę z chwilą dokonania się wpływu na realne konto w banku. Przewalutowanie przychodu Podatnika następuje po kursie średnim z dnia poprzedzającego otrzymanie środków na fizyczne, realne konto bankowe. Podatnik (Twórca) nie jest właścicielem kwot pobranych przez Portal od Użytkowników-nabywców (przed dokonaniem przewalutowania transakcji Nabywcy z każdej waluty na dolary i pomniejszeń od obydwu stron transakcji,) a dopiero gdy Portal naliczy Członkowi-Twórcy jego udział w transakcji oraz po przetworzeniu wirtualnych dolarów na realne finanse przez (…).
Za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, co wynika z updof a moment uzyskania takiego przysporzenia określa art. 14 ust. 1c updof i art. 12 ust. 3a updop. Jest nim dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: wystawienia faktury albo uregulowania należności.
Należność za sprzedaż „skórek” jest realizowana przelewem (…) na konto Podatnika, Podatnik nie wystawia faktur sprzedaży ani portalowi, który nie jest nabywcą skórek ani faktycznym nabywcom - najprawdopodobniej osobom fizycznym, ponieważ nie dysponuje pełnymi danymi kupujących a ewidencję sprzedaży stanowi rozliczenie transakcji prowadzone przez Portal. Nie nalicza też podatku za import usług, ponieważ platforma pobiera opłaty członkowskie, a nie wystawia faktur za usługi sprzedaży.
Jedynym dokumentem dokonania transakcji sprzedaży przez Podatnika jest pobierane zestawienie transakcji obejmujące następujące dane: data transakcji, nr zlecenia, typ transakcji, typ nabywcy, nazwa zlecenia- „skórki”, waluta, udział twórcy (przychód), pomniejszenia od twórcy: za platformę, za przetwarzanie płatności, za przewalutowanie, za korzystanie ze sklepu z aplikacjami, podatek członkowski; waluta pobrania od Użytkownika-Nabywcy, wysokość składki członkowskiej - Nabywcy, kwota podatku członkowskiego Nabywcy, identyfikator, nazwa i email Użytkownika-Nabywcy.
Podatnik po przekroczeniu limitu obrotów uprawniających go do zwolnienia podmiotowego z podatku VAT będzie zobowiązany rozliczać podatek VAT z transakcji sprzedaży usług wirtualnych – sprzedaży „skórek” na rzecz osób fizycznych z całego świata.
Wartością sprzedaży będzie dla niego udział Twórcy wyliczony przez Portal - sprzedaż brutto, w wartości którego Podatnik wyliczy wartość należnego podatku VAT – 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1)terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
4)terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
5)terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Co do zasady, każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym muszą być spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby określona czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług.
Zatem, dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest od czerwca 2025 r. zarejestrowana w Polsce jako podatnik zwolniony z VAT (korzysta ze zwolnienia podmiotowego do limitu obrotów) oraz do VAT UE w zakresie nabywania usług spoza kraju. Spółka nie posiada rejestracji w żadnym innym kraju. Spółka tworzy wirtualne dodatki do gier komputerowych tzw. „skórki”, które sprzedaje poprzez amerykański Portal A.Amerykański A. nie posiada miejsca działalności w Polsce.
Sprzedaż „skórek” nie stanowi usług elektronicznych, a jest działalnością wydawniczą: tworzone są treści i załączniki dostępne do pobrania za opłatą. Spółka tworzy posty, blogi i załączniki, które publikuje na stronie A., będąc zarejestrowanym członkiem-twórcą, zaś członkowie-nabywcy wykupują dostęp do treści twórców w formie abonamentów. Nabywcy po wykupieniu abonamentu dostają od portalu A. dostęp do treści zamieszczanych przez Twórców. Twórca otrzymuje od Portalu A. informację o nabyciu abonamentu przez nabywcę i rozliczeniu przypadających na tę transakcję środków (kwota należna Twórcy, pobrane prowizje i opłaty przez A., kwota i waluta pobrania od Nabywcy, obciążenia Nabywcy przez A.), po zaliczeniu kwot na wirtualnym koncie Twórcy, ma on prawo do wypłaty tych środków w formie rzeczywistej tylko przez (…) na konto rzeczywiste w Polsce.
