Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.625.2025.2.MPU
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na projekty edukacyjne, jeśli wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, realizowanymi w ramach działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pt. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 listopada 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego wraz z uzupełnieniem
Gmina (…) (…) (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Gmina działa na podstawie odpowiednich przepisów prawnych regulujących zakres działań jednostki samorządu terytorialnego oraz sektora finansów publicznych m.in.: Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz.U.2025.1153), Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t.j. Dz.U.2024.107 ze zm.), Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz.U.2024.1530 ze zm.).
Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2025.775 ze zm.), w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest uznawana za podatnika z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
W strukturach organizacyjnych Gminy działają różne jednostki organizacyjne, w tym zakład budżetowy oraz jednostki budżetowe, są nimi m.in. placówki edukacyjne (…) w (…) oraz (…) (…) nr (…)), które od (…) (…) (…) r. są zcentralizowane na gruncie podatku od towarów i usług. Gmina (…) (…) wysyła wspólną scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT.
Gmina (…) (…) podpisała umowę o dofinansowanie realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Fundusze Europejskie dla (…) dla priorytetu: (…) – (…) (…) dla działania: (…). Wartość całkowita projektu: (…) zł, wnioskowane dofinansowanie (…) zł. Podatek VAT w ramach projektu stanowi koszt kwalifikowany.
Głównym celem projektu jest podniesienie zdolności do zatrudnienia uczniów ze szkół (…) (…) w (…): (…) w (…) (dalej: (…)) oraz (…) (…) nr (…) (dalej: (…)), których organem prowadzącym jest Gmina (…) (…). W ramach projektu realizowane będą następujące działania:
W (…) będą przeprowadzone zajęcia zawodowe dla uczniów podnoszące umiejętności, prowadzące do uzyskania kwalifikacji zawodowych i wzmocnienia ich zdolności do zatrudnienia. Uczniowie, którzy będą brali udział w szkoleniach otrzymają materiały dydaktyczne i podręczniki. Będą to następujące kursy: (…) dla uczniów, (…) z (…) kompetencjami dla uczniów, szkolenie (…) dla uczniów, z (…) i (…) praktyki, (…).
W (…) nastąpi dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy poprzez adaptację i wyposażenie pomieszczenia na pracownię do praktycznej nauki zawodu (…) oraz wyposażenie dwóch sal do teoretycznej nauki zawodu: (…) i (…). Stan przygotowania szkoły do nauki zawodu w szkole (…) (…) (…) na kierunku (…) oraz technikum na kierunku (…) usług (…) wymaga następujących działań: zaadaptowania nowego pomieszczenia (modernizacja i adaptacja) na pracownię praktyczną zawodu - (…) oraz wyposażenia w urządzenia odpowiadające standardom w nauce zawodu, wyposażenia w niezbędne meble i doposażenia pracowni (…) w niezbędny sprzęt (…) („(…)”). Ponadto, zgodnie z potrzebami (…) zostanie wyposażona (…) pracownia do praktycznej nauki zawodu – obejmująca: (…) (…) i (…). W pracowni (…) przeprowadzone będą prace z zakresu robót ogólnoremontowych oraz zgodnie z przygotowanym projektem nowe instalacje: elektryczna niskoprądowa, sanitarna, wentylacja grawitacyjna i klimatyzacja.
Wsparcie edukacji włączającej w kształceniu zawodowym w (…) oraz (…).
W (…) dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy poprzez podniesienie jakości edukacji przez organizację zajęć nastawionych na kształtowanie kompetencji (…).
W (…) - wyposażenie pracowni (…), pracowni działań (…) oraz adaptacja i wyposażenie (…) pracowni (…) (…).
W (…) wsparcie edukacji (…) w kształceniu zawodowym poprzez bezpośrednie wsparcie uczniów kształcenia zawodowego ze(…) zwiększający ich udział w edukacji ogólnodostępnej poprzez udział w zajęciach (…), dokształcenie kadry (…) oraz wyposażenia (…) (…) i (…) (…).
W wyniku realizacji zadań zawartych w przedmiotowym projekcie wykonawcy usług/dostawcy towarów będą wystawiali faktury VAT na Gminę (…) (…), a powstały majątek będzie przekazany protokołem przekazania/dokumentem (…) do szkół. W szkołach, w pomieszczeniach stanowiących przedmiot realizacji projektu, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT.
Gmina realizuje w ramach zadań własnych Gminy obowiązek, który polega na zaspokajaniu zborowych potrzeb wspólnoty, w szczególności sprawy obejmujące edukacji publicznej (art. 4 pkt 1 Ustawy o samorządzie powiatowym).
W uzupełnieniu wskazali Państwo że:
Nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ będą ściśle związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoły (…) i (…) realizują bowiem zadania z zakresu edukacji publicznej.
Efekty wskazanego we wniosku projektu pn. „(…)” realizowane w (…) oraz (…) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775, ze zm.). Informacja ta została zawarta Wniosku o interpretację w zdaniu: „W szkołach, w pomieszczeniach stanowiących przedmiot realizacji projektu, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT”.
Pytanie
Czy w związku z realizacją zadania pt. „(…)” Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków przez nią poniesionych w ramach Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy w związku z realizacją projektu pt. „(…)” Gmina nie będzie miała prawa odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań Projektu, ponieważ usługi związane z realizacją tego zadania będą służyły celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Gminy:
W pierwszej kolejności Gmina pragnie wskazać, iż stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w świetle przepisów: art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
Do zakresu działania Gminy (…) (…) - (…) na (…) (…), należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w szczególności sprawy dotyczące m.in. edukacji publicznej.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, działa ona w roli podatnika VAT.
Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
- nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
- nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skorzystanie z ww. prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest związkiem zakupów z wykonywanymi przez czynnego podatnika podatku VAT czynnościami opodatkowanymi.
Warunek ten wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli gdy wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Jak wskazała Gmina w opisie sprawy efekty realizacji projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ będą ściśle związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoły (…) i (…) realizują bowiem zadania z zakresu edukacji publicznej.
Zgodnie z Interpretacją ogólną Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym wykonywane przez nie czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są przesłanki, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia. Z powyższego wynika, iż zadania realizowane w szkołach w ramach przedmiotowego projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak zamieszczono w opisie stanu faktycznego wydatki w ramach Projektu udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Gminę (…) (…). Wydatki nie będą służyły Gminie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż Gmina realizując wydatki wykonuje zadania własne określone w ustawie o samorządzie gminnym i powiatowym.
Opierając się na przywołanych powyżej przepisach ustawy o VAT, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją Projektu, gdyż nie została spełniona druga przesłanka, warunkująca prawo do odliczeń podatku naliczonego. Realizacja Projektu wynika z zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz powiatu w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Wobec powyższego Gmina w tym zakresie działa w ramach reżimu publiczno-prawnego, wykonując zadania, dla których została powołana.
Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, iż nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pt. „(…)!”, ponieważ usługi związane z realizacją wyżej opisanego Projektu będą służyły celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pt. „(…)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych wart. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ będą ściśle związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoły (…) i (…) realizują bowiem zadania z zakresu edukacji publicznej. Ponadto Gmina realizuje ww. projekt w ramach zadań własnych polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących edukację publiczną w szkołach a w pomieszczeniach stanowiących przedmiot realizacji projektu, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT.
Wobec powyższego nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pt. „(…)”, ponieważ towary i usługi nabywane podczas realizacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
