Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.434.2025.3.EJ
Wydatki ponoszone na nagrody wydawane w ramach akcji 'B' stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż są związane z realizacją strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i nie podlegają wyłączeniom z kosztów uzyskania przychodów dotyczącym darowizn lub reprezentacji.
Interpretacja indywidualna - stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie w podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 października 2025 r. (wpływ 29 października 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X posiada siedzibę w (…) oraz prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla (…).
X jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych opodatkowanym na zasadach ogólnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z odpisem aktualnym z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności gospodarczej X jest między innymi: (…)
Kluczowe miejsce w strategii gospodarczej X zajmuje społeczna odpowiedzialność biznesu, która realizowana jest na polu (…), wsparcia organizacji realizujących cele istotne dla społeczności lokalnych, organizacji akcji proekologicznych oraz zasady etycznego postępowania.
Z tego punktu widzenia, w szczególności:
(…)
Jeśli idzie o wsparcia organizacji realizujących cele istotne dla społeczności lokalnych oraz organizację akcji proekologicznych to w szczególności X jest sponsorem (…)
Jeśli idzie o zasady etycznego postępowania to X kładzie nacisk na wysokie standardy etyki biznesu i zasady integrowania, które stanowią fundament działalności X. X działa zgodnie z najwyższymi standardami moralnymi i uczciwością, przestrzegając wszelkich obowiązujących przepisów prawa oraz norm etycznych. X jest transparentna w swoich działaniach i podejmuje wszelkie niezbędne kroki, aby zapewnić przejrzystość jej działalności. X regularnie informuje swoich interesariuszy o swoich postępach, wynikach oraz planowanych działaniach, tak aby budować zaufanie i lojalność wobec swojej marki. X kieruje się zasadami odpowiedzialności korporacyjnej we wszystkich swoich działaniach. X dąży do równowagi pomiędzy osiąganiem zysków, a prowadzeniem działalności społecznie i ekologicznie odpowiedzialnej, z myślą o długoterminowej zrównoważonej perspektywie. X stosuje skuteczne metody zarządzania ryzykiem, identyfikując, oceniając i kontrolując wszelkie potencjalne zagrożenia dla jej działalności. X stara się minimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanych zdarzeń oraz szybko reagować w przypadku ich wystąpienia. X dąży do budowy zrównoważonego modelu biznesowego, który uwzględnia równowagę pomiędzy aspektami ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi. Działania X są ukierunkowane na osiąganie długoterminowych korzyści dla wszystkich interesariuszy X, zachowując jednocześnie zrównoważony rozwój X. Pracownicy X stanowią największy kapitał, dlatego X dba o budowanie zaangażowanego, zmotywowanego i odpowiedzialnego zespołu. X stawia na rozwój kompetencji, współpracę oraz otwartą komunikację, tak aby zapewnić pracownikom satysfakcję z pracy i możliwości rozwoju zawodowego.
W związku z realizacją ww. strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu X została wyróżniona przez organizację (…)
(…)
Prelekcje ekologiczne w ramach akcji „B
X organizuje spotkania edukacyjne, podczas których uczestnicy dowiadują się, jak prawidłowo postępować (…). Akcja wspiera odpowiedzialną konsumpcję i produkcję oraz buduje świadomość ekologiczną wśród mieszkańców. (…) edukacja ekologiczna odgrywa kluczową rolę jako główny filar działań. Celem zbiórki jest nie tylko efektywne zarządzanie (…), ale również budowanie świadomości proekologicznej wśród mieszkańców, w tym w szczególności w szkołach i przedszkolach. Dzięki innowacyjnym narzędziom edukacyjnym oraz zaangażowaniu lokalnych społeczności projekt promuje odpowiedzialność ekologiczną i zachęca do aktywnego udziału w procesie (…). X zaprasza placówki edukacyjne do udziału w interaktywnych prelekcjach ekologicznych, dostosowanych do różnych grup wiekowych - od przedszkoli po szkoły średnie. Celem prelekcji jest budowanie świadomości ekologicznej i zachęcanie uczniów do udziału w proekologicznych inicjatywach takich jak C. Uczestnicy dowiadują się, jak codzienne działania, w tym (…) (…), przyczyniają się do (…), oraz poznają innowacyjny system (…) - C.
(…)
X wspiera edukację, przekazując uczniom (…). Działanie to odpowiada na potrzeby lokalnych szkół, wyrównując szanse edukacyjne dzieci i młodzieży. (…) Beneficjentami byli maturzyści, którzy mogą wykorzystać (…) podczas egzaminu. X w realizacji praktyki współpracowała z lokalnymi szkołami. Inicjatywa ta pozytywnie wpłynęła na wizerunek firmy. Angażując się w edukację młodzieży, X umocniła swoją pozycję odpowiedzialnego społecznie lidera, który troszczy się o przyszłość lokalnych społeczności, a tego rodzaju działania budują zaufanie i pokazują, że X nie tylko koncentruje się na biznesie, ale także aktywnie wspiera rozwój przyszłych pokoleń.
Gra mobilna (…).
X stworzyła grę edukacyjną, która w przystępny sposób uczy zasad(…).
Wniosek dotyczy inicjatyw podejmowanych przez X w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, a konkretnie możliwości odniesienia do kosztów uzyskania przychodów nagród wydawanych, bądź które będą wydawane w ramach akcji ekologicznej „B”.
Z tego zaś punktu widzenia należy stwierdzić, że X podjęła oraz zamierza rozszerzać współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie (…), w szczególności w ramach (…) w ten sposób, że (…) są zbierane od osób zamieszkujących obszar będący w gestii poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego za pomocą sieci „C”, tj. (…).
Ww. działania odbywają się na podstawie umów o współpracę w (…) zawieranych z poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Umowy te zawierane są według standardowego wzoru oraz różnią się detalami wynikającymi ze specyfiki konkretnej transakcji gospodarczej. Kluczowe elementy ww. umów stanowią określenie motywów oraz celów poszczególnych stron transakcji, określenie przedmiotu umowy oraz określenie wynagrodzenia z tytułu realizacji przedmiotu umowy. Poniżej prezentujemy zapisy standardowych umów o współpracę w ww. zakresie.
I tak, jeśli idzie o określenie motywów oraz celów poszczególnych stron transakcji to zostały one określone w następujący sposób: (…)
Do chwili obecnej, jako nagrody w ramach akcji B, w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...)za pomocą C, wydawane były nagrody w postaci (…). W chwili obecnej, X w celu propagowania idei oddawania (...)za pomocą C planuje rozszerzyć zakres działania akcji oraz pozyskać nowych uczestników. W powyższym celu, po uzgodnieniu z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego, (…) oraz właściwe przepisy regulaminu akcji „B” oraz zmienionych regulaminów akcji oraz aplikacji X zamierza poszerzyć spektrum nagród, które będzie mógł uzyskać uczestnik w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...)za pomocą C o nagrody w postaci bonów promocyjnych, bonów towarowych/usługowych oraz o nagrody pieniężne. Każdorazowo wyboru nagrody będzie dokonywał uczestnik akcji, który uzyskał określoną ilość punktów.