Portal zapewnia miejsca publikacji treści twórców oraz możliwości nabywania dostępu do tych treści zainteresowanym nabywcom, prowadzi rozliczenia transakcji między Nabywcami i Twórcami. Portal A. nie kupuje wirtualnych przedmiotów, tylko umożliwia ich publikację, pośredniczy w transakcjach między Twórcą i Nabywcą oraz rozlicza te transakcje. To Twórcy określają rodzaj dostępu i jego koszt. Należy zarejestrować się na portalu A. oraz podać sposób rozliczeń z nabywcami. Rejestracja na portalu jest jednoznaczna z zawarciem umowy z A., A. nie ustala ceny i innych warunków korzystania z dostępów przez Nabywców, określa to Twórca przy rejestracji.
Nabywcy wykupują abonamenty konkretnego Twórcy – czyli Spółki; A. tworzy zapisy transakcji pomiędzy Twórcą i Nabywcą, oraz realizuje rozliczenie finansowe między stronami, nalicza i pobiera opłaty od Twórcy: Opłatę za Platformę, Opłatę za przetwarzanie płatności, Opłatę za przewalutowanie, Opłatę za dostęp do sklepu z aplikacjami (…), podatek członkowski oraz od Nabywcy: Kwota podatku członkowskiego. Na generowanym zastawieniu dla Twórcy, Nabywcy są identyfikowani nr ID i adresem email.
Nabywcy zakupują abonament lub jednorazowy dostęp do treści konkretnego Twórcy, Spółka nie ma wiedzy co zawierają informacje i dokumenty przekazywane przez portal.
A. pobiera opłatę członkowską za:
a)Dostęp do prostych narzędzi, dzięki którem można rozpocząć budowanie społeczności i zarabiać na swoich obserwujących. Otrzymuje się hostowaną stronę Twórcy na A., dostęp do narzędzi komunikacyjnych A. i warsztatów A.
b)W zależności od poziomu członkostwa, opłata pozwala dodatkowo na analizy i spostrzeżenia, narzędzia promocyjne ofert specjalnych, warsztaty prowadzone przez twórców, priorytetową obsługę klienta i nieograniczoną integrację aplikacji.
c)Możliwość przesłania video.
A. pobiera opłatę członkowską za korzystanie z platformy od Twórców w wysokości procentowej od sprzedaży jako podatek członkowski.
Klientami – nabywcami kupującymi wirtualne dodatki są osoby fizyczne zamieszkujące Polskę, kraje Europy, pozostałe kraje świata.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku naliczenia podatku VAT z tytułu nabytych opłat członkowskich oraz rozliczania podatku VAT od sprzedaży „skórek” realizowanej za pośrednictwem portalu A. na rzecz Członków-Nabywców.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie prawidłowego sposobu rozliczenia opłat członkowskich wnoszonych na rzecz platformy A. należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce opodatkowania nabywanego świadczenia.
W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Powołany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Użyta w ww. przepisie nazwa „podatnik” odnosi się w zasadzie do „przedsiębiorcy” prowadzącego działalność gospodarczą. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
W Polsce oraz w innych krajach UE wykonywanie takiej działalności wiąże się ze statusem podatnika VAT. Jednak status podatnika według tej definicji nie jest, co do zasady, uzależniony od rejestracji do VAT jako podatnika VAT czynnego. Dlatego podatnikiem według tych regulacji jest podatnik VAT czynny oraz korzystający ze zwolnienia.
W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.
Przepis art. 28a ustawy wprowadza odrębną definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Istotą tego przepisu jest odróżnienie podmiotów znajdujących się w sferze aktywności gospodarczej od konsumentów. Jak wynika z wniosku Portal nalicza i pobiera od Spółki m.in. opłaty członkowskie. Portal posiada siedzibę w USA oraz nie ma na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazali Państwo, że Spółka nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast podatnikiem według regulacji wskazanych w art. 28a ustawy jest zarówno podatnik VAT czynny, jak i podatnik korzystający ze zwolnienia. Oznacza to, że Spółka spełnia przesłanki wynikające z art. 28a ustawy i jest podatnikiem w rozumieniu tego przepisu. W konsekwencji miejsce świadczenia w zakresie uiszczanych opłat członkowskich należy ustalić na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.
