Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.659.2025.2.MR
E-karty podarunkowe kwalifikują się jako bony różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy o VAT; obowiązek podatkowy powstaje w momencie realizacji bonu. Miejsce opodatkowania transakcji B2C z użyciem bonów ustala się w kontekście dostawy towarów, a nie świadczenia usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe – w zakresie uznania e-kart podarunkowych za bony różnego przeznaczenia;
-nieprawidłowe – w zakresie miejsca opodatkowania sprzedaży e-kart podarunkowych na rzecz użytkowników.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania e-kart podarunkowych za bony różnego przeznaczenia oraz miejsca opodatkowania sprzedaży e-kart podarunkowych na rzecz użytkowników. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 września 2025 r. (wpływ 18 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, A (...), prowadzi (…), internetową platformę marketplace wielosprzedawcową (…). Platforma planuje sprzedaż e-kart podarunkowych, cyfrowych voucherów redeemowalnych na dowolny zakup na platformie przez użytkowników lub przekazywanych jako prezenty. Karty te mają ustaloną wartość, są nieprzenoszalne po wydaniu poza prezentami i nie mają wartości pieniężnej poza redeemem. Sprzedawcy zarządzają VAT na sprzedane towary, które obecnie podlegają ogólnym stawkom VAT (np. 23% w Polsce, 17% w Luksemburgu, 23% w Irlandii), ale niektóre przedmioty, takie jak (...) w Luksemburgu (0% VAT) lub Irlandii (0% VAT dla (...)), mogą mieć obniżone stawki, a przyszłe produkty mogą również mieć specjalne stawki. Usługa będzie dostępna dla zarejestrowanych użytkowników w Europie, Wielkiej Brytanii i USA. e-Karty podarunkowe mogłyby być używane w różnych krajach, co czyni dokładną stawkę VAT niejasną przy wydaniu. Dostawa odbywa się przez Internet, a karty są przechowywane w cyfrowej bazie danych dostępnej na platformie.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1.Proszę wyjaśnić co oznaczają/jak należy rozumieć użyte przez Państwa w opisie sprawy stwierdzenia:
a)„Platforma planuje sprzedaż e-kart podarunkowych, cyfrowych voucherów redeemowalnych na dowolny zakup na platformie przez użytkowników lub przekazywanych jako prezenty”;
b)„Karty te mają ustaloną wartość, są nieprzenoszalne po wydaniu poza prezentami i nie mają wartości pieniężnej poza redeemem”.
c)„Sprzedawcy zarządzają VAT na sprzedane towary, które obecnie podlegają ogólnym stawkom VAT (np. 23% w Polsce, 17% w Luksemburgu, 23% w Irlandii), ale niektóre przedmioty, takie jak odzież dziecięca w Luksemburgu (0% VAT) lub Irlandii (0% VAT dla odzieży dla dzieci poniżej 11 lat), mogą mieć obniżone stawki, a przyszłe produkty mogą również mieć specjalne stawki”.
Odpowiedź:
Wyjaśnienie terminów:
a)„Platforma planuje sprzedaż e-kart podarunkowych, cyfrowych voucherów redeemowalnych na dowolny zakup na platformie przez użytkowników lub przekazywanych jako prezenty” oznacza, że (...) będzie wydawać cyfrowe vouchery o ustalonej wartości do wykorzystania na dowolny zakup produktu lub jako prezent dla innych użytkowników.
b)„Karty te mają ustaloną wartość, są nieprzenoszalne po wydaniu poza prezentami i nie mają wartości pieniężnej poza redeemem” oznacza, że vouchery mają ustalony nominał, nie mogą być przenoszone po wydaniu poza przypadkami prezentów i są bezwartościowe poza redeemem na platformie (...).
c)„Sprzedawcy zarządzają VAT na sprzedane towary, które obecnie podlegają ogólnym stawkom VAT (np. 23% w Polsce, 17% w Luksemburgu, 23% w Irlandii), ale niektóre przedmioty, takie jak (...) w Luksemburgu (0% VAT) lub Irlandii (0% VAT dla odzieży dla dzieci poniżej 11 lat), mogą mieć obniżone stawki, a przyszłe produkty mogą również mieć specjalne stawki” oznacza, że sprzedawcy obliczają VAT na towary, obecnie według stawek ogólnych, ale niektóre lub przyszłe przedmioty mogą mieć obniżone stawki, co powoduje, że stawka VAT nie jest znana przy wydaniu vouchera.
