Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.485.2025.3.BM
Nie przysługuje odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej, przewidzianej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na wielomiesięczne wydatki związane z remontem dachu, które nie są wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r., za wyjątkiem kosztów docieplenia. Kluczowy jest szczegółowy podział faktury zgodny z wykazem wydatków.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy
podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani 3 i 21 października 2025 r. (daty wpływu).
Opis stanu faktycznego
W lutym 2022 r. dokonano remontu dachu na istniejącym od „lat 70” budynku mieszkalnym. Przed remontem dach był pokryty krokwiami, łatami i eternitem. Wymieniono krokwie, murłaty, kalenicę, położono deski, papę, łaty i pokrycie dachowe, tj. blachodachówkę. W lutym 2022 r. została wystawiona faktura za te materiały i usługę dekarską na kwotę 97 000 zł. W marcu 2022 r. wystosowała Pani zapytanie mailowe (identyfikator zapytania: (...)) (...), czy wymieniona inwestycja mieści się w definicji termomodernizacji przegród budowlanych. Otrzymała Pani odpowiedź, iż wśród katalogu wydatków podlegających odliczeniu w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. znajdują się te materiały wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem oraz wśród tej kategorii mieszczą się wydatki na docieplenie dachu. Na tejże podstawie w kolejnych latach, tj. 2022, 2023, 2024 dokonywała Pani odpisów wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Nie korzystała Pani z innych form wsparcia, ani dotacji to tego remontu.
Uzupełnienie
Poniesione wydatki nie zostały objęte wsparciem w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r., o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków ( Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.). Inwestycja wykonana została w 2022 r., nie była wsparta kredytem, wykonana została z kilkuletnich oszczędności.
Przedsięwzięcie, które jest przedmiotem wniosku zmniejszyło zapotrzebowanie na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku oraz zmniejszyło straty energii. Poniesione wydatki kwalifikuje Pani zgodnie z rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. z 2023r poz. 273) jako:
1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem,
2. usługa docieplenia przegród budowlanych.
Budynek, którego dotyczą wydatki jest budynkiem jednorodzinnym, jest Pani jego właścicielem. Prace termomodernizacyjne wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku poddanego procesowi termomodernizacji. Przedsięwzięcie zostało zakończone. Faktura za wydatki związane z termomodernizacją jest wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Przedsięwzięcie wymagało zdemontowania pokrycia dachowego (płyt eternitu), konstrukcji dachowej. Na przeprowadzone przedsięwzięcie składały się prace:
- demontaż pokrycia dachowego (eternitu), jest to materiał szkodliwy, w dodatku jego stan powodował przecieki i zawilgocenie budynku,
- zdjęcie starej konstrukcji drewnianej dachu, był to już materiał przestarzały, na którego zniszczenie miały wpływ czynniki biologiczne: wilgoć, grzyb, szkodniki (budynek z lat 70),
- wykonanie wieńca żelbetowego w celu postawienia nowej konstrukcji drewnianej dachu,
- zamontowanie nowej konstrukcji dachowej: nowej kalenicy, łat, murłat, kontrłat, desek, papy, materiału pokrycia dachowego - blachy,
- docieplenie styropianem szczyty budynku.
Przedmiotem wniosku jest możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na usługę dekarsko-blacharską z materiałem. Materiały: krawędziak iglasty, kontrłaty, tarcica iglasta(deski), (...) blacha płaska, (...)- blacha, listwy wentylacyjne, wyłaz, papa, z niezbędnymi elementami mocowania takimi jak gwoździe, nakrętki, podkładki, wkręty, pręty gwintowane, wkrętami ciesielskimi, siatką zbrojeniową do styropianu, styropianem, zaprawą, klejem do styropianu.
Na pierwszej stronie faktury z dnia 28 lutego 2022 r. znajduje się kwota wraz z nazwą usługi: usługa dekarsko-blacharska z materiałem. Na drugiej stronie są dokładnie i szczegółowo wymienione materiały (pozycje 1-62).
Wydatki nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fakturę za utylizację eternitu sfinansowała Pani z własnych środków. Nie korzystała Pani również z premii termomodernizacyjnej, ani nie uzyskała wsparcia z innych środków publicznych
Pytanie
Czy na podstawie przedstawionych wyżej danych miała Pani prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w latach 2022, 2023, 2024 zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć do docieplenia przegród budowlanych lub wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem?
Pani stanowisko w sprawie
Według definicji termomodernizacja budynku to działania mające na celu poprawę efektywności energetycznej budynku, poprawę izolacyjności termicznej budynku poprzez zmniejszenie zużycia energii, obejmuje szereg prac w tym ocieplenie ścian, dachu, wymianę okien i drzwi. Celem termomodernizacji jest obniżenie kosztów eksploatacji, poprawa komfortu cieplnego jak również zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Uważa Pani, iż wykonana inwestycja wpisuje się w definicję termomodernizacji. Pod dachem z samego eternitu nie było komfortu cieplnego, po remoncie, zastosowaniu desek, papy, blachodachówki został osiągnięty pewien stopień komfortu.
