Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.314.2025.2.ASZ
Zastosowanie ulgi dla pracujących seniorów skutkuje obniżeniem kosztów uzyskania przychodu o przychody zwolnione z podatku, przy czym suma 50% kosztów i zwolnionych przychodów nie może przekroczyć rocznego limitu pierwszego przedziału skali podatkowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 7 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 8 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani osobą zatrudnioną na etacie i nie pobierającą emerytury, co daje Pani prawo do skorzystania z ulgi dla pracującego seniora. Pani wynagrodzenie objęte jest 50% kosztami uzyskania przychodu, które w zeznaniu rocznym są objęte limitem 120 000 zł. Zeznania podatkowe za lata 2023 i 2024 sporządziła Pani obniżając uzyskane przychody o kwotę 85 528 zł (kwotę ulgi dla seniora) oraz proporcjonalnie obniżając ograniczone już do 120 000 zł koszty uzyskania przychodu.
Zgodnie z wezwaniem otrzymanym od Naczelnika Urzędu Skarbowego …. do korekty zeznania podatkowego PIT-37 za lata 2023 i 2024 stosując ulgę dla pracującego seniora uzyskane przychody i ograniczone kwoty do 120 000 zł - koszty podatkowe należy pomniejszyć o kwotę 85 528 zł. Ponadto zgodnie z wezwaniem należało pomniejszyć odliczone składki na ubezpieczenie społeczne.
Uzupełnienie stanu faktycznego
W piśmie z 8 listopada 2025 r. doprecyzowała Pani, że:
1.65 rok życia ukończyła Pani 18 września 2025 r., jednakże wiek emerytalny osiągnęła Pani 18 września 2020 r.
2.W 2023 r. i 2024 r. osiągała Pani dochody z tytułu:
-umowy o pracę,
-umowy zlecenia,
-umowy o dzieło,
-z działalności gospodarczej.
3.Z tytułu uzyskiwanych przychodów objętych Pani pytaniem, tj. umowy o pracę, podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350 ze zm.).
4.W 2023 r. i 2024 r. nie pobierała Pani:
-emerytury i renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
-emerytury i renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),
-emerytury i renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Anty korupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),
-emerytury i renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),
-świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
-uposażenia przysługujące w stanie spoczynku i uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217 z późn. zm.),
-świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
5.Jako pracownik w ramach umowy o pracę spełnia Pani warunki do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w związku z art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
6.W odniesieniu do przychodów z umowy zlecenia nie spełnia Pani warunków do zastosowania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w związku z art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy należy pomniejszyć przychody o kwotę ulgi dla seniora (85 528 zł) i proporcjonalnie do obniżonych przychodów skorygować koszty uzyskania przychodu (objęte limitem 120 000 zł)?
2.Czy należy pomniejszyć przychody o kwotę ulgi dla seniora 85 528 zł i jednocześnie, pomniejszyć kwotę ograniczenia limitu kosztów uzyskania przychodów 50% do 120 000 zł, o kwotę kosztów adekwatną do odliczonych przychodów w wysokości 42 764 zł?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Nie uzyskuje Pani dochodów z tytułu emerytury ani renty rodzinnej, natomiast osiąga Pani przychody z tytułu umowy o pracę, od których odprowadzane są składki na ubezpieczenie społeczne w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350 ze zm.). W związku z tym, w Pani ocenie spełnia Pani warunki do skorzystania z ulgi dla seniorów do wysokości przychodów 85 528 zł rocznie.
Jednocześnie Pani wynagrodzenie z tytułu umowy po pracę, które wynosiło:
-w 2023 r. – …… zł,
-w 2024 r. – …… zł
jest objęte 50% kosztami uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9, 9a i 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym roczny limit tych kosztów wynosi 120 000 zł.
Przy sporządzaniu zeznań podatkowych PIT-37 za lata 2023 i 2024 zastosowała Pani następujący sposób rozliczenia:
-uzyskane przychody pomniejszyła o kwotę ulgi dla seniora (85 528 zł),
-następnie proporcjonalnie obniżyła limit kosztów uzyskania przychodu (120 000 zł), dostosowując go do pomniejszonej wartości przychodów.