2.Czy są Państwo podmiotem ułatwiającym dostawę w rozumieniu art. 7a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm., zwanej dalej ustawą)?
Odpowiedź:
Planujemy być podmiotem ułatwiającym dostawę w rozumieniu art. 7a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) w przyszłych operacjach, gdy pozwolimy na sprzedaż transgraniczną (np. sprzedawcy spoza UE dla klientów B2C w UE lub importy o niskiej wartości ≤150 euro).
3.Czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej również w innym państwie członkowskim niż Polska? Jeśli tak – proszę wskazać w jakim i czy są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim UE niż Polska?
Odpowiedź:
Nie posiadamy stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza Polską i nie jesteśmy zarejestrowani jako podatnicy VAT w innym państwie członkowskim UE poza Polską.
4.Czy suma całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy, świadczonych przez Spółkę na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy (na rzecz podmiotów niebędących podatnikami), pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w art. 28k ust. 2 pkt 1 ustawy, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażonej w złotych równowartości kwoty w euro wynoszącej 42 000 zł?
Odpowiedź:
Suma całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o VAT, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekracza w bieżącym ani poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro (lub równowartości 42 000 zł), ale przekroczy tę kwotę w planowanych operacjach.
5.Czy korzystają Państwo lub zamierzają skorzystać z procedury unijnej w rozumieniu art. 130a pkt 3 ustawy i w związku z tym złożyli lub złożą Państwo zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej zgodnie z art. 130b ustawy o VAT oraz rozliczania świadczenia usług w ww. procedurze?
Odpowiedź:
Korzystamy z procedury unijnej w rozumieniu art. 130a pkt 3 ustawy o VAT i złożyliśmy zgłoszenie informujące o zamiarze korzystania z tej procedury zgodnie z art. 130b ustawy o VAT (w tym początkowe zerowe rozliczenie).
6.Czy zamierzają Państwo złożyć zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze miejsca opodatkowania albo o rezygnacji z dokonanego wyboru miejsca opodatkowania?
Odpowiedź:
Nie zamierzamy składać zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze miejsca opodatkowania ani o rezygnacji z dokonanego wyboru, ponieważ stosujemy procedurę unijną OSS od pierwszego euro.
7.Czy to Państwo będą emitentem e-Kart podarunkowych, tj. podmiotem wprowadzającym e-Karty po raz pierwszy do obrotu, jeśli nie, to proszę wskazać kto/jaki podmiot będzie emitentem?
Odpowiedź:
Jesteśmy emitentem e-kart podarunkowych, czyli podmiotem wprowadzającym je po raz pierwszy do obrotu.
8.Czy w dacie wydania e-Karty podarunkowej na rzecz Klienta można ustalić miejsce opodatkowania dostawy towarów, na które e-Karta podarunkowa ostatecznie zostanie wymieniona?
Odpowiedź:
W dacie wydania e-karty podarunkowej na rzecz klienta nie można ustalić miejsca opodatkowania dostawy towarów, na które karta zostanie ostatecznie wymieniona.
9.Czy w momencie emisji e-Karty podarunkowej (pierwszego wprowadzenia do obrotu) jest wiadome, czy dotawa towaru zakupionego przez użytkownika e-Karty, będzie opodatkowana czy zwolniona z opodatkowania?
Odpowiedź:
W momencie emisji e-karty podarunkowej nie jest wiadome, czy dostawa towaru zakupionego przez użytkownika karty będzie opodatkowana, czy zwolniona z opodatkowania.
10.Czy w dacie wydania e-Karty podarunkowej na rzecz Klienta znana jest kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, na które e-Karta podarunkowa ostatecznie zostanie wymieniona?
Odpowiedź:
W dacie wydania e-karty podarunkowej na rzecz klienta nie jest znana kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, na które karta zostanie ostatecznie wymieniona.
11.Czy z wydaniem e-Karty podarunkowej umożliwiającej użytkownikowi zakup towarów na platformie, wiąże się obowiązek jej przyjęcia przez podmioty oferujące dane towary jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów?