Zarówno bony promocyjne, jak również bony towarowe/usługowe będą emitowane w formie kodów elektronicznych. Bony promocyjne będą dawały prawo do zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie. Bony towarowe/usługowe będą mogły być wymieniane na konkretne towary lub usługi. Zarówno bony promocyjne, jak również bony towarowe/usługowe będą emitowane zarówno przez podmioty trzecie, jak również przez X.
Bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez podmioty trzecie będą dostarczane X przez Partnera oraz będą uprawniały do zakupu towarów/usług po obniżonej cenie lub do wymiany bonów na towary lub usługi w placówkach handlowych podmiotów trzecich, które wyemitowały takie bony. X nie będzie posiadała wiedzy czy, gdzie i kiedy takie bony zostaną zrealizowane.
Bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez X będą uprawniały do zakupu towarów/usług po obniżonej cenie lub do wymiany bonów na towary lub usługi w sklepie internetowym X Funkcjonalność systemu obsługującego sklep internetowy X daje możliwość identyfikacji czy, gdzie i kiedy takie bony zostaną zrealizowane.
Zarówno w przypadku bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie, jak również w przypadku bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach uprawnionymi do wymiany kodów na towary lub usługi będą wszyscy uczestnicy akcji B, którzy znajdują się w podobnych okolicznościach faktycznych, tj. w szczególności zdali odpowiednią ilość (...)oraz wybrali tą formę nagrody. Ponadto, uprawnionymi do zakupu towarów lub usług po preferencyjnych cenach, jak również uprawnionymi do wymiany kodów na towary lub usługi będą również inne osoby, które wzięły udział w innych podobnych akcjach i/lub które otrzymały kody w innych podobnych okolicznościach faktycznych.
Zarówno bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez podmioty trzecie, jak również bony promocyjne oraz bony towarowe/usługowe emitowane przez X będą posiadały okres ważności oraz nie będą mogły być przedmiotem obrotu, tj. w szczególności regulamin akcji będzie zastrzegał, że zarówno bony promocyjne, jak również bony towarowe/usługowe winny być wykorzystane w okresie ważności wyłącznie przez uczestnika akcji.
W związku z nabyciem bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych od Partnera, X będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz Partnera stosownego wynagrodzenia na podstawie właściwego dowodu księgowego.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
1. Akcja B ma na celu reklamę/promocję X na lokalnych rynkach. Akcja B kreuje pozytywny wizerunek X jako podmiotu zaangażowanego oraz odpowiedzialnego społecznie, w szczególności w zakresie (…).
2. Akcja B w swojej istocie ma doprowadzić do zwiększenia zainteresowania (…), co w konsekwencji może mieć wpływ na decyzje poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego w przedmiocie zwiększenia liczby C na swoim terytorium, jak również na decyzje innych jednostek samorządu terytorialnego, które do tej pory nie podjęły decyzji w przedmiocie odbioru (...)za pomocą C. Z tego zaś punktu widzenia, należy podkreślić, że wynagrodzenie X zależne jest od ilości C zamówionych przez konkretną jednostkę samorządu terytorialnego oraz ma charakter wynagrodzenia miesięcznego. X ma na celu zwiększenie ilości C, a w konsekwencji zwiększenie ilości pozyskania (…) w ten sposób. Powyższe zaś przekłada się oraz będzie przekładać się na przychody X od właściwych jednostek samorządu terytorialnego oraz z tytułu odsprzedaży, bądź ewentualnego przetwarzania (…).
3. Działania podejmowane przez X w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) są kierowane do kontrahentów, klientów, odbiorców X Akcja B w szczególności dotyczy jednostek samorządu terytorialnego do których zadań własnych należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie (…). Akcja B uwzględnia potrzeby społeczności lokalnych tj. osób mieszkających na terytorium właściwych jednostek samorządu terytorialnego, na których X prowadzi działalność gospodarczą.
4. Wydatki ponoszone przez X w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) mają na celu reklamę/promocję X Dzięki działaniom podejmowanym w ich ramach X jest rozpoznawalna na lokalnych rynkach jako podmiot zaangażowany oraz odpowiedzialny społecznie, w szczególności w zakresie (…). Korzyści jakie w związku z powyższym osiąga X związane są z reklamą/promocją jej marki, logo oraz innowacyjnego produktu jakim są C. X podejmowanymi działaniami zamierza doprowadzić do zwiększenia ilości C posiadanych przez jednostki samorządu terytorialnego, z którymi już została nawiązana współpraca, jak również do wprowadzenia C na obszarze jednostek samorządu terytorialnego, z którymi taka współpraca do tej pory nie została podjęta. A zatem, oprócz przychodów z tytułu obecnie realizowanych umów o współpracę X liczy na ich powiększenie w związku ze zmianą dotychczasowych umów poprzez zwiększenie ilości C oraz poprzez zawarcie nowych umów o współpracę z kolejnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Niezależnie od przychodów z tytułu umów o współpracę w zakresie (…) należy przypomnieć, iż (…).
5. Realizacja działań w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) wpływa na wzrost konkurencyjności X Klienci X w procesie wyboru kontrahentów uwzględniają standardy związane ze Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu (CSR). Także pracownicy/współpracownicy X oczekują deklaracji X związanych z odpowiedzialnością społeczną w tym w zakresie (…). Niewykluczone, że gdyby nie podejmowane inicjatywy w tym zakresie X mogłaby nie być w stanie nawiązać relacji biznesowych z poszczególnymi klientami, jak również stosunku pracy/współpracy z pracownikami/współpracownikami. Wprowadzenie innowacyjnego produktu jakim są C przyczyniło się także do zwiększonego zainteresowanie tą formą oddawania (…). Powyższe działania mogą mieć wpływ również na otoczenie konkurencyjne, które poprzez działania podejmowane przez X będzie starało się wprowadzać nowe innowacyjne rozwiązania.
6. Logo X jest umieszczane na stronie internetowej, w kanałach social media (m.in. (…) itp.) w komunikatach dotyczących akcji (…), jak również autach przeznaczonych do obsługi C.
7. Odnośnie związku przyczynowo-skutkowego ponoszonych przez X wydatków związanych z realizacją akcji B z obszaru Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) z powstaniem przychodów X lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów należy wskazać co następuje. X, oprócz przychodów z tytułu obecnie realizowanych umów o współpracę liczy na ich powiększenie w związku ze zmianą dotychczasowych umów poprzez zwiększenie ilości C oraz poprzez zawarcie nowych umów o współpracę z kolejnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Niezależnie od przychodów z tytułu umów o współpracę w zakresie (…) należy również wskazać, iż (…). Co za tym idzie, akcja B będzie wpływała również na zwiększenie przychodów z tego tytułu.
8. Wydatki związane z realizacją akcji B są ponoszone i będą ponoszone ze środków finansowych X i nie zostały oraz nie zostaną w żaden sposób zwrócone.
9. Wydatki związane z realizacją akcji B są oraz będą właściwie udokumentowane zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa w szczególności wydatki na zakup towarów i usług objętych ww. akcją będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na podstawie zawartych umów.
