Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.768.2025.1.PRM
Od 1 stycznia 2027 r. przedsiębiorcy zobowiązani będą wystawiać faktury ustrukturyzowane w KSeF dla sprzedaży rejestrowanej kasami fiskalnymi, z identykacją nabywcy za pomocą numeru podatkowego, co nie wpłynie na wysokość raportowanego podatku należnego. Faktury te będą dokumentowane z oznaczeniem "FP".
Interpretacja indywidualna - stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług dotyczące:
- potwierdzenia, czy od 1 stycznia 2027 r. będzie Państwo obowiązani na podstawie art. 106ga ust. 1 ustawy do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, jeżeli w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży będzie zawierał zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
- potwierdzenia, że od 1 stycznia 2027 r. faktura ustrukturyzowana wystawiona do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, będzie fakturą o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy VAT, a w związku z powyższym będą Państwo, zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy, zobowiązani ująć tę fakturę w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona i faktura ta nie będzie zwiększała wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostanie ujęta w tej ewidencji z kodem „FP”, gdyż wartość sprzedaży oraz podatek należny zostaną ujęte przez Państwa w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej (pytania nr 2 i 3) - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący obowiązku ewidencjonowania w KSeF od 1 stycznia 2027 r. sprzedaży, o której mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Spółka Akcyjna (…), dalej: „Wnioskodawca”, prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie (…). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Spółka przygotowuje się na wdrożenie krajowego systemu e-faktur (dalej: „KSeF”).
Od 1 lutego 2026 r., jeśli podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury, w świetle art. 106b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) (dalej: „ustawa VAT”), co do zasady będzie zobowiązany wystawić ją przy użyciu KSeF. Faktura wystawiona przy użyciu KSeF wraz z przydzielonym numerem identyfikacyjnym tę fakturę w tym systemie będzie fakturą ustrukturyzowaną.
Ustawodawca, w drodze ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1203) wprowadził do ustawy VAT art. 145n ust. 1, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. podatnicy obowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych mogą wystawiać:
1)faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej przy zastosowaniu kas rejestrujących;
2)paragony fiskalne uznane za faktury wystawione zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.
Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, faktury, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w przypadku których wartość sprzedaży oraz podatek należny zostały ujęte w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej, ujmuje się w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.
Spółka, pragnie zauważyć, że od 1 stycznia 2027 r., zgodnie z obowiązującymi przepisami, nadal obowiązywać będzie art. 106b ust. 5 ustawy VAT oraz art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy VAT.
Tym samym, Spółka powzięła wątpliwości, w jaki sposób powinna postępować od 1 stycznia 2027 r., gdy przestanie obowiązywać art. 145n ustawy VAT, a Spółka korzystając z kasy rejestrującej, będzie dokonywała sprzedaży na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, która to sprzedaż zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej i Spółka udokumentuje tę sprzedaż paragonem fiskalnym, który zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy VAT będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Spółka pragnie wskazać, że Jej łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 000 000 zł.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym od 1 stycznia 2027 r. Spółka będzie obowiązana na podstawie art. 106ga ust. 1 ustawy VAT do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, jeżeli w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży będzie zawierał zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy VAT numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, gdy Spółka od 1 stycznia 2027 r. wystawi fakturę ustrukturyzowaną do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, to ta faktura ustrukturyzowana będzie fakturą o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy VAT, a tym samym zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy VAT, Spółka powinna ująć tę fakturę ustrukturyzowaną w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy VAT w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona i faktura ta nie będzie zwiększała wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostanie ujęta w tej ewidencji, gdyż wartość sprzedaży oraz podatek należny zostaną prawidłowo ujęte przez Spółkę w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, gdy Spółka od 1 stycznia 2027 r. wystawi fakturę ustrukturyzowaną do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, to ta faktura ustrukturyzowana w ewidencji sprzedaży powinna zawierać oznaczenie dowodu sprzedaży „FP”, o którym mowa w § 10 ust. 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym od 1 stycznia 2027 r. Spółka będzie obowiązana na podstawie art. 106ga ust. 1 ustawy VAT do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, jeżeli w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży będzie zawierał zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy VAT numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Ad 2
Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, gdy Spółka od 1 stycznia 2027 r. wystawi fakturę ustrukturyzowaną do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, to ta faktura ustrukturyzowana będzie fakturą o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy VAT, a tym samym zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy VAT, Spółka powinna ująć tę fakturę ustrukturyzowaną w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy VAT w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona i faktura ta nie będzie zwiększała wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostanie ujęta w tej ewidencji, gdyż wartość sprzedaży oraz podatek należny zostaną prawidłowo ujęte przez Spółkę w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej.
