Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.497.2025.1.JP
Przychody osiągane z tytułu świadczenia usług z zakresu doradztwa w obszarze oprogramowania i sprzętu komputerowego, jako kwalifikujące się według kategorii PKWiU 62.02.10.0 i PKWiU 62.02.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 12% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od 19 września 2016 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z pózn. zm. ─ dalej: ustawa o PIT). Rozlicza się Pan na podstawie podatkowej ewidencji przychodów, a wybraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:
1)utrzymywanie ram technicznych i operacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa IT, działania związane z przeglądem, aktualizacją i standaryzacją stosowanych rozwiązań w zakresie ochrony zasobów informacyjnych takich, jak sieci komputerowe, systemy serwerowe, urządzenia końcowe oraz narzędzia kontroli dostępu;
2)weryfikacja poziomu technicznej dojrzałości organizacji w zakresie zabezpieczeń IT, realizowana poprzez monitorowanie zgodności ze standardami dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa (takim jak (...)), dokonywanie technicznej analizy sposobu wdrażania mechanizmów kontrolnych, identyfikacja podatności, skuteczności stosowanych zabezpieczeń oraz ich dokumentacji;
3)tworzenie i wdrażanie metodyki oceny stanu zabezpieczeń, w tym:
·opracowanie schematów pomiarowych i zestawów wskaźników (scoringów),
·przygotowanie szablonów oceny dla określonych obszarów technicznych,
·koordynacja procesu gromadzenia danych wejściowych (spotkania z właścicielami domen technicznych i jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo),
·obliczanie wyników i ich porównaniem względem wyznaczonych progów;
4)cykliczne przeglądy stanu wdrożenia rozwiązań bezpieczeństwa IT, w tym analiza kompletności i aktualności dokumentacji technicznej oraz ocena skuteczności istniejących procedur i procesów zabezpieczających, przeprowadzanymi w oparciu o wcześniej zdefiniowaną metodykę oraz we współpracy z interesariuszami technicznymi i właścicielami poszczególnych domen;
5)opracowywanie planów działań naprawczych lub rozwojowych, w sytuacjach, gdy zidentyfikowane zostaną niedoskonałości w zakresie stosowanych zabezpieczeń, brak zgodności z przyjętymi normami lub potrzebą dalszego doskonalenia funkcjonujących rozwiązań, zawierających harmonogramy technicznej implementacji działań oraz ich zakres rzeczowy;
6)zarządzanie wewnętrznym standardem bezpieczeństwa technicznego w organizacji, co obejmuje przygotowywanie i udostępnianie technicznych zasad, wytycznych i procedur dotyczących zabezpieczania zasobów IT, obsługi incydentów, zarządzania kontami użytkowników, szyfrowania danych czy bezpiecznego użytkowania urządzeń końcowych;
7)wsparcie przy wdrażaniu dokumentacji bezpieczeństwa technicznego zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym, w tym:
·przygotowanie planu wdrożenia dokumentów i procedur,
·techniczne konsultacje wdrożeniowe,
·monitoring postępów implementacyjnych w systemach IT i infrastrukturze klienta;
8)koordynacja spotkań roboczych z osobami odpowiedzialnymi za wdrożenie i egzekwowanie technicznych wymogów bezpieczeństwa, w tym z zespołami (...), mających na celu zapewnienie zgodności działań technicznych z obowiązującymi standardami i regulacjami wewnętrznymi;
9)zarządzanie wyjątkami technicznymi, obejmujące ocenę zgłoszeń, identyfikację ryzyka oraz dokumentowanie i śledzenie przyznanych odstępstw od przyjętych standardów bezpieczeństwa, wykonywane we współpracy z jednostką ds. zarządzania ryzykiem i służbami audytu;
10) tworzenie i wdrażanie mierników skuteczności zabezpieczeń technicznych na potrzeby okresowej oceny stanu bezpieczeństwa, audytów wewnętrznych i raportowania zarządczego, przygotowywanie zestawienia wskaźników, arkuszy oceny oraz danych wejściowych do raportów kontroli.