Odpowiedź:
Wydanie e-karty podarunkowej umożliwiającej użytkownikowi zakup towarów na platformie wiąże się z obowiązkiem jej przyjęcia przez podmioty oferujące towary jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów.
12.Czy towary, które będą oferowane lub tożsamość potencjalnych oferentów towarów będą wskazane w e-Kartach podarunkowych, które będą przez Państwa zbywane lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach korzystania z tych e-Kart?
Odpowiedź:
Towary oferowane lub tożsamość potencjalnych oferentów towarów nie są wskazane w e-kartach podarunkowych ani w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach korzystania z tych kart.
13.Czy w przypadku przeterminowania się e-Karty podarunkowej w całości lub w części kwoty przypisanej do Karty podarunkowej, kwota ta (bądź różnica) jest zwracana przez Państwa na rzecz Klienta czy pozostaje u Państwa?
Odpowiedź:
W przypadku przeterminowania się e-karty podarunkowej w całości lub w części, kwota (lub różnica) pozostaje u nas.
14.Czy w przypadku przeterminowania się Karty podarunkowej w całości lub w części kwoty przypisanej do Karty podarunkowej, Klientowi przysługuje prawo do wykorzystania ww. e-Karty w późniejszym terminie?
Odpowiedź:
W przypadku przeterminowania się e-karty podarunkowej, klientowi nie przysługuje prawo do wykorzystania karty w późniejszym terminie.
15.Czy sprzedaż e-Kart podarunkowych będzie odbywała się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej?
Odpowiedź:
Sprzedaż e-kart podarunkowych będzie odbywała się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej.
16.Czy sprzedaż e-Kart podarunkowych będzie zasadniczo zautomatyzowana?
Odpowiedź:
Sprzedaż e-kart podarunkowych będzie zasadniczo zautomatyzowana.
17.Czy sprzedaż e-Kart podarunkowych wymagać będzie minimalnego udziału człowieka?
Odpowiedź:
Sprzedaż e-kart podarunkowych będzie wymagać minimalnego udziału człowieka.
18.Czy sprzedaż e-Kart podarunkowych bez wykorzystania technologii informacyjnej byłaby niemożliwa?
Odpowiedź:
Sprzedaż e-kart podarunkowych bez wykorzystania technologii informacyjnej byłaby niemożliwa.
19.Czy sprzedaż e-Kart podarunkowych będzie stanowiła usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1)?
Odpowiedź:
Sprzedaż e-kart podarunkowych stanowi usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011.
20.Czy w stosunku do sprzedaży e-Kart podarunkowych zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona; Dz. Urz. UE. L 2011 r. Nr 77, str. 1)?
Odpowiedź:
Wyłączenia, o których mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, nie mają zastosowania do sprzedaży e-kart podarunkowych.
21.Czy nabywcy e-Kart podarunkowych:
a)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju?
b)nie będą podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju?
c)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?
d)nie będą podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?
e)będą podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?
f)nie będą podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?
Odpowiedź:
Nabywcy e-kart podarunkowych:
a)Nie (nie są podatnikami z siedzibą w Polsce).
b)Tak (niepodatnicy z miejscem zamieszkania w Polsce).
c)Nie (nie są podatnikami z siedzibą w UE).
d)Tak (niepodatnicy z miejscem zamieszkania w UE).
e)Nie (nie są podatnikami z siedzibą poza UE).
f)Tak (niepodatnicy z miejscem zamieszkania poza UE).
Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 września 2025 r.)
1. Czy e-karty podarunkowe kwalifikują się jako bony wielofunkcyjne w rozumieniu art. 2 pkt 41a ustawy o VAT, z VAT należnym przy realizacji, czy bony jednofunkcyjne z VAT przy wydaniu?
2. Jakie jest miejsce świadczenia dla sprzedaży i realizacji e-kart podarunkowych w transakcjach B2C z niepodatnikami w państwach członkowskich UE, Wielkiej Brytanii i USA, zgodnie z art. 28b i art. 28c ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 18 września 2025 r.)
Państwa zdaniem, e-karty podarunkowe są bonami wielofunkcyjnymi w rozumieniu art. 2 pkt 41a ustawy o VAT, ponieważ towary bazowe mogą mieć różne stawki VAT (np. ogólne lub obniżone, jak 0% dla odzieży dziecięcej w Luksemburgu lub Irlandii) i dokładna stawka/miejsce świadczenia nie jest znane przy wydaniu.