Poniesione wydatki na materiały i usługę miały na celu zabezpieczenie budynku przed zawilgoceniem, były konieczne ze względu na zły stan konstrukcji dachu oraz niezbędne do wykonania dalszych prac w celu zagospodarowania strychu na cele mieszkalne. Przeprowadzone prace wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej, zmniejszyły zużycie nośników energii.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku (sprowadzające się do możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej w latach 2022-2024 wydatków na usługę dekarsko-blacharską z materiałem) jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:
ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 438):
użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.). Są to:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11) pompa ciepła wraz z osprzętem;
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10) montaż pompy ciepła,
11) montaż kolektora słonecznego,
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13) montaż instalacji fotowoltaicznej,
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie doart. 26h ust. 3 ww. ustawy:
wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Artykuł 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z analizy wniosku wynika, że w lutym 2022 r. dokonano remontu dachu na istniejącym budynku jednorodzinnym, którego jest Pani jego właścicielem. Przed remontem dach był pokryty krokwiami, łatami i eternitem. W ramach remontu wymieniono krokwie, murłaty, kalenicę, położono deski, papę, łaty i pokrycie dachowe, tj. blachodachówkę. W lutym 2022 r. została wystawiona faktura za te materiały i usługę dekarską na kwotę 97 000 zł.
Przedsięwzięcie wymagało zdemontowania pokrycia dachowego (płyt eternitu), konstrukcji dachowej. Na przeprowadzone przedsięwzięcie składały się prace:
-demontaż pokrycia dachowego (eternitu), jest to materiał szkodliwy, w dodatku jego stan powodował przecieki i zawilgocenie budynku,
-zdjęcie starej konstrukcji drewniana dachu, był to już materiał przestarzały, na którego zniszczenie miały wpływ czynniki biologiczne: wilgoć, grzyb, szkodniki (budynek z lat 70),
-wykonanie wieńca żelbetowego w celu postawienia nowej konstrukcji drewnianej dachu,
-zamontowanie nowej konstrukcji dachowej: nowej kalenicy, łat, murłat, kontrłat, desek, papy, materiału pokrycia dachowego - blachy,
-docieplenie styropianem szczyty budynku.
Poniesione koszty:
-usługa dekarsko-blacharska z materiałem;
-materiały: krawędziak iglasty, kontrłaty, tarcica iglasta( deski), (...) blacha płaska, (...)- blacha, listwy wentylacyjne, wyłaz, papa, z niezbędnymi elementami mocowania takimi jak gwoździe, nakrętki, podkładki, wkręty, pręty gwintowane, wkrętami ciesielskimi, siatką zbrojeniową do styropianu, styropianem, zaprawą, klejem do styropianu.
Na pierwszej stronie faktury z dnia 28 lutego 2022 r. znajduje się kwota wraz z nazwą usługi: usługa dekarsko-blacharska z materiałem. Na drugiej stronie są dokładnie i szczegółowo wymienione materiały (pozycje 1-62).
Należy wskazać, że w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:
• materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz
• docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi.
Dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.
Co jednak istotne, wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ich brak – w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu – wyklucza zatem ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej. Zakresem ulgi objęte zostały wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana).
Ponadto, zgodnie z przytoczonym przepisem art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem umożliwiającym skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest udokumentowanie poniesionych wydatków fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Brak prawidłowego udokumentowania wydatku, uniemożliwia zatem skorzystanie z omawianej ulgi. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi posiadać fakturę VAT, z której będzie wynikać m.in. rodzaj i cena poniesionego wydatku dotyczącego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Zaznaczyć należy, że w opisie sprawy wskazała Pani, że na fakturze zostały wyodrębnione poszczególne wydatki (materiały). Zatem na podstawie wystawionej faktury można odrębnie ustalić wysokość wydatków dotyczących przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w związku z wymianą dachu oraz wydatki związane z ociepleniem budynku i dachu.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia w latach 2022-2024 w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszystkich poniesionych na kwotę 97 000 zł wydatków, związanych z usługą dekarsko-blacharską wraz z materiałami, dotyczących remontu dachu, udokumentowanych wystawioną na Panią fakturą. Wskazać bowiem należy, że wydatki na wymianę dachu w istocie nie były wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), ale wydatkami na wymianę pokrycia dachowego, które to wydatki nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Odliczeniu – do wysokości limitu kwoty 53 000 zł – w ramach ww. ulgi termomodernizacyjnej, podlegać mogą natomiast jedynie te spośród poniesionych wydatków, które dotyczą usługi i materiałów związanych z dociepleniem dachu, o ile – na co wskazuje treść wniosku – na wystawionej fakturze wyszczególniono rodzaj poniesionych wydatków dotyczących zrealizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Wobec powyższego oceniając Pani stanowisko całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