10. Osoby chcące skorzystać z akcji B są obowiązane do wykonania następujących czynności: (...).
11. Co prawda X od uczestników akcji B nie będzie pobierała żadnych opłat. Jednakże w związku z realizacją akcji B X, będzie osiągała przychody z tytułu obecnie realizowanych umów o współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego oraz liczy na ich powiększenie w związku ze zmianą dotychczasowych umów poprzez zwiększenie ilości C oraz poprzez zawarcie nowych umów o współpracę z kolejnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Niezależnie od przychodów z tytułu umów o współpracę w zakresie (…) należy zaznaczyć, iż (…) obecnie jest odsprzedawany przez X, a w przyszłości w całości albo w części będzie przerabiany we własnym zakresie przez X przez innowacyjną niskoemisyjną instalację (…).
12. Wydatki ponoszone przez X w związku z realizacją akcji B nie są i nie będą wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 z późn. zm.).
13. Osoby uzyskujące świadczenia od X w związku z realizacją akcji B nie uzyskują i nie będą uzyskiwać przedmiotowych świadczeń w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą.
14. Osoby uzyskujące świadczenia od X w ramach akcji B nie uzyskują tych świadczeń w związku ze stosunkiem pracy lub stosunkiem cywilnoprawnym z X Jednakże, aby przystąpić do akcji B i być uprawnionym do otrzymania ewentualnych nagród należy zaakceptować regulamin akcji.
15. W przypadku akcji B nie mamy do czynienia i nie będziemy mieli do czynienia z konkursem.
16. W zależności od liczby punktów zgromadzonych przez uczestnika akcji B, które podlegają wymianie na nagrody, wartość świadczenia w niektórych przypadkach może przekraczać kwotę (…) zł, a w innych przypadkach nie przekraczać ww. kwoty. Skutki podatkowe wywodzone w tym zakresie przez X w zależności od wysokości kwoty zostały przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia (…) r.
17. Akcja B ma na celu reklamę/promocję X na lokalnych rynkach. Akcja B kreuje pozytywny wizerunek X jako podmiotu zaangażowanego oraz odpowiedzialnego społecznie, w szczególności w zakresie (…). Dzięki akcji B nazwa, logo oraz marka X jest bardziej rozpoznawalna oraz zyskuje popularność wśród lokalnej społeczności. Niezależnie od powyższego X podejmowanymi działaniami zamierza doprowadzić do zwiększenia ilości C posiadanych przez jednostki samorządu terytorialnego, z którymi już została nawiązana współpraca, jak również do wprowadzenia C na obszarze jednostek samorządu terytorialnego, z którymi taka współpraca do tej pory nie została podjęta.
18. Osoby uzyskujące świadczenia od X w związku z uczestnictwem w akcji B uzyskują je nieodpłatnie. Osoby te nie są zobowiązane do żadnego świadczenia wzajemnego w szczególności osoby te mają dobrowolność przystąpienia do akcji, a (…) nie przedstawia dla nich żadnej wartości ekonomicznej. Natomiast, jeśli idzie o wynagrodzenie otrzymywane przez X od poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego to nie jest ono związane z wydaniem świadczeń w ramach akcji B na rzecz uczestników akcji, ale zależy od ilości C znajdujących się na obszarze konkretnej jednostki samorządu terytorialnego.
19. Finalnie na rzecz osób uzyskujących świadczenia przedmiotowych świadczeń dokonuje technicznie X. X nabywa nagrody w postaci (…), bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie, nagrody w postaci towarów lub usług wydawanych w zamian za bony towarowe/usługowe emitowane przez X oraz ponosi koszt nagród pieniężnych, które są przyznawane w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (…) za pomocą C. Ciężar ekonomiczny ww. ponoszony jest przez X Wymiana zebranych punktów na nagrody odbywa się w aplikacji mobilnej C. Nagrody będą wydawane w miejscu określonym przez X (szczegóły zostaną zamieszczone na stronie internetowej (…)) lub wysyłane kurierem.
Pytania
1) Czy koszty nabycia nagród w postaci (…) przyznawanych w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (…) za pomocą C stanowią koszty uzyskania przychodów po stronie X? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2) Czy koszty nabycia nagród w postaci bonów promocyjnych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C będą stanowić koszty uzyskania przychodów po stronie X? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
3) Czy koszty nabycia nagród w postaci bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie oraz przyznawanych w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C będą stanowić koszty uzyskania przychodów po stronie X? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
4) Czy koszty nabycia towarów lub usług wydawanych w zamian za bony towarowe/usługowe emitowane przez X oraz przyznawanych jako nagrody w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C będą stanowić koszty uzyskania przychodów po stronie X? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
5) Czy koszty nagród pieniężnych przyznawanych w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C będą stanowić koszty uzyskania przychodów po stronie X? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)
6) Czy koszty, o których mowa w pkt 1 - 5 stanowią/będą stanowić koszty bezpośrednio związane z przychodem? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)
7) Czy koszty, o których mowa w pkt 1 - 5 stanowią/będą stanowić koszty pośrednio związane z przychodem? (pytanie oznaczone we wniosku nr 7)
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
X stoi na stanowisku, że koszty nabycia nagród w postaci (…) przyznawanych w ramach akcji B w zamian za dobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C stanowią koszty uzyskania przychodów, albowiem są one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278, dalej zwana: „Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych” i/lub „UoCIT”) oraz stanowią koszty ponoszone w ramach inicjatyw podejmowanych w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, a zatem nie będą do nich miały zastosowania wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodów, o których jest mowa w art. 16 ust. 1 UoCIT, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT dotyczący darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT dotyczący kosztów reprezentacji.
Ad 2 i 3.
X stoi na stanowisku, że koszty nabycia nagród w postaci bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie, które mają być przyznawane w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C będą stanowić koszty uzyskania przychodów, albowiem będą one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 UoCIT oraz będą stanowić koszty ponoszone w ramach inicjatyw podejmowanych w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, a zatem nie będą do nich miały zastosowania wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodów, o których jest mowa w art. 16 ust. 1 UoCIT, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT dotyczący darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT dotyczący kosztów reprezentacji.
Ad 4.
X stoi na stanowisku, że koszty nabycia towarów lub usług wydawanych w zamian za bony towarowe/usługowe emitowane przez X oraz przyznawanych jako nagrody w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C będą stanowić koszty uzyskania przychodów po stronie X, albowiem będą one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 UoCIT oraz będą stanowić koszty ponoszone w ramach inicjatyw podejmowanych w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, a zatem nie będą do nich miały zastosowania wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodów, o których jest mowa w art. 16 ust. 1 UoCIT, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT dotyczący darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT dotyczący kosztów reprezentacji.
Ad 5.
X stoi na stanowisku, że koszty nagród pieniężnych, które mają być przyznawane w ramach akcji B w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C będą stanowić koszty uzyskania przychodów, albowiem będą one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 UoCIT oraz będą stanowić koszty ponoszone w ramach inicjatyw podejmowanych w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, a zatem nie będą do nich miały zastosowania wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodów, o których jest mowa w art. 16 ust. 1 UoCIT, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT dotyczący darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT dotyczący kosztów reprezentacji.
Ad 6 i 7.
