Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.730.2025.2.MC
Robot spawalniczy nie spełnia definicji robota przemysłowego, gdyż nie jest połączony z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne, co wyklucza możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację (art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT).
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 11 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 11 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani pismem z 17 października 2025 r. (wpływ 17 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Wnioskodawcą jest osoba fizyczna – wspólnik spółki jawnej X sp. j. (dalej „X” lub „Spółka”), prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji akcesoriów meblowych z metalu i tworzywa sztucznego, w tym głównie (...). Spółka wpisana jest do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…), NIP (…), REGON (…), BDO (…), z siedzibą (…).
Dochody rozliczane są przez wspólników w podatku PIT na zasadach podatku liniowego 19%, w proporcji: wspólnik jeden 40%, drugi wspólnik – Wnioskodawca – 60% (udział % zgodnie z umową spółki).
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie oferty z 2022 r. oraz porozumienia określającego ostateczne warunki współpracy w zakresie dostawy automatu spawalniczego – robota spawalniczego, zawartego w dniu 26.06.2025 roku pomiędzy Y sp. z o.o. (dalej Y) a X sp. j. spółka finalizuje obecnie zakup ww. automatu spawalniczego. Automat został odebrany przez X sp.j. w dniu 4 lipca 2025 r., co zostało potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym. Robot spawalniczy jest fabrycznie nowy, został wyprodukowany na potrzeby X sp.j. Wykonawca wystawił deklarację zgodności WE (UE) zgodnie z dyrektywą 2006/42/WE w sprawie maszyn oraz 2014/30/UE – EMC, 2014/35/UE – LVD. Numer seryjny (…), rok produkcji 05.2025, deklaracja sporządzona w (…) w dniu 15.05.2025 r. Transakcja realizowana jest przelewami bankowymi. Dotychczas uregulowano:
– 23.01.2023 r. – (…) zł brutto ((…) zł netto),
– faktura nr 2/2023 – 17.02.2023 r. – (…) zł brutto ((…) zł netto),
– faktura nr 6/2023 – 17.07.2025 r. – (…) zł brutto ((…) zł netto),
– faktura 1/07/2025.
Pozostała do zapłaty kwota (…) zł brutto została opłacona w dniu 8.09.2025 r. na podstawie faktury proforma nr (…). (Na dzień złożenia wniosku faktura końcowa nie została jeszcze dostarczona). Zestaw, jakim jest automat spawalniczy (jedna całość), obejmuje: (...). Wszystkie elementy są fabrycznie nowe, stanowią jeden środek trwały i będą przyjęte do ewidencji po fakturze końcowej (planowany miesiąc październik 2025).
Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Wykonawcę, czyli Y, „robot spawalniczy (…) jest robotem przemysłowym w rozumieniu art. 52jb ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. maszyną stacjonarną, automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową o 5 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania i monitorowania;
2) może zostać połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne (umożliwia eksport danych do pamięci zewnętrznej USB i opracowanie ich za pomocą oprogramowania komputerowego np. (...));
3) jest monitorowana za pomocą czujników krańcowych (pozycjonowanie) i czujników krańcowych bezpieczeństwa;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w tym z półautomatem spawalniczym (…), w przypadku potrzeby zintegrowania z innymi urządzeniami – istnieje taka możliwość”.
Y ponadto oświadczył, że Robot Spawalniczy (…) posiada następujące cechy:
- jest maszyną sterowalną automatycznie i w pełni programowalnym,
- jest maszyną wielozadaniową (wymiana narzędzi pozwala na zmianę zadanej pracy),
- jest wyposażony w efektor (uchwyt spawalniczy) przemieszczany wewnątrz celi spawalniczej pomiędzy poszczególnymi stołami spawalniczymi,
- posiada sterownik, z którym stale wymienia dane w formie cyfrowej, w celu programowania oraz monitorowania aktualnego stanu maszyny,
- umożliwia powiązanie z systemem teleinformatycznym (posiada odpowiednie złącza oraz możliwości programistyczne – konieczny dodatkowy nakład pracy),
- jest wyposażony w szereg czujników krańcowych, n-koderów, które umożliwiają monitorowanie i pozycjonowanie elementów robota w przestrzeni – umożliwia zintegrowanie z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym,
- jest trwale zintegrowany z automatem spawalniczym – jest wyposażony w obrotniki (obrotowe stoły spawalnicze) umożliwiające montaż narzędzi (prawideł),
- posiada zintegrowane gniazdo USB umożliwiające przenoszenie danych z robota do komputerów za pomocą pamięci zewnętrznej”.