Z wniosku wynika, że platforma A. ma siedzibę w USA oraz nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zatem, miejsce opodatkowania opłat członkowskich nabywanych od platformy A. zgodnie z ogólną zasadą, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, jest miejsce w którym usługobiorca (Spółka) posiada siedzibę działalność gospodarczej. Tym samym, ww. usługi są opodatkowane w Polsce.
Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:
Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Zastosowanie odwrotnego obciążenia na podstawie tego przepisu jest uzależnione od spełnienia warunków dotyczących usługodawcy i usługobiorcy. Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy warunkiem niezbędnym do tego, aby w przypadku nabycia usług podatnikiem stał się usługobiorca jest, aby dokonującym ich świadczenia na terytorium kraju był podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Jednocześnie, aby wystąpił import usług musi wystąpić czynność stanowiąca usługę i miejscem świadczenia tej usługi musi być terytorium Polski.
Przechodząc do Państwa wątpliwości należy wskazać, że z tytułu pobieranych od Państwa opłat członkowskich przez portal A. z USA, Spółka jest zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jak wskazałem miejscem opodatkowania nabywanych opłat członkowskich jest terytorium kraju, tj. Polska. Wobec powyższego, nabywane przez Państwa ww. usługi od portalu z USA stanowią import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, z tytułu którego jesteście Państwo podatnikiem i to na Państwu ciąży obowiązek rozliczenia nabywanej usługi.
Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla opłat członkowskich pobieranych przez portal, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.
Tym samym są Państwo zobowiązani do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT z tytułu nabycia usług w postaci opłat członkowskich od portalu z USA.
W przedmiotowej sprawie, skoro Spółka staje się podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług w ramach importu usług, w myśl art. 2 pkt 9 ustawy, tym samym okoliczność braku wystawienia faktury przez portal - na którą powołują się Państwo w uzasadnieniu - nie przesądza o braku obowiązku rozliczenia podatku w ramach importu usług.
Zatem Państwa stanowisko, że Spółka nie nalicza podatku za import usług, gdyż platforma pomimo pobierania opłat członkowskich nie wystawia faktur za usługi sprzedaży, jest nieprawidłowe.
Przechodząc do kwestii związanych z wliczaniem do obrotu sprzedaży „skórek” realizowanych za pośrednictwem portalu na rzecz Członków-Nabywców należy powołać treść art. 113 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowymkwoty 200 000 zł.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju,
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Według art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Z treści art. 113 ust. 10 ustawy wynika natomiast, że:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że - co do zasady - o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany będzie do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.
Jak stanowi art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)(uchylony).
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z wniosku wynika, że Spółka jest od czerwca 2025 r. zarejestrowana w Polsce jako podatnik zwolniony z VAT (korzysta ze zwolnienia podmiotowego do limitu obrotów). Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym 2024, przy czym przewidywana wartość sprzedaży w roku 2025 może przekroczyć kwotę zwalniającą z opodatkowania transakcji podatkiem VAT. Spółka dzięki portalowi zamieszcza publikacje i może sprzedawać swoje produkty wirtualne Nabywcom-Członkom portalu przez odpłatne abonamenty dostępowe. Nabywcami są osoby fizyczne z całego świata.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, uregulowanego w art. 113 ustawy jest uzależniona od wielkości sprzedaży, która nie może przekroczyć limitu 200 000 zł w roku podatkowym, przy czym w przypadku podmiotu rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie działalności zwolnionej, zwolnienie przysługuje jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym.
W kwestii wliczania do kwoty limitu w wysokości 200 000 zł sprzedaży przez Spółkę „skórek” należy mieć na uwadze terytorialny zakres podatku od towarów i usług co oznacza, że do ww. kwoty limitu jest zaliczana wyłącznie sprzedaż dokonana na terytorium kraju, czyli spełniająca definicję zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy. Tym samym przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, nie uwzględnia się świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.
