Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.748.2025.2.DJD
Przychody uzyskane ze sprzedaży gadów hodowanych hobbystycznie przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż działalność ta kwalifikuje się jako działalność rolnicza, niebędąca działem specjalnym produkcji rolnej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 1 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych sprzedaży węży i jaszczurek z własnej hodowli. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 13 października 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług fizjoterapeutycznych. Dodatkowo, planuje prowadzić hobbystyczną hodowlę gadów - węży oraz jaszczurek. Planuje przeznaczyć na hodowlę około 20 m2. Pełny siedmiocyfrowy symbol PKWiU 01.49.13.0 - Gady żywe, hodowlane, włączając węże i żółwie - zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.). Wnioskodawca nie posiada wykształcenia rolniczego, ani kwalifikacji rolniczych. Nie jest zarejestrowany jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne.
Wnioskodawca wskazuje, że planowane do hodowli węże i jaszczurki nie zaliczają się do entomofagów.
Nadwyżki hodowlane Wnioskodawca planuje sprzedawać w kraju i poza jego granice (Europa, Azja i Stany Zjednoczone) po minimalnym okresie 2 miesięcy od wyklucia.
Wnioskodawca zamierza pozyskiwać kupujących poprzez ogłaszanie ofert na platformach do tego przeznaczonych oraz w kręgu osób, które zna i które zajmują się hodowlą gadów. Zamierza rozliczać się z kupującymi za pomocą umów sprzedaży poprzez przelewy bankowe, mogą zdarzyć się również transakcje gotówkowe. Hodowla Wnioskodawcy nie będzie uwzględniać w hodowli roślin żywicielskich. W pokarm dla zwierząt planuje zaopatrywać się w dedykowanych sklepach zoologicznych lub od hodowców. Planuje dotrzymać obowiązku rejestracji w przypadku zwierząt wymagających rejestracji w urzędzie miasta (objętych Konwencją Waszyngtońską CITES).
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie posiada wykształcenia rolniczego, ani kwalifikacji rolniczych. Nie jest zarejestrowany jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne. Nie posiada gospodarstwa rolnego stosownie do definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym. Ponad powyższe, planuje dodatkowo prowadzić hobbystyczną incydentalną hodowlę gadów - węży oraz jaszczurek. Na hodowlę planuje przeznaczyć około 20 m2 z powierzchni w miejscu zamieszkania. Będą to jaszczurki omnivorne,karmione gotową karmą przeznaczoną do tych celów, warzywami i owocami, gatunki takie jak correlophus ciliatus i tiliqua scincoides. Wnioskodawca planuje także hodować incydentalnie hobbistycznie gatunki węży: philodryas baroni, drymobius margaritiferus, spalerosophis atriceps. Wnioskodawca wskazuje że planowane do hodowli węże i jaszczurki nie zaliczają się do entomofagów.
Wnioskodawca nie jest w stanie określić ile węży i jaszczurek będzie hodował incydentalnie. Wnioskodawca planuje sprzedawać jedynie nadwyżki hodowli hobbystycznej w kraju i poza jego granice (Europa, Azja i Stany Zjednoczone) po minimalnym okresie 2 miesięcy od wyklucia. Wnioskodawca nie jest w stanie określić ile sztuk węży i jaszczurek zamierza sprzedać w ciągu roku. Nie jest w stanie określić jaki osiągnie przychód z tego tytułu. Nie planuje kupować nowych osobników w celu ich dalszej odsprzedaży.
Wnioskodawca zamierza pozyskiwać kupujących poprzez ogłaszanie ofert na platformach do tego przeznaczonych oraz w kręgu osób, które zna i które zajmują się hodowlą gadów. Zamierza rozliczać się z kupującymi za pomocą umów sprzedaży poprzez przelewy bankowe, mogą zdarzyć się również transakcje gotówkowe. W celu ewidencjonowania przychodu zamierza prowadzić uproszczoną dokumentację sprzedaży.
Hodowla Wnioskodawcy nie będzie uwzględniać uprawy roślin żywicielskich. W pokarm dla zwierząt planuje zaopatrywać się w dedykowanych sklepach zoologicznych lub od hodowców. Okazjonalna hodowla Wnioskodawcy nie będzie nosić znamion działalności gospodarczej, gdyż nie będzie dokonywana w celu zarobkowym, ani w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca jest hodowcą hobbystycznym.
Według Wnioskodawcy, uzyskany przychód ze sprzedaży węży i jaszczurek z własnej hodowli podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, Jego hodowla jest działalnością rolniczą, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, sprzedaż węży i jaszczurek nie zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu ustawy.
Pytania
1.Czy w opisanej sytuacji istnieje obowiązek opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych w wyniku sprzedaży wyhodowanych w hodowli Wnioskodawcy węży oraz jaszczurek?
2.Czy sprzedaż będzie stanowiła działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Według Wnioskodawcy, uzyskany przychód ze sprzedaży węży i jaszczurek z własnej hodowli podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Jego węży i jaszczurek nie zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu ustawy.