Robot będzie wykorzystywany wyłącznie w działalności opodatkowanej do automatyzacji procesu spawania elementów stalowych w technologii (…).
Uzupełnienie
Automat spawalniczy, o którym mowa we wniosku, został wpisany do rejestru środków trwałych pod symbolem 489.
Zgodnie z informacją podaną we wniosku stoły obrotowe/obrotniki są składową robota i całość stanowi jeden środek trwały.
Informacja zawarta we wniosku oznacza, że robot spawalniczy (…) jest maszyną, która posiada funkcjonalność umożliwiającą połączenie z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne. Robot został wyposażony w odpowiednie złącze komunikacyjne (port USB) umożliwiające dwukierunkową wymianę danych w formie cyfrowej. Dane dotyczące pracy robota (m.in. parametry, programy spawalnicze, statystyki) mogą być eksportowane, archiwizowane oraz analizowane za pomocą oprogramowania komputerowego, np. (...) lub dedykowanych systemów zarządzania produkcją. Konstrukcja robota pozwala na jego pełną integrację z systemami teleinformatycznymi w ramach dalszej rozbudowy zaplecza technologicznego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że robot (…), tj. jest maszyną, mogącą być połączoną z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne. Jednak na obecną chwilę w firmie nie było potrzeby zakładania takich skomplikowanych systemów (sieci, serwery z oprogramowaniem itp.) służących do analizy i monitorowania produkcji. W związku z ich brakiem maszyna nie ma stałej łączności z innymi urządzeniami. Przy stanie obecnym infrastruktury możliwe jest – tak jak wspomniano wcześniej – posługiwanie się pamięcią USB, co w przypadku Spółki jest wystarczające.
Przez niezbędne oprogramowanie rozumie się programy spawalnicze, tj. oprogramowanie sterujące pracą robota spawalniczego, które umożliwia mu wykonywanie określonych zadań produkcyjnych, w Pani przypadku spawanie poszczególnych typów (...). Robot spawalniczy, jako urządzenie zautomatyzowane, wymaga odpowiedniego zaprogramowania dla każdego rodzaju detalu, ponieważ parametry spawania (m.in. pozycja, trajektoria ruchu, prędkość, czas oraz intensywność spawania) różnią się w zależności od kształtu i konstrukcji elementu. Oprogramowanie to nie stanowi odrębnej wartości niematerialnej i prawnej, lecz jest elementem niezbędnym do prawidłowego działania robota spawalniczego. Jego funkcją jest umożliwienie wykonywania przez robota procesów technologicznych zgodnych z profilem działalności przedsiębiorstwa, tj. spawanie różnych rodzajów (...). Każdy rodzaj spawanego detalu (w przypadku Spółki – (...)) wymaga oddzielnego programu. Oznacza to, że oprogramowanie nie ma charakteru samodzielnego dobra niematerialnego, a jedynie stanowi integralny składnik konfiguracji urządzenia, bez którego robot nie mógłby realizować swoich funkcji produkcyjnych.
Pod pojęciem montażu i integracji należy rozumieć czynności niezbędne do uruchomienia, w szczególności:
• instalację i podłączenie robota w miejscu użytkowania (m.in. podłączenie zasilania, odciągu dymów),
• konfigurację, kalibrację i testy robocze,
• szkolenie z zakresu obsługi oraz pierwsze uruchomienie realizowane przez dostawcę w ramach wdrożenia.
A zatem, celem montażu i integracji było doprowadzenie środka trwałego – robota spawalniczego – do stanu kompletności i zdatności do używania zgodnie z przeznaczeniem.
Powyższe stanowi integralny element inwestycji i zostało zaliczone do wartości początkowej środka trwałego.
Pod pojęciem ewentualnego szkolenia pracowników należy rozumieć szkolenia uzupełniające i doskonalące, które mogą być organizowane w przyszłości w związku z użytkowaniem robota spawalniczego.
Koszty te mogą dotyczyć w szczególności:
• szkoleń przypominających dla operatorów robota, mających na celu utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i jakości pracy,
• szkoleń wdrażających nowych pracowników do obsługi urządzenia,
• szkoleń związanych z wprowadzeniem nowych detali lub zmian w technologii spawania.
Szkolenia te nie będą stanowiły elementu doprowadzenia środka trwałego do stanu zdatności do używania, lecz będą miały charakter eksploatacyjny i bieżący.
Koszt nabycia kompletnego robota spawalniczego zostały poniesione wyłącznie ze środków własnych. X sp.j., a także ani jeden ze wspólników nie pozyskał na ten cel żadnej dotacji, refundacji ani zwrotu.
