Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.923.2025.1.PRP
W przypadku podziału przez wydzielenie, obowiązki i prawa związane z raportowaniem podatkowym pozostają przyporządkowane podmiotowi prawnemu, w którym się konkretyzują w dniu wydzielenia lub po nim, przy uwzględnieniu zasad sukcesji częściowej regulowanych w ustawie o VAT oraz Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 19 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych w podatku od towarów i usług związanych z planowaną Transakcją podziału przez wydzielenie ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1. Zainteresowany będący stroną postępowania: X
2. Zainteresowany niebędący stroną postępowania: Y
Opis zdarzenia przyszłego
Uwagi ogólne
Spółka X (dalej jako: „Spółka Dzielona”) jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), będącej (...). Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Obecnie Spółka prowadzi działalność w dwóch głównych obszarach, zorganizowanych w odrębnych pionach: pionie A oraz pionie B. W ramach Pionu B Spółka Dzielona wytwarza różnego rodzaju (...). W ramach A wytwarzane są innego rodzaju produkty (zasadniczo ...).
Spółka Dzielona planuje przenieść aktywa i pasywa związane z Pionem B do innej spółki należącej do Grupy – Y (dalej: „Spółka Przejmująca”) za udziały Spółki Przejmującej, które obejmą wspólnicy Spółki Dzielonej, tj. w drodze podziału przez wydzielenie (dalej: „Podział”) w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.). Planowany Podział stanowi element reorganizacji działalności prowadzonej przez Grupę i ma na celu usprawnienie procesów finansowych i zarządczych oraz odzwierciedlenie nowych założeń biznesowych przyjętych w ramach Grupy.
Wg aktualnych założeń Podział ma zostać przeprowadzony na dzień 02.01.2026 r.
W interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2025 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.90.2025.1.PJ, wydanej w wyniku wniosku złożonego przez Spółkę Dzieloną, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że Pion B stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Konsekwentnie potwierdzono również, że dokonanie Podziału będzie wyłączone z zakresu opodatkowania VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym kwestia ta nie jest przedmiotem niniejszego zapytania - dla potrzeb niniejszego wniosku należy przyjąć założenie, że opisany podział przez wydzielenie stanowić będzie przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca składają deklaracje VAT (pliki JPK_V7M) za okresy miesięczne.
W dalszej części wniosku Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca nazywane będą również łącznie „Zainteresowanymi”.
Rozliczenia podatkowe związane z Pionem B
W toku działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Pionu B możliwe jest wystąpienie sytuacji, w odniesieniu do których Spółka Dzielona oraz Spółka Przejmująca pragną ustalić prawidłowe zasady ich ujmowania dla celów VAT.
Zainteresowani zaznaczają, że w dalszej treści niniejszego wniosku wszelkie czynności/operacje/zdarzenia, które wystąpią w okresie do końca dnia poprzedzającego dzień, w którym Podział zostanie zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, zostały określone jako występujące „do dnia poprzedzającego Dzień Wydzielenia”, zaś wszelkie czynności/operacje/zdarzenia, które wystąpią w okresie rozpoczynającym się w dniu lub po zakończeniu dnia, w którym Podział zostanie zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, zostały określone jako występujące odpowiednio „w Dniu Wydzielenia” lub „po Dniu Wydzielenia”.
Zainteresowani chcą ustalić prawidłowe zasady ujmowania określonych zdarzeń dla celów podatku od towarów i usług – w szczególności, możliwe jest, że:
- przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, w związku z wydzielanym Pionem B, będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej jako: „WDT”), ale faktury dokumentujące te transakcje zostaną wystawione (z zachowaniem ustawowego terminu na wystawienie faktury) w Dniu Wydzielenia lub też po nim.
- przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, w związku z wydzielanym Pionem B, będzie dokonywać WDT, jednak brak będzie dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. 42 ust. 12 ustawy o VAT, przypadnie w Dniu Wydzielenia lub też po nim.
- przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, w związku z wydzielanym Pionem B, dokona WDT i w związku brakiem dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT transakcje te zostaną rozpoznane w plikach JPK_V7M Spółki Dzielonej ze stawką krajową. Dokumenty te zostaną otrzymane w Dniu Wydzielenia lub też po nim.
- przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, w związku wydzielanym Pionem B, dokona eksportu towarów, jednak brak będzie dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, przypadnie w Dniu Wydzielenia lub też po nim.
- przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, w związku z wydzielanym Pionem B, dokona eksportu towarów i w związku z brakiem dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT transakcje te zostaną rozpoznane w plikach JPK_V7M Spółki Dzielonej ze stawką krajową. Dokumenty te zostaną otrzymane w Dniu Wydzielenia lub też po nim.
- przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, w związku z wydzielanym Pionem B, w związku z nabyciem towarów lub usług na terytorium kraju rozpozna w swoich plikach JPK_V7M taką transakcję, jednak w wyniku nieuregulowania należności w terminie przewidzianym w art. 89b ust. 1 ustawy o VAT zaistnieje konieczność dokonania korekty odliczonej kwoty podatku. Termin przewidziany w wyżej przywołanym przepisie przypadnie w Dzień Wydzielenia lub też po nim.
- przed Dniem Wydzielenia Spółka Dzielona, w związku z wydzielanym Pionem B, odliczyła VAT naliczony w związku z nabyciem towarów lub usług na terytorium kraju, a następnie dokonała korekty przewidzianej w art. 89b ust. 1 ustawy o VAT (również przed Dniem Wydzielenia). Następnie, Spółka Przejmująca w Dzień Wydzielenia lub też po nim uregulowałaby należność wynikającą z takiej faktury.
Pytania
1.Która ze spółek – Spółka Dzielona czy Spółka Przejmująca – będzie zobowiązana do rozpoznania WDT związanych z wydzielanym Pionem B, które miały miejsce przed Dniem Wydzielenia, a faktura dokumentująca taką transakcję zostanie wystawiona (z zachowaniem ustawowego terminu na wystawienie faktury) w Dniu Wydzielenia lub też po nim?
2.Która ze spółek – Spółka Dzielona czy Spółka Przejmująca – będzie zobowiązana do rozpoznania WDT związanych z wydzielanym Pionem B, które miały miejsce przed Dniem Wydzielenia, co do których Spółka Dzielona nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. 42 ust. 12 ustawy o VAT, przypadnie w Dzień Wydzielenia lub też po nim?
3.Która ze spółek – Spółka Dzielona czy Spółka Przejmująca – będzie uprawniona do dokonania korekty WDT związanych z wydzielanym Pionem B, polegającej na rozpoznaniu transakcji wcześniej ujętej przez Spółkę Dzieloną ze stawką krajową na taką ze stawką 0% (w myśl art. 42 ust. 12a), jeżeli do otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów dojdzie w Dzień Wydzielenia lub też po nim?
4.Która ze spółek – Spółka Dzielona czy Spółka Przejmująca – będzie zobowiązana do rozpoznania transakcji eksportu towarów związanych z wydzielanym Pionem B, do których doszło przed Dniem Wydzielenia, co do których Spółka Dzielona nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, przypadnie w Dzień Wydzielenia lub też po nim?
5.Która ze spółek - Spółka Dzielona czy Spółka Przejmująca - będzie uprawniona do dokonania korekty eksportu towarów związanych z wydzielanym Pionem B polegającej na rozpoznaniu transakcji wcześniej ujętej przez Spółkę Dzieloną ze stawką krajową na taką ze stawką 0% (w myśl art. 41 ust. 9 ustawy o VAT), jeżeli do otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów dojdzie w Dzień Wydzielenia lub też po nim?
6.Która ze spółek – Spółka Dzielona czy Spółka Przejmująca - będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego w myśl art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, jeżeli podatek naliczony wynikający z faktur związanych z wydzielanym Pionem B, został rozpoznany przez Spółkę Dzieloną, ale należności wynikające z tych faktur nie zostały uregulowane w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności, a termin ten upływa w Dzień Wydzielenia lub też po nim?
7.Która ze spółek - Spółka Dzielona czy Spółka Przejmująca - będzie uprawniona do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w myśl art. 89b ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli Spółka Dzielona dokonałaby korekty w myśl art. 89b ust. 1 ustawy o VAT przed Dniem Wydzielenia, a następnie Spółka Przejmująca w Dzień Wydzielenia lub też po nim uregulowałaby należności wynikające z takiej faktury?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Zainteresowanych, do rozpoznania WDT związanych z wydzielanym Pionem B, które miały miejsce przed Dniem Wydzielenia, a faktura dokumentująca taką transakcję zostanie wystawiona (z zachowaniem ustawowego terminu na wystawienie faktury) w Dniu Wydzielenia lub też po nim, zobowiązana będzie Spółka Przejmująca.
