Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.520.2025.2.DS
Fundusz, jako czynny podatnik VAT, jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wynajmu powierzchni biurowych w zakresie, w jakim są one podnajmowane spółce C S.A., ponieważ podnajem ten stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących najem lokalu w części w jakiej ww. lokal jest podnajmowany innej spółce. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. („Fundusz”) został utworzony na mocy uprzednio obowiązującej ustawy (…). Aktualnie podstawę prawną działalności Funduszu stanowi ustawa (…), która obowiązuje od 9 października 2016 r.
A. jest również jednostką sektora finansów publicznych ((…) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. 2023 r. poz. 1270 ze zm.).
Fundusz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Działalność statutowa Funduszu w całości jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38-39 i 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2025 r. poz. 775 ze zm., dalej „Ustawa VAT”).
Fundusz zawarł długoterminową umowę najmu powierzchni biurowych na potrzeby swojej działalności statutowej z czynnym podatnikiem VAT, spółką B Sp. z o.o. z siedzibą: (…), KRS: (…) („B”). Od otrzymanej faktury zakupu VAT Fundusz nie odlicza podatku naliczonego, gdyż działalność Funduszu jest w całości zwolniona z podatku VAT. W ostatnim czasie Fundusz zawarł umowę podnajmu części wyżej wymienionych powierzchni biurowych dla Spółki C S.A., z siedzibą w (…), KRS: (…) („C S.A.”), która jest czynnym podatnikiem VAT i której Fundusz jest 100% akcjonariuszem.
Wyjaśniając, Fundusz utworzył tę Spółkę zgodnie z ustawą (…), w celu realizacji swoich zadań statutowych, zwolnionych z podatku VAT. W związku z podnajmem części powierzchni wystawiane będą przez Fundusz faktury VAT, a należny podatek od podnajmu będzie naliczony według obowiązującej stawki VAT i odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1)Umowa najmu powierzchni biurowych na potrzeby prowadzenia działalności A (dalej: „Fundusz”), została zawarta pomiędzy Funduszem a firmą B Sp. z o.o. z siedzibą: (…) (dalej: „B”), nr KRS: (…), 10 listopada 2023 r. (rozpoczęcie najmu od 1 stycznia 2025 r.), a następnie zmieniona aneksem nr 1 z 30 maja 2025 r. (zwiększenie powierzchni biurowej) i dotyczy pomieszczeń biurowych zlokalizowanych w obiekcie o nazwie „(…)” położonym przy ul. (…).
2)Łączna kwota czynszu za najem płacona spółce B przez Fundusz składa się z 3 części:
a)kwota czynszu - czynsz za 1 miesiąc w pierwszym roku obowiązywania umowy, tj. od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.) – 10,50 Euro (od 1 stycznia 2026 r. – 21 Euro) za 1 m2 Powierzchni Pomieszczeń Biurowych Brutto, tj. łącznie 8 328,81 Euro netto (od 1 stycznia 2026 r. 16 657,62 Euro netto; 793,22 m2*10,50/21 Euro). Kwota czynszu płatna w złotych. Wartości wyrażone w EURO są przeliczane na złote polskie (PLN) według kursu średniego wymiany PLN/EUR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym dzień wystawienia faktury VAT;
b)opłata serwisowa za 1 miesiąc – 33 zł za 1 m2 Powierzchni Pomieszczeń Biurowych Brutto, tj. łącznie 5 672,70 zł netto (793,22 m2*33 zł);
c)opłata za media – obciążenia z tytułu kosztów mediów i usług, według następujących zasad:
- energia elektryczna – na podstawie zużycia przez Najemcę, według wskazań oddzielnego licznika dla Pomieszczeń Biurowych Najemcy oraz obciążenia Wynajmującego przez dostawcę energii elektrycznej,
- energia elektryczna zużyta na schładzanie i ogrzewanie Pomieszczeń Biurowych Najemcy – na podstawie wskazań oddzielnego licznika dla Pomieszczeń Biurowych Najemcy oraz obciążenia Wynajmującego przez dostawcę energii elektrycznej,
- woda i odprowadzanie ścieków do kanalizacji – na podstawie wskazań oddzielnego licznika dla Pomieszczeń Biurowych Najemcy oraz obciążenia Wynajmującego przez dostawcę,
- inne media i usługi dostarczane dla Przedmiotu Najmu – odpowiednio: według zużycia przez Najemcę na podstawie wskazań licznika dla Pomieszczeń Biurowych Najemcy oraz obciążenia Wynajmującego przez dostawcę albo na podstawie zużycia w Budynku oraz obciążenia Wynajmującego przez dostawcę – według Udziału Najemcy w Budynku.
3)Spółka C S.A. (dalej: „C S.A.”, „Podnajemca”) o numerze KRS: (…) i NIP: (…), została zawiązana 19 maja 2022 r. Data rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym to 3 czerwca 2022 r. Spółka powstała jako narzędzie przymusowej restrukturyzacji, o którym mowa w ustawie o (…) art. 2 pkt 46 oraz art. 224. Formalne rozpoczęcie działalności spółki C S.A. nastąpiło na podstawie decyzji administracyjnej Funduszu wydanej w związku z art. 225 ust. 1 w dniu 27 października 2023 r.
