Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.529.2025.1.EJ
Zwrot części dotacji, będący elementem formalnego rozliczenia, nie wpływa na prawo stowarzyszenia do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, o ile środki są przeznaczane na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2025 r. wpłynął Państwa o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2023 r. poz. 2053).
Celem działania stowarzyszenia są działania statutowe (…). Działalność ta nie ma charakteru działalności gospodarczej, a wszelkie pozyskane środki są przeznaczane wyłącznie na realizację celów statutowych.
W ramach planowanej działalności, stowarzyszenie zamierza przystąpić do konkursu o dotację publiczną (np. ze środków krajowych lub unijnych), której celem będzie realizacja złożonego merytorycznie projektu społecznego. Ze względu na skomplikowany charakter projektu (liczne komponenty edukacyjne, wiele podmiotów zaangażowanych w wykonanie, złożona logistyka i harmonogram), niemal pewne jest, że część przyznanej dotacji - szacunkowo 5-10% - zostanie zwrócona, ponieważ:
- niektóre działania mogą nie dojść do skutku (np. z powodu braku uczestników lub zmiany przepisów),
- pewne koszty mogą nie zostać uznane przez instytucję finansującą jako kwalifikowalne,
- pojawią się przesunięcia w harmonogramie i niewykorzystane środki w danej kategorii budżetowej.
Wszystkie ewentualne zwroty będą realizowane dobrowolnie i zgodnie z procedurą rozliczenia dotacji, bez związku z naruszeniem przepisów prawa lub umowy dotacyjnej w sposób zawiniony przez stowarzyszenie.
Pytanie
Czy prawdopodobny zwrot niewielkiej części dotacji, wynikający z formalnego rozliczenia projektu (bez naruszenia umowy i bez sankcji), może być traktowany jako działanie mieszczące się w ramach celów statutowych, a tym samym nie wyłącza prawa stowarzyszenia do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, planowany zwrot niewielkiej części dotacji publicznej (5-10%), wynikający z formalnego rozliczenia z instytucją finansującą, nie wykracza poza cele statutowe stowarzyszenia, a tym samym nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zwrot środków:
- nie będzie związany z działaniem naruszającym przepisy prawa ani umowy dotacyjnej w sposób zawiniony,
- nastąpi zgodnie z warunkami rozliczenia projektu - jako efekt niepełnego wykorzystania budżetu,
- nieuznania części kosztów lub zmian harmonogramowych,
- nie będzie miał charakteru sankcji ani kary finansowej.
Czynność ta stanowi element należytego gospodarowania środkami publicznymi i jest bezpośrednio związana z realizacją działalności statutowej stowarzyszenia, prowadzonej w interesie publicznym, na podstawie umów grantowych zawieranych z instytucjami finansującymi.
W orzecznictwie i interpretacjach podatkowych przyjmuje się, że sama czynność zwrotu dotacji nie jest działalnością gospodarczą ani odpłatną działalnością statutową, lecz częścią formalnego i przewidzianego procesu rozliczeniowego. W związku z tym, pozostaje w zgodzie z celami statutowymi, a dochody stowarzyszenia - pomniejszone o ewentualne zwroty - nadal spełniają warunki zastosowania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Jednocześnie, stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
W przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
Wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie jednostki mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Podkreślić przy tym należy, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem. Nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z działalnością podmiotów.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dochód stanowiący równowartość wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, przeznaczony na działalność statutową wymienioną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania na podstawie niniejszego unormowania.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach planowanej działalności, stowarzyszenie zamierza przystąpić do konkursu o dotację publiczną, której celem będzie realizacja złożonego merytorycznie projektu społecznego. Ze względu na skomplikowany charakter projektu (liczne komponenty edukacyjne, wiele podmiotów zaangażowanych w wykonanie, złożona logistyka i harmonogram), niemal pewne jest, że część przyznanej dotacji - szacunkowo 5-10% - zostanie zwrócona. Wszystkie ewentualne zwroty będą realizowane dobrowolnie i zgodnie z procedurą rozliczenia dotacji, bez związku z naruszeniem przepisów prawa lub umowy dotacyjnej w sposób zawiniony przez stowarzyszenie.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy prawdopodobny zwrot niewielkiej części dotacji, wynikający z formalnego rozliczenia projektu (bez naruszenia umowy i bez sankcji), może być traktowany jako działanie mieszczące się w ramach celów statutowych, a tym samym nie wyłącza prawa stowarzyszenia do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, zgodnie z powołanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność m.in. naukowa, oświatowa, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej - w części przeznaczanej na te cele.
Z treści przepisu wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków:
- posiadania przez podatnika celów statutowych mieszczących się w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, oraz
- przeznaczenie i faktycznego wydatkowania osiągniętego dochodu (dotacji) na te cele.
W przypadku gdy podatnik otrzymuje środki finansowe w formie dotacji, a następnie część z nich podlega zwrotowi (np. z tytułu niewykorzystania), zwrot ten nie może być rozpatrywany w kontekście wydatkowania dochodu.
W konsekwencji, zwrot części dotacji nie wpływa na możliwość zastosowania zwolnienia do tej części środków, która została faktycznie otrzymana, zatrzymana i wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem na cele statutowe.
Resumując, należy zgodzić się z Państwem, że planowany zwrot niewielkiej części dotacji, wynikający z formalnego rozliczenia projektu (bez naruszenia umowy i bez sankcji), nie wyłącza prawa stowarzyszenia do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
