Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.598.2025.1.SK
Grupa VAT jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję Gminy, pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez członka Grupy VAT do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina - A. sp. z o.o. - Biblioteka Grupa VAT (dalej: „Grupa VAT”) tworzą trzy podmioty: Gmina, Gminna Biblioteka Publiczna w (…) i A. sp. z o.o wskazane podmioty (...) 2023 r. na okres 3 lat stworzyły grupę VAT w rozumieniu art. 15a ustawy o VAT. W myśl art. 15a ust. 12a ustawy o VAT Grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika. Grupa VAT jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Przedmiotowy wniosek dotyczy dwóch podmiotów należących do Grupy VAT - Gminy i A.
Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm., dalej: „u.s.g.”). Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Podstawowym zadaniem własnym Gminy, zgodnie z art. 7 u.s.g., jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmuje m.in. sprawy:
·ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
·kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
·kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Zgodnie z ww. ustawą zadania publiczne realizowane są przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Część z zadań wykonywanych przez Gminę jest realizowana w ramach reżimu publicznoprawnego, a część zaś czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym są one zaliczane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z art. 2 u.s.g. Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności prawnych. Gmina posiada mienie i dysponuje majątkiem, prowadzi gospodarkę finansową, może tworzyć jednostki organizacyjne, zawierać porozumienia, tworzyć związki i stowarzyszenia. Dodatkowo przepisy ustrojowe zezwalają by jednostki samorządu terytorialnego wykonywały zadania własne przy pomocy jednostek organizacyjnych niewyodrębnionych ze swojej struktury, w formie utworzonych przez siebie spółek prawa handlowego (tzw. spółek komunalnych).
Do podmiotów tego rodzaju funkcjonujących na terenie Gminy (...) zalicza się A. Sp. z o.o., w której Gmina posiada bezpośrednio 100% udziałów w kapitale zakładowym oraz 100% prawa do udziału w zysku. A. Sp. z o.o. działa i powstała na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.) oraz odnośnych przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 679). Przedmiotem działalności Spółki jest:
·działalność organizatorów turystyki;
·działalność w zakresie informacji turystycznej;
·obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
·hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
·pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe;
·restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
·działalność obiektów kulturalnych;
·pozostała usługowa działalność gastronomiczna,
·pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
A. Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT.
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż właścicielem nieruchomości, czyli A. w (...) jest Gmina (...). Obiekt ten stanowi środek trwały Gminy, natomiast służy on działalności gospodarczej wykonywanej przez A. Sp. z o.o. Tytułem prawnym do korzystania z nieruchomości jest umowa użyczenia zawarta 19 grudnia 2019 r. między Gminą (...) a Spółką A. Sp. z o.o.
Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków zadania inwestycyjnego - (...) (dalej: „Inwestycja”). Jak wskazano we wniosku, zakres Inwestycji obejmował następujące działania:
·oczyszczenie powierzchni z luźnych zabrudzeń i porastającej roślinności,
·usunięcie glonów i porostów z powierzchni porażonych oraz dezynfekcji środkiem grzybobójczym i glonobójczym,
·mechaniczne usunięcie spoin,
·wykonanie robót budowlanych polegających na wykonaniu nowego spoinowania murów.
Na Inwestycję poza robotami budowlanymi składały się także zlecenia obejmujące:
·nadzór konserwatorski z konserwatorem zabytków,
·umowę na nadzór inwestorski z inspektorem nadzoru inwestorskiego,
·wykonanie tablicy pamiątkowej informującej o dofinansowaniu.
Wniosek został zaakceptowany i objęty dofinansowaniem. Dnia 24 kwietnia 2024 r. Gmina otrzymała Promesę dofinansowania Inwestycji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków nr (…). Kwota Promesy wyniosła 98% ostatecznej wartości Inwestycji. Pozostałe 2% ostatecznej wartości inwestycji stanowił wkład własny.
Wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. zadania były dokumentowane wystawionymi przez wykonawcę fakturami VAT i objęte podatkiem VAT w wysokości 23%.
Gmina przystąpiła do realizacji przedmiotowej Inwestycji z zamiarem ciągłego udostępniania A. na rzecz gminnej spółki A. Sp. z o.o., która wykorzystuje nieruchomość wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Grupa VAT ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez jej członka - Gminę - na realizację Inwestycji, która jest wykorzystywana do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej przez innego członka tej samej Grupy - Spółkę A. Sp. z o.o.?
Państwa stanowisko w sprawie
Grupa VAT ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę, w związku z tym, że Inwestycja służy prowadzeniu opodatkowanej działalności gospodarczej przez innego członka tej samej Grupy - Spółkę A. Sp. z o.o.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik ma więc prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku, gdy wydatek jest związany z działalnością opodatkowaną.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a.nabycia towarów i usług,
b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, to znaczy: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy zaznaczyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylony);
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3)(uchylony);
4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6)(uchylony);
7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej.
W opisanym stanie faktycznym - nie mają miejsca wyłączenia zapisane w art. 88 ust. 3a ustawy.
Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych. Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy o VAT (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych).
Z treści art. 15a ust. 12a ustawy VAT wynika, że grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika. Tym samym grupa VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, czyli w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Grupa VAT posiada status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT. Gmina, która jest członkiem grupy VAT złożyła wniosek o dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na realizację zadania inwestycyjnego, polegającego na spoinowaniu murów A.w (...), który został objęty dofinansowaniem. Gmina otrzymała Promesę dofinansowania Inwestycji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w wysokości 98%. A. w (...) służy Spółce A. Sp. z o.o. do wykonywania czynności opodatkowanych.
