Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.916.2025.2.AJB
Miasto nie jest uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu służącego działalności nieopodatkowanej VAT, ponieważ efekty tej działalności pozostają poza zakresem stosowania przepisów o właściwości podatków od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 28 października 2025 r. (wpływ 28 października 2025 r.) oraz pismem z 4 listopada 2025 r. (data wpływu 4 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto ... (dalej: "Miasto") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT"). Miasto posiada status miasta na prawach powiatu oraz osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych. Do zakresu działania Miasta należą zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Miasto otrzymało dofinansowanie dla projektu pod nazwą „...”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla ... 2021-2027, Priorytet (...), Działanie (...).
Numer naboru: … r.
Opis projektu:
Projekt będzie realizowany w formule partnerskiej przez jednostki samorządu terytorialnego tworzące MOF … tj. Miasto ... i Gminę .... Gmina ... jest odrębną i niezależną od Miasta jednostką samorządu terytorialnego i samodzielnie realizuje własne zadania w ramach projektu, ponosząc wydatki w ramach swojego budżetu.
Po stronie Miasta ... projekt obejmuje budowę na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji (jednostki budżetowej scentralizowanej z Miastem ..., zwanej dalej „OSiR”) w … przy ul. … infrastruktury do gromadzenia, oczyszczania, magazynowania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych.
W zakres projektu wchodzi: (...).
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację ww. zakresu projektu będzie Miasto ..., na które wystawiane będą faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu.
Po zakończeniu realizacji projektu, jego efekty w całości zostaną przekazane nieodpłatnie do Ośrodka Sportu i Rekreacji w …, czyli jednostki budżetowej scentralizowanej z Miastem ....
W piśmie z 28 października 2025 r. Miasto wskazało, że efekty powstałe w ramach realizacji projektu pod nazwą „...”, czyli: (...)
wykorzystywane będą wyłącznie nieodpłatnie, tj. bezpośrednio będą służyły do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednakże wybrane elementy infrastruktury Ośrodka, do których mogą być wykorzystywane rezultaty powstałe w wyniku inwestycji mogą być wynajmowane przez jednostkę budżetową. Przykładowo, zgromadzona w zbiornikach retencyjnych woda może służyć do podlewania terenów zielonych na terenie OSiR-u, jeżeli wystąpi jej nadmiar oraz będzie spełniała określone wymogi i parametry umożliwiające użycie jej do tych celów.
Natomiast w piśmie z 4 listopada 2025 r. Miasto doprecyzowało, że efekty powstałe w ramach realizacji projektu pod nazwą „...”, wykorzystywane będą wyłącznie nieodpłatnie, tj. bezpośrednio będą służyły do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednostka budżetowa OSiR, do której Miasto ... nieodpłatnie przekaże powstałą w ramach realizowanego projektu infrastrukturę rozlicza swoje wydatki za pomocą pre-współczynnika. Niemniej, w ocenie Miasta wydatki poniesione na realizację zadania, a także wydatki ponoszone na utrzymanie rezultatów projektu nie będą korzystały z prawa do odliczenia poprzez zastosowanie pre-współczynnika stosowanego w Ośrodku Sportu i Rekreacji w …, ponieważ nie służą one realizacji podstawowych statutowych zadań OSiR-u. Infrastruktura powstała w wyniku zadania będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych Miasta z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i ochrony przeciwpowodziowej.
Pytanie
Czy Miastu przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla (...) 2021-2027, Priorytet (...), Działanie (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
Miasto ... jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jednakże realizując projekt będący przedmiotem niniejszego wniosku, nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT na etapie realizacji projektu.
Zaplanowane w ramach projektu działania należą do zadań własnych Gminy, bowiem służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i ochrony przeciwpowodziowej, wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1153).
W ramach projektu zostaną wybudowane (...).
Planowana budowa zbiornika retencyjnego i infrastruktury towarzyszącej ma na celu gromadzenie i zatrzymywanie nadmiaru wody deszczowej lub roztopowej. Jest to ważny element infrastruktury służącej do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych, który pomaga w ograniczaniu ryzyka zalania terenów. Jednocześnie wpłynie na poprawę estetyki zagospodarowania terenu. Ponadto zbiornik retencyjny będzie pełnił również funkcję dostarczania wody w okresach jej niedoboru. Utworzenie takiego zbiornika wody ma także znaczący wpływ na poprawę stanu lokalnego środowiska naturalnego.
Istotnym elementem inwestycji będzie także budowa ogrodów deszczowych, które służyć będą do gromadzenia i filtrowania wody opadowej, a także ogrodów wertykalnych z wykorzystaniem pnączy, mających na celu zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej. W ramach projektu zostaną wykonane rabaty z pnączami i krzewami, drobne elementy architektury takie jak donice obsadzone różnorodnymi gatunkami roślin czy pergole pokryte pnączami.
Powyższe działania służą zatem realizacji celów w zakresie ochrony zasobów środowiska i klimatu, a także zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego oraz dostosowania do zmian klimatu i zapobiegania powodziom i suszy.
Po zakończeniu realizacji projektu, poniesione nakłady zostaną w całości przekazane nieodpłatnie do OSiR - jednostki budżetowej Miasta .... Jednostka OSiR ponosząc wydatki w ramach swojej działalności korzysta z odliczenia podatku VAT za pomocą proporcji (prewspółczynnik VAT), według wzoru właściwego dla jednostki budżetowej, określonego w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j., Dz.U. z 2021 r. poz. 999).
Przedmiotem działalności OSiR - zgodnie ze statutem - jest realizacja zadań Miasta z zakresu kultury fizycznej i turystyki, administrowanie oraz zarządzanie obiektami sportowymi, terenami rekreacyjnymi i urządzeniami sportowymi a także wspieranie oraz promocja edukacji i inicjatyw sportowych w mieście oraz dbałość o rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich mieszkańców …. Zatem zasadniczo, do zadań statutowych OSiR nie należy wypełnianie zadań własnych Miasta z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i ochrony przeciwpowodziowej. Mając na uwadze powyższe, zarówno wybudowana w ramach projektu infrastruktura, jak i zgromadzona woda nie będą udostępniane odpłatnie (nie będą przedmiotem obrotu gospodarczego). Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby własne jednostki budżetowej OSiR. Woda zgromadzona w zbiornikach będzie wykorzystywana do prac porządkowych, mycia pojazdów, nawadniania boiska piłkarskiego, nawadniania ogrodów deszczowych, ogrodów pionowych i wertykalnych, trawników oraz celów przeciwpożarowych. Pozostałe elementy projektu tj. różnego rodzaju nasadzenia i rabaty wraz z infrastrukturą towarzyszącą jak również ogrody deszczowe mają przyczynić się do realizacji celów związanych z zachowaniem bezpieczeństwa ekologicznego i dostosowaniem do zmian klimatu i nie będą przedmiotem obrotu gospodarczego.
Projekt spełnia czysto społeczny cel. Ma charakter infrastrukturalny i środowiskowy – służy poprawie bezpieczeństwa hydrologicznego, przeciwdziałaniu skutkom zmian klimatu i zwiększeniu retencji wód opadowych i roztopowych. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy Miastu nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pn.: „...” a podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty powstałe w związku z realizacją projektu będą wykorzystywanewyłącznie nieodpłatnie, tj. bezpośrednio będą służyły do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wobec powyższego, uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w tym w szczególności, na Państwa wskazaniu, żeefekty powstałe w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie nieodpłatnie, tj. bezpośrednio będą służyły do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