Zatem w sytuacji Spółki istotne jest ustalenie miejsca świadczenia, a tym samym opodatkowania ww. usług świadczonych na rzecz osób fizycznych. W celu ustalenia miejsca świadczenia i opodatkowania w pierwszej kolejności należy ustalić jaka usługa będzie świadczona na rzecz ww. konsumentów. Przy określaniu z jaką konkretnie usługą mamy do czynienia należy mieć na uwadze specyfikę danego świadczenia i obowiązki ciążące na stronach umowy, w szczególności rodzaj i charakter składających się na daną usługę czynności. Kwestie te, zgodnie z zasadą swobody zawierania umów, regulowane są w zawieranych przez strony umowach cywilnoprawnych, jednakże nie mogą one naruszać obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28c ust. 1 ustawy, dotyczącym miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy:
Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.
Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje w zakresie miejsca świadczenia.
I tak, zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Przy czym, na podstawie art. 28k ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1)usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2)usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3)suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
Jak wynika z art. 28k ust. 1 ustawy, ustawodawca określił szczegółowe zasady ustalania miejsca świadczenia m.in. usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, wiążąc to miejsce z miejscem siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłym miejscem pobytu usługobiorcy. Jednocześnie w sytuacji spełnienia przesłanek z art. 28k ust. 2 ustawy, podatnik ma możliwość wyboru miejsca opodatkowania zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy.
Jak stanowi bowiem art. 28k ust. 4 ustawy:
Podatnik, do którego ma zastosowanie przepis ust. 2, może wskazać jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w ust. 1. Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wskazuje miejsce świadczenia usług przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.
W razie spełnienia przesłanek wynikających z art. 28k ust. 2 ustawy (które wyłączają stosowanie art. 28k ust. 1 ustawy) należy odwołać się do zasad ogólnych dotyczących miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami i określić miejsce świadczenia zgodnie z art. 28c ustawy, tj. opodatkowanie będzie przypadać w kraju siedziby usługodawcy. Powyższe znajdzie zastosowanie tylko w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami z krajów członkowskich UE innych niż Polska (przy spełnieniu pozostałych przesłanek z art. 28k ust. 2 ustawy).
Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
W myśl art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)Odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowaneo dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast w pkt 3 Załącznika I wskazano:
Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;
b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;
c)zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;
d)prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;
e)dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;
f)wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;
g)informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);
h)dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;
i)korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.
Stosownie do art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a)usług nadawczych;
b)usług telekomunikacyjnych;
c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f)płyt CD i kaset magnetofonowych;
g)kaset wideo i płyt DVD;
h)gier na płytach CD-ROM;
i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l)hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n)usług centrum wsparcia telefonicznego;
o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q-s) (uchylona)
t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest aby:
- usługa była realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
- świadczenie usługi było zautomatyzowane, a udział człowieka w jej świadczeniu był niewielki,
- wykonanie usługi bez wykorzystania technologii informatycznej było niemożliwe oraz aby
- usługa nie była objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
W analizowanej sprawie, wskazaliście Państwo, że świadczone usługi sprzedaży „skórek” na rzecz członków-nabywców nie stanowią usług elektronicznych, lecz są działalnością wydawniczą, gdyż Spółka tworzy posty, blogi, załączniki publikowane na portalu A. Wprawdzie do wytworzenia produktu wirtualnego wykorzystuje się technikę informatyczną, lecz produkt jest wytworem myśli i pracy człowieka, a technika informatyczna jest niezbędna do zapisu i odtwarzania produktu. Tym samym świadczone przez Spółkę usługi nie stanowią usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, gdyż świadczenia te nie mogą zostać uznane jako wymagające minimalnego udziału człowieka. W tej sytuacji warunek dotyczący uznania, że świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, nie jest w tym przypadku spełniony. Spółka jako Członek-Twórca zamieszcza swoje publikacje, „skórki” na stronie A., a Członkowie-Nabywcy wykupują dostęp do treści Twórców w formie abonamentów. Rodzaj publikacji/skórek tworzonych przez Spółkę nie może być wykorzystywany do żadnych celów biznesowych. Nabywcy zakupują abonamenty konkretnego Twórcy – Spółki. Zarówno Twórca (by zamieszczać swoje publikacje), jak i Nabywca (by móc uzyskać dostęp do treści twórców) muszą zostać członkami portalu. Portal nie kupuje wirtualnych przedmiotów, tylko umożliwia ich publikację, pośredniczy w transakcjach między Twórcą i Nabywcą oraz rozlicza te transakcje. Portal nie ustala ceny i innych warunków korzystania z dostępów przez Nabywców, określa to Twórca przy rejestracji.
