Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.538.2025.2.KM
Zakład Aktywności Zawodowej, choć nie jest zobowiązany do składania rocznego sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego, musi je przedłożyć Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy braku przesłanek do zwolnienia.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – pismem z 17 października 2025 r. (wpływ 20 października 2025 r.) oraz pismem z 6 listopada 2025 r. (wpływ tego samego dnia) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Fundacja (…), KRS (…), NIP (…), REGON (…) zwana dalej „Fundacją” jest Organizatorem Zakładu Aktywności Zawodowej (…) zwanego dalej „ZAZ” lub „Zakładem”.
Fundacja (…) na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 913), z zm., zwanej dalej u.r.z. w dniu 5 grudnia 2023 r. wystąpiła do (…) z wnioskiem o przyznanie statusu zakładu aktywności zawodowej wyodrębnionej finansowo i organizacyjne jednostce z struktur Fundacji pod nazwą: (…).
(…) w dniu (…) wydał Decyzję znak: (…), którą przyznał od (…) status zakładu aktywności zawodowej dla utworzonej przez Fundacja (…), wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo jednostce pod nazwą: Zakład Aktywności Zawodowej (…). Zgodnie z przedmiotową decyzją (…) z (…) uprawnienia wynikające z przyznania statusu zakładu aktywności zawodowej zostają cofnięte w przypadku niespełnienia przez ZAZ któregokolwiek z warunków i obowiązków określonych w art. 29 u.r.z. od dnia ich niespełnienia.
Zakład Aktywności Zawodowej (…) posiada nadany przez (…) nr NIP (…) oraz nadany przez GUS nr REGON (…).
Zakład Aktywności Zawodowej (…), którego organizatorem jest Fundacja (…) posiada przyjęty Statut, który określa między innymi cele i zadania ZAZ, strukturę organizacyjną i organy ZAZ, organizację pracy i kwestię zatwierdzania sprawozdania finansowego ZAZ. Dodatkowo Zakład Aktywności Zawodowej (…), posiada przyjęty Regulamin Organizacyjny ZAZ, który szczegółowo określa między innymi podstawy i ramy prawne działania ZAZ, kwestię zatrudniania w tym zatrudniania osób niepełnosprawnych, zadania Kierownika jednostki, zasady gospodarki finansowej, zasady tworzenia i funkcjonowania działów wewnętrznych ZAZ, zasady planowania pracy i kontroli ZAZ itd.
W świetle przyjętego Statutu oraz Regulaminu Organizacyjnego Zakład Aktywności Zawodowej (…) należy stwierdzić, że utworzony przez Fundację (…) Zakład Aktywności Zawodowej (…) jest wyodrębnioną organizacyjne, gospodarczo i finansowo jednostką.
Zakład Aktywności Zawodowej (…) posiada między innymi:
—(…).
Obecna działalność gospodarcza ZAZ polega na (…).
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 6 listopada 2025 r. wskazali Państwo m.in., że w świetle art. 51 ust. 1, art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości jako Zakład Aktywności Zawodowej (…) będący jednostką wchodzącą w skład Fundacji (…) (KRS (…)) nie mamy obowiązku przekazywania sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego.
Pytanie
Czy Zakład Aktywności Zawodowej (…), który prowadzi księgi rachunkowe i samodzielnie sporządza roczne sprawozdanie finansowe jest zobowiązany do złożenia rocznego sprawozdania finansowego do szefa Krajowej Administracji Skarbowej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Aktywności Zawodowej (…) nie jest zobowiązany do składania własnego rocznego sprawozdania finansowego szefowi KAS.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustaw z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.) przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
1)spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego;
2)osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro;
2a)przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, jeżeli na dzień poprzedzający dzień otwarcia spadku prowadzone były księgi rachunkowe;
3)jednostek organizacyjnych działających na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o świadczeniu usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych, przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, bez względu na wielkość przychodów;
4)gmin, powiatów, województw i ich związków, a także:
a)państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych,
b)gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych;
5)jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w pkt 1 i 2;
6)oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470);
7)jednostek niewymienionych w pkt 1-6, jeżeli otrzymują one na realizację zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych – od początku roku obrotowego, w którym dotacje lub subwencje zostały im przyznane.
Z kolei stosowanie do art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), wyłączając odpowiednio:
1)aktywa i fundusze wydzielone;
2)wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze;
3)przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami);
4)wynik finansowy operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawarty w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).
Można nie dokonywać wyłączeń, o których mowa w pkt 2-4, jeżeli nie wpływa to ujemnie na spełnienie obowiązków określonych w art. 4 ust. 1.
Z powyższego wynika, że skoro Zakład Aktywności Zawodowej (…) jako zakład aktywności zawodowej funkcjonujący na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która otrzymuje na realizację swych zadań środki publiczne m.in. od jednostek samorządu terytorialnego oraz z funduszy celowych to na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości jest obowiązany stosować przepisy tej ustawy, i tym samym prowadzić księgi rachunkowe oraz sporządzać roczne sprawozdania finansowe.
Stosownie natomiast do treści art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości w przypadku, gdy jednostka w skład w której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielnie sprawozdania finansowe, to jednostka „matka” sporządza łączne roczne sprawozdanie finansowe będące sumą sprawozdania jednostki i jej (oddziałów) zakładów. W tej sytuacji należy stwierdzić, że Fundacja (…) w skład której wchodzi Zakład Aktywności Zawodowej (…) zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości jest zobowiązana sporządzić łączne roczne sprawozdanie finansowe jako suma własnego sprawozdania finansowego i ZAZ. Tak sporządzone łączne roczne sprawozdanie finansowe Fundacji podlega złożeniu do Krajowego Rejestru Sądowego. W tej sytuacji należy stwierdzić, że Zakład Aktywności Zawodowej (…) nie jest zobowiązany do składania własnego rocznego sprawozdania finansowego szefowi KAS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena, czy w świetle art. 51 ust. 1, art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości Zakład Aktywności Zawodowej (…) będący jednostką wchodzącą w skład Fundacji (…) (KRS (…)) nie ma obowiązku przekazywania sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego. Powyższą informację przyjęliśmy jako niepodlegający ocenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej element opisu stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Zakład Aktywności Zawodowej (…), który prowadzi księgi rachunkowe i samodzielnie sporządza roczne sprawozdanie finansowe jest zobowiązany do złożenia rocznego sprawozdania finansowego do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Wnioskodawca jako Zakład Aktywności Zawodowej (…) złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jako podatnik podatku dochodowego od osób prawych. W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w świetle art. 51 ust. 1, art. 53 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości Zakład Aktywności Zawodowej (…) będący jednostką wchodzącą w skład Fundacji (…) (KRS (…)) nie ma obowiązku przekazywania sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego.
W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości zauważyć należy, że w cytowanym wyżej art. 27 ust. 2 ustawy o CIT, ustawodawca wprost wskazuje, że obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego.
W związku z powyższym skoro jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że nie mają Państwo obowiązku przekazywania sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego, to stwierdzić należy, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 27 ust. 2 ustawy o CIT, są Państwo zobowiązani do przekazywania własnego sprawozdania finansowego do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Biorąc powyższe pod uwagę, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym, Zakład Aktywności Zawodowej (…) nie jest zobowiązany do składania własnego rocznego sprawozdania finansowego Szefowi KAS.
Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