Ad 3
Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, gdy Spółka od 1 stycznia 2027 r. wystawi fakturę ustrukturyzowaną do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, to ta faktura ustrukturyzowana w ewidencji sprzedaży powinna zawierać oznaczenie dowodu sprzedaży „FP”, o którym mowa w § 10 ust. 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 ze zm.).
Uzasadnienie
Ad 1
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy VAT, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy VAT, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1520 ze zm.) do art. 106b dodano ust. 5-7, które obowiązują od 1 stycznia 2020 r.
W myśl art. 106b ust. 5 ustawy VAT, w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Wskazać należy, że ww. przepis art. 106b ust. 5 ustawy VAT wprowadza zasadę, zgodnie z którą w przypadku sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, fakturę do paragonu fiskalnego na rzecz nabywcy posługującego się numerem NIP (lub numerem podatku od wartości dodanej) wystawia się tylko w przypadku, gdy paragon dokumentujący tę sprzedaż zawiera ten numer.
Ponadto, na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. poz. 1598) (dalej: „Ustawa wprowadzająca KSeF”), ustawodawca dodał do ustawy VAT art. 106ga, który w związku z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. poz. 852) (dalej: „Ustawa zmieniająca 1”) zacznie obowiązywać od 1 lutego 2026 r.
Art. 106ga ust. 1 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2026 r., wskazuje, że podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e- Faktur.
Art. 106ga ust. 2 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2026 r., wskazuje, że obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wystawiania faktur:
1)przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
2)przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę;
3)przez podatnika korzystającego z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 7, 7a i 9, dokumentujących czynności rozliczane w tych procedurach;
4)na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej;
5)w przypadku odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106s.
Ustawodawca przewidział jednak okres przejściowy dla niektórych podatników w zakresie obligatoryjnego stosowania KSeF.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. o) tiret pierwszy ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. poz. 1203) (dalej: „Ustawa zmieniająca 2”) ustawodawca dodał art. 145l do ustawy VAT, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 marca 2026 r. podatnicy obowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych mogą wystawiać faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej, jeżeli łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku u tych podatników nie przekroczyła w 2024 r. kwoty 200 000 000 zł.
Z powyższego wynika, że Spółka obowiązana będzie od dnia 1 lutego 2026 r. w przypadku transakcji niewymienionej w ust. 2 art. 106ga ustawy VAT do obligatoryjnego wystawienia faktur ustrukturyzowanych, gdyż jak wskazała powyżej, jej łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 000 000 zł.
Niemniej jednak, ustawodawca przewidział dla dodatkowej grupy transakcji, dodatkowy okres przejściowy w zakresie obligatoryjnego stosowania KSeF.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. o) tiret drugi Ustawy zmieniającej 2 ustawodawca dodał art. 145n ust. 1 do ustawy VAT, zgodnie z którym, w okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. podatnicy obowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych mogą wystawiać:
1)faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej przy zastosowaniu kas rejestrujących;
2)paragony fiskalne uznane za faktury wystawione zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.
Zgodnie z ust. 4 powyższego przepisu, faktury, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w przypadku których wartość sprzedaży oraz podatek należny zostały ujęte w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej, ujmuje się w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.
