Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.516.2025.3.ENB
Składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłacone w Norwegii mogą być odliczone od dochodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce, pod warunkiem że nie zostały odliczone w Norwegii ani zwrócone podatnikowi, oraz istnieje możliwość ich wyodrębnienia zgodnie z norweskimi przepisami.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłaconych w Norwegii. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił go Pan 30 października 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pana wniosek dotyczy odliczania składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne. Od 2021 r., w związku ze zmianą w przypadku Norwegii metody unikania podwójnego opodatkowania z progresji na proporcjonalne zaliczenie składa Pan zeznania podatkowe w Polsce i w Norwegii. W zeznaniu podatkowym PIT-36 odlicza Pan składki. W latach 2021-2024 podlegał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a także uzyskiwał Pan wyłącznie dochody z Norwegii w formie wynagrodzenia z tytułu pracy najemnej. Pracodawca norweski od przychodu uzyskiwanego przez Pana potrącał składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne - zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowych ubezpieczeń społecznych obowiązującymi w Norwegii.
Wysokość potrąconych składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne wynikała z przepisów obowiązujących w Norwegii. Są to przepisy o tzw. Trygdeavgift płaconym od wynagrodzeń ze stosunku pracy.
Posiada Pan dokumenty potwierdzające wysokość zapłaconych składek, są nimi roczne zeznania podatkowe z Norwegii - Skatteoppgjoret za lata 2021-2024. Składka Trygdeavgift ubezpieczenie społeczne i zdrowotne jest w zeznaniach tych wyodrębniona. Podawana jest jednak suma składki zdrowotnej i społecznej w jednej pozycji.
Kwota, którą chce Pan odliczyć jako składkę społeczną i która była podawana w rozliczeniach polskich dotyczy wyłącznie kwot na ubezpieczenie społeczne.
Składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłacone w Norwegii nie zostały:
·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub
·odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy lub
·odliczone od przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne lub
·zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.
Podstawę wymiaru składek nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Przepisy obowiązujące w Norwegii nie przewidują odliczenia składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne od przychodu / dochodu lub podatku w tym kraju.
Składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłaconych w Norwegii nie odliczał Pan od przychodu / dochodu lub podatku w Norwegii.
Pytanie
Czy jako osoba wykonująca pracę na podstawie umowy o pracę w Norwegii ma Pan prawo do odliczania od dochodu w rocznym PIT w Polsce kwot zapłaconych na ubezpieczenie społeczne w Norwegii?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan prawo do odliczenia od dochodu kwot zapłaconych na ubezpieczenie społeczne w innym państwie członkowskim EOG, a takim krajem jest Norwegia z zastrzeżeniem ust. 13a-13c. Z uwagi na fakt, że składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone w Norwegii nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie, uważa Pan że deklaracje podatkowe, które składał Pan do US były wypełnione w tym zakresie poprawnie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie możliwości odliczenia składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłaconych w Norwegii, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W opisie zdarzenia wskazał Pan, że od 2021 r., w związku ze zmianą w przypadku Norwegii metody unikania podwójnego opodatkowania z progresji na proporcjonalne zaliczenie składa Pan zeznania podatkowe w Polsce i w Norwegii. W zeznaniu podatkowym PIT-36 odlicza Pan składki. W latach 2021-2024 podlegał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a także uzyskiwał Pan wyłącznie dochody z Norwegii w formie wynagrodzenia z tytułu pracy najemnej. Pracodawca norweski od przychodu uzyskiwanego przez Pana potrącał składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne - zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowych ubezpieczeń społecznych obowiązującymi w Norwegii.
Wysokość potrąconych składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne wynikała z przepisów obowiązujących w Norwegii. Są to przepisy o tzw. Trygdeavgift płaconym od wynagrodzeń ze stosunku pracy.