W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Grupie VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W zaprezentowanym stanie faktycznym Inwestycja realizowana przez Gminę - członka Grupy VAT - pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez innego członka tej samej Grupy - spółkę A. Sp. z o.o., co spełnia warunek niezbędny do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Grupę VAT.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w Objaśnieniach podatkowych w zakresie grup VAT z 11 października 2022 r., wydanych przez Ministerstwo Finansów, gdzie wskazano, że:
„w przypadku, gdy zakup jest dokonany przez spółkę A (członka tej grupy VAT) na potrzeby realizacji usług na rzecz spółki B (członka tej samej grupy VAT), która wykorzystuje je wyłącznie do świadczenia usług opodatkowanych ma zastosowanie pełne odliczenie podatku przez grupę VAT” (str. 16).
Dodatkowo, w analizowanym przypadku nie występują okoliczności przewidziane w art. 88 ustawy o VAT, które wyłączałyby możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W opinii Wnioskodawcy dla zagadnienia odliczenia podatku VAT nie ma znaczenia fakt, że inwestycja jest finansowana w 98% ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia:
·28 stycznia 2025 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.571.2024.2.AS,
·24 stycznia 2025 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.967.2024.1.MG,
·1 marca 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.25.2024.2.AKA.
W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że Grupa VAT ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę, jeżeli Inwestycja służy prowadzeniu opodatkowanej działalności gospodarczej przez innego członka tej samej Grupy - Spółkę A. -(...) Sp. z o.o.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z wniosku wynika, że są Państwo grupą VAT, w skład której wchodzą Gmina (...), Gminna Biblioteka Publiczna w (...) i A. (...) Sp. z o.o.
W myśl art. 2 pkt 47 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o grupie VAT - rozumie się przez to grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowaną jako podatnik podatku.
Zgodnie z art. 8c ust. 1 i 2 ustawy:
1. Dostawa towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT nie podlegają opodatkowaniu.
2. Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.
Zgodnie z art. 15a ust. 1 ustawy:
Podatnikiem, o którym mowa w art. 15, może być również grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, które zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.
Stosownie do art. 15a ust. 2 ustawy:
Grupę VAT mogą utworzyć podatnicy:
1) posiadający siedzibę na terytorium kraju lub
2) nieposiadający siedziby na terytorium kraju, w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą na terytorium kraju za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium kraju.
Grupę VAT można opisać jako prawną formę współdziałania do celów VAT. Jako szczególny rodzaj podatnika istnieje ona tylko do celów VAT. Choć każdy członek grupy zachowuje swoją odrębność i formę prawną to utworzeniu grupy VAT nadaje się nadrzędne znaczenie - na gruncie ustawy o VAT - w stosunku do form prawnych przewidzianych np. w prawie cywilnym lub w prawie spółek. Możliwość uzyskania statusu szczególnego podatnika podatku VAT, jakim jest grupa VAT, jest przewidziana dla grupy podatników powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, którzy zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT. Zasadniczym założeniem grup VAT jest neutralność podatkowa wewnątrz grupy VAT, gdyż dostawy towarów i świadczenie usług przez podmioty należące do grupy nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Natomiast w transakcjach z podmiotami spoza grupy VAT, grupa VAT jest uznawana za jednego podatnika.
Jak wynika z opisu sprawyrealizują Państwo Inwestycję, polegającą na (...).
Zakres Inwestycji obejmował następujące działania:
·oczyszczenie powierzchni z luźnych zabrudzeń i porastającej roślinności,
·usunięcie glonów i porostów z powierzchni porażonych oraz dezynfekcji środkiem grzybobójczym i glonobójczym,
·mechaniczne usunięcie spoin,
·wykonanie robót budowlanych polegających na wykonaniu nowego spoinowania murów.
Na Inwestycję poza robotami budowlanymi składały się także zlecenia obejmujące:
·nadzór konserwatorski z konserwatorem zabytków,
·umowę na nadzór inwestorski z inspektorem nadzoru inwestorskiego,
·wykonanie tablicy pamiątkowej informującej o dofinansowaniu.
Wniosek został zaakceptowany i objęty dofinansowaniem. Dnia 24 kwietnia 2024 r. Otrzymali Państwo Promesę dofinansowania Inwestycji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków nr (…). Kwota Promesy wyniosła 98% ostatecznej wartości Inwestycji. Pozostałe 2% ostatecznej wartości inwestycji stanowił wkład własny.
Wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. zadania były dokumentowane wystawionymi przez wykonawcę fakturami VAT i objęte podatkiem VAT w wysokości 23%.
Przystąpili Państwo do realizacji przedmiotowej Inwestycji z zamiarem ciągłego udostępniania A. na rzecz gminnej spółki A. Sp. z o.o. tj., która wykorzystuje nieruchomość wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano powyżej, czynności wykonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotów zewnętrznych uważa się za wykonane przez grupę VAT.
W przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik czynny. Jak Państwo wskazali, A. jest wykorzystywany przez Państwa (Grupę VAT poprzez swojego członka – A. Sp. z o.o.) wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem przysługuje Państwu – Grupie VAT - prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na Inwestycję, polegającą na (...). Przy czym prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy od przedstawionego we wniosku opisu sprawy interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
