Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.896.2025.1.MK
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na projekt edukacyjny, gdyż służy on zadaniom publicznym, a nie działalności opodatkowanej VAT, co wyłącza możliwość odliczenia podatku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków przez nią poniesionych w związku z realizacją projektu pt. „...”
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina Miejska ... (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Gmina działa na podstawie odpowiednich przepisów prawnych regulujących zakres działań jednostki samorządu terytorialnego oraz sektora finansów publicznych m.in.: Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (t. j. Dz.U.2025.1153.), Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t. j. Dz.U.2024.107 ze zm.), Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. (t. j. Dz.U.2024.1530 ze zm.).
Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. 2025.775 ze zm.), w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest uznawana za podatnika z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
W strukturach organizacyjnych Gminy działają różne jednostki organizacyjne, w tym zakład budżetowy oraz jednostki budżetowe, są nimi m.in. placówki edukacyjne, które od 1 stycznia 2017 r. są zcentralizowane na gruncie podatku od towarów i usług. Jedną z tych jednostek jest szkoła: ... (dalej: „T1”). Gmina Miejska ... wysyła wspólną scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT.
Gmina Miejska ... podpisała umowę o dofinansowanie realizacji projektu pn. „...” (dalej: „Projekt”) w ramach Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla priorytetu: FESL.10.00 - Fundusze Europejskie na transformację, dla działania: FESL.10.14 - Infrastruktura kształcenia zawodowego. Wydatki ogółem wynoszą: (...) zł brutto, wnioskowane dofinansowanie (...) zł. Podatek VAT w ramach projektu stanowi koszt kwalifikowany.
Głównym celem projektu jest zwiększenie kompetencji zawodowych uczniów ... w .... Z tego względu w ramach przedsięwzięcia planowana jest rozbudowa oferty i infrastruktury ... w ... m.in. o nowe interdyscyplinarne pracownie i warsztat praktycznej nauki zawodu (m.in. dla kształcących się w zawodach technik pojazdów samochodowych, technik elektromobilności oraz technik elektryk, informatyk i inne), co ma zapewnić uczniom warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej. Powstałe w wyniku realizacji projektu pracownie zostaną zaopatrzone w niezbędne wyposażenie ogólnodydaktyczne i do praktycznej nauki zawodu. Ze względu na brak możliwości efektywnego zaadaptowania na cele realizacji projektu istniejącej infrastruktury placówki, pracownie powstaną w nowym obiekcie, dającym także pełny potencjał do realizacji praktycznej nauki zawodu. Zakres robót obejmie również prace związane z zapewnieniem dostępności obiektu dla osób z niepełnosprawnościami.
Projekt podzielony został na 2 zadania. W ramach 1 zadania obejmującego roboty ogólnobudowlane zostaną poczynione wydatki związane z pracami budowlanymi obejmującymi oba poziomy nowego budynku (część, w której zlokalizowane będą pracownie praktycznej nauki zawodu i pomieszczenia towarzyszące) m.in. wykonanie fundamentów, ścian nośnych i działowych, posadzek, stropów i żelbetów, stolarki zewnętrznej i wewnętrznych, instalacji (elektryczne, niskoprądowe, sanitarne, c.o., wod-kan, wentylacja), a także prace związane z wykończeniem wnętrz obiektu oraz zapewnieniem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami (m.in. podnośnik kabinowy). W ramach zadania przewidziano także roboty budowlane związane z wykonaniem warsztatu szkolnego, na co składać się będą m.in. wykonanie fundamentu, konstrukcji i okładziny oraz instalacji wewnętrznych (elektryka, niskoprądowa, wod-kan). W ramach kosztów kwalifikowanych wydatku zaplanowano także prace związane z zagospodarowaniem terenu obejmujące: roboty związane z zapewnieniem dostępności infrastruktury dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami (bezpośrednie dojście/dojazd do obiektu, miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami), nasadzenia, które wpłyną na krajobraz, ograniczając jednocześnie powstawanie tzw. „miejskich wysp ciepła” oraz redukując emisję gazów cieplarnianych (lokalizacja obiektu znajduje się w centrum), wykonanie zbiornika retencyjnego na wodę deszczową do czasowego wykorzystania w okresie letnim (do podlewania zieleńca przyległego do budynku).
