Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.514.2025.1.RH
Dochody odszkodowawcze związanego z wywłaszczeniem działek mieszkaniowych, przeznaczone na fundusz remontowy, podlegają zwolnieniu od CIT; jednak odszkodowanie przeznaczone na zmniejszenie opłat eksploatacyjnych ze strony członków spółdzielni nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina X, w związku z realizacją inwestycji drogowej pn. „(…)” na podstawie art. 11a, 11c, 11f, ust. 1, 11i, 12 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U.2023 r., poz. 775; winno być: t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 311 ze zm.), przyznała Spółdzielni Mieszkaniowej w Y odszkodowanie za wywłaszczenie działek budynkowych w części dotyczącej udziałów spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych oraz za prawo wieczystego użytkowania działek. Spółdzielnia jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). W zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Spółdzielnia wykupiła na własność działki, na których znajdują się budynki mieszkalne. Nieruchomości te są nieruchomościami jednobudynkowymi i graniczą z działkami Spółdzielni, które są w wieczystym użytkowaniu. Znajdują się na nich chodniki, parkingi, droga dojazdowa do nieruchomości, place zabaw oraz tereny zielone. Stanowią one mienie Spółdzielni. Działki, z których Spółdzielnia została wywłaszczona stanowią część infrastruktury osiedla, która mieści się w pojęciu „gospodarka zasobami mieszkaniowymi”.
Koszty utrzymania działki budynkowej ponoszą mieszkańcy nieruchomości, która znajduje się na tej działce w ramach opłaty eksploatacyjnej, natomiast koszty utrzymania działek w wieczystym użytkowaniu ponoszą wszyscy mieszkańcy i użytkownicy (lokale użytkowe, dzierżawa terenu) osiedla, na którym znajdują się te działki również w ramach stawki eksploatacyjnej. Opłaty naliczane są zgodnie z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Zdarzenie 1.
Spółdzielnia zamierza utworzyć fundusz remontowy Spółdzielni, z którego finansowane by były m.in. remonty dróg, parkingów, chodników, wiat śmietnikowych czy placów zabaw służących mieszkańcom a znajdujących się na mieniu Spółdzielni do wspólnego korzystania w ramach osiedla. Spółdzielnia planuje przeznaczyć dochód z odszkodowania za wywłaszczenie części działek w wieczystym użytkowaniu stanowiącej mienie Spółdzielni na fundusz remontowy Spółdzielni.
Zdarzenie 2.
Spółdzielnia planuje przeznaczyć dochód z odszkodowania za wywłaszczenie części działki budynkowej na zmniejszenie opłat eksploatacyjno-remontowych dla członków posiadających spółdzielcze prawa do lokali (własnościowe i lokatorskie).
Pytania
1. Czy dochód uzyskany z odszkodowania z tytułu wywłaszczenia części działek będących w wieczystym użytkowaniu stanowiących mienie Spółdzielni i wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, który Spółdzielnia planuje przeznaczyć na zasilenie funduszu remontowego Spółdzielni będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?
2.Czy dochód uzyskany z odszkodowania z tytułu wywłaszczenia części działki budynkowej, wchodzącej w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, który Spółdzielnia planuje przeznaczyć na zmniejszenie opłaty eksploatacyjno-remontowej dla członków posiadających spółdzielcze prawa będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Dochód z tyt. odszkodowania za wywłaszczenie działek w wieczystym użytkowaniu, który Spółdzielnia chce przeznaczyć na zasilenie funduszu remontowego Spółdzielni, również pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ na tych działkach znajdują się chodniki, parkingi, droga dojazdowa do nieruchomości, place zabaw oraz tereny zielone, które służą naszym mieszkańcom. Z tego funduszu sfinansowane by zostały remonty parkingów, chodników, dróg czy placów zabaw. Jest to infrastruktura, która służy mieszkańcom naszej Spółdzielni.
2.Dochód z tyt. odszkodowania za wywłaszczenie działek budynkowych, który Spółdzielnia chce przeznaczyć na dofinansowanie stawki eksploatacyjnej dla członków Spółdzielni mieszkających w danej nieruchomości pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Opłata eksploatacyjna jest przeznaczana na pokrycie kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych. Jest to forma refundacji za poniesione wcześniej koszty na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Aby dochód Spółdzielni był wolny od podatku musi być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. W powyższym przypadku oba warunki są spełnione.