Wydana decyzja o zastosowaniu instrumentu przymusowej restrukturyzacji w postaci wydzielenia praw majątkowych z D S.A. i przeniesienia ich do Podmiotu Zarządzającego Aktywami stanowiła kontynuację przymusowej restrukturyzacji E S.A., która została wszczęta w dniu 30 września 2022 r.
4)Podstawowe wielkości stanowiące podstawę do rozliczania należności Najemcy (Funduszu) z tytułu Umowy Najmu ze spółką B według stanu na dzień zawarcia Umowy Najmu:
a)powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Netto – 720,90 m2;
b)powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Brutto – 793,22 m2.
Przedmiotem podnajmu przez Fundusz spółce C S.A. są:
a)Powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Netto – 156,23 m2;
b)Powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Brutto – 171,90 m2;
co stanowi 21,7% powierzchni biurowych wynajmowanych przez Fundusz.
Powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Brutto to Powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Netto powiększona o:
- wyrażony w metrach kwadratowych udział w Powierzchniach Wspólnych piętra Budynku, na którym znajdują się Pomieszczenia Biurowe, ustalony proporcjonalnie do udziału Powierzchni Pomieszczeń Biurowych Netto do łącznej powierzchni najmu danego piętra Budynku oraz
- wyrażony w metrach kwadratowych udział w pozostałych Powierzchniach Wspólnych Budynku, określony na podstawie umownego wskaźnika.
5)Łączna kwota czynszu za podnajem płacona przez C S.A. na rzecz Askłada się z 3 części:
a)czynsz za 1 miesiąc – 10,50 Euro (od 1 stycznia 2026 r. – 21 Euro) za 1 m2 Powierzchni Pomieszczeń Biurowych Brutto, tj. łącznie 1 804,95 Euro netto (od 1 stycznia 2026 r. 3 609,90 Euro netto; 171,90 m2*10,50/21 Euro). Kwota czynszu płatna w złotych. Wartości wyrażone w Euro są przeliczane na złote według kursu średniego wymiany zastosowanego przez Wynajmującego (B) przy rozliczaniu z Funduszem, tj. przeliczaniu na złote czynszu z tytułu umowy najmu;
b)opłata serwisowa za 1 miesiąc – 33 zł za 1 m2 Powierzchni Pomieszczeń Biurowych Brutto, tj. łącznie 5 672,70 netto (171,90 m2*33 zł). Opłata może się zmieniać w zależności od zmiany cen opłaty serwisowej płaconej przez Fundusz;
c)opłaty z tytułu mediów – podnajemca C S.A. będzie obciążany przez Fundusz kosztami mediów i usług, proporcjonalnie do zajmowanej przez Podnajemcę Powierzchni Pomieszczeń Biurowych Netto w stosunku do będącej przedmiotem Umowy Najmu łącznej Powierzchni Pomieszczeń Biurowych Netto Najemcy wynoszącej 720,90 m2, wskaźnikiem, który na dzień zawarcia Umowy Podnajmu wynosi 21,70 %, według następujących zasad:
-energia elektryczna – na podstawie faktury wystawionej przez Wynajmującego na Najemcę z tytułu zużycia, według wskazań oddzielnego licznika dla Pomieszczeń Biurowych Najemcy;
-energia cieplna – na podstawie faktury wystawionej przez Wynajmującego na Najemcę z tytułu zużycia na potrzeby Pomieszczeń Biurowych Najemcy;
-woda i odprowadzanie ścieków do kanalizacji – na podstawie faktury wystawionej przez Wynajmującego na Najemcę z tytułu zużycia, według wskazań oddzielnego licznika dla Pomieszczeń Biurowych Najemcy;
-usługi utrzymania czystości świadczonej dla Przedmiotu Podnajmu, na podstawie faktur obciążających Najemcę, według Udziału Podnajemcy w powierzchni wewnętrznej, objętej usługą utrzymania czystości, który na dzień zawarcia Umowy Podnajmu wynosi 2,97%.
6)Umowa podnajmu została zawarta i weszła w życie w dniu 22 sierpnia 2025 r., tj. w dniu jej podpisania przez Strony, przy czym okres podnajmu rozpoczyna się w dniu wydania Podnajemcy Przedmiotu Podnajmu. Umowa została zawarta na czas oznaczony do dnia 31 grudnia 2029 r.
7)Wyżej wymieniony czynsz za podnajem odpowiada wartości czynszu jaki płaci Fundusz na najem proporcjonalnie do powierzchni podnajmu. Zastosowano identyczne stawki za m2 zarówno za czynsz jak i opłatę serwisową. Przy przeliczeniu kwoty czynszu z Euro na złote za podnajem stosuje się identyczny kurs jaki został zastosowany przez spółkę C na fakturze wystawionej Funduszowi za analogiczny okres najmu.
Metodyka opłaty za media skalkulowana w oparciu o wskaźniki została dokładnie przedstawiona w pkt 2) i 5) pkt c).