Posiada Pan dokumenty potwierdzające wysokość zapłaconych składek, są nimi roczne zeznania podatkowe z Norwegii - Skatteoppgjoret za lata 2021-2024. Składka Trygdeavgift ubezpieczenie społeczne i zdrowotne jest w zeznaniach tych wyodrębniona. Podawana jest jednak suma składki zdrowotnej i społecznej w jednej pozycji.
Kwota, którą chce Pan odliczyć jako składkę społeczną i która była podawana w rozliczeniach polskich dotyczy wyłącznie kwot na ubezpieczenie społeczne.
Składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłacone w Norwegii nie zostały:
·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub
·odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy lub
·odliczone od przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne lub
·zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.
Podstawę wymiaru składek nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Przepisy obowiązujące w Norwegii nie przewidują odliczenia składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne od przychodu / dochodu lub podatku w tym kraju.
Składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zapłaconych w Norwegii nie odliczał Pan od przychodu / dochodu lub podatku w Norwegii.
Pana wątpliwości przedstawione we wniosku dotyczą możliwości odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne pobranych przez pracodawcę w Norwegii i wykazania ich w zeznaniach podatkowych PIT-36 za lata 2021-2024.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek zapłaconych w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2022 r.:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek zapłaconych w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c.
Na podstawie art. 26 ust. 13a tej ustawy:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Stosownie do art. 26 ust. 13b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, nie dotyczy składek:
1)których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
2)odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie.
Na podstawie art. 26 ust. 13b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2022 r.:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, nie dotyczy składek:
1)których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
2)odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie, albo od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2.
Przy czym wyjaśnić należy, że ww. art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczył odliczenia od podatku składek na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.
Według art. 26 ust. 13c cytowanej ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.
Zatem prawo do odliczenia zapłaconych za granicą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zostało uzależnione przez ustawodawcę od łącznego spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 pkt 2a i ust. 13a-13c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W niniejszej sprawie dochody z pracy najemnej uzyskane przez Pana w latach 2021-2024 w Norwegii podlegały opodatkowaniu z zastosowaniem metody unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego odliczenia. W konsekwencji jak Pan wyjaśnił, podstawy wymiaru zapłaconych składek nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Składki te – jak wynika z opisu zdarzenia – zostały pobrane przez norweskiego pracodawcę z uzyskiwanego przez Pana przychodu, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w Norwegii. Jak Pan wyjaśnił, składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne nie podlegają odliczeniu od dochodu (przychodu) albo podatku w Norwegii. Składki te nie zostały również zaliczone (w Polsce) do kosztów uzyskania przychodów i nie zostały odliczone od przychodów, jak też nie zostały Panu w jakiejkolwiek formie zwrócone. Ponadto w zeznaniu podatkowym za 2021 r. nie miał Pan możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie społeczne na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem jak wyjaśniłem powyżej przepis ten dotyczył wyłącznie odliczania składek zdrowotnych od podatku.
W przedmiotowej sprawie wskazał Pan również, że co prawda w zeznaniu podatkowym w Norwegii jest wyodrębniona składka na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne – Trygdeavgift – w jednej pozycji, to jednak wysokość potrąconych składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne wynikała z przepisów obowiązujących w Norwegii. Ponadto kwota, którą chce Pan odliczyć i podawał Pan w polskich rozliczeniach dotyczy wyłącznie kwot na ubezpieczenie społeczne.
Mając na uwadze opisane zdarzenie stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy w Norwegii w latach 2021-2024 składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w Norwegii były pobrane z Pana przychodu, kwoty tych składek faktycznie nie zostały odliczone od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak też nie zostały zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie i na mocy przepisów norweskich istnieje możliwość wyodrębnienia z ogólnej kwoty składki Trygdeavgift wyłącznie składki na ubezpieczenie społeczne, to wówczas w zeznaniach za lata 2021-2024 miał Pan prawo odliczenia od dochodu składek zapłaconych w Norwegii na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.
Dodatkowe informacje
Dodać należy, że organ interpretacyjny nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia. Przesłane przez Pana dokumenty nie podlegały analizie. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