(...) 2025 r. otrzymał Pan opinię Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, oznaczoną numerem (...). W treści tej opinii wskazano następujące ustalenia:
„(…...) zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione kompleksowe usługi technicznego wsparcia w zakresie zarządzania środowiskiem IT organizacji, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa informatycznego oraz oceny i utrzymania standardów funkcjonowania infrastruktury teleinformatycznej, obejmujące:
−utrzymywanie ram technicznych i operacyjnych w zakresie bezpieczeństwa IT, działania związane z przeglądem, aktualizacją i standaryzacją stosowanych rozwiązań w zakresie ochrony zasobów informacyjnych takich, jak sieci komputerowe, systemy serwerowe, urządzenia końcowe oraz narzędzia kontroli dostępu;
−weryfikację poziomu technicznej dojrzałości organizacji w zakresie zabezpieczeń IT, realizowaną poprzez monitorowanie zgodności ze standardami dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa (takim jak (...)), dokonywanie technicznej analizy sposobu wdrożenia mechanizmów kontrolnych, identyfikacji podatności, skuteczności stosowanych zabezpieczeń oraz ich dokumentacji;
−tworzenie i wdrażanie metodyki oceny stanu zabezpieczeń, w tym:
·opracowanie schematów pomiarowych i zestawów wskaźników (scoringów),
·przygotowanie szablonów oceny dla określonych obszarów technicznych,
·koordynacja procesu gromadzenia danych wejściowych (spotkania z właścicielami domen technicznych i jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo),
·obliczanie wyników i ich porównanie względem wyznaczonych progów;
−cykliczne przeglądy stanu wdrożenia rozwiązań bezpieczeństwa IT, w tym analiza kompletności i aktualności dokumentacji technicznej oraz ocena skuteczności istniejących procedur i procesów zabezpieczających, przeprowadzane w oparciu o wcześniej zdefiniowaną metodykę oraz we współpracy z interesariuszami technicznymi i właścicielami poszczególnych domen;
−opracowywanie planów działań naprawczych lub rozwojowych, w sytuacjach, gdy zidentyfikowane zostaną niedoskonałości w zakresie stosowanych zabezpieczeń, brak zgodności z przyjętymi normami lub potrzeba dalszego doskonalenia funkcjonujących rozwiązań, zawierających harmonogramy technicznej implementacji działań oraz ich zakres rzeczowy;
−zarządzanie wewnętrznym standardem bezpieczeństwa technicznego w organizacji, co obejmuje przygotowywanie i udostępnianie technicznych zasad, wytycznych i procedur dotyczących zabezpieczania zasobów IT, obsługi incydentów, zarządzania kontami użytkowników, szyfrowania danych czy bezpiecznego użytkowania urządzeń końcowych;
−wsparcie przy wdrażaniu dokumentacji bezpieczeństwa technicznego zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym, w tym:
·przygotowanie planu wdrożenia dokumentów i procedur,
·techniczne konsultacje wdrożeniowe,
·monitoring postępów implementacyjnych w systemach IT i infrastrukturze klienta;
−koordynacje spotkań roboczych z osobami odpowiedzialnymi za wdrożenie i egzekwowanie technicznych wymogów bezpieczeństwa, w tym z zespołami (...), mających na celu zapewnienie zgodności działań technicznych z obowiązującymi standardami i regulacjami wewnętrznymi;
−zarządzanie wyjątkami technicznymi, obejmujące ocenę zgłoszeń, identyfikację ryzyka oraz dokumentowanie i śledzenie przyznanych odstępstw od przyjętych standardów bezpieczeństwa, wykonywane są we współpracy z jednostką ds. zarządzania ryzykiem i służbami audytu;
−tworzenie i wdrażanie mierników skuteczności zabezpieczeń technicznych na potrzeby okresowej oceny stanu bezpieczeństwa, audytów wewnętrznych i raportowania zarządczego, przygotowywanie zestawienia wskaźników, arkuszy oceny oraz danych wejściowych do raportów kontroli,
mieszczą się w grupowaniach:
−jeżeli wiodący charakter usługom nadaje doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
−jeżeli wiodący charakter usługom nadaje doradztwo w zakresie oprogramowania komputerowego PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
−jeżeli wiodący charakter usługom nadaje pomoc techniczna w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. „
Jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką ryczałtu ─ rozpoczynając od 3 lipca 2023 r. W tym celu, złożył Pan 1 lutego 2023 r., elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j.: Dz.U. 2025 poz. 843 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, uzyskiwany przychód z prowadzonej działalności opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, a więc w stawce 8,5%.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą, również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
−samodzielnie na działalność prowadzona w formie spółki z małżonkiem;
−w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzona samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
−samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzona samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W Pana przypadku nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie.
Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług).
Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
W ramach działalności zajmuje się Pan:
1)utrzymywaniem ram technicznych i operacyjnych w zakresie bezpieczeństwa IT, działaniami związanymi z przeglądem, aktualizacją i standaryzacją stosowanych rozwiązań w zakresie ochrony zasobów informacyjnych takich, jak sieci komputerowe, systemy serwerowe, urządzenia końcowe oraz narzędzia kontroli dostępu;
2)weryfikacją poziomu technicznej dojrzałości organizacji w zakresie zabezpieczeń IT, realizowaną poprzez monitorowanie zgodności ze standardami dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa (takim jak (...)), dokonywaniem technicznej analizy sposobu wdrażania mechanizmów kontrolnych, identyfikacji podatności, skuteczności stosowanych zabezpieczeń oraz ich dokumentacji;
3)tworzeniem i wdrażaniem metodyki oceny stanu zabezpieczeń, w tym:
·opracowaniem schematów pomiarowych i zestawów wskaźników (scoringów),
·przygotowaniem szablonów oceny dla określonych obszarów technicznych,
·koordynacją procesu gromadzenia danych wejściowych (spotkania z właścicielami domen technicznych i jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo),
·obliczaniem wyników i ich porównaniem względem wyznaczonych progów;
4)cyklicznymi przeglądami stanu wdrożenia rozwiązań bezpieczeństwa IT, w tym analizą kompletności i aktualności dokumentacji technicznej oraz oceną skuteczności istniejących procedur i procesów zabezpieczających, przeprowadzanymi w oparciu o wcześniej zdefiniowaną metodykę oraz we współpracy z interesariuszami technicznymi i właścicielami poszczególnych domen;
5)opracowywaniem planów działań naprawczych lub rozwojowych, w sytuacjach, gdy zidentyfikowane zostaną niedoskonałości w zakresie stosowanych zabezpieczeń, brak zgodności z przyjętymi normami lub potrzebą dalszego doskonalenia funkcjonujących rozwiązań, zawierających harmonogramy technicznej implementacji działań oraz ich zakres rzeczowy;
6)zarządzaniem wewnętrznym standardem bezpieczeństwa technicznego w organizacji, co obejmuje przygotowywanie i udostępnianie technicznych zasad, wytycznych i procedur dotyczących zabezpieczania zasobów IT, obsługi incydentów, zarządzania kontami użytkowników, szyfrowania danych czy bezpiecznego użytkowania urządzeń końcowych;
7)wsparciem przy wdrażaniu dokumentacji bezpieczeństwa technicznego zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym, w tym:
·przygotowaniem planu wdrożenia dokumentów i procedur,
·technicznymi konsultacjami wdrożeniowymi,
·monitoringiem postępów implementacyjnych w systemach IT i infrastrukturze klienta;
8)koordynacją spotkań roboczych z osobami odpowiedzialnymi za wdrożenie i egzekwowanie technicznych wymogów bezpieczeństwa, w tym z zespołami (...), mających na celu zapewnienie zgodności działań technicznych z obowiązującymi standardami i regulacjami wewnętrznymi;
9)zarządzaniem wyjątkami technicznymi, obejmującymi ocenę zgłoszeń, identyfikację ryzyka oraz dokumentowanie i śledzenie przyznanych odstępstw od przyjętych standardów bezpieczeństwa, wykonywanym we współpracy z jednostka ds. zarządzania ryzykiem i służbami audytu;
10)tworzeniem i wdrażaniem mierników skuteczności zabezpieczeń technicznych na potrzeby okresowej oceny stanu bezpieczeństwa, audytów wewnętrznych i raportowania zarządczego, przygotowywaniem zestawienia wskaźników, arkuszy oceny oraz danych wejściowych do raportów kontroli.
Pana zdaniem, na podstawie przedstawionego opisu wykonywanych czynności, prowadzona działalność powinna zostać sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i podlegać opodatkowaniu stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pomimo, że art. 12 ust. 1 ww. ustawy nie odnosi się wprost do wskazanego symbolu PKWiU, nie wyklucza to możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w Pana przypadku.
W Pana ocenie, opisana działalność ma charakter usługowy i mieści się w zakresie wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, co uzasadnia zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że może Pan opodatkować uzyskiwane od 2023 r. przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż jak wynika z opisu sprawy 1 lutego 2023 r. złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ponadto nie mają do Pana zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 tej ustawy.