2.Zdaniem Zainteresowanych, do rozpoznania WDT związanych z wydzielanym Pionem B, które miały miejsce przed Dniem Wydzielenia, co do których Spółka Dzielona nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. 42 ust. 12 ustawy o VAT, przypadnie w Dzień Wydzielenia lub też po nim, zobowiązana będzie Spółka Przejmująca.
3.Zdaniem Zainteresowanych, do dokonania korekty WDT związanych z wydzielanym Pionem B, polegającej na rozpoznaniu transakcji wcześniej ujętej przez Spółkę Dzieloną ze stawką krajową na taką ze stawką 0% (w myśl art. 42 ust. 12a), jeżeli do otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów dojdzie w Dzień Wydzielenia lub też po nim uprawniona będzie Spółka Przejmująca.
4.Zdaniem Zainteresowanych, do rozpoznania transakcji eksportu towarów związanych z wydzielanym Pionem B, do których doszło przed Dniem Wydzielenia, co do których Spółka Dzielona nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, przypadnie w Dzień Wydzielenia lub też po nim zobowiązana będzie Spółka Przejmująca.
5.Zdaniem Zainteresowanych, do dokonania korekty eksportu towarów związanych z wydzielanym Pionem B polegającej na rozpoznaniu transakcji wcześniej ujętej przez Spółkę Dzieloną ze stawką krajową na taką ze stawką 0% (w myśl art. 41 ust. 9 ustawy o VAT), jeżeli do otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów dojdzie w Dzień Wydzielenia lub też po nim, uprawniona będzie Spółka Przejmująca.
6.Zdaniem Zainteresowanych, do dokonania korekty podatku naliczonego w myśl art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, jeżeli podatek naliczony wynikający z faktur związanych z wydzielanym Pionem B, został rozpoznany przez Spółkę Dzieloną, ale należności wynikające z tych faktur nie zostały uregulowane w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności, a termin ten upływa w Dzień Wydzielenia lub też po nim, zobowiązana byłaby Spółka Przejmująca.
7.Zdaniem Zainteresowanych, do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w myśl art. 89b ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli Spółka Dzielona dokonałaby korekty w myśl art. 89b ust. 1 ustawy o VAT przed Dniem Wydzielenia, a następnie Spółka Przejmująca w Dzień Wydzielenia lub też po nim uregulowałaby należności wynikające z takiej faktury, uprawnioną byłaby Spółka Przejmująca.
Uzasadnienie
Uwagi wstępne
Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2024, poz. 18; dalej jako: „KSH”) podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).
Cechą szczególną tego trybu podziału spółki jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje tylko przeniesienie części majątku tej spółki na inną spółkę już istniejącą lub nowo zawiązaną. Wydzielenie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia) (art. 530 § 2 KSH).
Jak wynika z art. 531 § 1 KSH spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Zgodnie z przywołaną regulacją, jednym ze skutków podziału spółki jest sukcesja uniwersalna częściowa, tj. następstwo generalne dotyczące praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału). Dla dokonania podziału konieczne jest uprzednie sporządzenie tzw. planu podziału. Jednym z koniecznych elementów tego dokumentu jest dokładny opis i podział składników majątku (aktywów i pasywów) oraz zezwoleń, koncesji lub ulg przypadających spółkom przejmującym lub spółkom nowo zawiązanym (art. 534 § 1 pkt 7 KSH).
Autonomicznie względem przepisów KSH sukcesję prawnopodatkową reguluje Ordynacja podatkowa.
Jak stanowi art. 93c § 1 przywołanej regulacji prawnej, osoby prawne przejmujące albo osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Przepis ten stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej).
Opisane w przepisie zasady przejścia praw i obowiązków noszą nazwę sukcesji generalnej. W przypadku podziału przez wydzielenie sukcesja ta nabiera szczególnego charakteru, sukcesji generalnej częściowej. Oznacza to, że podmiot wydzielany przejmuje tylko te prawa i obowiązki, które zostały mu przypisane w planie podziału.
Z uwagi na fakt, że ustawodawca nie definiuje pojęcia "praw i obowiązków podatkowych związanych ze składnikami majątku", będących przedmiotem sukcesji na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej, należy przyjąć, że sukcesji nie podlegają te prawa i obowiązki, które na mocy obowiązujących przepisów podatkowych zostały przypisane do osoby dzielonego podatnika.