Zdaniem Wnioskodawcy hodowla jest działalnością rolniczą, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc – w przypadku roślin,
2) 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.
Stosownie do art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia nomy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego - obowiązującą w 2024 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2335). Natomiast obowiązujące na rok 2025 r. normy szacunkowe dochodu rocznego opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1628).
W ww. tabeli wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując nomie szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 powierzchni uprawy roślin żywicielskich.
Zatem uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.
Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca planuje hobbystycznie hodować węże i jaszczurki i w przyszłości ich sprzedaż. Ta sprzedaż będzie dokonywana po minimalnym dwumiesięcznym okresie od wyklucia/narodzin zwierząt. Wnioskodawca będzie sprzedawał gady jedynie z własnej hodowli. Hodowla nie wymaga posiadania działki, czy uprawy ziemi rolnej, nie wymaga uprawy i wykorzystania roślin żywicielskich. Wnioskodawca wskazał również, że hodowane węże i jaszczurki nie zaliczają się do entomofagów.
Wobec powyższego, hodowli tych węży i jaszczurek nie można zaliczyć do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Co do istoty, tożsame stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z dnia 18 listopada 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.624.2024.2.IM oraz z dnia 20 października 2023 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.764.2023.2.MZ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Konsekwencją uregulowań zawartych w powołanym przepisie jest wprowadzona dla celów tej ustawy zawarta w art. 2 ust. 2 definicja działalności rolniczej oraz w art. 2 ust. 3 – definicja działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc − w przypadku roślin,
2) 16 dni − w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni − w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące − w przypadku pozostałych zwierząt
− licząc od dnia nabycia.
Powołany przepis art. 2 ust. 2 nie wskazuje na rodzaje przychodów, które uznaje się jako uzyskiwane z działalności rolniczej, lecz rodzaje działalności rolniczej – w tym również uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym z chowu i hodowli zwierząt, wytwarzanie materiału hodowlanego i reprodukcyjnego – z której przychody na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 zostały wyłączone z uregulowań w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.
Natomiast definicję działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 2 ust. 3 powoływanej ustawy.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Zauważam, że załącznik Nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt – z uwagi na ich rozmiary – nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.
Jak wynika z opisu sprawy prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług fizjoterapeutycznych. Dodatkowo, planuje prowadzić hobbystyczną hodowlę gadów - węży oraz jaszczurek. Nie posiada Pan wykształcenia rolniczego, ani kwalifikacji rolniczych. Nie jest Pan zarejestrowany jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne i nie posiada gospodarstwa rolnego stosownie do definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym. Na hodowlę planuje Pan przeznaczyć około 20 m2 z powierzchni w miejscu zamieszkania. Będą to jaszczurki omnivorne, karmione gotową karmą przeznaczoną do tych celów, warzywami i owocami, gatunki takie jak : correlophus ciliatus i tiliqua scincoides. Ponadto, planuje Pan także hodować incydentalnie gatunki węży: philodryas baroni, drymobius margaritiferus, spalerosophis atriceps. Wskazuje Pan, że węże i jaszczurki nie zaliczają się do entomofagów. Hodowla nie będzie uwzględniać uprawy roślin żywicielskich. W pokarm dla zwierząt planuje Pan zaopatrywać się w dedykowanych sklepach zoologicznych lub od hodowców. Planuje Pan dotrzymać obowiązku rejestracji w przypadku zwierząt wymagających rejestracji w urzędzie miasta (objętych Konwencją Waszyngtońską CITES). Planuje Pan sprzedawać nadwyżki hodowli hobbystycznej w kraju i poza jego granice (Europa, Azja i Stany Zjednoczone) po minimalnym okresie 2 miesięcy od wyklucia. Nie planuje Pan kupować nowych osobników w celu ich dalszej odsprzedaży. Zamierza Pan pozyskiwać kupujących poprzez ogłaszanie ofert na platformach do tego przeznaczonych oraz w kręgu osób, które zna i które zajmują się hodowlą gadów. Zamierza Pan rozliczać się z kupującymi za pomocą umów sprzedaży poprzez przelewy bankowe, mogą zdarzyć się również transakcje gotówkowe. W celu ewidencjonowania przychodu zamierza Pan prowadzić uproszczoną dokumentację sprzedaży.
Na podstawie powyższych regulacji prawnych, wskazuję, że planowanej przez Pana hodowli węży i jaszczurek nie można zaliczyć do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Hodowla ta będzie stanowić działalnością rolniczą. Z uwagi na taką kwalifikację, dochody uzyskiwane z tej hodowli nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przeanalizowane powyżej regulacje prawne stwierdzić należy, że planowana hodowla węży i jaszczurek stanowić będzie działalność rolniczą. Uzyskany przychód ze sprzedaży węży oraz jaszczurek z własnej hodowli podlega zatem wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, nie będzie Pan zobowiązany do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży gadów (węży i jaszczurek) z własnej hodowli.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