Zgodnie z powyższym, Spółka w okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., w przypadku sprzedaży na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, która to sprzedaż zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, Spółka nie będzie obowiązana do udokumentowania tej sprzedaży fakturą ustrukturyzowaną, lecz będzie mogła postępować jak na zasadach sprzed 1 lutego 2026 r.
Niemniej jednak, art. 145n ustawy VAT będzie obowiązywał jedynie w okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., tym samym Spółka pragnie ustalić sposób postępowania od dnia 1 stycznia 2027, gdy przestanie obowiązywać art. 145n ustawy VAT.
Spółka podkreśla, że nadal obowiązywał będzie art. 106b ust. 5 ustawy VAT oraz art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy VAT.
Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy VAT, faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro - danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.
Przepis art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy VAT stanowi o tym, że w przypadku transakcji sprzedaży zawieranych pomiędzy podmiotami gospodarczymi na kwotę nieprzekraczającą 450 zł (100 euro), sprzedawca ma prawo udokumentowania jej paragonem fiskalnym zawierającym numer NIP nabywcy, czyli fakturą uproszczoną. W takiej sytuacji nie wystawia się z tytułu tej sprzedaży dla nabywcy kolejnej faktury.
Od 1 stycznia 2027 r. ten paragon fiskalny zawierający numer NIP nabywcy, nie będzie stanowił faktury ustrukturyzowanej, więc aby wywiązać się z obowiązku określonego w art. 106ga ust. 1 ustawy VAT, Spółka będzie zobowiązana wystawić do takiego paragonu fiskalnego fakturę ustrukturyzowaną. Paragon fiskalny z NIP nabywcy powyżej 450 zł już obecnie nie stanowi faktury i w tym przypadku oczywistym jest wystawienie faktury ustrukturyzowanej.
W myśl art. 106b ust. 5 ustawy VAT, który będzie obowiązywał również od 1 stycznia 2027 r., w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Tym samym, od 1 stycznia 2027 r. Spółka będzie musiała wywiązać się z obowiązku wynikającego z art. 106ga ust. 1 ustawy VAT i również w przypadku sprzedaży, zarówno na kwotę nieprzekraczającą i przekraczającą 450 zł (100 euro), na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, która to sprzedaż zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej i Spółka udokumentuje tę sprzedaż paragonem fiskalnym, który zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy VAT będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, Spółka będzie obowiązana do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF.
Zgodnie z powyższym, w ocenie Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym od 1 stycznia 2027 r. Spółka będzie obowiązana na podstawie art. 106ga ust. 1 ustawy VAT do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, jeżeli w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży będzie zawierał, zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy VAT, numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Analogiczne stanowisko wynika z odpowiedzi z dnia 16 września 2025 r. udzielonej przez Ministerstwo Finansów, znak sprawy: PT7.8165.77.2025 (Załącznik nr 1 do niniejszego wniosku), na pytanie zadane przez Spółkę w sprawie KSeF a faktury do paragonów z NIPem nabywcy na kasach rejestrujących:
„Zatem od 1 stycznia 2027 r., co do zasady, dokumentowanie sprzedaży na rzecz podatnika (w transakcjach B2B) będzie możliwe tylko poprzez faktury ustrukturyzowane. Dodatkowo należy podkreślić, że naruszenie tego obowiązku od 1 stycznia 2027 r. jest sankcjonowane.
Regulacja z art. 106b ust. 5 ustawy o VAT pozostanie w mocy, bowiem przepis ten ma charakter uszczelniający. Paragon fiskalny z NIP nabywcy do 450 zł obecnie stanowi fakturę uproszczoną i nie ma konieczności wystawiania do niej faktury. Od 1 stycznia 2027 r. ten paragon fiskalny nie będzie stanowił faktury ustrukturyzowanej, więc aby wywiązać się z obowiązku określonego w art. 106ga ust. 1 ustawy, podatnik będzie zobowiązany wystawić do takiego paragonu fiskalnego fakturę ustrukturyzowaną. Paragon fiskalny z NIP nabywcy powyżej 450 zł już obecnie nie stanowi faktury i w tym przypadku oczywistym jest wystawienie faktury ustrukturyzowanej. Paragon fiskalny z NIP będzie dokumentem pomocniczym przy wystawianiu faktury ustrukturyzowanej”.
