Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.980.2025.1.SM
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z uwagi na realizację zadań o charakterze nieodpłatnym i publicznym, które nie generują czynności opodatkowanych. Udział w działaniach wskazanych w ramach projektu nie skutkuje możliwością obniżenia kwoty podatku należnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupionego autobusu elektrycznego, niskoemisyjnego w związku z realizacją działania pn. „…”, w ramach projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina … zwana dalej Wnioskodawcą zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku (t. j. Dz. U. 2025.1153 ze zm.), Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. W latach … Gmina … w ramach … będzie realizowała działanie pn. „…”. Zadanie jest częścią projektu pn. „…”. Projekt ten jest elementem realizacji zadań publicznych gminy, takich jak organizacja zbiorowego transportu publicznego w interesie mieszkańców zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Działanie to ma charakter niekomercyjny, a jego głównym celem jest poprawa jakości życia lokalnej społeczności miasta …, a nie udział w konkurencyjnym rynku towarów lub usług.
Projekt wpisuje się w … w … na lata ... Wskazano cel – modernizację (…). Projekt zakupu autobusu niskoemisyjnego jest inicjatywą mającą na celu poprawę jakości powietrza, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie komfortu i efektywności transportu publicznego. W obliczu rosnącego zanieczyszczenia środowiska, takie działania stanowią istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i transformacji w stronę gospodarki niskoemisyjnej. Autobus będzie wykorzystywany wyłącznie do obsługi transportu miejskiego w .... Tym samym realizacja przedmiotowego zadania wpisuje się w treść art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.
Gmina … (Wnioskodawca, organizator) posiada zawartą umowę z Przedsiębiorstwem … w … Sp. z o.o. (operator) jako podmiotem wewnętrznym w rozumieniu Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku (Dz.U.UE.L.2007.315), dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70. Umowa została zawarta na czas określony 10 lat – do dnia 30 listopada 2029 r. Przewozy w ramach umowy wykonywane są od dnia 1 grudnia 2019 r. Zgodnie z zapisami umowy, wszelkie korzyści poza rekompensatą, pochodzące z zasobów publicznych (spełniające definicję pomocy publicznej) otrzymane przez operatora w okresie wykonywania Umowy i związane bezpośrednio z działalnością zleconą niniejszą Umową, pomniejszają należną rekompensatę.
Gmina … posiada 100% udziałów w Przedsiębiorstwie … w … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację autobusu zakupionego przez Gminę w ramach ww. działania pn. „…”, będzie Przedsiębiorstwo … w … Sp. z o.o. Spółka ta nie jest objęta centralizacją podatku VAT Gminy …, w skład której wchodzą jednostki budżetowe. Operator będzie świadczył usługi transportu publicznego w oparciu o umowę użyczenia. Przez umowę użyczenia Użyczający – Gmina, zobowiązuje się zezwolić Biorącemu – spółce przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy – autobusu (art. 710 Kodeksu cywilnego) – nieodpłatne świadczenie usług. Nieodpłatne udostępnienie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierać pożytków.
Należy zatem uznać, że oddanie w użyczenie nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wsparcie z …na zakup autobusu stanowi pomoc publiczną udzielaną w zakresie rekompensaty z tytułu świadczenia usług w transporcie publicznym. Pomoc udzielana będzie w ramach Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. U UE L 315/1 z 3.12.2007, ze zm.). Wsparcie byłoby skierowane wyłącznie do jednego operatora – … (użyczenie bezpośrednie spółce wewnętrznej) – który został wyznaczony przez Gminę do realizacji usługi publicznej w trybie przewidzianym w Rozporządzeniu nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku (Dz.U.UE.L.2007.315), dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
Selektywność wynika z konieczności zapewnienia ciągłości usług publicznych i jest zgodna z art. 106 ust. 2 TFUE. Umowa użyczenia oraz system rekompensaty zapewniają, że operator otrzymuje wsparcie wyłącznie w wysokości pokrywającej koszty netto realizacji zadania, co zapobiega nadmiernemu uprzywilejowaniu i nie powoduje nieuzasadnionego zakłócenia konkurencji.