Dochody z odszkodowania z tytułu wywłaszczenia działek budynkowych oraz w wieczystym użytkowaniu pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a opłaty, które wnoszą m.in. członkowie Spółdzielni na podstawie art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. na pokrycie kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale oraz eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Wobec powyższego, oba warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT są spełnione.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Działalność spółdzielni mieszkaniowej regulują przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 593 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 558 ze zm.).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
Stosownie do art. 1 ust. 2 ww. ustawy:
Przedmiotem działalności spółdzielni może być:
1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu;
6) wykonywanie działalności jako obywatelska społeczność energetyczna w rozumieniu art. 3 pkt 13f ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266).
W myśl art. 1 ust. 3 ww. ustawy:
Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.
Zgodnie z art. 1 ust. 7 ww. ustawy:
W zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2021 r. poz. 648 oraz z 2023 r. poz. 1450), z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1, 11, 2 i 4 ww. ustawy:
1.Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
1 1 Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.
2.Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
4. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.
Stosownie do art. 167 ust. 1 ustawy Prawo spółdzielcze:
Zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:
1) fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału dochodu ogólnego lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;
2) fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części dochodu ogólnego, wartości majątkowych otrzymanych nieodpłatnie lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach. Fundusz zasobowy zmniejsza się o straty na likwidacji środków trwałych oraz straty losowe.
Z punktu widzenia podatkowego, spółdzielnia mieszkaniowa podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2024 r. poz. 1440 i 1635), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Dyspozycją omawianego przepisu objęte są te dochody, które zostały osiągnięte przez Spółdzielnie Mieszkaniowe i Wspólnoty Mieszkaniowe z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które to dochody zostały przeznaczone (i będą wydatkowane) na utrzymanie tych zasobów. Zatem, z powyższej regulacji wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
·dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
·dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
Wobec powyższego nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym dochody uzyskane z:
·gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, oraz
·innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Należy się zatem odwołać do reguł wykładni językowej.
Wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.
Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Tym samym z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.
Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.
W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:
1.znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- balkony, loggie,
- garaże,
2.pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3.urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:
- zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Warto nadmienić, że powyższe zdefiniowanie zasobów mieszkaniowych przedstawione zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 5 marca 2008 r. nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (np. dochody z będących w zasobach spółdzielni lokali użytkowych), nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Skutkiem czego otrzymane odszkodowanie z tytułu wywłaszczenia, które przypada na lokale użytkowe (jeśli lokale takie znajdują się w zasobach Spółdzielni) nie korzysta w tej części ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, z uwagi na niespełnienie warunku źródła pochodzenia środków.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dochód uzyskany z odszkodowania z tytułu wywłaszczenia części działek będących w wieczystym użytkowaniu stanowiących mienie Spółdzielni i wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, który Spółdzielnia planuje przeznaczyć na zasilenie funduszu remontowego Spółdzielni będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, jak również, czy dochód uzyskany z odszkodowania z tytułu wywłaszczenia części działki budynkowej, wchodzącej w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, który Spółdzielnia planuje przeznaczyć na zmniejszenie opłaty eksploatacyjno-remontowej dla członków posiadających spółdzielcze prawa będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.
Odnosząc się do pierwszej z ww. wątpliwości wskazać należy, że z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika w szczególności, że Spółdzielni Mieszkaniowej w Y zostało przyznane odszkodowanie za wywłaszczenie działek budynkowych w części dotyczącej udziałów spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych oraz działek objętych prawem wieczystego użytkowania gruntu. Spółdzielnia wykupiła na własność działki, na których znajdują się budynki mieszkalne. Nieruchomości te są nieruchomościami jednobudynkowymi i graniczą z działkami Spółdzielni, które są w wieczystym użytkowaniu. Znajdują się na nich chodniki, parkingi, droga dojazdowa do nieruchomości, place zabaw oraz tereny zielone. Stanowią one mienie Spółdzielni. Działki, z których Spółdzielnia została wywłaszczona stanowią część infrastruktury osiedla, która mieści się w pojęciu „gospodarka zasobami mieszkaniowymi”.