Ad 2
Zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy VAT, który będzie obowiązywał również od 1 stycznia 2027 r., w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy VAT, zmienionym Ustawą wprowadzającą KSeF w związku z Ustawą zmieniającą 1, który w brzmieniu od 1 lutego 2026 r. będzie wskazywał, że w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik wraz z danymi identyfikującymi tę fakturę zostawia w dokumentacji:
1)numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym lub
2)paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży.
Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy VAT, który będzie obowiązywał również od 1 stycznia 2027 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Natomiast, zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy VAT, zmienionym Ustawą wprowadzającą KSeF w związku z Ustawą zmieniającą 1, który w brzmieniu od 1 lutego 2026 r. będzie wskazywał, że faktury, o których mowa w art. 106h ust. 1, ujmuje się w ewidencji, o której mowa w ust. 3, w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.
W związku z powyższym, Spółka uważa, że gdy od 1 stycznia 2027 r. Spółka wystawi fakturę ustrukturyzowaną do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, to ta faktura ustrukturyzowana będzie fakturą o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy VAT, a tym samym zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy VAT, Spółka powinna ująć tę fakturę ustrukturyzowaną w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy VAT w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona i faktura ta nie będzie zwiększała wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostanie ujęta w tej ewidencji, gdyż wartość sprzedaży oraz podatek należny zostaną prawidłowo ujęte przez Spółkę w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej.
Ad 3
Zgodnie z § 10 ust. 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. poz. 1988 ze zm.) ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży: „FP” - faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy VAT.
Tym samym, Spółka uważa, że gdy od 1 stycznia 2027 r. Spółka wystawi fakturę ustrukturyzowaną do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, i ta faktura ustrukturyzowana zgodnie z powyższą analizą, będzie fakturą o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy VAT, a tym samym będzie fakturą, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy VAT, to ta faktura ustrukturyzowana w ewidencji sprzedaży powinna zawierać oznaczenie dowodu sprzedaży „FP”, o którym mowa w § 10 ust. 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 ze zm.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu, natomiast dla sprzedawcy dokonanie sprzedaży i potwierdzenie tożsamości towaru.
Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2025 r. poz. 845), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 2 pkt 17 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy i wydawany nabywcy podczas sprzedaży, potwierdzający dokonanie sprzedaży.
W myśl § 2 pkt 29 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o raporcie fiskalnym dobowym, raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, raporcie fiskalnym rozliczeniowym, łącznym raporcie fiskalnym okresowym, w tym miesięcznym, i łącznym raporcie fiskalnym rozliczeniowym - rozumie się przez to odpowiednio pełny lub skrócony (łączny) raport fiskalny zawierający w szczególności dane sumaryczne o wartości sprzedaży i wysokości podatku należnego w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz wartości sprzedaży zwolnionej od podatku odpowiednio za daną dobę, wybrany okres lub cały okres pracy kasy.
Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu; w przypadku kas on-line zamiast raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego) podatnicy mogą wystawić łączny raport fiskalny okresowy (miesięczny).
Obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność należy udokumentować fakturą.
Obowiązek dokumentowania sprzedaży fakturami wynika, z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do art. 106b ust. 5 ustawy:
W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Elementy jakie powinna zawierać faktura wskazane są w art. 106e ust. 1 ustawy.
Należy jednakże wskazać, że zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy:
Faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro - danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.
