Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.208.2025.2.MG
Przychody z usług doradczych sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.30.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, pod warunkiem, że faktycznie wykonywane usługi nie wchodzą w zakres doradztwa związanego z zarządzaniem oraz nie spełniają przesłanek wyłączeń ustawowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 23 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu)
Wnioskodawca wskazany niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…) zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Okres jakiego dotyczy wniosek: stan faktyczny, który rozpoczął się w dacie założenia działalności gospodarczej tj. od dnia 2.08.2025 roku, trwa nadal i jest przewidziany w niezmienionej formie na lata przyszłe, zatem dotyczy stanu faktycznego - bieżącego roku i przyszłego - lat kolejnych.
Działalność gospodarczą Wnioskodawca rozpoczął w formie jednoosobowej działalności gospodarczej w dniu 2 sierpnia 2025 r.
Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą ze względu na miejsce zamieszkania w Polsce podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Od dnia rejestracji, działalność prowadzi pod numerem PKD: 70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania, w ramach którego, nie prowadzi jednak działalności doradczej w zakresie zarządzania, a jedynie pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.
Od dnia rejestracji przyjęta dla Wnioskodawcy forma opodatkowania to ryczałt ewidencjonowany. Wybór formy opodatkowania został złożony przez Wnioskodawcę właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu rejestracji działalności gospodarczej, tj. 2.08.2025 r.
Wnioskodawca nie prowadzi usług:
- firm centralnych (head office),
- usług doradztwa związanych z zarządzaniem,
- w ramach wolnych zawodów.
Nie podpisał żadnych umów współpracy obejmujących usługi doradztwa związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem, umów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze. W obecnym stanie faktycznym nie uzyskuje innych, niż wskazanych we wniosku dochodów podlegających opodatkowaniu.
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
·Przygotowanie analiz i raportów przychodowych i marżowych dla Zarządu jako materiału pozwalającego na podejmowanie decyzji przez Zarząd. Wnioskodawca definiuje powyższe jako przygotowanie danych twardych, merytorycznych w tabelkach albo na wykresach wraz z opisami tylko tego co znajduje się w tabelce albo w danych źródłowych tabel, stanowiących pewne podsumowanie całości, wynikiem takich analiz może być wynik typu np. koszty marketingowe wyższe niż budżet z uwagi wzrost wydatków na narzędzia do użyte do procesu sprzedaży.
·Przygotowywanie budżetów i prognoz sprzedażowych oraz kontrola ich realizacji i analiza odchyleń. Wnioskodawca definiuje powyższe jako twarde dane liczbowe, w tabelach lub na wykresach z opisami wskazującymi najważniejsze linie danych.
·Przygotowywanie analiz rentowności poszczególnych produktów oraz projektów. Wnioskodawca definiuje powyższe jako przygotowanie analiz bazujących na prawdziwych danych albo na narzuconych np. przez Zarząd założeniach.
·Sporządzanie analiz związanych z realizacją budżetów marketingowych. Wnioskodawca definiuje powyższe jako przygotowanie tabel lub wykresów przedstawiających dane np. zestawienie wydatków w porównaniu do wielkości budżetów.
·Przygotowywanie analiz dotyczących rynku. Wnioskodawca definiuje powyższe jako przygotowanie narzędzi i analiz w postaci raportów z danymi liczbowymi, dotyczące cen czy promocji oferowanych przez konkurencję.
·Udział w procesie budżetowania sprzedaży. Wnioskodawca definiuje powyższe jako tworzenie scenariuszy budżetowych dotyczących wolumenu i przychodów na podstawie założeń Zarządu, przygotowanie wzoru formatek, a następnie kontrola wykonania budżetu i analiza odchyleń w postaci narzędzia Excel, który ma ułatwić zarządzającym np. budżetowanie, przeliczenie przychodów.
·Miesięczne prognozowanie sprzedaży. Wnioskodawca definiuje powyższe jako prognozowanie i systematyczną weryfikację wolumenu i przychodów wg danych uporządkowanych wg jakiegoś algorytmu.
·Udział w procesie budżetowania kosztów marketingowych. Wnioskodawca definiuje powyższe jako przygotowywanie wzorów formatek, kontrola terminów, sprawdzanie poprawności, a następnie kontrola wykonania budżetu i analiza odchyleń.
·Przygotowywanie analiz dotyczących efektywności akcji promocyjnych. Wnioskodawca definiuje powyższe jako przedstawienie danych liczbowych, które mają pozwolić Zarządowi zorientować się w bieżącej sytuacji.
·Przygotowywanie analiz dotyczących nowych projektów. Wnioskodawca definiuje powyższe jako pokazanie możliwych wyników finansowych różnych scenariuszy dotyczących np. wprowadzenia nowego cennika czy produktu na podstawie dostarczonych przez Zarząd założeń.
·Przygotowywanie analiz podsumowujących wprowadzone wcześniej zmiany. Wnioskodawca definiuje powyższe jako analizy liczbowe przygotowane na twardych danych, przedstawiające realną i bieżącą sytuację biznesu.
·Współpraca z BI Developerami i określanie wymagań dotyczących budowy dashboardów. Wnioskodawca definiuje powyższe jako określenie wymagań dotyczących narzędzia, jego technicznego działania i sposobu wizualizacji danych.
