Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.759.2025.1.PRM
Usługi najmu miejsc postojowych, mimo dokumentowania fakturą i płatności przelewem, nie kwalifikują się do zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 kwietnia 2026 r., gdyż zostały wyłączone z tego zwolnienia jako usługi parkingowe (§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. n rozporządzenia Ministra Finansów).
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zwolnienia sprzedaży usług najmu miejsc postojowych z ewidencji na kasie rejestrującej od 1 kwietnia 2026 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia (…) prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Spółdzielniach Mieszkaniowych. Celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.
Przedmiotem działalności Spółdzielni jest m.in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekracza 20.000,00 zł w roku.
Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Spółdzielnia (…) nie posiada kasy fiskalnej, gdyż dokonuje dostawy towarów oraz świadczy usługi zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przypadek nr 1
Spółdzielnia zawiera umowy z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej na najem miejsc postojowych usytuowanych przy budynkach mieszkalnych z przeznaczeniem do parkowania samochodów osobowych. Za najem miejsca postojowego Najemcy zobowiązują się płacić Spółdzielni roczny czynsz najmu przelewem na rachunek bankowy Spółdzielni. Wysokość rocznego czynszu jest formą ryczałtową i nie jest uzależniona od ilości dni, w trakcie których Najemca użytkuje przedmiot najmu. Spółdzielnia usługi najmu miejsc postojowych dokumentuje fakturami.
Przypadek nr 2
Spółdzielnia zawiera umowy z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej na najem miejsc postojowych na niestrzeżonym ogrodzonym parkingu wielostanowiskowym usytuowanym na terenie Spółdzielni z przeznaczeniem do parkowania samochodów osobowych. Za najem miejsca postojowego Najemcy zobowiązują się płacić Spółdzielni miesięczny czynsz najmu przelewem na rachunek bankowy Spółdzielni. Wysokość miesięcznego czynszu jest formą ryczałtową i nie jest uzależniona od ilości dni, w trakcie których Najemca użytkuje przedmiot najmu. Spółdzielnia usługi najmu miejsc postojowych dokumentuje fakturami.
Pytania
1)Czy usługi najmu miejsc postojowych usytuowanych przy budynkach mieszkalnych z przeznaczeniem do parkowania samochodów osobowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatności będą dokonywane przelewem, w przypadku gdy usługi te będą dokumentowane fakturami będą podlegały zwolnieniu z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 kwietnia 2026 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?
2)Czy usługi najmu miejsc postojowych usytuowanych na niestrzeżonym, ogrodzonym parkingu wielostanowiskowym z przeznaczeniem do parkowania samochodów osobowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatności będą dokonywane przelewem, w przypadku gdy usługi te będą dokumentowane fakturami, będą podlegały zwolnieniu z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 kwietnia 2026 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?
Państwa stanowisko w sprawie
Odnosząc się zarówno do pytania nr 1 jak i pytania nr 2 Spółdzielnia uważa, że usługi najmu miejsc postojowych, świadczone na podstawie zawartej umowy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w przypadku gdy usługi te będą dokumentowane fakturami i za które płatności będą dokonywane przelewem będą zwolnione z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 kwietnia 2026 r. na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Uzasadnienie
Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 29 załącznika do rozporządzenia wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej świadczenie usług objętych grupowaniem PKWiU ex 68.20.1 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółdzielnia (…) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług najmu miejsc postojowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Miejsca postojowe są wykorzystywane tylko przez osoby, które zawarły stosowną umowę najmu tego miejsca. Usługi te dokumentowane są fakturami oraz płatne przelewem na rachunek bankowy Spółdzielni. W ocenie Spółdzielni, dla usług najmu miejsc postojowych świadczonych przez Spółdzielnię właściwy jest kod PKWiU 68.20.12.0 na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Stąd, zdaniem Spółdzielni, w okresie od 1 kwietnia 2026 r. będzie Ona mogła korzystać ze zwolnienia wskazanego w poz. 29 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z rozporządzeniem warunkiem wystarczającym do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla usług najmu jest spełnienie jednego z dwóch warunków: dokumentowanie usług fakturą lub dokonywanie płatności przelewem. Spółdzielnia spełnia oba warunki stąd, Jej zdaniem, zastosowanie zwolnienia będzie prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej: rozporządzeniem.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia zawarto zwolnienia przedmiotowe, tzn. że dotyczą konkretnych czynności. I tak w ww. załączniku wymieniono m.in.:
- Poz. 29 - PKWiU ex 68.20.1 - Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- Poz. 39 - Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali,
- Poz. 42 - Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- Poz. 43 - Dzierżawa gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
- Poz. 50 - Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Ponadto w rozporządzeniu wskazano także zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia:
Zwolnień o których mowa w § 2 i § 3 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Stosownie do § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. n, zgodnie z warunkami określonymi w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.