Koszty utrzymania działki budynkowej ponoszą mieszkańcy nieruchomości, która znajduje się na tej działce w ramach opłaty eksploatacyjnej, natomiast koszty utrzymania działek w wieczystym użytkowaniu ponoszą wszyscy mieszkańcy i użytkownicy (lokale użytkowe, dzierżawa terenu) osiedla, na którym znajdują się te działki również w ramach stawki eksploatacyjnej. Opłaty naliczane są zgodnie z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Spółdzielnia planuje przeznaczyć dochód z odszkodowania za wywłaszczenie części działek w wieczystym użytkowaniu stanowiącej mienie Spółdzielni na fundusz remontowy Spółdzielni. Spółdzielnia planuje również przeznaczyć dochód z odszkodowania za wywłaszczenie części działki budynkowej na zmniejszenie opłat eksploatacyjno-remontowych dla członków posiadających spółdzielcze prawa do lokali (własnościowe i lokatorskie).
Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne i przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że odszkodowanie, które zostanie otrzymane przez Spółdzielnię z tytułu wywłaszczenia z prawa użytkowania wieczystego gruntu w części przypadającej na lokale użytkowe znajdujące się w zasobach Spółdzielni nie będzie korzystało ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, niezależnie od tego na co zostaną przeznaczone z tego tytułu środki, z uwagi na niespełnienie warunku źródła pochodzenia środków.
Natomiast przychód z odszkodowania za wywłaszczenie Spółdzielni z prawa użytkowania wieczystego gruntu w części przypadającej na lokale mieszkalne, stanowić będzie przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, która stanowi część infrastruktury osiedla służącej mieszkańcom. Zwolnienie od opodatkowania uzyskanego z tego tytułu dochodu uzależnione jest od przeznaczenia tego dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zatem jeśli, środki uzyskane z odszkodowania z ww. tytułu, jak wskazali Państwo we wniosku, zostaną przeznaczone na fundusz remontowy Spółdzielni to w tej części będą mogły korzystać ze zwolnienia określonego w ww. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Odnosząc się natomiast do kwestii odszkodowania związanego wywłaszczeniem części działki budynkowej, wchodzącej w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, które Spółdzielnia planuje przeznaczyć na zmniejszenie opłaty eksploatacyjno-remontowej dla członków posiadających spółdzielcze prawa do lokali (własnościowe i lokatorskie) stwierdzić należy, że w tej części otrzymane środki nie będą mogły korzystać z przedmiotowego zwolnienia. Co do zasady opłaty eksploatacyjne obejmują media (woda, prąd, gaz, ogrzewanie), czynsz administracyjny, wywóz śmieci, odbiór ścieków oraz bieżącą konserwację budynku.
Z powołanego wyżej art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wynika, że członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
Powyższe oznacza, że otrzymane odszkodowanie nie stanowi dochodu przeznaczonego na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, tylko jest to świadczenie na rzecz członków spółdzielni. Dofinansowanie stawki eksploatacyjnej w spółdzielni mieszkaniowej powoduje, że spółdzielnia pokrywa z własnych zasobów część kosztów eksploatacyjnych leżących po stronie członków, aby obniżyć stawki, które członkowie zobowiązani są uiszczać. Przytoczony przepis wskazuje bowiem, że to członkowie spółdzielni są zobowiązani ponosić koszty eksploatacji nieruchomości. Zatem dofinansowanie opłat eksploatacyjnych nie zostanie przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, stąd nie spełni podstawowej przesłanki wynikającej z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT umożliwiającej zwolnienie dochodu z tego tytułu.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:
·czy dochód uzyskany z odszkodowania z tytułu wywłaszczenia części działek będących w wieczystym użytkowaniu stanowiących mienie Spółdzielni, który Spółdzielnia planuje przeznaczyć na zasilenie funduszu remontowego Spółdzielni będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, w części związanej:
- z lokalami użytkowymi -jest nieprawidłowe,
- z lokalami mieszkalnymi - jest prawidłowe;
·czy dochód uzyskany z odszkodowania z tytułu wywłaszczenia części działki budynkowej, wchodzącej w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, który Spółdzielnia planuje przeznaczyć na zmniejszenie opłaty eksploatacyjno-remontowej dla członków posiadających spółdzielcze prawa będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