Koszt nabycia kompletnego robota spawalniczego nie będzie uwzględniany w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Koszt nabycia wszystkich elementów wchodzących w skład robota, w tym również koszt obrotników, niezbędnego oprogramowania, montażu i integracji, a także szkolenia, które odbyło się w trakcie montażu, zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, w tym przez odpisy amortyzacyjne.
Pytania
1. Czy zakupiony zestaw, obejmujący robota spawalniczego (…) wraz z celą spawalniczą, stolikamispawalniczymi, sterownikiem, półautomatem (…), prawidłami, obrotnikami oraz niezbędnym oprogramowaniem spełnia definicję robota przemysłowego określoną w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy koszty nabycia wszystkich elementów wchodzących w skład powyższego zestawu (w tym celi, obrotników, sterownika, półautomatu spawalniczego, prawideł), a także koszty montażu i integracji stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT, uprawniające do ulgi na robotyzację?
3. Czy ewentualne szkolenia pracowników (płatne osobno), dotyczące obsługi robota będą stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT?
4. Czy Wnioskodawca – wspólnik spółki jawnej – ma prawo do odliczenia 50% kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi na robotyzację w roku podatkowym 2025, w którym robot spawalniczy (…) zostanie przyjęty do ewidencji środków trwałych i rozpocznie się jego amortyzacja?
5. W jaki sposób należy prawidłowo dokonać odliczenia ulgi na robotyzację w przypadku spółki jawnej, której wspólnicy opodatkowują dochody podatkiem liniowym, proporcjonalnie do udziału w zysku?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
Spełnienie definicji robota przemysłowego (art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT)
Zdaniem Wnioskodawcy zakupiony zestaw – robot spawalniczy (…) wraz z osprzętem – spełnia definicję robota przemysłowego, określoną w art. 52jb ust. 3 ustawy o PIT. Przepis ten wskazuje, że przez robota przemysłowego rozumie się „maszynę stacjonarną lub mobilną:
• automatycznie sterowaną, • programowalną, • wielozadaniową, • posiadającą co najmniej trzy stopnie swobody, • posiadającą właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki: a) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania, b) jest połączona z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, c) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń, d) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika”.
Robot (…) spełnia wszystkie powyższe kryteria, co zostało potwierdzone w pisemnym oświadczeniu Wykonawcy (cytat w opisie stanu faktycznego).
Ad 2
Koszty kwalifikowane (art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT)
Wydatki na nabycie robota przemysłowego, jego części składowych i osprzętu, a także koszty niezbędnej integracji i uruchomienia stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 52jb ust. 2 ustawy o PIT. Przepis ten stanowi, że ulgą objęte są m.in. „koszty nabycia fabrycznie nowych:
1) robotów przemysłowych,
2) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych,
3) urządzeń do zdalnego sterowania,
4) urządzeń służących zapewnieniu bezpieczeństwa pracy w związku z użytkowaniem robotów przemysłowych,
5) maszyn, urządzeń i systemów służących do zintegrowania robotów przemysłowych z innymi maszynami,
6) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych”.
Wszystkie elementy zestawu (...), jak również integracja i montaż mieszczą się w powyższym katalogu.
Ad 3
Koszty szkoleń
Zgodnie z art. 52jb ust. 2 pkt 7 ustawy o PIT koszty szkoleń dla pracowników obsługujących roboty przemysłowe stanowią koszty kwalifikowane.
Dotyczy to zarówno szkoleń zawartych w cenie nabycia robota, jak i ewentualnych szkoleń dodatkowych, opłacanych odrębnie.
Ad 4
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 52jb ust. 1 ustawy o PIT, odliczenie ulgi na robotyzację przysługuje w roku podatkowym, w którym koszty kwalifikowane zostaną poniesione i robot zostanie przyjęty do ewidencji środków trwałych.
Ponieważ robot spawalniczy (…) zostanie przyjęty do ewidencji w październiku 2025 r., Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prawo do odliczenia ulgi powstaje w rozliczeniu podatkowym za rok 2025. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, w których organ podatkowy wskazywał, że momentem decydującym jest zarówno poniesienie wydatku, jak i przyjęcie środka trwałego do używania (np. interpretacja Dyrektora KIS z 12.07.2022 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.212.2022.1.KS).
Ad 5
Podział ulgi w spółce jawnej
Spółka jawna jest transparentna podatkowo, a prawo do ulgi przysługuje wspólnikom.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT przychody i koszty spółki przypisuje się wspólnikom proporcjonalnie do ich udziału w zysku.