X stoi na stanowisku, że koszty, o których mowa w pkt 1 - 5 nie są bezpośrednio związane z przychodami uzyskiwanymi przez X na podstawie umów o współpracę w zakresie (…), ani z jakimikolwiek innymi przychodami i w związku z powyższym nie będą stanowiły kosztów bezpośrednio związanych z przychodem, ale koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, tj. tzw. koszty pośrednio związane z przychodem.
Uzasadnienie stanowiska w sprawie.
Analizując wyżej opisany stan faktyczny [winno być: stan faktyczny/zdarzenie przyszłe - przyp. organu] z punktu widzenia właściwych przepisów prawa, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod kątem możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów X nagród wydawanych w ramach akcji B w pierwszej kolejności należy stwierdzić, że wydanie nagród w ramach akcji B jest realizacją jednego z obowiązków wynikających z poszczególnych umów o współpracę zawieranych z konkretnymi jednostkami samorządu terytorialnego, któremu odpowiada wynagrodzenie przysługujące X z tytułu realizacji takich umów, a ponadto wszystkie działania podejmowane przez X w ramach realizacji poszczególnych umów o współpracę, a w szczególności wydanie nagród w ramach akcji B winny być interpretowane w kontekście działań podejmowanych w ramach tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Z tego punktu widzenia należy stwierdzić, że ogólna definicja kosztów uzyskania przychodów znajduje się w art. 15 ust. 1 UoCIT. Zgodnie z tym przepisem, koszty uzyskania przychodów to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 UoCIT. W praktyce koszty uzyskania przychodów dzieli się na koszty bezpośrednio oraz pośrednio związane z przychodami. I tak, koszty bezpośrednio związane z przychodami to koszty, które są związane z konkretnym przychodem, natomiast jeśli idzie o koszty pośrednio związane z przychodami to koszty, które dotyczą funkcjonowania jednostki jako całości. Koszty bezpośrednio związane z przychodami co do zasady stanowią koszty uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym został rozpoznany odpowiadający im przychód, natomiast koszty pośrednio związane z przychodami, co do zasady, stanowią koszty uzyskania przychodów jednorazowo w momencie ich poniesienia. Zarówno koszty bezpośrednio związane z przychodami, jak również koszty pośrednio związane z przychodami winny być racjonalne z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej oraz należycie udokumentowane.
Przekładając powyższe na ustalony stan faktyczny [winno być: stan faktyczny/zdarzenie przyszłe - przyp. organu] należy stwierdzić, że obowiązek wydania nagród wydawanych w ramach akcji B czy to w postaci (…), czy to w postaci bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie czy to w postaci towarów lub usług wydawanych w związku z wymianą bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X, czy wreszcie w postaci nagród pieniężnych wynika z poszczególnych umów o współpracę zawieranych z konkretnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Z tego punktu widzenia, patrz w szczególności § 1 ust. 2 standardowej umowy o współpracy, który jako jeden z elementów przedmiotu umowy wskazuje, obowiązek przeprowadzenia razem z jednostką samorządu terytorialnego akcji B odbywającej się minimum raz w roku. W ramach akcji B mieszkaniec z terenu jednostki samorządu terytorialnego za oddany do odzysku (…) otrzyma punkty wymienialne na nagrody ((…) uzgodnione z jednostką samorządu terytorialnego). Z tego punktu widzenia należy również stwierdzić, że katalog możliwych nagród wydawanych w ramach akcji B jest katalogiem otwartym, albowiem oprócz nagród wydawanych w postaci (…) mogą to być również inne uzgodnione nagrody z właściwą jednostką samorządu terytorialnego. A zatem, nie ma przeszkód prawnych aby były to również bony promocyjne, bony towarowe/usługowe albo nagrody pieniężne. Z drugiej strony, należy również stwierdzić, że obowiązek organizacji akcji B, a w jej ramach wydania nagród opisanych jak wyżej oprócz innych obowiązków wynikających z poszczególnych umów o współpracę jest ściśle związany z wynagrodzeniem przysługującym X na podstawie takich umów. Z tego punktu widzenia w szczególności należy zwrócić uwagę na § 4 ust. 1 standardowej umowy o współpracę, zgodnie z którym, z tytułu realizacji przedmiotowej umowy jednostka samorządu terytorialnego zapłaci X wynagrodzenie w wysokości (…) złotych netto miesięcznie za każdy C. Łączne miesięczne wynagrodzenie X wyniesie (…) złotych netto. Wynagrodzenie należne X zostanie powiększone o obowiązującą w momencie wystawienia faktury VAT stawkę podatku VAT. Jak zauważono wyżej obowiązek wydania nagród w ramach akcji B objęty jest również przedmiotem standardowej umowy o współpracę. Można wręcz stwierdzić, że niewykonanie tego obowiązku mogłoby stanowić niewykonanie albo nienależyte wykonanie umowy o współpracę skutkujące odpowiedzialnością X na zasadzie opisanej w art. 471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm., dalej zwana: „Kodeks cywilny” i/lub „KC”). A zatem, wynagrodzenie należne X z tytułu realizacji takiej umowy dotyczy również wypełnienia obowiązku organizacji akcji B, a w jej ramach obowiązku wydania nagród uczestnikom tej akcji. Konsekwentnie, należy stwierdzić, że koszty ponoszone przez X na zakup nagród rzeczowych czy to w postaci (…), czy to w postaci bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie czy to w postaci towarów lub usług wydawanych w związku z wymianą bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X, czy wreszcie koszty w postaci nagród pieniężnych są i/lub będą ponoszone w celu uzyskania przychodów wynikających z poszczególnych umów o współpracę.
Niezależnie od powyższego, należy stwierdzić również, iż wydawanie nagród rzeczowych w postaci bonów promocyjnych, bonów towarowych/usługowych oraz nagród pieniężnych w zamian za oddawanie (...) za pomocą C w swojej istocie ma doprowadzić do zwiększonego zainteresowanie tą formą oddawania (…), co w konsekwencji może mieć wpływ na decyzje poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego w przedmiocie zwiększenia liczby C na swoim terytorium, jak również na decyzje innych jednostek samorządu terytorialnego, które do tej pory nie podjęły decyzji w przedmiocie odbioru (...) za pomocą C.
Z tego punktu widzenia pragniemy dodać również, że (…) obecnie jest odsprzedawany przez X, a w przyszłości w całości albo w części będzie przerabiany we własnym zakresie przez X przez innowacyjną niskoemisyjną instalację (…), której budowę ma w planach X
W związku z powyższym, zarówno wydawanie nagród rzeczowych czy to w postaci (…), czy to w postaci bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie czy to w postaci towarów lub usług wydawanych w związku z wymianą bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X, czy wreszcie nagród pieniężnych, oprócz zwiększonych przychodów z tytułu poszczególnych umów o współpracę w zakresie (…) może mieć wpływ również na przychody z tytułu sprzedaży (…) i/lub po wybudowaniu instalacji odzysku (…) z tytułu ich odzysku. Konsekwentnie, należy stwierdzić, że koszty nagród rzeczowych czy to w postaci (…), czy to w postaci bonów promocyjnych oraz bonów towarowych/usługowych emitowanych przez podmioty trzecie czy to w postaci towarów lub usług wydawanych w związku z wymianą bonów towarowych/usługowych emitowanych przez X, czy wreszcie koszty nagród pieniężnych wydawanych w ramach akcji B w realiach opisanych jak wyżej są ponoszone w celu uzyskania przychodów i jako takie na zasadzie art. 15 ust. 1 UoCIT winny stanowić koszty uzyskania przychodów.