Po złożeniu zeznań otrzymała Pani wezwanie z Urzędu Skarbowego ….. do dokonania korekty, w którym wskazano, że w przypadku stosowania ulgi dla pracującego seniora należy pomniejszyć o kwotę 85 528 zł nie tylko przychody, ale również koszty uzyskania przychodu (do limitu 120 000 zł) oraz pomniejszyć odliczone składki na ubezpieczenie społeczne.
Według Pani, takie stanowisko Urzędu Skarbowego w Pani przypadku spowodowało, że po skorzystaniu z ulgi dla seniora, co miało być dla pracujących emerytów preferencyjnym rozliczeniem, zachętą do pozostania aktywnym zawodowo i obniżeniem kosztów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu wypłat emerytur, w Pani przypadku spowodowało to podwyższenie Pani zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych o 32% podatku dochodowego od kwoty zmniejszającej Pani, już i tak ograniczone poprzez zastosowanie limitu 120.000 zł do 50% kosztów uzyskania przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów m.in. ze stosunku pracy.
Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z opisu sprawy wynika, że spełnia Pani warunki do zastosowania ulgi dla pracującego seniora. Ponadto, jako pracownik w ramach umowy o pracę spełnia Pani warunki do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w związku z art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem należy odnieść się do zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących ww. koszty.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Z art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, wynika, że:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Stosownie do art. 22 ust. 9a omawianej ustawy:
W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 9aa ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, suma łącznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Wyżej zacytowany przepis art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera ograniczenie wysokości 50% kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym. W myśl tego przepisu koszty te nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, czyli 120 000 zł.
Jednocześnie art. 22 ust. 9aa ww. ustawy wprowadza limit 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do przychodów ze stosunku pracy w przypadku korzystania z ulg, w tym z ulgi dla pracujących seniorów. W myśl tego przepisu łączna suma 50% kosztów uzyskania przychodów oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, tj. kwoty 120 000 zł.
Ponadto, przepis art. 22 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
W przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152-154, koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, stosuje się w wysokości nieprzekraczającej tej części przychodów z danego źródła, która podlega opodatkowaniu.
Zatem, w przypadku gdy podatnik uzyskał przychody ze stosunku pracy, z których część podlega opodatkowaniu, a część objęta jest tzw. ulgą dla pracujących seniorów, o której stanowi art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w rozliczeniu rocznym podatnik nie wykazuje kosztów zryczałtowanych procentowych (np. 50%) obliczonych od przychodów objętych ulgą dla pracujących seniorów.
Reasumując, przychody z umowy o pracę, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy (czyli maksymalnie do 85 528 zł). Natomiast przychody autorskie, uzyskane w ramach stosunku pracy, mogą korzystać z 50% kosztów uzyskania przychodów, na zasadach określonych w art. 22 ust. 9, 9a i 9b powołanej ustawy, jednak maksymalnie do kwoty 120 000 zł, licząc łącznie z przychodami zwolnionymi. W tym przypadku łączna kwota preferencji nie może przekroczyć górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej, czyli 120 000 zł. Oznacza to więc, że maksymalny limit 50% kosztów uzyskania przychodów w tym przypadku wynosić będzie 34 472 zł (120 000 zł – 85 528 zł).
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że skoro w latach 2023 i 2024 uzyskała Pani przychody z pracy, w odniesieniu do których zastosowała Pani zwolnienie wynikające z ulgi dla pracujących seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, to w odniesieniu do uzyskanych przez Panią przychodów z pracy na etacie, 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1-3 tej ustawy, nie mogą przekroczyć 120 000 zł pomniejszonych o kwotę przychodów z pracy na etacie zwolnionych od podatku w ramach ww. ulgi. Zatem, w Pani przypadku kwota 50% kosztów uzyskania przychodów wynosi 34 472 zł.
W związku z powyższym Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanych pytań, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Ponadto, wyjaśniam że wydając interpretacje w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) nie odnoszę się do kwot i nie dokonuję wyliczeń, przeliczeń, których celem jest ustalenie, czy prawidłowo wypełniła Pani zeznanie roczne w związku z zastosowaniem ulgi dla seniora. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
