Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.560.2025.3.IG
Powiat nie może odliczyć ani uzyskać zwrotu podatku VAT za inwestycję na rzecz instytucji kultury, gdyż wykorzystanie nieobjęte czynnościami opodatkowanymi eliminuje prawo do takiego odliczenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem. Uzupełnili go Państwo pismami z 29 października 2025 r. (wpływ 29 października 2025 r.) oraz z 5 listopada 2025 r. (wpływ 5 listopada 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat A. (zwany dalej „Powiatem” lub „Wnioskodawcą”) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Funkcjonowanie Powiatu opiera się na przepisach ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm., dalej jako ustawa o samorządzie powiatowym). Powiat wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane powiatowe jednostki organizacyjne. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek powiatowych i innych instytucji kultury.
W celu realizacji zadań z zakresu kultury Powiat prowadzi instytucję kultury B., dalej jako B. B. zostało utworzone na mocy Uchwały Nr (…) Rady Powiatu A. z (...) 2000 roku. B. jest powiatową instytucją kultury, której organizatorem jest Powiat A. i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Statutu oraz Regulaminu Organizacyjnego.
Do podstawowych zadań B. należy w szczególności:
1) edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
2) wspieranie aktywnych form udziału w kulturze,
3) tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowanie wiedzą i sztuką,
4) tworzenie warunków dla rozwoju folkloru a także rękodzieła ludowego i artystycznego,
5) rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,
6) promocja, prezentacja i upowszechnianie profesjonalnej i amatorskiej twórczości plastycznej i fotograficznej,
7) programowanie, organizacja i realizacji wystaw sztuk plastycznych,
8) wydawanie publikacji związanych z upowszechnianiem dorobku środowiska artystycznego powiatu oraz gromadzenie i publikowanie dokumentacji życia artystycznego powiatu,
9) popularyzowanie wiedzy o sztuce,
10) prowadzenie w różnych formach, np. szkółek, warsztatów, kół zainteresowań, zajęć artystycznych dla dzieci i młodzieży,
11) budowanie warunków do realizacji programów edukacyjno-kulturalnych skierowanych do osób w wieku dojrzałym, zainteresowanych możliwością ustawicznego kształcenia, rozwoju zainteresowań i aktywizacji społecznej,
12) inicjowanie i realizowanie działań sprzyjających integracji międzypokoleniowej opartej m.in. na podejmowaniu współpracy ze szkołami wyższymi, środowiskami twórczymi i organizacjami pozarządowymi,
13) prowadzenie działalności kinowej.
Obecnie Powiat realizuje zadanie polegające na rozbudowie i przebudowie budynku na potrzeby B. (...). Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności mieszkańców do instytucji kultury. W ramach inwestycji obiekt zostanie rozbudowany (…). Przebudowana zostanie również (...). Kluczowymi elementami inwestycji są: (...). Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zadanie będzie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu (…) Działanie (...) program (…) 2021-2027 w kwocie (…) zł oraz ze środków program rządowego Polski Ład w kwocie (…) zł, dotacji (…) z (…) w kwocie (…) zł i wkładu własnego w kwocie (…) zł.
Po zakończeniu realizacji zadania Powiat będzie właścicielem budynku, ale zamierza nieodpłatnie udostępnić budynek wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania na podstawie umowy użyczenia na rzecz B. Powiat nie będzie pobierał od B. jakichkolwiek opłat za korzystanie z budynku i majątku powstałego w wyniku zadania.
Wnioskodawca nie będzie również samodzielnie prowadził w budynku żadnej działalności gospodarczej i nie będzie wykorzystywał go do celów komercyjnych. B. będzie wykorzystywało budynek na potrzeby działalności statutowej. Przychodami B. są i będą dotacje podmiotowe przekazywane przez Powiat jako organizatora oraz dotacje celowe.
Powiat A. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Rozlicza VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi i składa deklaracje podatkowe dla VAT za miesięczne okresy. Jako czynny podatnik podatku od towarów usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775, dalej ustawa o VAT). Powiat wykonuje czynności opodatkowane dotyczące sprzedaży, dzierżawy i najmu nieruchomości. Ponadto, oprócz tych czynności, Powiat realizuje zadania własne i zlecone pozostające poza ustawą o VAT, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu.
B. jest natomiast samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87 ze zm., dalej: ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). B. podlega wpisowi do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Powiat.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż B. na rzecz której będzie udostępniany budynek, nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym Powiatu, zatem nie podlega i nie będzie podlegało centralizacji rozliczeń VAT razem z Wnioskodawcą.
Inwestycja służyć będzie działalności B.(B.) - samorządowej instytucji kultury utworzonej i finansowanej przez Powiat. Działalność B. ma charakter publiczny, statutowy i niekomercyjny (poza incydentalnymi usługami). Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przede wszystkim do realizacji zadań własnych JST w zakresie kultury, edukacji, integracji społecznej.