Zatem paragon dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający numer NIP nabywcy oraz pozostałe dane wymagane dla faktury z wyłączeniem danych wskazanych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, stanowi fakturę uproszczoną, traktowaną jak zwykła faktura. W praktyce oznacza to, że nabywca otrzymuje paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż, stanowiący jednocześnie fakturę uproszczoną. Tzw. faktura uproszczona jest traktowana na równi z fakturą wystawioną na zasadach ogólnych, a zatem w chwili wydania przez podatnika tzw. faktury uproszczonej, wypełnia on obowiązek wystawienia faktury standardowej.
Stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej:
1)do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży albo
2)pozostawia się w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.
Natomiast w myśl art. 106h ust. 4 ustawy:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.
W powołanego powyżej przepisu art. 106h ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tą sprzedaż. Przepisu tego nie stosuje się do faktur uproszczonych, w myśl art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy.
Ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1598), wprowadzono zmiany w zakresie wystawiania faktur ustrukturyzowanych w Krajowym Systemie e-Faktur, dalej zwanym KSeF, które miały wejść w życie 1 lipca 2024 r. Jednak, zgodnie z ustawą z 9 maja 2024 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 852), termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF został przesunięty na 1 lutego 2026 r. (ustawa zmieniająca weszła w życie z 1 lipca 2024 r.).
Treść przepisów, które wejdą w życie od 1 lutego 2026 r.
W myśl art. 106ba ustawy:
W przypadku gdy faktura jest wystawiana na rzecz podatnika albo osoby prawnej niebędącej podatnikiem, podmioty te są obowiązane do podania numeru, o którym mowa odpowiednio w art. 106e ust. 1 pkt 5, pkt 24 lit. b, pkt 26 albo 27, jeżeli posługują się tym numerem na potrzeby danej czynności.
Zgodnie z art. 106ga ust. 1 ustawy:
Podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
Stosownie do treści art. 106ga ust. 2 ustawy:
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy wystawiania faktur:
1)przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
2)przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę;
3)przez podatnika korzystającego z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 7, 7a i 9, dokumentujących czynności rozliczane w tych procedurach;
4)na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej;
5)w przypadku odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106s;
6)przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1.
Zatem, od 1 lutego 2026 r. podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, z wyjątkiem sytuacji wskazanych w art. 106ga ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 106nda ust. 1 ustawy:
Podatnik obowiązany do wystawiania faktur ustrukturyzowanych może wystawiać faktury w postaci elektronicznej, zgodnie ze wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8.
Natomiast w myśl art. 106nda ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy podatnik wystawi fakturę w sposób określony w ust. 1, jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu jej wystawienia, przesłać tę fakturę do Krajowego Systemu e-Faktur w celu przydzielenia numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie (…). W 2024 r. łączna wartość sprzedaży przekroczyła u Państwa wartość 200 000 000 zł. Korzystają Państwo z kasy rejestrującej.
Obecnie przygotowują się Państwo na wdrożenie systemu KSeF i Państwa wątpliwości dotyczą potwierdzenia, czy od 1 stycznia 2027 r. będziecie obowiązani na podstawie art. 106ga ust. 1 ustawy do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, jeżeli w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży będzie zawierał zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Zgodnie z art. 145l ustawy:
W okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 marca 2026 r. podatnicy obowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych mogą wystawiać faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej, jeżeli łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku u tych podatników nie przekroczyła w 2024 r. kwoty 200 000 000 zł.
Natomiast w myśl art. 145n ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. podatnicy obowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych mogą wystawiać:
1)faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej przy zastosowaniu kas rejestrujących;
2)paragony fiskalne uznane za faktury wystawione zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.
Z powyższego wynika, że wystawianie faktur na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które dotyczą zakupu towarów lub usług na użytek prywatny, będzie w KSeF dobrowolne. Ponadto do końca 31 grudnia 2026 r. również paragony fiskalne z NIP nabywcy będą uznawane za fakturę uproszczoną i będą wyłączone z obowiązkowego KSeF. Do tego czasu możliwe jest wystawianie faktur przez kasy rejestrujące - w tym paragonów z NIP, o których mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy - i brak obowiązku ich wystawiania w KSeF. Od 1 stycznia 2027 r. opisane wyżej faktury uproszczone będą musiały być wystawiane w KSeF, zgodnie z art. 106ga ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, od 1 stycznia 2027 r. będą Państwo obowiązani na podstawie art. 106ga ust. 1 ustawy VAT do wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej, jeżeli w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży będzie zawierał zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy VAT numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług będzie zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.