Podobnie również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej zwany: DKIS) z dnia (…).
„(…)”
Przechodząc zaś do zagadnienia klasyfikacji tego typu kosztów do kosztów bezpośrednich albo do kosztów pośrednich należy stwierdzić, że wynagrodzenie X jest zależne od ilości C zamówionych przez konkretną jednostkę samorządu terytorialnego oraz ma charakter wynagrodzenia miesięcznego. Z tego punktu widzenia, patrz w szczególności § 4 ust. 1 standardowej umowy o współpracę, zgodnie z którym, z tytułu realizacji przedmiotowej umowy jednostka samorządu terytorialnego zapłaci X wynagrodzenie w wysokości (…) złotych netto miesięcznie za każdy C. Łączne miesięczne wynagrodzenie X wyniesie (…) złotych netto. Wynagrodzenie należne X zostanie powiększone o obowiązującą w momencie wystawienia faktury VAT stawkę podatku VAT. Natomiast, obowiązek organizacji akcji B nie odnosi się ściśle do ilości C zamówionych przez konkretną jednostkę samorządu terytorialnego oraz nie jest ściśle powiązany z poszczególnymi miesiącami, za które jest lub będzie należne wynagrodzenie. W szczególności, zgodnie z § 1 ust. 2 standardowej umowy o współpracy, przeprowadzenie razem z jednostką samorządu terytorialnego akcji B ma mieć miejsce minimum raz w roku. W ramach akcji B mieszkaniec z terenu jednostki samorządu terytorialnego za oddany do odzysku (…) otrzyma punkty wymienialne na nagrody ((…) uzgodnione z jednostką samorządu terytorialnego).
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że o ile koszty nagród wydawanych w ramach akcji B będą stanowiły koszty uzyskania przychodów to nie będą to koszty bezpośrednio związane z przychodami, ale koszty pośrednio związane z przychodami stanowiące koszt uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 4d UoCIT, tj. co do zasady jednorazowo w momencie ich poniesienia.
Podobnie również interpretacja indywidualna DKIS z dnia 31 marca 2023 r., znak: 0114-KDIP2-3.4010.36.2019.11.S/SP. „(…) Program Partnerstwa został zdefiniowany w Umowie współpracy jako program edukacyjny, organizowany przez C., mający na celu aktywizację przedsiębiorców do działań w zakresie odpowiedzialnego biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR). (…) Zatem, działania Spółki komandytowej, w której są Państwo komplementariuszem w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu art. 16 ustawy. Poniesione koszty nie przekładają się wprost na osiągnięcie konkretnych przychodów, zatem stanowią one koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie). Koszty pośrednie potrąca się, co do zasady, w roku poniesienia. Jeżeli jednak dotyczą one okresu dłuższego niż 1 rok, rozlicza się je proporcjonalnie. O tym jednak, czy w istocie dany wydatek z uwagi na swój charakter nie może zostać przyporządkowany do długości okresu, którego dotyczy, decydować będą przepisy prawa podatkowego, a nie sposób jego księgowania na potrzeby prawa bilansowego. (…).”
Z punktu widzenia zagadnienia objętego wnioskiem należy stwierdzić również, iż w przypadku omawianej sprawy nie znajdą zastosowania wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 UoCIT, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT dedykowany darowiznom oraz ofiarą wszelkiego rodzaju oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT dedykowany reprezentacji, albowiem działania podejmowane przez X w ramach akcji B mają na celu zachęcenie do oddawania (…) za pomocą C stanowiących własność X, za pomocą których bezpośrednio oraz pośrednio realizuje ona swój przychód oraz propagowanie postaw ekologicznych, która to z kolei działalność mieści się w szerokim katalogu działań podejmowanych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Z tego punktu widzenia należy stwierdzić, że definicja kosztów ponoszonych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu była przedmiotem licznych interpretacji organów podatkowych pod kątem możliwości zaliczenia tego typu kosztów do kosztów uzyskania przychodów.
Z tego punktu widzenia patrz przykładowo interpretacja indywidualna DKIS z dnia 16 kwietnia 2025 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.76.2025.2.MBD, zgodnie z którą:
„(…) Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które: przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa; bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy; jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania; jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach. Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 updop. (…).”
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w konkretnym przypadku będziemy mieli do czynienia z kosztami poniesionymi w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, gdy wynikają one z przyjętej strategii oraz planu działania zakładającego dokonywanie inicjatyw między innymi w takich obszarach jak (…). Strategia oraz plan działania winien być dobrowolnie przyjęty przez organizację oraz realnie stosowany. Innymi słowy nie mogą to być działania ad hoc podejmowane pod wpływem chwili. Dokonywane wydatki powinny uwzględniać potrzeby interesariuszy stanowiących otoczenie organizacji, tj. między innymi potrzeby społeczności lokalnych, na których organizacja prowadzi działalność. Skutkiem dokonywanych inicjatyw, a w jej ramach ponoszonych wydatków winno być kreowanie pozytywnej reputacji organizacji jako podmiotu zaangażowanego społecznie, co z kolei będzie miało wpływ między innymi na konkurencyjność danej organizacji, a w konsekwencji osiągane przychody. Z tego punktu widzenia, istotne znaczenie ma również odpowiednia polityka informacyjna w przedmiocie dokonywanych inicjatyw oraz ponoszonych wydatków.