Sukcesji zaś podlegają prawa i obowiązki, które choć wynikają ze zdarzeń mających miejsce przed podziałem, to nie uległy konkretyzacji do tej daty na gruncie rozliczeń podatkowych.
W przypadku podziału przez wydzielenie decydujące znaczenie ma okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia.
Wniosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93c Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym sukcesji podlegają prawa i obowiązki "pozostające" w związku z przydzielonymi spółce przejmującej lub spółce nowo powstałej w wyniku podziału składnikami majątku. W przepisie tym, ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. Stąd, przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie "stany otwarte", tj. prawa i obowiązki, które na dzień wydzielenia "pozostają" jeszcze w związku z przydzielonymi spółce przejmującej lub spółce nowo powstałej w wyniku podziału składnikami majątku.
Z literalnej wykładni przepisu wynika zatem, że nie odnosi się on do praw i obowiązków, które "pozostawały" w związku z danymi składnikami majątku przed dniem wydzielenia.
W konsekwencji, jeżeli dane prawo bądź obowiązek powstało przed dniem wydzielenia lub dotyczy okresu poprzedzającego podział (powinno być rozliczone w tym właśnie czasie), skutki podatkowe z nim związane ściśle wiążą się z rozliczeniami podatkowymi spółki dzielonej, tj. na dzień wydzielenia nie "pozostają" w związku z wydzielanym majątkiem.
Z kolei, w przypadku, gdy dane prawo bądź obowiązek powstało w dniu wydzielenia lub po tej dacie (tj. "pozostaje" w dniu wydzielenia w związku ze składnikami majątku podlegającymi podziałowi), rozliczenia podatkowe z nim związane powinny dotyczyć wyłącznie spółki przejmującej.
Następstwo prawne (sukcesję generalną częściową), zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej, należy rozumieć jako kontynuację - od dnia wydzielenia - rozliczeń podatkowych prowadzonych dotychczas przez spółkę dzieloną, a nie jako przejęcie przez spółki nowo zawiązane lub przejmujące całości rozliczeń podatkowych wydzielanych części przedsiębiorstwa z okresu przed podziałem.
Takie rozumienie zasad sukcesji na gruncie prawa podatkowego prezentują organy podatkowe w licznych interpretacjach indywidualnych, zob. np. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia z dnia 13 września 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.166.2021.1.JKU oraz z dnia 29 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.348.2023.4.PJ.
Dodać należy, że na gruncie opodatkowania VAT opisane zasady sukcesji znajdują także oparcie w art. 19 Dyrektywy VAT (Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.
W zakresie pytania nr 1
Zdaniem Zainteresowanych, na gruncie regulacji ustawy o VAT należy uznać, iż w przypadku podziału przez wydzielenie o przyporządkowaniu do Spółki Dzielonej i Spółki Przejmującej obowiązku rozpoznania transakcji WDT, będzie decydować data powstania obowiązku podatkowego dla tych transakcji.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4.
W świetle powyższego, w sytuacji, gdy do WDT dojdzie przed Dniem Wydzielenia, ale faktura dokumentująca taką transakcję zostanie wystawiona w Dniu Wydzielenia lub też po nim – przy założeniu, że faktura zostanie wystawiona z zachowaniem ustawowego terminu, tj. do wystawienia faktury nie dojdzie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy – zobowiązaną do rozpoznania WDT będzie Spółka Przejmująca.
W zakresie pytania nr 2
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Zgodnie zaś z art. 42 ust. 12 pkt 2 ustawy o VAT, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres miesięczny -podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Jak wskazywano już wyżej, podział przez wydzielenie łączy się z następstwem prawnym (sukcesją) polegającą na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków.
W konsekwencji, jeżeli dane prawo bądź obowiązek powstało przed dniem wydzielenia, skutki podatkowe z nim związane ściśle wiążą się z rozliczeniami podatkowymi spółki dzielonej, tj. na dzień wydzielenia nie "pozostają" w związku z wydzielanym majątkiem.
Z kolei, w przypadku, gdy dane prawo bądź obowiązek powstało w dniu wydzielenia lub po tej dacie (tj. "pozostaje" w dniu wydzielenia w związku ze składnikami majątku podlegającymi podziałowi), rozliczenia podatkowe z nim związane powinny dotyczyć wyłącznie spółki przejmującej.