VAT jest należny przy realizacji na bazowej dostawie, zgodnie z lokalizacją klienta (art. 28c dla niepodatników). Dla transakcji B2C w UE z niepodatnikami miejsce świadczenia to lokalizacja klienta, raportowane przez OSS, jeśli dotyczy. Brak EU VAT dla realizacji non-EU (Wielka Brytania/USA) przez niepodatników, ale lokalne podatki mogą się stosować. Brak VAT przy sprzedaży dla bonów wielofunkcyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe – w zakresie uznania e-kart podarunkowych za bony różnego przeznaczenia;
-nieprawidłowe – w zakresie miejsca opodatkowania sprzedaży e-kart podarunkowych na rzecz użytkowników.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zgodnie z art. 2 pkt 41 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie - rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.
Stosownie do art. 2 pkt 42 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o emisji bonu rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu.
W myśl art. 2 pkt 43 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie jednego przeznaczenia - rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.
Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 44 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie różnego przeznaczenia, rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia.
Zgodnie z art. 2 pkt 45 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o transferze bonu, rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji.
Wskazać w tym miejscu należy, że wprowadzenie definicji bonu na towary i usługi jest nie tylko istotne ze względu na potrzebę harmonizacji opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do transakcji z wykorzystaniem bonów w Unii Europejskiej, lecz także ze względu na potrzebę unikania zakłóceń konkurencji. Celem tej definicji jest również rozróżnienie pomiędzy bonami, które można wymienić na towary i usługi a instrumentami płatniczymi, które służą wyłącznie do realizacji płatności, gdyż opodatkowanie bonów podatkiem VAT jako specyficznego środka płatniczego i instrumentów płatniczych jest różne.
Z uwagi na fakt, że bony w praktyce mogą nabierać coraz więcej cech, które charakteryzują instrumenty płatnicze, w każdym przypadku należy badać, czy płatności, przy których skorzystać można z takiego instrumentu, dotyczą ograniczonej liczby oznaczonych co do nazwy towarów lub usług lub czy tożsamość potencjalnych oferentów dostaw towarów lub usług jest znana z góry – wówczas taki instrument zachowuje swój charakter bonu. Należy przy tym podkreślić, że bon może mieć formę materialną lub elektroniczną.
W odniesieniu do rozróżnienia bonu jednego przeznaczenia od bonu różnego przeznaczenia wskazać należy, że związane jest to z odmiennym traktowaniem tych bonów w świetle VAT. Istotą tego rozróżnienia jest to, czy w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na które bon ostatecznie zostanie wymieniony, w momencie emisji bonu dostępnychjest wystarczająco dużo informacji, by stwierdzić, gdzie ma nastąpić opodatkowanie podatkiem i w jakiej kwocie. Zatem gdy powyższe dane są możliwe do określenia, tj. w momencie emisji bonu można określić jego miejsce opodatkowania oraz wysokość podatku należnego, to mamy do czynienia z bonem jednego przeznaczenia. W pozostałych przypadkach, tj. gdy nie można ustalić miejsca opodatkowania w momencie emisji bonu lub nie jest znana kwota podatku należnego mamy do czynienia z bonami różnego przeznaczenia.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów różnego przeznaczenia zostały przedstawione w dziale II rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.
Jak stanowi art. 8b ust. 1 ustawy:
Faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.
Zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.
Podstawa opodatkowania z tytułu dostaw dokonanych w zamian za bon różnego przeznaczenia została określona w art. 29a ust. 1a ustawy, w myśl którego:
Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług dokonanych w zamian za bon różnego przeznaczenia realizowany w całości, w odniesieniu do tego bonu, jest równa:
1)wynagrodzeniu zapłaconemu za ten bon różnego przeznaczenia, pomniejszonemu o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami;
2)wartości pieniężnej wskazanej na tym bonie różnego przeznaczenia lub w powiązanej dokumentacji, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami – w przypadku gdy informacje dotyczące wynagrodzenia są niedostępne.