Przekładając powyższe na ustalony stan faktyczny [winno być: stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - przyp. organu] należy stwierdzić, że wydatki ponoszone/bądź planowane do poniesienia w ramach akcji „B” spełniają ww. kryteria do uznania ich jako kosztów ponoszonych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Z tego punktu widzenia, w szczególności należy nadmienić, że X jest podmiotem, który w oparciu o dobrowolnie przyjętą strategię od dłuższego czasu w sposób systematyczny dokonuje inicjatyw na cele społeczne mające istotne znaczenie z punktu widzenia społeczności lokalnych, w których X prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności na cele zgodne z przedmiotem działalności gospodarczej X, tj. na cele w zakresie (…). Strategia ta została szczegółowo opisana w części niniejszego wniosku dedykowanej opisowi stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W tym miejscu chcemy tylko przypomnieć, że jeśli idzie o kwestię (…) to X wyznaje zasadę odpowiedzialnego podejścia do zarządzania (…). X stawia na zrównoważone praktyki unieszkodliwiania (…), które minimalizują negatywny wpływ na środowisko. Procesy X są stale monitorowane i doskonalone, aby zapewnić maksymalną efektywność i minimalizować emisję szkodliwych substancji. X inwestuje w nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, które pozwalają skutecznie przetwarzać (…). Dzięki tym działaniom X ogranicza ilość (…), co przyczynia się do zmniejszenia obciążenia środowiska. Działania X mają na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zużycia surowców naturalnych. X stosuje nowoczesne metody unieszkodliwiania (…), które są efektywne zarówno z punktu widzenia (…), jak również ekonomiczne. X regularnie monitoruje działania środowiskowe oraz prowadzi raportowanie wyników. Dzięki takiemu podejściu X jest w stanie śledzić postęp w dziedzinie (…) i podejmować dalsze działania mające na celu poprawę stosowanych praktyk. W powyższym zakresie X jest zaangażowana w dialog z lokalnymi społecznościami, które są bezpośrednio dotknięte działalnością X X oraz społeczności lokalne wspólnie poszukują rozwiązań mających na celu minimalizację negatywnego wpływu działalności X na (…) oraz promują edukację ekologiczną wśród lokalnej społeczności. X ciągle poszukuje nowych, bardziej ekologicznych metod unieszkodliwiania (…) oraz działań, które przyczynią się do poprawy stanu środowiska. Z tego punktu widzenia, w szczególności należy zwrócić uwagę na projekt „(…)” oraz „C”. X realizuje również proekologiczne inicjatywy, takie jak akcja „A”, które mają na celu promowanie świadomego postępowania z (…) oraz dbałość o środowisko naturalne. X regularnie informuje swoich interesariuszy o swoich postępach, wynikach oraz planowanych działaniach, tak aby budować zaufanie i lojalność wobec swojej marki. X dąży do równowagi pomiędzy osiąganiem zysków, a prowadzeniem działalności społecznie i ekologicznie odpowiedzialnej, z myślą o długoterminowej zrównoważonej perspektywie. X dąży do budowy zrównoważonego modelu biznesowego, który uwzględnia równowagę pomiędzy aspektami ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi. Działania X są ukierunkowane na osiąganie długoterminowych korzyści dla wszystkich interesariuszy X, zachowując jednocześnie zrównoważony rozwój X
W związku z realizacją ww. strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu X została wyróżniona przez organizację (…). X została wyróżniona za cztery inicjatywy wpisujące się w obszar zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnej tj.: akcja ekologiczna „A”, prelekcje ekologiczne w ramach akcji B, (…) dla uczniów oraz gra mobilna (…). Inicjatywy te zostały szczegółowo opisane w części niniejszego wniosku dedykowanej opisowi stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W tym miejscu Wnioskodawca przypomniał, że akcja ekologiczna „A” to projekt, który zachęca mieszkańców do selektywnej zbiórki (…). Inicjatywa promuje odpowiedzialną konsumpcję i produkcję, wspierając realizację (…).
Rozwoju (…). „A” to proekologiczna akcja stworzona przez X Dotychczas odbyło się (…) edycji akcji - często w formie wiosennej i jesiennej (…). Praktyka organizowana jest w (…). Celem jej jest kształtowanie dobrych nawyków związanych z (…), a także (…). Podczas (…). W tym samym czasie X zebrało łącznie ponad (…). Za każdą proekologiczną akcją stoi szczytny charytatywny cel, na który przeznaczane są środki uzyskane podczas zbiórki, jak np. (…). Prelekcje ekologiczne w ramach akcji (…). Akcja wspiera odpowiedzialną konsumpcję i produkcję oraz buduje świadomość ekologiczną wśród mieszkańców. W (…) i akcji B edukacja ekologiczna odgrywa kluczową rolę jako główny filar działań. Celem zbiórki jest nie tylko efektywne zarządzanie (…), ale również budowanie świadomości proekologicznej wśród mieszkańców, w tym w szczególności w szkołach i przedszkolach. Dzięki innowacyjnym narzędziom edukacyjnym oraz zaangażowaniu lokalnych społeczności projekt promuje odpowiedzialność ekologiczną i zachęca do aktywnego udziału w procesie (…). X zaprasza placówki edukacyjne do udziału w interaktywnych prelekcjach ekologicznych, dostosowanych do różnych grup wiekowych - od przedszkoli po szkoły średnie. Celem prelekcji jest budowanie świadomości ekologicznej i zachęcanie uczniów do udziału w proekologicznych inicjatywach takich jak C. Uczestnicy dowiadują się, jak codzienne działania, w tym (…), przyczyniają się do (…), oraz poznają innowacyjny system (…) - C.
Ww. strategia X została również wskazana w umowach o współpracę w zakresie (…) zawieranych z poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego, regulaminie akcji „B” oraz regulaminie aplikacji C. Z tego punktu widzenia, w szczególności należy wskazać na następujące zapisy poszczególnych dokumentów.
„(…)”.
Ww. strategia, jak również podejmowane w jej ramach działania uwzględniają potrzeby społeczności lokalnych tj. osób mieszkających na terytorium właściwych jednostek samorządu terytorialnego, na których X prowadzi działalność gospodarczą.
Z tego punktu widzenia należy w szczególności podkreślić, że zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153, dalej zwana: „Ustawą o samorządzie gminnym” i/lub „UoSG”), do zadań własnych gminy należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie (...).
Kwestie te zostały rozwinięte w poszczególnych umowach o współpracę w zakresie (…). Z tego punktu widzenia, w szczególności należy zwrócić uwagę na następujące zapisy poszczególnych umów o współpracę.
„(…)”.
Wreszcie należy stwierdzić, iż X również informuje na bieżąco o podejmowanych przez siebie działaniach co z kolei powoduje, że jest postrzegana w społecznościach lokalnych, w których prowadzi działalność gospodarczą jako podmiot zaangażowany społecznie, w szczególności w szeroko pojętą problematykę (…).
„(…)”.
A zatem, w przypadku analizowanej sprawy nie znajdą zastosowania wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 UoCIT, a w szczególności nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT dedykowany darowiznom oraz ofiarom wszelkiego rodzaju, jak również art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT dedykowany reprezentacji.
Z tego punktu widzenia, w szczególności, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (…). Idzie więc w tym przypadku o działania, których przyczyną jest tzw. causa donandi, tj. jest to przypadek, w którym dokonujący świadczenia świadomie uszczupla swój majątek w ten sposób, że nie oczekuje jakiejkolwiek korzyści od osoby otrzymującej świadczenie albo od jakiegokolwiek podmiotu trzeciego.