W odniesieniu do kwestii wysokości stawki ryczałtu właściwej dla świadczonych usług wskazać należy, że zostały one określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych i zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:
1)utrzymywanie ram technicznych i operacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa IT, działania związane z przeglądem, aktualizacją i standaryzacją stosowanych rozwiązań w zakresie ochrony zasobów informacyjnych takich, jak sieci komputerowe, systemy serwerowe, urządzenia końcowe oraz narzędzia kontroli dostępu;
2)weryfikacja poziomu technicznej dojrzałości organizacji w zakresie zabezpieczeń IT, realizowana poprzez monitorowanie zgodności ze standardami dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa (takim jak (...)), dokonywanie technicznej analizy sposobu wdrażania mechanizmów kontrolnych, identyfikacja podatności, skuteczności stosowanych zabezpieczeń oraz ich dokumentacji;
3)tworzenie i wdrażanie metodyki oceny stanu zabezpieczeń, w tym:
·opracowanie schematów pomiarowych i zestawów wskaźników (scoringów),
·przygotowanie szablonów oceny dla określonych obszarów technicznych,
·koordynacja procesu gromadzenia danych wejściowych (spotkania z właścicielami domen technicznych i jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo),
·obliczanie wyników i ich porównaniem względem wyznaczonych progów;
4)cykliczne przeglądy stanu wdrożenia rozwiązań bezpieczeństwa IT, w tym analiza kompletności i aktualności dokumentacji technicznej oraz ocena skuteczności istniejących procedur i procesów zabezpieczających, przeprowadzanymi w oparciu o wcześniej zdefiniowaną metodykę oraz we współpracy z interesariuszami technicznymi i właścicielami poszczególnych domen;
5)opracowywanie planów działań naprawczych lub rozwojowych, w sytuacjach, gdy zidentyfikowane zostaną niedoskonałości w zakresie stosowanych zabezpieczeń, brak zgodności z przyjętymi normami lub potrzebą dalszego doskonalenia funkcjonujących rozwiązań, zawierających harmonogramy technicznej implementacji działań oraz ich zakres rzeczowy;
6)zarządzanie wewnętrznym standardem bezpieczeństwa technicznego w organizacji, co obejmuje przygotowywanie i udostępnianie technicznych zasad, wytycznych i procedur dotyczących zabezpieczania zasobów IT, obsługi incydentów, zarządzania kontami użytkowników, szyfrowania danych czy bezpiecznego użytkowania urządzeń końcowych;
7)wsparcie przy wdrażaniu dokumentacji bezpieczeństwa technicznego zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym, w tym:
·przygotowanie planu wdrożenia dokumentów i procedur,
·techniczne konsultacje wdrożeniowe,
·monitoring postępów implementacyjnych w systemach IT i infrastrukturze klienta;
8)koordynacja spotkań roboczych z osobami odpowiedzialnymi za wdrożenie i egzekwowanie technicznych wymogów bezpieczeństwa, w tym z zespołami (...), mających na celu zapewnienie zgodności działań technicznych z obowiązującymi standardami i regulacjami wewnętrznymi;
9)zarządzanie wyjątkami technicznymi, obejmujące ocenę zgłoszeń, identyfikację ryzyka oraz dokumentowanie i śledzenie przyznanych odstępstw od przyjętych standardów bezpieczeństwa, wykonywane we współpracy z jednostką ds. zarządzania ryzykiem i służbami audytu;
10) tworzenie i wdrażanie mierników skuteczności zabezpieczeń technicznych na potrzeby okresowej oceny stanu bezpieczeństwa, audytów wewnętrznych i raportowania zarządczego, przygotowywanie zestawienia wskaźników, arkuszy oceny oraz danych wejściowych do raportów kontroli.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, oznaczoną numerem (...) ww. mieszczą się w grupowaniach PKWiU:
−62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” – jeżeli wiodący charakter usługom nadaje doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego;
−62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” – jeżeli wiodący charakter usługom nadaje doradztwo w zakresie oprogramowania komputerowego;
−62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – jeżeli wiodący charakter usługom nadaje pomoc techniczna w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
I tak – zgodnie ze schematem klasyfikacji PKWiU 2015 – klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
-62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
-62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
-62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie obejmuje:
-usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
-usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
Grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem zarówno w zakresie sprzętu komputerowego, jaki i oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego i doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji sprzętu komputerowego i oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją sprzętu informatycznego, w której mieszczą się komputery i urządzenia peryferyjne, zawartą w słowniku pojęć Głównego Urzędu Statystycznego „Pojęcia stosowane w statystyce publicznej” (https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/3720,pojecie.html). Z dodatkowych wyjaśnień metodologicznych dotyczących definicji pojęcia sprzęt informatyczny, tj. komputery i urządzenia peryferyjne wynika, że w pojęciu tym należy ująć:
-maszyny przenośne do automatycznego przetwarzania danych o masie 10 kg, tj.: laptopy, notebooki,
-komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne,
-terminale kasowe (POS), terminale komputerowe typu bankomat (ATM) i podobne maszyny nadające się do podłączenia do maszyny przetwarzającej dane lub do sieci,
-maszyny do automatycznego przetwarzania danych w formie systemów,
-pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, zawierające lub nie w tej samej obudowie jedno lub dwa urządzenia następującego typu: urządzenia pamięci, urządzenia wejścia i wyjścia,
-urządzenia peryferyjne wyjścia (klawiatura, joystick, mysz itp.),
-skanery (z wyłączeniem urządzeń wielofunkcyjnych zawierających drukarkę, skaner, kopiarkę i/lub faks),
-drukarki atramentowe używane z urządzeniami do przetwarzania danych,
-drukarki laserowe używane z urządzeniami do przetwarzania danych,
-pozostałe drukarki używane z urządzeniami do przetwarzania danych,
-jednostki wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie,
-pozostałe peryferyjne urządzenia wejścia lub wyjścia,
-urządzenia pamięci do nieruchomych nośników informacji,
-urządzenia pamięci do ruchomych nośników informacji,
-pozostałe jednostki do maszyn do automatycznego przetwarzania danych,
-części i akcesoria do maszyn liczących,
-półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej.
Natomiast definicja Oprogramowania została zawarta w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Ponadto, pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi mają związek z doradztwem zarówno w zakresie oprogramowania, jak i sprzętu komputerowego.
Wskazał Pan bowiem, że w zakresie świadczonych usług mieszczą się m.in.: utrzymywanie ram technicznych i operacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa IT, działania związane z przeglądem, aktualizacją i standaryzacją stosowanych rozwiązań w zakresie ochrony zasobów informacyjnych takich, jak sieci komputerowe, systemy serwerowe, urządzenia końcowe oraz narzędzia kontroli dostępu; cykliczne przeglądy stanu wdrożenia rozwiązań bezpieczeństwa IT, analiza kompletności i aktualności dokumentacji technicznej oraz ocena skuteczności istniejących procedur i procesów zabezpieczających, przeprowadzanymi w oparciu o wcześniej zdefiniowaną metodykę oraz we współpracy z interesariuszami technicznymi i właścicielami poszczególnych domen, dokonywanie technicznej analizy sposobu wdrażania mechanizmów kontrolnych, identyfikacja podatności, skuteczności stosowanych zabezpieczeń oraz ich dokumentacji.
Analiza opisu Pana usług wskazuje, że stanowią one wysoce specjalistyczne usługi i nie można ich traktować jako prostą pomoc techniczną, dotyczącą oprogramowania, w tym testowania podstawowego oprogramowania. W ocenie organu, Pana usługi mają ścisły związek z doradztwem zarówno w zakresie oprogramowania, jak również sprzętu komputerowego. W zakresie Pana usług mieszczą się, np. tworzenie i wdrażanie metodyki oceny stanu zabezpieczeń, w tym: opracowanie schematów pomiarowych i zestawów wskaźników (scoringów), przygotowanie szablonów oceny dla określonych obszarów technicznych, koordynacja procesu gromadzenia danych wejściowych (spotkania z właścicielami domen technicznych i jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo), obliczanie wyników i ich porównaniem względem wyznaczonych progów; czy też weryfikacja poziomu technicznej dojrzałości organizacji w zakresie zabezpieczeń IT, realizowana poprzez monitorowanie zgodności ze standardami dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa (takim jak (...)), dokonywanie technicznej analizy sposobu wdrażania mechanizmów kontrolnych, identyfikacja podatności, skuteczności stosowanych zabezpieczeń oraz ich dokumentacji.
Są to działania wymagające wysokiego poziomu wiedzy, dlatego trudno w przedstawionych okolicznościach uznać, że Pana usługi nie mają związku z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie są one bowiem – na co wskazują okoliczności przedstawione w opisie sprawy – jedynie nieskomplikowanymi czynnościami w zakresie usuwania usterek oprogramowania, czy też udzielaniem klientowi pomocy, które jako jedyne w ramach klasy PKWiU 62.02 objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku, w szczególności we własnym stanowisku, które nie odnoszą się do tego pytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku, a ponadto dotyczą odmiennych usług od tych, które Pan szczegółowo opisał.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