Na etapie wniosku o dofinansowanie wskazano, że VAT w projekcie jest kosztem niekwalifikowalnym, ponieważ Wnioskodawca nie ma możliwości jego odzyskania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii będzie B.
Instalacja fotowoltaiczna będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Umowa z przedsiębiorstwem energetycznym C. S.A. nie została jeszcze zawarta, jednak zostanie zawarta przez B. po wykonaniu i zgłoszeniu mikroinstalacji fotowoltaicznej do przyłączenia w roku 2026. Zostanie ona zawarta z C. S.A.
a) Zasady rozliczania wyprodukowanej energii będą odpowiadały zasadom określonym w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii (tzw. system net-billing), tj. rozliczeniu wartości energii wprowadzonej do sieci wobec wartości energii pobranej z sieci.
b) Umowa nie będzie przewidywała odrębnego wynagrodzenia pieniężnego dla Powiatu A. ani dla B. - rozliczenie będzie następowało wyłącznie w formie wartości energii wprowadzonej i pobranej z sieci.
c) Energia elektryczna wytworzona przez instalację fotowoltaiczną będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez B. które będzie stroną umowy z C.S.A.
Powiatowe B. będzie korzystać z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci, zgodnie z zasadami net-billingu określonymi w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Instalacja fotowoltaiczna nie będzie mieścić się w zakresie art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii, ponieważ zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji nastąpi w roku 2026, tj. po terminie wskazanym w tym przepisie. W konsekwencji instalacja będzie rozliczana w systemie net-billing, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Nadwyżka energii elektrycznej wprowadzona do sieci będzie rozliczana w formie wartościowej i może być wykorzystana w późniejszym terminie, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o odnawialnych źródłach energii oraz umowie z C. S.A. Niewykorzystana nadwyżka nie przepada, lecz podlega rozliczeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami systemu net-billing.
Prosumentem będzie B., które zawrze umowę z C. S.A. po zakończeniu realizacji inwestycji. Rozliczenia będą prowadzone w systemie net-billing zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Pytanie
Czy Powiat B. ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji (…) oraz czy może ubiegać się o jego zwrot?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Powiatu, nie przysługuje mu prawo do odliczenia ani zwrotu podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ:
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą” w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Z powyższego wynika, że powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W celu realizacji zadań własnych Powiat powołał powiatową instytucje kultury pod nazwą B. B. prowadzi działalność w zakresie edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę, wspierania aktywnych form udziału w kulturze, tworzenia warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką, tworzenia warunków dla rozwoju folkloru a także rękodzieła ludowego i artystycznego, rozpoznawania, rozbudzania i zaspokajania potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych, promocji, prezentacji i upowszechniania profesjonalnej i amatorskiej twórczości plastycznej i fotograficznej, programowania, organizacji i realizacji wystaw sztuk plastycznych, wydawania publikacji związanych z upowszechnianiem dorobku środowiska artystycznego powiatu oraz gromadzenia i publikowania dokumentacji życia artystycznego powiatu, popularyzowania wiedzy o sztuce, prowadzenia w różnych formach, np. szkółek, warsztatów, kół zainteresowań, zajęć artystycznych dla dzieci i młodzieży, budowania warunków do realizacji programów edukacyjno-kulturalnych skierowanych do osób w wieku dojrzałym, zainteresowanych możliwością ustawicznego kształcenia, rozwoju zainteresowań i aktywizacji społecznej, inicjowania i realizowania działań sprzyjających integracji międzypokoleniowej opartej m.in. na podejmowaniu współpracy ze szkołami wyższymi, środowiskami twórczymi i organizacjami pozarządowymi, prowadzenia działalności kinowej.
Zadanie będzie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu (…) Działanie (...) program (…) 2021¬2027 oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych. Po zakończeniu realizacji zadania Powiat będzie właścicielem budynku, ale zamierza nieodpłatnie udostępnić budynek wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania na podstawie umowy użyczenia na rzecz instytucji kultury, Powiat nie będzie pobierać od B. jakichkolwiek opłat za korzystanie z budynku i majątku powstałego w wyniku zadania.
Powiat nie będzie również samodzielnie prowadzić w budynku żadnej działalności gospodarczej i nie będzie wykorzystywać go do celów komercyjnych. B. będzie wykorzystywało budynek na potrzeby działalności statutowej. Przychodami Biblioteki są i będą dotacje podmiotowe przekazywane przez Państwa oraz dotacje celowe. Biblioteka na rzecz której będzie udostępniany budynek, nie jest jednostką budżetową oraz zakładem budżetowym Powiatu, zatem nie podlega i nie będzie podlegał centralizacji rozliczeń VAT.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Zatem jak wynika z powyższych informacji, wydatki związane z realizacją opisanego Zadania, nie będą związane z wykonywanymi przez Powiat czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie i przebudowie budynku na potrzeby powiatowej instytucji kultury. Powiat realizując przedmiotowe przedsięwzięcie realizuje zadania własne nałożone odrębnymi przepisami i nie będzie występował - dla tej czynności - w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej.