Chcą Państwo również potwierdzić, że od 1 stycznia 2027 r. faktura ustrukturyzowana wystawiona do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, będzie fakturą o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy VAT, a w związku z powyższym będą Państwo, zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy, zobowiązani ująć tę fakturę w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona i faktura ta nie będzie zwiększała wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostanie ujęta w tej ewidencji z kodem „FP”, gdyż wartość sprzedaży oraz podatek należny zostaną ujęte przez Państwa w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej.
Stosownie do treści art. 106h ust. 1 ustawy, który wejdzie w życie od 1 lutego 2026 r.:
W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik wraz z danymi identyfikującymi tę fakturę zostawia w dokumentacji:
1)numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym lub
2)paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży.
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Stosownie do treści art. 109 ust. 3d ustawy, który wejdzie w życie od 1 lutego 2026 r.:
Faktury, o których mowa w art. 106h ust. 1, ujmuje się w ewidencji, o której mowa w ust. 3, w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.
Zgodnie z art. 109 ust. 14 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.
Podatnicy VAT czynni są zobowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Od 1 stycznia 2027 r. podatnik do sprzedaży na rzecz podatnika podatku VAT zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, będzie miał obowiązek udokumentowania takiej transakcji fakturą ustrukturyzowaną w KSeF. Taka sprzedaż nie będzie już traktowana jako sprzedaż udokumentowana paragonem fiskalnym stanowiącym fakturę uproszczoną, lecz będzie stanowiła fakturę o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy.
Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1998 ze zm.), został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.
Stosownie do treści § 10 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. rozporządzenia:
Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, w tym wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z dostawy towarów oraz świadczenia usług udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, w podziale na stawki podatku.
Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia:
Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, w tym wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające ze zbiorczych informacji z ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
W myśl § 10 ust. 5 ww. rozporządzenia:
Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:
1)„RO” - dokument zbiorczy o sprzedaży z kas rejestrujących;
2)„WEW” - dowód wewnętrzny;
3)„FP” - faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.
Sprzedaż zarejestrowana na kasie fiskalnej musi być uwzględniona w ewidencji VAT na podstawie dobowego lub miesięcznego raportu fiskalnego. Raport taki oznaczany jest w rejestrze sprzedaży jako dokument „RO”. Podkreślić należy, że ujmowanie raportu fiskalnego „RO” jest obligatoryjne bez względu na to, czy podatnik rejestruje sprzedaż na kasie rejestrującej działając w ramach obowiązku wynikającego z przepisów, czy też jest to efektem decyzji podatnika.
Symbolem „FP” powinny być oznaczone faktury dotyczące sprzedaży udokumentowanej paragonem fiskalnym, jak i faktury wystawiane przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdzie wartość sprzedaży i kwota podatku zostały ujęte w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej. Faktury z oznaczeniem „FP” objęte są zakresem art. 109 ust. 3d ustawy.
Mając na uwadze powyższe, od 1 stycznia 2027 r. faktura ustrukturyzowana wystawiona przez Państwa do paragonu fiskalnego, który będzie zawierał numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, będzie stanowiła fakturę o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy VAT, a w związku z powyższym będą Państwo, zgodnie z art. 109 ust. 3d ustawy, zobowiązani ująć tę fakturę w ewidencji w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie wystawiona i faktura ta nie będzie zwiększała wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostanie ujęta w tej ewidencji z kodem „FP”, gdyż wartość sprzedaży oraz podatek należny zostaną ujęte przez Państwa w raporcie fiskalnym dobowym z kasy rejestrującej.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 2 i 3 uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