Analogicznie należy podzielić kwotę ulgi na robotyzację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., ustawodawca wprowadził przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju przez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców jest tzw. ulga na robotyzację. Ulga ta polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację. Ulga ma pomagać firmom w zwiększaniu produktywności i konkurencyjności na rynkach krajowym i międzynarodowym. Mogą z niej skorzystać firmy, które zastosują roboty przemysłowe w celu usprawnienia produkcji.
Zgodnie z art. 52jb ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 52jb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1) koszty nabycia fabrycznie nowych:
a) robotów przemysłowych,
b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4) opłaty, o których mowa w art. 23b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 23f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Z kolei, stosownie do art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 52jb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.
Stosownie do art. 52jb ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie podlegają odliczeniu, o którym mowa w ust. 1, koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację dotyczące działań lub aktywów:
1) o których mowa w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.Urz. UE L 275 z 25.10.2003, str. 32, z późn. zm.34) – Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 631), z wyjątkiem działań i aktywów, których prognozowane emisje gazów cieplarnianych są poniżej średniej wartości 10% najbardziej wydajnych instalacji w 2016 i 2017 r. (t ekwiwalentu CO2/t) oraz wartości wskaźnika emisyjności (uprawnienia/t) na lata 2021-2025, określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/447 z dnia 12 marca 2021 r. określającym zmienione wartości wskaźników emisyjności na potrzeby przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021-2025 zgodnie z art. 10a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.Urz. UE L 87 z 15.03.2021, str. 29);
2) związanych z działalnością:
a) górniczą polegającą na wydobywaniu lub magazynowaniu paliw kopalnych oraz działalnością polegającą na przeróbce, dystrybucji lub spalaniu paliw kopalnych, z wyjątkiem projektów w zakresie wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła oraz związanej z tym infrastruktury przesyłowej i dystrybucyjnej, wykorzystujących gaz ziemny, które spełniają warunki określone w załączniku III do Wytycznych technicznych KE dotyczących stosowania zasady „Nie czyń poważnych szkód” (2021/C58/01),
b) składowisk odpadów, spalarni odpadów lub instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów.
Zgodnie z art. 52jb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 23f – przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 52jb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Na podstawie art. 52jb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 26e ust. 3k, 5, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie i ust. 10 oraz art. 26g.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości tych kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które są/będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026.
W tym miejscu zwracam uwagę na art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Zatem, aby dany składnik majątku był uznany za środek trwały, musi:
· stanowić własność lub współwłasność podatnika,
· zostać nabyty lub wytworzony we własnym zakresie przez podatnika,
· być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
· jego przewidywany okres używania być dłuższy niż rok,
· być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy czym uznaje się, że składnik majątku spełnia kryterium kompletności, jeżeli jest wyposażony we wszystkie elementy umożliwiające jego funkcjonowanie, zgodnie z przeznaczeniem. Natomiast sformułowanie „zdatny do użytku” należy rozumieć jako możliwość faktycznego oraz prawnego użytkowania.
Przewidywany okres używania powyżej jednego roku jest warunkiem uznania składnika majątku za środek trwały czy wartość niematerialną i prawną.
Od spełnienia powyższych warunków zależy zatem możliwość zaliczenia wydatków na nabycie danego składnika majątku do kosztów uzyskania przychodu przez odpisy amortyzacyjne.
Stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 (…).
Przepis art. 52jb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodów w danym roku podatkowym. Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r. Zatem możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztów uzyskania przychodów. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2022-2026.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani wspólnikiem spółki jawnej (dalej: Spółka), prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji akcesoriów meblowych z metalu i tworzywa sztucznego, w tym głównie (...). Na podstawie oferty z 2022 r. oraz porozumienia określającego ostateczne warunki współpracy w zakresie dostawy automatu spawalniczego – robota spawalniczego (…), zawartego w czerwcu 2025 roku. Spółka finalizuje obecnie zakup tego automatu spawalniczego. Automat został odebrany przez Spółkę w lipcu 2025 roku, co zostało potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym. Robot spawalniczy (…) jest fabrycznie nowy, został wyprodukowany na potrzeby Spółki. Zestaw, jakim jest automat spawalniczy (jedna całość), obejmuje: (...). Wszystkie elementy są fabrycznie nowe, stanowią jeden środek trwały i będą przyjęte do ewidencji po fakturze końcowej (planowany na październik 2025 roku). Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Wykonawcę robot spawalniczy (…) jest robotem przemysłowym w rozumieniu art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazując m.in. na możliwość jego połączenia z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne (umożliwia eksport danych do pamięci zewnętrznej USB i opracowanie ich za pomocą oprogramowania komputerowego np. (...)). Wykonawca ponadto oświadczył, że robot Spawalniczy (…) m.in. umożliwia powiązanie z systemem teleinformatycznym (posiada odpowiednie złącza oraz możliwości programistyczne – konieczny dodatkowy nakład pracy) oraz posiada zintegrowane gniazdo USB umożliwiające przenoszenie danych z robota do komputerów za pomocą pamięci zewnętrznej.