Zdaniem Zainteresowanych, na gruncie regulacji ustawy o VAT należy uznać, iż w przypadku podziału przez wydzielenie o przyporządkowaniu do Spółki Dzielonej lub Spółki Przejmującej obowiązku rozpoznania transakcji WDT ze stawką krajową (w sytuacji braku posiadania w przewidzianym w ustawie terminie stosownej dokumentacji) będzie decydować moment, w którym powstanie taki obowiązek. Dopiero bowiem z upływem przewidzianego w przepisach ustawy o VAT okresu skonkretyzuje się obowiązek rozpoznania danej transakcji WDT ze stawką krajową – od momentu, w którym powstanie ten obowiązek (przed Dniem Wydzielenia czy też w Dniu Wydzielenia lub po nim) zależy więc która ze Spółek zobowiązana będzie do rozpoznania takiej transakcji ze stawką krajową.
Tym samym, do rozpoznania WDT związanych z wydzielanym Pionem B, które miały miejsce przed Dniem Wydzielenia, co do których Spółka Dzielona nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. 42 ust. 12 ustawy o VAT, przypadnie w Dzień Wydzielenia lub też po nim, zobowiązana będzie Spółka Przejmująca.
Podobne wnioski płyną np. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.395.2019.2.PK lub z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lipca 2016 r., sygn. IPPP3/4512-274/16-2/RM.
W zakresie pytania nr 3
Nawiązując do przepisów wskazanych w uzasadnieniu do punktu powyżej, zgodnie z art. 42 ust. 12a ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania przez niego tej dostawy, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.
Zdaniem Zainteresowanych, na gruncie regulacji ustawy o VAT należy uznać, iż w przypadku podziału przez wydzielenie o przyporządkowaniu do Spółki Dzielonej lub Spółki Przejmującej prawa do dokonania korekty zgodnie z art. 42 ust. 12a ustawy o VAT decyduje moment, w którym otrzymano stosowne dokumenty potwierdzające wywóz towarów. Dopiero bowiem z otrzymaniem stosownej dokumentacji skonkretyzuje się prawo do korekty danej transakcji WDT, wcześniej rozpoznanej ze stawką krajową – od momentu, w którym powstanie to prawo (przed Dniem Wydzielenia czy też w Dniu Wydzielenia lub po nim) zależy więc która ze Spółek uprawniona będzie do dokonania opisywanej korekty.
Tym samym, skoro prawo do dokonania korekty powstanie w Dniu Wydzielenia lub też po nim, to podmiotem, który będzie uprawniony do dokonania stosownej korekty WDT będzie Spółka Przejmująca.
Podobne wnioski płyną np. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.395.2019.2.PK.
W zakresie pytania nr 4
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Zgodnie zaś z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Dodatkowo, zgodnie z art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b (tzw. eksport pośredni), jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Jak wskazywano już wyżej, podział przez wydzielenie łączy się z następstwem prawnym (sukcesją) polegającą na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków.
W konsekwencji, jeżeli dane prawo bądź obowiązek powstało przed dniem wydzielenia, skutki podatkowe z nim związane ściśle wiążą się z rozliczeniami podatkowymi spółki dzielonej, tj. na dzień wydzielenia nie "pozostają" w związku z wydzielanym majątkiem.
Z kolei, w przypadku, gdy dane prawo bądź obowiązek powstało w dniu wydzielenia lub po tej dacie (tj. "pozostaje" w dniu wydzielenia w związku ze składnikami majątku podlegającymi podziałowi), rozliczenia podatkowe z nim związane powinny dotyczyć wyłącznie spółki przejmującej.
Zdaniem Zainteresowanych, na gruncie regulacji ustawy o VAT należy uznać, iż w przypadku podziału przez wydzielenie o przyporządkowaniu do Spółki Dzielonej i Spółki Przejmującej obowiązku rozpoznania transakcji eksportu towarów ze stawką krajową (w sytuacji braku posiadania w przewidzianym w ustawie terminie stosownej dokumentacji) będzie decydować moment, w którym powstanie taki obowiązek. Dopiero bowiem z upływem przewidzianego w przepisach ustawy o VAT okresu skonkretyzuje się obowiązek rozpoznania danej transakcji eksportu ze stawką krajową – od momentu, w którym powstanie ten obowiązek (przed Dniem Wydzielenia czy też w Dniu Wydzielenia lub po nim) zależy więc która ze Spółek zobowiązana będzie do rozpoznania takiej transakcji ze stawką krajową.