W przypadku omawianej sprawy, organizacja akcji B, a w jej ramach wydawanie nagród o charakterze rzeczowym oraz pieniężnym ma w szczególności na celu zachęcenie mieszkańców poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego do (…) za pomocą C oraz objęte jest wynagrodzeniem przysługującym X od konkretnej jednostki samorządu terytorialnego. Z tego punktu widzenia, w szczególności należy dodatkowo podkreślić, że wprowadzenie nowych nagród w postaci bonów promocyjnych, bonów towarowych/usługowych oraz nagród pieniężnych ma w swoim założeniu doprowadzić do powiększenia ilości C posiadanych przez jednostki samorządu terytorialnego, z którymi już została nawiązana współpraca, jak również do wprowadzenia C na obszarze jednostek samorządu terytorialnego, z którymi taka współpraca do tej pory nie została podjęta. A zatem, oprócz przychodów z tytułu obecnie realizowanych umów o współpracę X liczy na ich powiększenie w związku ze zmianą dotychczasowych umów poprzez zwiększenie ilości C oraz poprzez zawarcie nowych umów o współpracę z kolejnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Niezależnie od przychodów z tytułu umów o współpracę w zakresie (…) należy przypomnieć również, iż (…) obecnie jest odsprzedawany przez X, a w przyszłości w całości albo w części będzie przerabiany we własnym zakresie przez X przez innowacyjną niskoemisyjną instalację (…). A zatem, wydawanie nagród rzeczowych oraz pieniężnych będzie wpływało również na zwiększenie przychodów z tego tytułu. W takim stanie rzeczy nie sposób twierdzić, że nagrody wydawane w ramach akcji B są wydawane pod tytułem darmym bez żadnego ekwiwalentu z tego tytułu tzw. causa donandi, a zatem koszty ww. nagród nie stanowią darowizny oraz ofiary wszelkiego rodzaju w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 UoCIT, i jako takie nie powinny być wyłączone z kategorii kosztów uzyskania przychodów na podstawie tego przepisu.
Jeśli zaś idzie o ewentualne zastosowanie do omawianej sprawy art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT, to należy stwierdzić, że zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis ten był przedmiotem bogatego orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawach podatkowych oraz bogatej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Z tego punktu widzenia, w szczególności należy zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt: II FSK 702/1 wydany co prawda na kanwie możliwego traktowania jako kosztów reprezentacji usług gastronomicznych ale mający szerszy wymiar dla podatkowej definicji reprezentacji, zgodnie z którym „(…) tylko wydatek na zakup tych usług gastronomicznych, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 28 PDOPrU w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. (…).” W przypadku omawianej sprawy z taką sytuacją nie mamy do czynienia, albowiem oprócz wyżej wskazanego celu biznesowego ukierunkowanego na zwiększenie przychodów X organizacja akcji B winna być również oceniana w kategorii działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu to jest głównym celem wydawania nagród rzeczowych oraz pieniężnych w ramach akcji „B” jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku i zwiększenie przychodów, a środkiem do uzyskania tego celu jest ponoszenie kosztów na cele uznane społecznie w zakresie (…) (przede wszystkim selektywny odbiór (…)) przy uwzględnieniu interesów społeczności lokalnych. Innymi słowy wydanie nagród w ramach akcji B nie jest celem samym w sobie, ale środkiem do realizacji ww. celów. W związku, z powyższym, dla oceny przedmiotowej sprawy nie znajdzie również zastosowania wyżej wspomniany art. 16 ust. 1 pkt 28 UoCIT.
Podobnie również interpretacja indywidualna DKIS z dnia 18 kwietnia 2019 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.74.2019.3.JC.
„(…) W odróżnieniu od wydatków związanych z CSR, wydatki na reprezentację są ukierunkowane na konkretny podmiot i są podejmowane bezpośrednio w celu uzyskania przychodów z tytułu np. zawarcia umowy z danym kontrahentem. Natomiast dla działalności CSR istnieje szerokie grono odbiorców związanych co do zasady z regionem, w którym Spółka prowadzi działalność gospodarczą. Ponadto należy ocenić iż nie są one ukierunkowane wprost na osiągnięcie bezpośredniego efektu, lecz są podejmowane w celu budowany pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi jak i biznesowymi poprzez ukazanie Spółki jako społecznie odpowiedzialnego partnera biznesowego. Takie działania jak wspieranie rozwoju nauki, dofinansowanie stypendiów zdolnej młodzieży, promowanie ekologii mają długotrwały cel w postaci zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu. Bez zrównoważonego rozwoju społecznego, w szczególności w najbliższym regionie, pozycja Spółki mogłaby być zagrożona, co niewątpliwie mogłoby się przyczynić do zmniejszenia jej przychodów. W pewnym obszarze działalność CSR Spółki można określać również mianem szeroko pojętej reklamy. Takie podejście w szczególności znajduje ze względu na rozpowszechnianie przez Spółkę działań podjętych w ramach strategii CSR, oznakowanie logotypem Spółki materiałów promocyjnych oraz innych przedmiotów przekazywanych w ramach działalności CSR. Mając powyższe na uwadze, opisane w stanie faktycznym wydatki Spółki nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów jako koszt reprezentacji.
Ponadto do ww. wydatków, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdzie zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy CIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Organizacji T. Wydatki Spółki ponoszone w związku z budową placu zabaw według stanowiska Spółki nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy CIT bowiem brak jest - po stronie Spółki - tzw. „causa donandi”, tj. chęci obdarowania innego podmiotu kosztem swojego majątku bez oczekiwania na osiągnięcie jakiejkolwiek korzyści z tego tytułu. Celem Spółki, jak już zostało powyżej podkreślone jest zrównoważony rozwój społeczny, w szczególności najbliższego regionu, w celu długofalowego zabezpieczenia źródła przychodu. Wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach CSR są ukierunkowane na osiągnięcie tego celu, a różne rodzaje aktywności świadczą o dużej świadomości społecznej Spółki oraz jej znaczeniu dla regionu. Nawet w przypadku gdy realizacja poszczególnych projektów polega na przekazaniu lub udostępnieniu określonych dóbr/usług na rzecz ich beneficjentów, zdaniem Wnioskodawcy nie wyklucza to możliwości zaliczenia wydatków z tym związanych do kosztów uzyskania przychodów ze względu na szerszy kontekst projektów stanowiących działalność CSR Spółki, czyli działań nakierowanych na uzyskanie korzyści, o których mowa powyżej. (…).”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…).
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”.
Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Należy zauważyć, że ustawa o CIT nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że: „celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami).
Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy.
Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p, stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.
Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28)”.
Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz do wskazania przez Państwa w uzupełnieniu wniosku, że wydatki ponoszone przez Państwa Spółkę w związku z realizacją akcji B nie są i nie będą wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, zgodzić się należy z Państwa że wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu w ramach akcji „B” nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Istotne znaczenie ma również okoliczność ustalenia, czy wydatki, o których mowa we wniosku ponoszone przez Państwa w ramach programu CSR nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.
Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem opisane we wniosku działania dotyczące akcji B mają na celu kontynuację działań Spółki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu związanych z zaangażowaniem Spółki w życie lokalnej społeczności, czy gminy. Pozwoli to zwiększyć rozpoznawalność priorytetów i działań społecznych Spółki, poszerzyć świadomość roli społecznej Spółki wśród mieszkańców miasta i gminy, w tym w zakresie aktywnego uczestnictwa Spółki w zrównoważonym rozwoju miasta, gminy, co nie stanowi działania jednostronnego.
Tym samym wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu w ramach akcji B nie mogą być uznane za darowizny w świetle art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że kluczowe miejsce w strategii gospodarczej Państwa Spółki zajmuje społeczna odpowiedzialność biznesu, które realizowana jest na polu (…), wsparcia organizacji realizujących cele istotne dla społeczności lokalnych, organizacji akcji preekologicznych oraz zasady etycznego postępowania.
W związku z realizacją ww. strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Spółka prowadzi m.in. akcje ekologiczną „B”.
