Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.705.2025.2.JS
Podatnik, który w roku 2021 nie dokonał formalnego zgłoszenia zmiany formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne ani nie udokumentował skutecznie tej zmiany, nie może być uznany za podatnika opodatkowanego według zasad ogólnych. Jednakże faktyczne wpłaty i deklaracje mogą w latach następnych świadczyć o zmianie formy, jeśli są dokonane zgodnie z terminem i zasadami przepisów podatkowych, z wyjątkiem roku 2022, gdzie regulacje Nowego Ładu pozwalają na szczególne rozwiązania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych w:
·2022 r., 2023 r. oraz 2024 r. jest prawidłowe;
·2021 r. jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek uzupełnił Pan pismami z 20 października 2025 r., z 22 października 2025 r. oraz z 2 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2020 r., która początkowo zgłoszona była do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Od 2021 r. zdecydował Pan o zmianie formy opodatkowania na zasady ogólne (skala podatkowa), gdzie zgłoszenie zmiany miała dokonać księgowa prowadząca wówczas Pana firmę.
Od momentu podjęcia decyzji:
·opłacał Pan zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z zasadami skali podatkowej,
·złożył Pan roczne zeznanie podatkowe na formularzu PIT-36,
·przez cały czas (czyli od 2021 roku do 2024 roku) rozliczał się Pan na zasadach właściwych dla opodatkowania według skali podatkowej.
Niestety, księgowa prowadząca Pana księgowość nie dopełniła obowiązku zgłoszenia zmiany formy opodatkowania do naczelnika urzędu skarbowego w ustawowym terminie, w wymaganej formie pisemnej (lub za pośrednictwem CEIDG). W związku z tym urząd skarbowy obecnie żąda korekt deklaracji podatkowych za cały rok, przyjmując, że obowiązywało opodatkowanie ryczałtem.
W 2021 r. pierwszy dochód [powinno być: przychód – dopisek organu] uzyskał Pan w miesiącu luty, zaliczka została wpłacona na podatek dochodowy 22 marca 2021 r. Przez Pana niedopatrzenie zaliczka została omyłkowo wpłacona na PPE zamiast na PIT-5. Następny dochód uzyskał Pan w miesiącu lipcu i zaliczka została wpłacona na PIT-5 20 sierpnia 2021 r. PIT-36 za rok 2021, został zapłacony 5 maja 2022 r.
Rok 2022 został uznany automatycznie na zasadach ogólnych Nowego Ładu ponieważ był Pan rozliczany na zasadach ogólnych.
W 2023 r. pierwszy dochód [powinno być: przychód – dopisek organu] uzyskał Pan w miesiącu styczniu i wpłata na podatek dochodowy PIT-5 została wpłacona 20 lutego 2023. PIT-36 za rok 2023, został opłacony 6 maja 2024 r.
W 2024 r. pierwszy dochód [powinno być: przychód – dopisek organu] uzyskał Pan w miesiącu lutym. Zaliczka na podatek dochodowy PIT-5 została wpłacona 28 marca 2024 r. PIT-36 za rok 2024 został opłacony 8 maja 2024 r.
Uzupełnienie wniosku:
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2020 r., początkowo zgłoszoną do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Od 2021 r. podjął Pan decyzję o zmianie formy opodatkowania na zasady ogólne (skala podatkowa). Zgłoszenie zmiany miała dokonać Pana ówczesna księgowa, jednak nie zostało ono formalnie złożone w CEIDG ani do urzędu skarbowego.
Od 2021 r. do 2024 r. faktycznie rozliczał się Pan według skali podatkowej, tj.:
(...)
Przez cały ten okres nie korzystał Pan z ryczałtu, a wszystkie wpłaty zaliczek i składane zeznania roczne odpowiadały zasadom skali podatkowej.
Celem wniosku jest ustalenie, czy w tej sytuacji zmiana formy opodatkowania na zasady ogólne mogła być skuteczna „de facto”, mimo braku formalnego zgłoszenia tej zmiany w CEIDG lub do urzędu skarbowego.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w sytuacji, gdy podatnik faktycznie:
1.rozliczał się według skali podatkowej w latach 2021–2024,
2.opłacał zaliczki na podatek dochodowy PIT-5 zgodnie z zasadami skali,
3.składał roczne zeznania PIT-36,
może przyjąć, że zmiana formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne była skuteczna de facto, mimo braku formalnego zgłoszenia tej zmiany w CEIDG lub do urzędu skarbowego?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pan, że w świetle przepisów:
·art. 9 ust. 1a ustawy o PIT (ryczałt),
·art. 14 ustawy o PIT (zasady ogólne),
·art. 21 ust. 1 ustawy o PIT (zaliczki) [powinno być: art. 44 ust. 1 – dopisek organu],
podatek dochodowy w Pana działalności powinien być traktowany jako rozliczany na zasadach skali podatkowej, ponieważ przez cały okres faktycznie stosowałem tę formę opodatkowania, składałem odpowiednie zeznania roczne i uiszczałem zaliczki na podatek, nie korzystając z ryczałtu.
W Pana ocenie, zgodnie z powyższymi przepisami, faktyczne stosowanie zasad ogólnych w praktyce powinno być uznane za skuteczną zmianę formy opodatkowania, nawet jeśli formalne zgłoszenie do CEIDG nie zostało dokonane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do treści art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Natomiast podatnik może dokonać wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych.