Dodatkowo Wnioskodawca podkreślił, że Fundusz realizując swój główny cel, jakim jest podejmowanie działań na rzecz stabilności krajowego systemu finansowego, w szczególności przez zapewnienie funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania depozytów oraz prowadzenie przymusowej restrukturyzacji, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236).
Pytanie
Czy w związku z wyżej opisaną transakcją Fundusz ma prawo odliczać naliczony podatek VAT od części zakupionej usługi wynajmu powierzchni od spółki B, którą Fundusz podnajmuje Spółce C S.A.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Funduszu opisana transakcja zakupu części powierzchni biurowej wykorzystywanej do podnajmu Spółce utworzonej przez Fundusz do działalności statutowej Funduszu, upoważnia Fundusz do prawa odliczenia podatku VAT z faktury zakupu dotyczącej tej części opodatkowanej usługi.
Fundusz podnajmując powierzchnię biurową Spółce C S.A. wykonuje usługę opodatkowaną na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy VAT i ma obowiązek naliczenia podatku od towarów i usług od tej usługi zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT.
Zgodnie z wymienionym przepisem podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje podatnikowi w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a do takich należy usługa podnajmu powierzchni.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są warunki:
- u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług,
- doszło do nabycia usługi lub towaru,
- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.
Według Funduszu powyższe warunki przy wymienionej transakcji zostały spełnione i Fundusz ma prawo odliczać naliczony podatek VAT od części zakupionej usługi wynajmu powierzchni.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną generującą podatek należny.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwa działalność statutowa w całości jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38-39 i 41 ustawy.
Zawarli Państwo długoterminową umowę najmu powierzchni biurowych na potrzeby swojej działalności statutowej z czynnym podatnikiem VAT, spółką B Sp. z o.o.
Umowa najmu powierzchni biurowych na potrzeby prowadzenia Państwa działalności, została zawarta pomiędzy Funduszem a firmą B Sp. z o.o. 10 listopada 2023 r. (rozpoczęcie najmu od 1 stycznia 2025 r.), a następnie zmieniona aneksem nr 1 z 30 maja 2025 r. (zwiększenie powierzchni biurowej) i dotyczy pomieszczeń biurowych zlokalizowanych w obiekcie o nazwie „(…)” położonym przy ul. (…).
Od otrzymanej faktury VAT nie odliczali Państwo podatku naliczonego, gdyż Państwa działalność jest w całości zwolniona z podatku VAT. Zawarli Państwo w ostatnim czasie umowę podnajmu części wyżej wymienionych powierzchni biurowych dla Spółki C S.A. (C S.A.), której są Państwo 100% akcjonariuszem. W związku z podnajmem części powierzchni wystawiane będą przez Państwa faktury VAT, a należny podatek od podnajmu będzie naliczony według obowiązującej stawki VAT i odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.
Podstawowe wielkości stanowiące podstawę do rozliczania należności Najemcy (Państwa) z tytułu Umowy Najmu ze spółką B według stanu na dzień zawarcia Umowy Najmu:
-powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Netto – 720,90 m2;
-powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Brutto – 793,22 m2.
Przedmiotem podnajmu przez Państwa spółce C S.A. są:
-Powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Netto – 156,23 m2;
-Powierzchnia Pomieszczeń Biurowych Brutto – 171,90 m2
co stanowi 21,7% powierzchni biurowych wynajmowanych przez Państwa.
Umowa podnajmu została zawarta i weszła w życie 22 sierpnia 2025 r., tj. w dniu jej podpisania przez Strony, przy czym okres podnajmu rozpoczyna się w dniu wydania Podnajemcy Przedmiotu Podnajmu. Umowa została zawarta na czas oznaczony do 31 grudnia 2029 r.
Czynsz za podnajem odpowiada wartości czynszu jaki płacą Państwo na najem proporcjonalnie do powierzchni podnajmu. Zastosowano identyczne stawki za m2 zarówno za czynsz jak i opłatę serwisową.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od części zakupionej usługi wynajmu powierzchni od spółki B, którą podnajmują Państwo Spółce C S.A.
Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W pierwszej kolejności należy zatem rozstrzygnąć, czy podnajem powierzchni biurowych będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
§ 1. Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
§ 2. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest umową cywilnoprawną, która nakłada na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.
Ponadto, ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi najmu nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, w związku z powyższym usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Zatem odpłatny najem powierzchni biurowych na rzecz spółki C S.A. stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.
Jak już wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i świadczą Państwo na rzecz spółki C S.A. usługę najmu (podnajmu) 21,7% powierzchni biurowych wynajmowanych przez Państwa od spółki B - co jak stwierdzono wyżej - stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z podnajmem części powierzchni wystawiane będą przez Państwa faktury VAT, a należny podatek od podnajmu będzie naliczony według obowiązującej stawki VAT i odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.
W konsekwencji, spełnione zostaną warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a ponoszone wydatki w związku z najmem powierzchni od B w części odpowiadającej podnajmowanej powierzchni biurowej będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będą Państwo mieli prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wynajem powierzchni biurowych od spółki B, w części zakupionej usługi którą podnajmują Państwo Spółce C S.A.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