Jak stanowi art. 29a ust. 1b ustawy,
Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług dokonanych w zamian za bon różnego przeznaczenia realizowany w części, w odniesieniu do tego bonu, jest równa odpowiedniej części:
1)wynagrodzenia zapłaconego za ten bon różnego przeznaczenia, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami;
2)wartości pieniężnej wskazanej na tym bonie różnego przeznaczenia lub w powiązanej dokumentacji, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami – w przypadku gdy informacje dotyczące wynagrodzenia są niedostępne.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo internetową platformę marketplace wielosprzedawcową dla (…) i towarów (…). Platforma planuje sprzedaż e-kart podarunkowych, cyfrowych voucherów na dowolny zakup na platformie przez użytkowników lub przekazywanych jako prezenty. Karty te mają ustaloną wartość, są nieprzenoszalne po wydaniu poza prezentami i nie mają wartości pieniężnej. Sprzedawcy obliczają VAT na towary, obecnie według stawek ogólnych, ale niektóre lub przyszłe przedmioty mogą mieć obniżone stawki, co powoduje, że stawka VAT nie jest znana przy wydaniu vouchera. Są Państwo emitentem e-kart podarunkowych, czyli podmiotem wprowadzającym je po raz pierwszy do obrotu. W dacie wydania e-karty podarunkowej na rzecz klienta nie można ustalić miejsca opodatkowania dostawy towarów, na które karta zostanie ostatecznie wymieniona. W momencie emisji e-karty podarunkowej nie jest wiadome, czy dostawa towaru zakupionego przez użytkownika karty będzie opodatkowana, czy zwolniona z opodatkowania, nie jest znana również kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, na które karta zostanie ostatecznie wymieniona. Wydanie e-karty podarunkowej umożliwiającej użytkownikowi zakup towarów na platformie wiąże się z obowiązkiem jej przyjęcia przez podmioty oferujące towary jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów. Oferowane towary lub tożsamość potencjalnych oferentów towarów nie są wskazane w e-kartach podarunkowych ani w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach korzystania z tych kart.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy e-karty podarunkowe stanowią bony różnego przeznaczenia.
W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o VAT definiują bon jako instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu. Rozróżnić można dwa rodzaje bonów, tj. bony jednego przeznaczenia (SPV) oraz bony różnego przeznaczenia (MPV).
W odniesieniu do rozróżnienia bonu jednego przeznaczenia (bonu SPV) od bonu różnego przeznaczenia (bonu MPV) wskazać należy, że związane jest to z odmiennym traktowaniem tych bonów w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Istotą tego rozróżnienia jest to, czy w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na które bon ostatecznie zostanie wymieniony, w momencie emisji bonu, dostępnych jest wystarczająco dużo informacji, by stwierdzić, gdzie ma nastąpić opodatkowanie podatkiem i w jakiej kwocie. Zatem gdy powyższe dane są możliwe do określenia, tj. w momencie emisji bonu można określić jego miejsce opodatkowania oraz wysokość podatku należnego, to mamy do czynienia z bonem jednego przeznaczenia. W pozostałych przypadkach, tj. gdy nie można ustalić miejsca opodatkowania w momencie emisji bonu lub nie jest znana kwota podatku należnego mamy do czynienia z bonami różnego przeznaczenia. Zatem bon lub powiązana z nim dokumentacja już w chwili emisji powinny jasno określać charakter tego bonu.
W analizowanej sprawie, sprzedawane przez Państwa e-karty podarunkowe będą mogły być zrealizowane przez nabywców na dowolny zakup na platformie lub będą mogły być przekazane jako prezenty. Oferowane towary lub tożsamość potencjalnych oferentów towarów nie są wskazane w e-kartach podarunkowych ani w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach korzystania z tych kart. W dacie wydania e-karty podarunkowej na rzecz klienta nie będzie można ustalić miejsca opodatkowania dostawy towarów, na które karta zostanie ostatecznie wymieniona, nie będzie też wiadomo, czy dostawa towaru zakupionego przez użytkownika karty będzie opodatkowana, czy zwolniona z opodatkowania, nie będzie zatem znana kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, na które karta zostanie ostatecznie wymieniona.