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
· prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2020 r.;
· wybrał Pan początkowo opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
· w 2021 r. podjął Pan decyzję o zmianie formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne. Zgłoszenia miała dokonać w Pana imieniu Pana księgowa, ale nie dokonała takiej zmiany;
· od 2021 r. do 2024 r. był Pan cały czas przekonany, że obowiązują Pana zasady ogólne;
· pierwszy przychód w 2021 r. uzyskał Pan w lutym, a pierwszą zaliczkę na podatek zapłacił Pan 22 marca 2021 r. Przez Pana niedopatrzenie zaliczka została zapłacona tytułem PPE, a nie PIT-5;
· pierwszy przychód w 2023 r. uzyskał Pan w miesiącu styczniu, a pierwszą zaliczkę na podatek z opisem PIT-5 została zapłacona 20 lutego 2023 r.;
· składał Pan zeznania podatkowe za okres od 2021 r. do 2024 r. na formularzu PIT-36.
Skoro zatem wybrał Pan opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w działalności gospodarczej w 2020 r., to zgodnie z powyższymi przepisami forma ta obowiązuje Pana w latach kolejnych. Z tej formy opodatkowania mógł Pai zrezygnować. W tym celu należało zawiadomić na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zaznaczam także, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Wyjaśniam jednak, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Tym samym, również dowody wpłaty podatku (dyspozycja przelewu płatności podatków) – jeśli zostaną dokonane w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osiąganym przez osoby fizyczne (tj. do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w danym roku podatkowym) – mogą zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania w ryczałtowanej formie do właściwego naczelnika urzędu.
Pan natomiast:
·pierwszy przychód w 2021 r. osiągnął w lutym, a pierwszą zaliczkę na podatek zapłacił 22 marca 2021 r. z oznaczeniem PPE;
·pierwszy przychód w 2023 r. osiągnął w styczniu, a zaliczkę na podatek zapłacił 20 lutego 2023 r. z oznaczeniem PIT-5.
Skoro zatem w 2021 r. dokonał Pan płatności 22 marca, a nie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym osiągnął Pan pierwszy przychód w roku podatkowym oraz dodatkowo opisał Pan go PPE, a nie PIT-5 to przelewu tego nie mogę uznać za oświadczenie o rezygnacji z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym w 2021 r. nie może Pan korzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych.
Natomiast w 2023 r. dokonał Pan płatności zaliczki na podatek w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osiąganym przez osoby fizyczne oraz z opisem PIT-5. Dlatego też stwierdzam, że dowód wpłaty podatku (czyli potwierdzenie przelewu podatkowego) dokonany w terminie do 20. dnia miesiąca po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód w 2023 r.) może być uznany za skuteczne złożenie oświadczenia o rezygnacji z ryczałtowanej formy opodatkowania.
Tym samym skoro w 2023 r. zrezygnował Pan z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych to obowiązują Pana za ten rok oraz kolejne lata zasady ogólne (skala podatkowa).
Z złożonym wniosku podnosi Pan również, że za lata podatkowe od 2021 r. do 2024 r. składał Pan w terminie zeznania roczne na formularzu PIT-36.
W zakresie opodatkowania dochodów w 2022 r. obowiązywały regulacje szczególne, które zostały wprowadzone ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 1265).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy stosujący przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie zmienianej w art. 5 mogą wybrać opodatkowanie dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zawiadomią o tym wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, złożonym w terminie określonym w tym przepisie.
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca przewidział dla podatników, którzy pierotnie wybrali za 2022 r. opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych możliwość zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne poprzez złożenie zeznania rocznego na formularzu PIT-36.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 7 tej ustawy:
Wybór, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy lat następnych.
Opisana w art. 15 ust. 1 możliwość przejścia z opodatkowania w formie ryczałtowanej na zasady ogólne w ramach złożonego zeznania rocznego miała więc zastosowanie wyłącznie do dochodów w roku 2022 - wybór ten nie dotyczył lat następnych.
Dlatego też stwierdzam, że skoro złożył Pan w terminie zeznania roczne za 2022 r. na formularzu PIT-36 za ten rok podatkowy, to tym samym wybrał Pan opodatkowanie swoich dochodów w 2022 r. na zasadach ogólnych.
Reasumując:
–w 2021 r. obowiązuje Pana opodatkowanie uzyskiwanych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Taką formę opodatkowania wybrał Pan wcześniej w ramach prowadzonej działalności i nie zrezygnował Pan z niej. Przelew dokonany po terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, który dodatkowo nie został właściwie opisany, nie może zostać uznany za oświadczenie o rezygnacji ze zryczałtowanej formy opodatkowania.
–rozliczenie za pomocą formularza PIT-36 za 2022 r. spowodowało wybór formy opodatkowania jedynie za 2022 r. według skali podatkowej. Nie dotyczy to jednak lat następnych;
–dowód wpłaty podatku w 2023 r. (dyspozycja przelewu płatności podatku) – skoro został dokonany w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy (tj. do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym) - może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o rezygnacji ze zryczałtowanej formy opodatkowania i przejścia na opodatkowanie według skali podatkowej. Opodatkowanie na zasadach ogólnych dotyczy również lat następnych dopóki nie dokona Pan zmiany formy opodatkowania.
Tym samym stanowisko Pana w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych w:
–2022 r., 2023 r. oraz w 2024 r. uznaję za prawidłowe;
–2021 r. uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