Wnioskodawca ma dowolność w wyborze miejsca i czasu realizacji usług, z jednoczesnym zaznaczeniem dostosowania ich do narzuconych terminów, ale nie są wykonywane pod kierownictwem. Efektem ma być dostarczenie usługi, a nie rozliczenie w czasie i miejscu. Wszystkie ryzyka wykonanych przez Wnioskodawcę usług wyłącznie po stronie Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie ma dosłownego wskazania w umowie, o tym kto ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich, z uwagi na charakter zakresu usług (nie ma w procesie współpracy osób trzecich w świadczeniu usług). Ogólne zapisy umowy Wnioskodawcy ze zlecającym wskazują na odniesienie do K.c. zatem w sytuacji wystąpienia - odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Wykonawca - Wnioskodawca, jak za działania własne.
Nie istnieją i nie będą istniały żadne powiązania osobiste lub gospodarcze pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi opisane we wniosku. Wnioskodawca nie jest i nie będzie wspólnikiem w Spółce, nie pełni i nie będzie pełnił funkcji zarządczych w Spółce na rzecz której świadczone byłyby usługi. Wnioskodawca nie pełni i nie będzie pełnił usług zarządczych w spółce, zakres obecnie świadczonych usług będących przedmiotem niniejszego wniosku nie pokrywa się i nie będzie pokrywał z funkcjami zarządczymi.
Wnioskodawca nie świadczy usług opisanych w pytaniu szczegółowym jako doradztwo związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Wnioskodawca nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta; nie świadczy usług doradztwa związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0), nie koordynuje etapu przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta.
Jeżeli zaistnieje taka sytuacja, że Wnioskodawca uzyska przychód z działalności opodatkowany w różnych stawkach, będzie wstanie określić taki przychód w ewidencji szczegółowej. Stan faktyczny i przyszły nie zakłada jednak innego rodzaju przychodu niż ten opisany we wniosku.
Przychód Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w okresie którego dotyczy wniosek nie przekroczył limitu, określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 2 000 000 euro.
Do działalności którą prowadzi Wnioskodawca nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wniosek dotyczy stanu faktycznego i lat następnych na tych samych zasadach.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, tj. - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wnioskodawca stwierdza, że na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług(PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) - faktycznie wykonywane czynności, których dotyczy złożony wniosek to 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ww. usługi podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%.
Wnioskodawca przed zawnioskowaniem o interpretację indywidulaną rozliczył pierwszy miesiąc prowadzenia działalności wg stawki ryczałtu 8,5% i wpłacił zaliczkę podatku w terminie. Wnioskodawca kierował się w swoim postępowaniu, założeniach i decyzji dotyczącej zastosowanej stawki ryczałtu wydanymi już interpretacjami w tym obszarze, które przytacza poniżej:
1/ Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.630.2025.1.AS;
2/ Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.0112-KDSL1-1.4011.101.2025.2.AK;
3/ Pismo z dnia 31 lipca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115- KDST2- 2.4011.289.2024.2.PR Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.101.2025.2.AK;
4/ Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.0113-KDIPT2-1.4011.136.2025.2.KKO.
Wnioskodawca oświadcza, iż do czasu wydania interpretacji, będzie stosował stawkę 8,5% podatku do przychodów ewidencjonowanych, a w przypadku uzyskania stanowiska odmiennego od założonego i wskazania wyższej stawki ryczałtu, deklaruje dopłatę podatku.
Podsumowując, Wnioskodawca jednoznacznie potwierdza, iż stanowisko zaprezentowane we wniosku nie ulegnie zmianie, uzupełnienie ma jedynie dookreślić szczegółowo stan faktyczny i przyszły. Zgodnie z nim Wnioskodawca stwierdza, iż na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług(PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) - faktycznie wykonywane czynności, których dotyczy złożony wniosek to 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. ww. usługi podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%.
Pytanie
Czy zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe i świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, tj. - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wnioskodawca stwierdza, że na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług(PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) - faktycznie wykonywane czynności, których dotyczy złożony wniosek to 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ww. usługi podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%.
Wnioskodawca przed zawnioskowaniem o interpretację indywidulaną rozliczył pierwszy miesiąc prowadzenia działalności wg stawki ryczałtu 8,5% i wpłacił zaliczkę podatku w terminie. Wnioskodawca kierował się w swoim postępowaniu, założeniach i decyzji dotyczącej zastosowanej stawki ryczałtu wydanymi już interpretacjami w tym obszarze, które przytacza poniżej:
1/ Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.630.2025.1.AS;
2/ Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.0112-KDSL1-1.4011.101.2025.2.AK;
3/ Pismo z dnia 31 lipca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115- KDST2- 2.4011.289.2024.2.PR Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.101.2025.2.AK;
4/ Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.0113-KDIPT2-1.4011.136.2025.2.KKO.
Wnioskodawca oświadcza, iż do czasu wydania interpretacji, będzie stosował stawkę 8,5% podatku do przychodów ewidencjonowanych, a w przypadku uzyskania stanowiska odmiennego od założonego i wskazania wyższej stawki ryczałtu, deklaruje dopłatę podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W świetle natomiast art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak wynika z przedstawionego przez Pana opisu sprawy i jego uzupełnienia:
-prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, od 2 sierpnia 2025 r., wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt i złożył stosowne oświadczenie,
-świadczy Pan usługi sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) pod numerem 70.22.30 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
-będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy,
-nie świadczy Pan usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta, nie świadczy usług doradztwa związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0);
-oprócz wskazanej działalności nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.30.0, mogą i będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