Spółka organizuje spotkania edukacyjne, podczas których uczestnicy dowiadują się, jak prawidłowo postępować z (…), w tym ze (…). Akcja wspiera odpowiedzialną konsumpcję i produkcję oraz buduje świadomość ekologiczną wśród mieszkańców. W (…) i akcji B edukacja ekologiczna odgrywa kluczową rolę jako główny filar działań. Celem zbiórki jest nie tylko efektywne zarządzanie (…), ale również budowanie świadomości proekologicznej wśród mieszkańców, w tym w szczególności w szkołach i przedszkolach. Dzięki innowacyjnym narzędziom edukacyjnym oraz zaangażowaniu lokalnych społeczności projekt promuje odpowiedzialność ekologiczną i zachęca do aktywnego udziału w procesie (…). Spółka zaprasza placówki edukacyjne do udziału w interaktywnych prelekcjach ekologicznych, dostosowanych do różnych grup wiekowych - od przedszkoli po szkoły średnie. Celem prelekcji jest budowanie świadomości ekologicznej i zachęcanie uczniów do udziału w proekologicznych inicjatywach takich jak C. Uczestnicy dowiadują się, jak codzienne działania, w tym (…), przyczyniają się do (…), oraz poznają innowacyjny system (…) - C.
Nagrody w ramach akcji „B” w zamian za zdobyte punkty w związku z oddaniem (...) za pomocą C wydawane są w postaci: (…), bonów promocyjnych, bonów towarowych/usługowych oraz nagrody pieniężne.
W tym miejscu wskazać należy, że definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
CSR jest bardzo szerokim pojęciem, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur.
W tym miejscu warto odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.
We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.
Tym samym społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt. Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zauważyć należy, że zgodnie z utrwalonym poglądem judykatury: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co na najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia.” (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 roku, sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10, oraz uchwała z dnia 12 grudnia 2011 roku, sygn. akt II FPS 2/11).
Poza tym, „przy ustaleniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanymi w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest jednoznaczny, należy rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku” (por. wyrok NSA z 9 września 2011 roku, sygn. akt II FSK 1118/10). Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego kosztu (por. wyrok NSA z 1 marca 2016 roku sygn. akt II FSK 4009/13).
Należy zauważyć, że ustawa o CIT nie zawiera przepisu, który pozwalałby na uznanie wydatków ponoszonych w ramach CSR niejako „automatycznie” za koszty uzyskania przychodów. W każdym przypadku ponoszenia takich wydatków podatnik musi wykazać ich związek z uzyskaniem przychodów, zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła.
Konieczność indywidualnej oceny każdego z wydatków ponoszonych przez przedsiębiorcę w ramach przyjętej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu podkreślają także sądy administracyjne w wydanych orzeczeniach. Przykładowo, w wyroku NSA z 26 września 2018 roku, sygn. akt II FSK 2500/16 czytamy: „Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu jako pewnego rodzaju jednolita struktura funkcjonuje w działalności biznesowej oraz jest dostrzegane na poziomie publicznym (np. zdefiniowanie pojęcia CSR przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną w normie ISO 26000 z 2010 roku), to jednak należy podkreślić, że nie jest ono znane jako takie ustawie podatkowej. Nie zostało ono w niej wymienione expressis verbis, brak jest także innej konstrukcji prawnej, która pozwalałaby uznać tego rodzaju wydatki całościowo. To zaś prowadzi do wniosku, że nie jest możliwe, w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, dokonywanie oceny wszystkich zagregowanych w strukturze CSR wydatków tak jakby był to jeden wydatek.” Analogicznie wypowiadają się sądy na gruncie ustawy o podatku VAT i możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR: „Podejmowanie przez Spółkę działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu jest z pewnością pożądane chociażby ze względu na uwzględniany przez firmę interes społeczny. Nie oznacza to jednak, że we wszystkich tego typu inwestycjach przedsiębiorca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR. Jest to uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku.” (por. wyrok NSA z 23 marca 2017 roku, sygn. akt I FSK 1458/15).
Wyjaśniając istotę programów CSR na gruncie podatkowym, sądy administracyjne podkreślają, że program CSR jest powszechnie przyjętą metodą reklamy i promocji podmiotów gospodarczych, działających zwłaszcza w takich szczególnych branżach, w których typowa reklama (telewizyjna, radiowa, internetowa) nie ma zastosowania albo jej zastosowanie nie przynosi spodziewanych efektów. W tym ujęciu wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną (por. wyroki NSA z 2 kwietnia 2019 roku, sygn. akt I FSK 561/17, z 13 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1606/12, z 13 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 1420/16 oraz z 26 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2500/16).
W uzupełnieniu opisu sprawy wskazali Państwo, że realizacja działań w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) wpływa na wzrost konkurencyjności Spółki. Klienci Spółki w procesie wyboru kontrahentów uwzględniają standardy związane ze Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu (CSR). Także pracownicy/współpracownicy Spółki oczekują deklaracji związanych z odpowiedzialnością społeczną w tym w zakresie (…). Niewykluczone, że gdyby nie podejmowane inicjatywy w tym zakresie Spółka mogłaby nie być w stanie nawiązać relacji biznesowych z poszczególnymi klientami, jak również stosunku pracy/współpracy z pracownikami/współpracownikami. Wprowadzenie innowacyjnego produktu jakim są C przyczyniło się także do zwiększonego zainteresowanie tą formą oddawania (…). Powyższe działania mogą mieć wpływ również na otoczenie konkurencyjne, które poprzez działania podejmowane przez Spółkę będzie starało się wprowadzać nowe innowacyjne rozwiązania.
Odnosząc cytowane przepisy do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy uznać, że wskazane we wniosku działania w ramach akcji B w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczyniać się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych klientów i kontrahentów.
Wobec tego Państwa działania w tym zakresie spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3, 4, 5 należało uznać za prawidłowe.
Natomiast w odniesieniu do kwestii ustalenia w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 6 i 7 wskazać należy, w zależności od stopnia powiązania kosztu z osiąganym przychodem, koszty uzyskania przychodów dzielimy na bezpośrednio i pośrednio (inne niż bezpośrednio) związane z przychodami.
Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e ustawy o CIT.
W myśl art. 15 ust. 4 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Stosownie do art. 15 ust. 4b ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Na podstawie art. 15 ust. 4c ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Z kolei art. 15 ust 4e ustawy o CIT stanowi, że:
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jak wynika z powyższego, koszty, które nie pozostają w bezpośrednim związku z przychodami powinny być uznane za koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o CIT. Dla celów podatkowych momentem poniesienia kosztów pośrednich będzie moment ujęcia przedmiotowych wydatków w księgach, jako kosztu na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego.
Reasumując, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że koszty, o których mowa w pkt 1 - 5 nie są bezpośrednio związane z przychodami uzyskiwanymi przez Państwa Spółkę na podstawie umów o współpracę w zakresie (…), ani z jakimikolwiek innymi przychodami i w związku z powyższym nie będą stanowiły kosztów bezpośrednio związanych z przychodem, ale koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, tj. tzw. koszty pośrednio związane z przychodem.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr6 i 7 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Odnosząc się z kolei do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