Zakres robót w ramach kosztów niekwalifikowanych obejmie pozostałe wydatki dotyczące zagospodarowania terenu.
W ramach 2 zadania Projektu zaplanowano zakup wyposażenia ogólnodydaktycznego/wyposażenia do praktycznej nauki zawodu w następujących salach: pracowni rysunku technicznego, pracowni rysunku technicznego - wizualizacji projektów, pracowni pojazdów samochodowych (zeroemisyjnych i niskoemisyjnych) oraz w warsztacie szkolnym dedykowanym obsłudze pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych. W celu zapewnienia warunków dla prowadzenia edukacji włączającej zaplanowano także doposażenie gabinetu specjalistycznego do pracy indywidualnej specjalisty np. pedagoga, psychologa z uczniem oraz strefy relaksu i wyciszenia. Z sal korzystać będą głównie uczniowie kierunków technik pojazdów samochodowych/technik elektromobilności oraz kierunków powiązanych np. technik mechatronik, technik elektryk, technik grafik, technik informatyk.
W wyniku realizacji zadań zawartych w przedmiotowym projekcie wykonawcy / dostawcy towarów będą wystawiali faktury VAT / rachunki na Gminę Miejską ..., a wyposażenie będzie przekazane protokołem przekazania, a powstały majątek trwały – dokumentem PT do ....
Gmina realizuje w ramach zadań własnych obowiązek polegający na zaspokajaniu zborowych potrzeb wspólnoty, w szczególności sprawy obejmujące edukację publiczną (art.7 pkt 1 Ustawy o samorządzie gminnym, art. 4 pkt 1 Ustawy o samorządzie powiatowym). Zadanie opisane w niniejszym wniosku nie służy sprzedaży opodatkowanej, jest to zadanie związane z zadaniami własnymi Gminy.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu pt. „...” Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków przez nią poniesionych na ten cel?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy, w związku z realizacją projektu pt. „...”, Gmina nie będzie miała prawa odliczenia podatku naliczonego od wydatków przez nią poniesionych w ramach przedmiotowego Projektu, ponieważ powstała infrastruktura w budynku T1 będzie służyła kształceniu uczniów - celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Gminy:
W pierwszej kolejności Gmina pragnie wskazać, iż stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w świetle przepisów: art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym.
Do zakresu działania miasta na prawach powiatu należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy i powiatu, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w szczególności sprawy dotyczące m.in. edukacji publicznej.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, działa ona w roli podatnika VAT. Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
·nabywcą towarów / usług jest podatnik VAT oraz
·nabywane towary / usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skorzystanie z ww. prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest związkiem zakupów z wykonywanymi przez czynnego podatnika podatku VAT czynnościami opodatkowanymi. Warunek ten wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli gdy wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Jak wskazała Gmina w opisie sprawy efekty realizacji projektu pn. „...” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż będą ściśle związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego że T1 realizuje zadania z zakresu edukacji publicznej.
Zgodnie z Interpretacją ogólną Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym wykonywane przez nie czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są przesłanki, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia. Z powyższego wynika, iż zadania realizowane w szkołach w ramach przedmiotowego projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak zamieszczono w opisie stanu faktycznego wykonanie projektu będzie udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców usług / dostawców towarów na Gminę Miejską .... Wydatek ten nie będzie służył Gminie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będzie służył czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż Gmina realizując wydatki wykonuje zadania własne określone w ustawie o samorządzie gminnym i powiatowym.
Opierając się na przywołanych powyżej przepisach ustawy o VAT, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją Projektu, gdyż nie została spełniona druga przesłanka, warunkująca prawo do odliczeń podatku naliczonego. Realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Wobec powyższego Gmina w tym zakresie działa w ramach reżimu publiczno-prawnego, wykonując zadania, dla których została powołana.
Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, iż nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pt. „...”, ponieważ usługi związane z realizacją zadań Projektu zawartych w opisie stanu faktycznego będą służyły celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zadanie opisane w niniejszym wniosku nie służy sprzedaży opodatkowanej, jest to zadanie związane z zadaniami własnymi Gminy. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane podczas realizacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