Zgodnie z ww. przepisem § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) rozporządzenia przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. n), zgodnie z warunkami określonymi w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.
W pozycji 38 załącznika wskazano natomiast:
bez względu na symbol PKWiU - Usługi parkingu samochodów i innych pojazdów świadczone przez podatnika na rzecz jego pracowników.
W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
1) w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n,
2) przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług
- świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 558 ze zm.).
W myśl art. 1 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze:
Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 67 ustawy Prawo spółdzielcze:
Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą na zasadach rachunku ekonomicznego przy zapewnieniu korzyści członkom spółdzielni.
W art. 1 ust. 1 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wskazano, że:
Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
W myśl art. 1 ust. 3 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.
Stosownie do art. 1 ust. 6 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
Podkreślić należy, że zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie została zawarta definicja usług parkingu samochodów i innych pojazdów. W związku z tym, aby prawidłowo określić, czy podatnik ma obowiązek ewidencjonować ww. usługi na kasie rejestrującej konieczne jest wzięcie pod uwagę faktycznej treści świadczonej usługi.
W § 3 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) jest wskazane, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o parkingu - należy przez to rozumieć wydzieloną powierzchnię terenu przeznaczoną do postoju i parkowania samochodów, składającą się ze stanowisk postojowych oraz dojazdów łączących te stanowiska, jeżeli takie dojazdy występują.
Odnosząc się do usługi parkingowej, należy zauważyć, że charakter tego rodzaju usługi, polegającej na udostępnieniu miejsca parkingowego, pozostaje zbieżny z charakterem usług najmu czy usług o podobnym do najmu charakterze. Nie ma przy tym znaczenia czas tego parkowania.
Wskazać w tym miejscu należy, że Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą VAT, wprost posługuje się pojęciem „wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów”.
Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. l) Dyrektywy VAT:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
(…) l) dzierżawę i wynajem nieruchomości.
W art. 135 ust. 2 lit. b) Dyrektywy VAT wskazano:
Zwolnienie przewidziane w ust. 1 lit. l) nie obejmuje:
(…) b) wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów.
Państwa członkowskie mogą przewidzieć dodatkowe wyłączenia dotyczące zakresu stosowania zwolnienia przewidzianego w ust. 1 lit. l).
Powyższe potwierdza zatem, że analizowaną czynność - udostępnianie miejsc parkingowych - należy traktować jako usługę najmu czy usług o podobnym charakterze, co nie zmienia faktu, że pozostaje ona usługą parkingową.
W omawianej sprawie wskazali Państwo, że celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.
W ramach prowadzonej przez Państwa (Spółdzielnię) działalności m.in. zawierają Państwo umowy z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej na najem miejsc postojowych:
1.usytuowanych przy budynkach mieszkalnych. Za najem miejsc postojowych najemcy zobowiązują się płacić Państwu roczny czynsz najmu przelewem na rachunek bankowy,
2.na niestrzeżonym ogrodzonym parkingu wielostanowiskowym usytuowanym na terenie Spółdzielni. Za najem miejsc postojowych najemcy płacą Państwu miesięczny czynsz przelewem na rachunek bankowy.
Usługi najmu ww. miejsc postojowych dokumentują Państwo fakturami.
Wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekracza 20 000,00 zł w roku. Obecnie nie posiadają Państwo kasy fiskalnej bowiem korzystają Państwo ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy będą mieli Państwo prawo od 1 kwietnia 2026 r. do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług najmu miejsc postojowych zarówno tych usytuowanych przy budynkach mieszkalnych jak i usytuowanych na niestrzeżonym, ogrodzonym parkingu wielostanowiskowym przeznaczonych do parkowania samochodów osobowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatność dokonywana jest przelewem a dodatkowo usługa ta dokumentowana jest fakturą.
Jak wcześniej wskazano zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług wymienionych w § 4 rozporządzenia.
Należy również zauważyć, że od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w którym w § 4 ust. 1 pkt 2 dodano lit. n) - świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Ponadto, w myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeśli podatnik:
- korzysta ze zwolnień o których mowa w § 2 i § 3,
- w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuuje świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów
to świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do 31 marca 2026 r.
Zatem, w związku ze świadczeniem przez Państwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług parkingu samochodów i innych pojazdów (wynajmu miejsc parkingowych) - zastosowanie znajdzie przepis § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów. Jednakże zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. usług za pomocą kasy rejestrującej do 31 marca 2026 r.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że od 1 kwietnia 2026 r. nie będą mieli Państwo prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej usług najmu miejsc postojowych zarówno tych usytuowanych przy budynkach mieszkalnych jak i usytuowanych na niestrzeżonym, ogrodzonym parkingu wielostanowiskowym przeznaczonych do parkowania samochodów osobowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