W uzupełnieniu doprecyzowała Pani, że robot spawalniczy (…) jest maszyną, która posiada funkcjonalność umożliwiającą połączenie z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne. Robot został wyposażony w odpowiednie złącze komunikacyjne (port USB) umożliwiające dwukierunkową wymianę danych w formie cyfrowej. Dane dotyczące pracy robota (m.in. parametry, programy spawalnicze, statystyki) mogą być eksportowane, archiwizowane oraz analizowane za pomocą oprogramowania komputerowego, np. (...) lub dedykowanych systemów zarządzania produkcją. Konstrukcja robota pozwala na jego pełną integrację z systemami teleinformatycznymi w ramach dalszej rozbudowy zaplecza technologicznego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że robot (…) jest maszyną, mogącą być połączoną z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne. Jednak na obecną chwilę w Spółce nie było potrzeby zakładania takich skomplikowanych systemów (sieci, serwery z oprogramowaniem itp.) służących do analizy i monitorowania produkcji. W związku z ich brakiem maszyna nie ma stałej łączności z innymi urządzeniami. Przy stanie obecnym infrastruktury możliwe jest posługiwanie się pamięcią USB, co w przypadku Spółki jest wystarczające.
Planuje Pani – jako wspólnik Spółki – skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tym miejscu wskazuję, że każda ulga w podatku dochodowym ma charakter wyjątkowy i stanowi odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania. Ulgi podatkowe z jednej strony zmniejszają obciążenia fiskalne podatnika, z drugiej natomiast dochody sektora finansów publicznych. W konsekwencji, wszelkie przepisy prawa podatkowego, które dotyczą szeroko rozumianych preferencji podatkowych, należy wykładać ściśle.
Na podstawie powyższego stwierdzam, że opisany przez Panią we wniosku robot spawalniczy wraz z (...) oraz niezbędnym oprogramowaniem nie spełnia definicji robota przemysłowego, wskazanej w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis definiujący robota przemysłowego (który uprawnia podatników do stosowania ulgi na robotyzację) wskazuje na łączne spełnienie wszystkich wskazanych warunków. Skoro wszystkie warunki muszą być spełnione łącznie, to niespełnienie jednego z nich powoduje, że robot nie spełnia definicji robota przemysłowego w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To natomiast oznacza utratę prawa do omawianej ulgi podatkowej.
Jednym z warunków uznania maszyny za robota przemysłowego literalnie wskazanych w art. 52jb ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest połączenie jej z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów. Natomiast z opisu Pani sprawy i jej uzupełnienia wynika, że zakupiony robot umożliwia powiązanie z systemem teleinformatycznym (posiada odpowiednie złącza oraz możliwości programistyczne – konieczny dodatkowy nakład pracy). Jednak na obecną chwilę w Spółce nie było potrzeby zakładania takich skomplikowanych systemów (sieci, serwery z oprogramowaniem itp.) służących do analizy i monitorowania produkcji. Opisany robot nie ma stałej łączności z innymi urządzeniami. Przy stanie obecnym infrastruktury możliwe jest posługiwanie się pamięcią USB.
To oznacza, że jedna z przesłanek definicji robota przemysłowego w opisanej przez Panią sytuacji nie została spełniona. Zatem robot (…) nie jest robotem przemysłowym w rozumieniu art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A to oznacza, że nie Pani prawa do skorzystania z ulgi na robotyzację. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej (tj. kosztów nabycia wszystkich elementów wchodzących w skład robota, a także kosztów montażu) oraz wydatki na szkolenia w wysokości 50% tych kosztów nie mogą stanowić kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu w ramach tej ulgi.
Podsumowanie:
Zakupiony zestaw, obejmujący robota spawalniczego (…) oraz niezbędnym oprogramowaniem nie spełnia definicji robota przemysłowego określonej w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zatem przez Panią ulgi na robotyzacje nie jest zasadne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