Powyższe wskazuje, że w opisanej sytuacji będzie spełniona definicja bonu zawarta w art. 2 pkt 41 ustawy. W momencie wydawania opisanych e-kart podarunkowych nie będzie znane miejsce dostawy, nie będzie znana kwota podatku należnego, związana z zakupem towarów za e-kartę podarunkową. Zatem e-karty podarunkowe nie spełniają kryteriów klasyfikujących je do bonów jednego przeznaczenia. W konsekwencji, ww. e-karty podarunkowe emitowane przez Państwa będą stanowiły bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że e-karty podarunkowe, o których mowa w opisie sprawy, kwalifikują się jako bony wielofunkcyjne w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii, czy miejsce opodatkowania sprzedaży i realizacji e-kart podarunkowych w transakcjach B2C z niepodatnikami w państwach członkowskich UE, Wielkiej Brytanii i USA, należy ustalić zgodnie z art. 28b i art. 28c ustawy.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy, dotyczącą miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, w rozumieniu art. 28a ustawy:
Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h-28n.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy wskazać na moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży bonów.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Dla bonów różnego przeznaczenia zastosowanie będą miały zasady ogólne wynikające z art. 19a ust. 1 ustawy, czyli podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady powinien zostać rozliczony za ten okres rozliczeniowy.
Zatem obowiązek podatkowy dla bonów różnego przeznaczenia (MPV) powstanie w momencie faktycznego zrealizowania dostawy w zamian za ww. bon, tj. podatek stanie się wymagalny w miesiącu zrealizowania dostawy i powinien zostać rozliczony za ten okres rozliczeniowy. Innymi słowy, obowiązek rozpoznania podatku VAT powstaje w momencie skorzystania z danego bonu, a więc w momencie faktycznego dokonania dostawy towarów, do której uprawnia dany bon, dopiero wówczas zaistnieje możliwość określenia wysokości podatku należnego.
Jeżeli realizacja bonu MPV odbywa się przez podatnika, wówczas w momencie realizacji dostawy jest on zobowiązany do naliczenia podatku VAT należnego od tej transakcji. Natomiast przekazanie bonu różnego przeznaczenia MPV, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w momencie transferu tylko dopiero w momencie płatności bonem.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że w momencie odpłatnego wydania e-kart podarunkowych, stanowiących bony różnego przeznaczenia (MPV), nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT, ponieważ sprzedaż tych bonów nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych (samo wydanie bonu MPV nie spełnia przesłanek definicji dostawy towarów). Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będzie dopiero faktyczne zrealizowanie dostawy w zamian za ten bon.
Jak wyżej wskazano, w przypadku bonów różnego przeznaczenia podatek VAT powinien zostać pobrany, gdy zostanie dokonana dostawa towarów/świadczenie usług. Z opisu sprawy wynika, że będą Państwo wydawać e-karty podarunkowe o ustalonej wartości do wykorzystania na dowolny zakup produktu lub jako prezent dla innych użytkowników. Wydanie e-karty podarunkowej umożliwiającej użytkownikowi zakup towarów na platformie wiąże się z obowiązkiem jej przyjęcia przez podmioty oferujące towary jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów. Zatem w analizowanej sprawie to dostawcy, którzy będą realizować dostawy towarów w zamian za e-karty podarunkowe, będą zobowiązani do rozliczenia podatku VAT od dokonanej dostawy. Obowiązek podatkowy w VAT powstanie dopiero w momencie realizacji bonu, a za jego prawidłowe rozliczenie odpowiedzialni będą dostawcy towarów, którzy będą dokonywać dostawy towarów w zamian za bon.
W analizowanej sprawie, przepisy art. 28b i art. 28c ustawy nie mają zastosowania. Ww. przepisy ustawy dotyczą określenia miejsca opodatkowania w przypadku świadczenia usług. Natomiast w analizowanej sprawie w zamian za e-kartę podarunkową Użytkownik może nabyć towary (koszulki sportowe i towary drużynowe). Zatem zastosowanie w tym przypadku będą mieć przepisy dotyczące dostawy towarów. Ponadto, to dostawcy, którzy będą realizować dostawy towarów w zamian za e-karty podarunkowe, będą zobowiązani do rozliczenia podatku VAT od dokonanej dostawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii związanych z prawidłowością rozliczania opisanych we wniosku czynności w ramach procedury VAT-OSS.
Jednocześnie wskazany przez Państwa dwukrotne przepis art. 2 pkt 41a ustawy o VAT uznano za oczywistą omyłkę. Definicja bonów różnego przeznaczenia jest zawarta w art. 2 pkt 44 ustawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