W konsekwencji, VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu stanowi dla Wnioskodawcy koszt niekwalifikowalny i niepodlegający odliczeniu.
Powiat A. w związku z realizacją projektu (…) nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Państwa funkcjonowanie opiera się na przepisach ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Wykonują Państwo zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane powiatowe jednostki organizacyjne. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek powiatowych i innych instytucji kultury.
W celu realizacji zadań z zakresu kultury prowadzą Państwo instytucję kultury B. Zostało ono utworzone na mocy Uchwały Rady Powiatu z (...) 2000 roku. B. jest powiatową instytucją kultury, której są Państwo organizatorem.
Obecnie realizują Państwo zadanie polegające na rozbudowie i przebudowie budynku na potrzeby B.- (...). Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności mieszkańców do instytucji kultury. W ramach inwestycji obiekt zostanie rozbudowany (…). Przebudowana zostanie również (...). Kluczowymi elementami inwestycji są: (...). Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Po zakończeniu realizacji zadania będą Państwo właścicielem budynku, ale zamierzają Państwo nieodpłatnie udostępnić budynek wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania na podstawie umowy użyczenia na rzecz B. Nie będą Państwo pobierali od B. jakichkolwiek opłat za korzystanie z budynku i majątku powstałego w wyniku zadania. Nie będą Państwo również samodzielnie prowadzili w budynku żadnej działalności gospodarczej i nie będą wykorzystywali go do celów komercyjnych. B. będzie wykorzystywało budynek na potrzeby działalności statutowej. B., na rzecz którego będzie udostępniany budynek, nie jest Państwa jednostką budżetową ani zakładem budżetowym, zatem nie podlega i nie będzie podlegało centralizacji rozliczeń VAT razem z Państwem.
Prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii będzie B.
Instalacja fotowoltaiczna będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Umowa z przedsiębiorstwem energetycznym C. S.A. nie została jeszcze zawarta, jednak zostanie zawarta przez B. po wykonaniu i zgłoszeniu mikroinstalacji fotowoltaicznej do przyłączenia w roku 2026. Zostanie ona zawarta z C. S.A.
a) Zasady rozliczania wyprodukowanej energii będą odpowiadały zasadom określonym w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii (tzw. system net-billing), tj. rozliczeniu wartości energii wprowadzonej do sieci wobec wartości energii pobranej z sieci.
b) Umowa nie będzie przewidywała odrębnego wynagrodzenia pieniężnego dla Powiatu A., ani dla B. - rozliczenie będzie następowało wyłącznie w formie wartości energii wprowadzonej i pobranej z sieci.
c) Energia elektryczna wytworzona przez instalację fotowoltaiczną będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez B., które będzie stroną umowy z C. S.A.
B. będzie korzystać z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci, zgodnie z zasadami net-billingu określonymi w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Instalacja fotowoltaiczna nie będzie mieścić się w zakresie art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii, ponieważ zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji nastąpi w roku 2026, tj. po terminie wskazanym w tym przepisie. W konsekwencji instalacja będzie rozliczana w systemie net-billing, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Nadwyżka energii elektrycznej wprowadzona do sieci będzie rozliczana w formie wartościowej i może być wykorzystana w późniejszym terminie, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o odnawialnych źródłach energii oraz umowie z C. S.A. Niewykorzystana nadwyżka nie przepada, lecz podlega rozliczeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami systemu net-billing.
Prosumentem będzie B., które zawrze umowę z C. S.A. po zakończeniu realizacji inwestycji. Rozliczenia będą prowadzone w systemie net-billing zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji (…) oraz czy mogą ubiegać się o jego zwrot.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak Państwo wskazali, budynek będący przedmiotem projektu wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania będzie nieodpłatnie udostępniany B. na podstawie umowy użyczenia.
Nie będą Państwo pobierali od B. jakichkolwiek opłat za korzystanie z budynku i majątku powstałego w wyniku zadania. Nie będą Państwo również samodzielnie prowadzili w budynku żadnej działalności gospodarczej i nie będą wykorzystywali go do celów komercyjnych. Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przede wszystkim do realizacji Państwa zadań własnych w zakresie kultury, edukacji, integracji społecznej.
Prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii będzie B., a nie Państwo. Panele fotowoltaiczne powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywana przez Państwa do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Należy wskazać, że na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego, ma wpływ związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
W związku z powyższym, nie przysługuje i nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, od wydatków poniesionych na zadanie pn. (…). W konsekwencji, nie przysługuje i nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