Powyższe okoliczności wskazują, że w Państwa sytuacji to Członkowie-Nabywcy będą występowali jako bezpośredni beneficjenci (nabywcy) świadczonych przez Spółkę usług. To Członkowie-Nabywcy są podmiotami, które faktycznie nabywają od Spółki usługi sprzedaży publikacji/skórek, zaś otrzymywane przez Spółkę kwoty stanowią zapłatę za świadczenie tych usług.
Nabywcami kupującymi wirtualne dodatki są osoby fizyczne zamieszkujące Polskę, kraje Europy i pozostałe kraje świata.
Zatem, skoro usługi opisane we wniosku, które Spółka świadczy na rzecz członków-nabywców (osób fizycznych) nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy, to miejsce świadczenia tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy ustalić na zasadach ogólnych, o których mowa w art. 28c ust. 1 ustawy. Tym samym, miejscem świadczenia ww. usług będzie miejsce, w którym usługodawca (Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski.
W konsekwencji, do wartości limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, powinni Państwo wliczać kwoty z tytułu wykonania usług świadczonych na rzecz Członków-Nabywców, które stosownie do art. 28c ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.
Należy zatem wskazać, że jeżeli, w roku 2025 wartość Państwa sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy kwotę 200.000 zł, oraz w kolejnych latach wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy u Państwa kwotę 200.000 zł, to Spółka utraci zwolnienie począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Spółka wówczas będzie zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Wskazania wymaga również, że w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy, której miejscem opodatkowania będzie terytorium kraju, Spółka utraci prawo do zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 9 ustawy.
Portal przetwarza wszystkie transakcje kupna-sprzedaży na dolary, obciążając Nabywcę za dokonywane przez niego zakupy także opłatami za przewalutowanie i opłatami podatku członkowskiego Nabywcy, oraz nalicza na wirtualne „konto” Twórcy kwoty udziału za sprzedane „skórki” pomniejszone o procentowe naliczenia za: platformę, przetwarzanie płatności, przewalutowanie, korzystanie ze sklepu z aplikacjami, podatek członkowski. Kwoty naliczone – udział Twórcy, Twórcy mogą przelać z „konta portalu Twórcy” za pośrednictwem portalu (…) na realne konto bankowe.
Państwa zdaniem wartością sprzedaży dla Spółki będzie udział Twórcy wyliczony procentowo przez Portal, z czym nie można się zgodzić.
Co do zasady, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Na podstawie art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Natomiast art. 29a ust. 7 ustawy stanowi, że:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Jak stanowi art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Z powyższych przepisów wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Przepisy art. 29a ust. 1 i ust. 6 pkt 1 stanowią implementację odpowiednio art. 73 i art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm. dalej jako „Dyrektywa 2006/112/WE Rady”).
Zgodnie z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
W myśl natomiast art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:
a)podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
b)koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.
Przepis ten określa, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania. Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje, jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.
Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 marca 2016 r. (sygn. akt: I FSK 1542/14) w sytuacji, gdy podatnik wyświadczył usługę, czy też dostarczył towary i w ramach odpłatności za to świadczenie otrzymał pewną kwotę pieniężną oraz inne świadczenie – kwotą należną jest wartość całego świadczenia, które jest należne od nabywcy. Należy zatem uznać, że podstawa opodatkowania obejmuje wartość transakcji niezależnie od sposobu jej rozliczenia pomiędzy stronami.
W Państwa sytuacji podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży skórek na platformie stanowi całość wynagrodzenia należnego od Członków-Nabywców. Wynagrodzenie to nie powinno być pomniejszone o opłaty (procentowe naliczenia za platformę, przetwarzanie płatności, przewalutowanie, korzystanie ze sklepu z aplikacjami, podatek członkowski) przysługujące platformie – niezależnie od tego w jaki sposób Spółka rozlicza się ze swoim kontrahentem (platformą A.).
W konsekwencji Państwa stanowisko, że wartością sprzedaży dla Spółki będzie udział Twórcy wyliczony procentowo przez Portal, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