Powierzenie realizacji usług transportu publicznego spółce komunalnej jest równoznaczne z ograniczeniem konkurencji, ale mieści się w zakresie art. 106 ust. 2 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Rozporządzenia 1370/2007. Ze spółką zostanie zawarta umowa użyczenia, określająca obowiązki operatora i zasady rekompensaty. Rekompensata obejmuje wyłącznie koszty netto powiększone o rozsądny zysk, zgodnie z art. 4 i art. 6 rozporządzenia 1370/2007. Umowa wykonawcza będzie zawierała zapisy o mechanizmach kontroli kosztów i przychodów operatora, konieczności zwrotu nadmiernej rekompensaty, obowiązku sprawozdawczości rocznej w zakresie poniesionych kosztów i uzyskanych przychodów. Gmina wnioskuje w projekcie o 100% dofinansowania unijnego kosztu zakupu autobusu niskoemisyjnego, to kwota … zł brutto (…). Transport publiczny organizowany przez Gminę nie funkcjonuje na zasadach rynkowych. Realizacja projektu pozwoli na rozbudowę bezpłatnej komunikacji zbiorowej na terenie Gminy .... Korzystanie z infrastruktury oraz … będą miały charakter nieodpłatny dla mieszkańców Gminy … – posiadaczy … i odpłatny dla pozostałych pasażerów.
Po zakończeniu realizacji projektu powstała infrastruktura pozostanie własnością Gminy. Inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Autobus niskoemisyjny zostanie wykorzystany przez Gminę … do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast ten element projektu będzie wykorzystany bezpłatnie w sposób przewidziany przepisami prawa na cele prowadzenia działalności zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. W projekcie założono, że Wnioskodawca, czyli Gmina … nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od zakupu autobusu niskoemisyjnego, mając na uwadze umowę użyczenia (która nie rodzi skutków podatkowych w podatku VAT) autobusu elektrycznego – niskoemisyjnego spółce miejskiej … w … sp. z o.o. (operator publicznego transportu zbiorowego. Gmina udostępniając nieodpłatnie majątek projektu dla mieszkańców i turystów korzystających z infrastruktury, nie będzie występowała w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej realizujący nieodpłatnie zadania własne z zakresu zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi (gminie) tylko w odniesieniu do wykonywanych odpłatnych dostaw towarów czy też usług. Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie wykonywania zadań własnych narzuconych na Gminę odrębnymi przepisami prawa i na podstawie innej niż zawarcie umowy cywilnoprawnej, jednostka samorządu terytorialnego nie działa jako podatnik VAT. Inwestycja dotycząca zakupu autobusu niskoemisyjnego , wpisuje się w zakresie działalności Gminy jako zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Zakupiony przez Gminę autobus elektryczny, niskoemisyjny i usługi świadczone przez spółkę … w …sp. z o.o. – podmiot wewnętrzny Gminy, w ramach założeń projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Wnioskodawcy – Gminy podatek należny lub czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakłada się, że podatek VAT w projekcie dla działania pn. „…” będzie stanowił koszt kwalifikowany projektu, czyli zostanie w 100% sfinansowany z dofinansowania zewnętrznego UE, co będzie miało związek z brakiem możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu autobusu niskoemisyjnego, czyli brakiem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Gminę z uwagi na brak powstania zobowiązania podatkowego.
Pytanie
Czy Wnioskodawca – Gmina … będzie posiadała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupionego autobusu elektrycznego, niskoemisyjnego, czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), wynikającą z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją działania pn. „…” w ramach projektu pn. „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina … nie będzie posiadała prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego autobusu elektrycznego. Nieodpłatne udostępnienie autobusu przez Gminę na podstawie umowy użyczenia będzie realizowane poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT, a Gmina realizując te czynności, nie będzie występowała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Zatem nieodpłatne udostępnienie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. W przedstawionym stanie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT, bowiem nieodpłatne udostępnianie będzie odbywało się w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, co stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie są spełnione. Realizacja zadania odbywa się w ramach realizacji zadań własnych, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należy w szczególności zaspakajanie zbiorowych potrzeb lokalnego transportu zbiorowego. Efekty realizacji zadania zostaną udostępnione na podstawie umowy użyczenia, nie będą służyć Gminie do realizacji czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem jako, że nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT uprawniające do odliczenia podatku naliczonego Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację działania pn. „…”, w ramach projektu pn. „…”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupionego autobusu elektrycznego, niskoemisyjnego w związku z realizacją działania pn. „…”, w ramach projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