Tym samym, do rozpoznania transakcji eksportu towarów związanych z wydzielanym Pionem B, które miały miejsce przed Dniem Wydzielenia, co do których Spółka Dzielona nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów i dających prawo do zastosowania stawki 0% VAT, a obowiązek wykazania tych transakcji ze stawką krajową, o którym mowa w art. art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, przypadnie w Dzień Wydzielenia lub też po nim, zobowiązana będzie Spółka Przejmująca.
Podobne wnioski płyną np. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.395.2019.2.PK lub z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lipca 2016 r., sygn. IPPP3/4512-274/16-2/RM.
W zakresie pytania nr 5
Nawiązując do przepisów wskazanych w uzasadnieniu do punktu powyżej, zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o VAT, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Dodatkowo, zgodnie z przytaczanym już także art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, powyższe przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku tzw. eksportu pośredniego (w myśl art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o VAT).
Zdaniem Zainteresowanych, na gruncie regulacji ustawy o VAT należy uznać, iż w przypadku podziału przez wydzielenie o przyporządkowaniu do Spółki Dzielonej lub Spółki Przejmującej prawa do dokonania korekty zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o VAT decyduje moment, w którym otrzymano stosowne dokumenty potwierdzające wywóz towarów. Dopiero bowiem z otrzymaniem stosownej dokumentacji skonkretyzuje się prawo do korekty danej transakcji eksportu, wcześniej rozpoznanej ze stawką krajową – od momentu, w którym powstanie to prawo (przed Dniem Wydzielenia czy też w Dniu Wydzielenia lub po nim) zależy więc która ze Spółek uprawniona będzie do dokonania opisywanej korekty.
Tym samym, skoro prawo do dokonania korekty powstanie w Dniu Wydzielenia lub też po nim, to podmiotem, który będzie uprawniony do dokonania stosownej korekty eksportu towarów będzie Spółka Przejmująca.
Analogiczne stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, zob. np. interpretacje indywidualne DKIS:
- z dnia 18 lipca 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.71.2017.2.WN;
- z dnia 27 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.395.2019.2.PK.
W zakresie pytania nr 6
Zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.
W przypadku Podziału, w ramach wydzielanych składników majątkowych przeniesione zostaną na Spółkę Przejmującą również przypisane do tego zespołu składników zobowiązania. W takiej sytuacji, w przypadku spełnienia wskazanych powyżej warunków, ewentualna konkretyzacja obowiązku do skorygowania podatku naliczonego na podstawie art. 89b ustawy o VAT nastąpi w Dzień Wydzielenia lub też po nim i w stosunku do Spółki Przejmującej.
Tym samym, do dokonania korekty podatku naliczonego w myśl art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, jeżeli podatek naliczony wynikający z faktur związanych z wydzielanym Pionem B, został rozpoznany przez Spółkę Dzieloną, ale należności wynikające z tych faktur nie zostały uregulowane w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności, a termin ten upływa w Dzień Wydzielenia lub też po nim, zobowiązana byłaby Spółka Przejmująca.
Podobne wnioski płyną np. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 grudnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.758.2017.1.KM.
W zakresie pytania nr 7
Zgodnie z art. 89b ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę podatku, o której mowa w ust. 1. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części.
Jak wskazywano już wyżej, podział przez wydzielenie łączy się z następstwem prawnym (sukcesją) polegającą na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków.
W świetle powyższych rozważań, ponieważ prawo do dokonania stosownej korekty podatku naliczonego (in plus) konkretyzuje się dopiero po uregulowaniu określonej należności – a do takiej dojdzie w Dniu Wydzielenia lub też po nim, należy uznać, że do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w myśl art. 89b ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli Spółka Dzielona dokonałaby korekty w myśl art. 89b ust. 1 ustawy o VAT przed Dniem Wydzielenia, a następnie Spółka Przejmująca w Dzień Wydzielenia lub też po nim uregulowałaby należności wynikające z takiej faktury, uprawnioną byłaby Spółka Przejmująca.
Podobne wnioski płyną np. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 grudnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.758.2017.1.KM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
X (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
