Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.417.2025.2.AS
Brak sporządzenia i publikacji sprawozdań finansowych za lata poprzedzające wybór estońskiego CIT nie stanowi przeszkody dla skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od początku nowego roku podatkowego, jeśli nie są spełnione ujemne przesłanki z art. 28j ust. 1 pkt 2-7 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego Spółka dokonała skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek począwszy od dnia 1 stycznia 2025 r.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 17 października 2025 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.417.2025.1.AS, wezwano do jego uzupełnienia. 23 października 2025 r. wpłynęło pismo z tego samego dnia, stanowiące uzupełnienie wniosku
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, X Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) z siedzibą w (…), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu (…).
Spółka została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS z dniem (...) 2022 r. Rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Spółka w styczniu bieżącego roku złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zawiadomienie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „estoński CIT”), o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).
To znaczy, że Spółka zadeklarowała wybór estońskiego CIT ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r.
Spółka na dzień składania zawiadomienia ZAW-RD (styczeń 2025 r.) spełniała i spełnia nadal warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2-7 ustawy o CIT, uprawniające ją do korzystania z opodatkowania estońskim CIT.
Spółka dopełniła również innych formalności związanych z wyborem estońskiego CIT, tj. obowiązek sporządzenia tzw. korekty wstępnej, o której mowa w art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT.
Spółka w latach 2023-2025 r. korzystała z usług biura rachunkowego, które nie wywiązywało się z umowy w zakresie przygotowywania sprawozdań finansowych.
Skutkiem nienależytego wykonania usług przez biuro rachunkowe jest to, że Spółka nie złożyła do Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego sprawozdań finansowych za lata 2023-2024 r.
Spółka podejmuje w tym celu działania naprawcze, współpracując obecnie z innym biurem rachunkowym i doradcą podatkowym i niezwłocznie złoży zaległe sprawozdania finansowe do ww. rejestru.
W piśmie z 23 października 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:
- w przeszłości - na dzień wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz na moment formułowania niniejszej odpowiedzi Spółka nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wynikających z art. 28k ustawy o CIT,
- rok podatkowy spółki pokrywa się z jej rokiem kalendarzowym i obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego,
- Spółka zamknęła księgi rachunkowe na dzień poprzedzający dzień zmiany formy opodatkowania na estoński CIT (31 grudnia 2024 r.) i otworzyła księgi rachunkowe na dzień wejścia w estoński CIT (1 stycznia 2025 r.),
- Spółka wybrała opodatkowanie ryczałtem od pierwszego miesiąca roku podatkowego (styczeń 2025 r.), tj. w trybie art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.
Pytanie
Czy fakt, że na dzień składania zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT, sprawozdania finansowe Spółki za lata poprzedzające wybór estońskiego CIT nie były sporządzone i opublikowane w Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego stanowi przeszkodę dla skutecznego wyboru tej formy opodatkowania ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, Spółka dokonała skutecznej zmiany formy opodatkowania na estoński CIT z dniem 1 stycznia 2025 r. W ocenie Spółki, przepisy regulujące wybór estońskiego CIT w pierwszym miesiącu roku podatkowego podatnika, tj. art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT nie odnosi się w żaden sposób do obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych, sporządzania sprawozdań finansowych i dokonywania ww. w określonym terminie.
Uzasadnienie
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest to, czy Wnioskodawca dokonał skutecznego wyboru estońskiego CIT.
Jak wskazano w stanie faktycznym Wniosku, Spółka na dzień składania zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT ZAW-RD spełniała warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 -7 ustawy o CIT.
Warunki te spełniane są obecnie.
Spółka wybierając opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w pierwszym miesiącu swojego roku podatkowego podlegała dyspozycji art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, zgodnie z którym obowiązkiem Spółki było złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym deklaruje opodatkowanie ryczałtem.
Spółka, w swojej ocenie, tym samym spełniła warunek skutecznego wyboru tej formy opodatkowania, gdyż w przypadku Spółek wybierających opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w pierwszym miesiącu swojego roku podatkowego przepisy nie przewidują innych rygorów.
Spółka pragnie zauważyć, że w jej przypadku nie znajduje zastosowania art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, gdyż ten przepis - nakładający dodatkowe obowiązki polegające na sporządzeniu sprawozdania finansowego i zamknięciu ksiąg rachunkowych - nie dotyczy Wnioskodawcy, gdyż przepis ten reguluje postępowanie spółek wybierających estoński CIT w trakcie roku podatkowego.
Spółka jest świadoma, że zgodnie z przepisami odrębnych ustaw jest zobligowana do sporządzania i składania sprawozdań finansowych do Repozytorium Dokumentów Finansowych KRS za lata podatkowe 2023-2024 r. i świadoma jest sankcji, które w związku z tym mogą obciążać jej kierownika jednostki, jednakże nadal – okoliczność ta jest całkowicie bez znaczenia w kontekście skuteczności wyboru ryczałtu od dochodów spółek.
Spółka jest również świadoma, że zgodnie z treścią art. 28d ustawy o CIT, zgodnie z którym spółka opodatkowana ryczałtem jest obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości w sposób, który zapewnić ma prawidłowe określenie wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz w kapitale własnym kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
Warunek ten dotyczy spółek, które wybrały skutecznie opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek i nie dotyczy okresu, w którym dana spółka korzystała z zasad ogólnych podatku CIT. Dodatkowo, niezależnie od spełnienia przez Spółkę dyspozycji art. 28d ustawy o CIT, przepis ten nie warunkuje skuteczności wyboru tej formy opodatkowania.
Stanowisko Spółki znajduje oparcie także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 sierpnia 2025 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.278.2025.2.MF.
Interpretacja ta została wydana w stanie faktycznym, w którym podatnik również wybierający estoński CIT w pierwszym miesiącu roku podatkowego wskazał, że roczne sprawozdanie finansowe zostało podpisane z przekroczeniem terminów wynikających z ustawy o rachunkowości (później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego przez osobę odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg rachunkowych). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że taka spółka skutecznie wybrała estoński CIT i nie utraciła do niego prawa, ponieważ art. 28j ust. 1 pkt 2-7 ustawy o CIT takiego warunku nie przewidują.
„Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości, wskazać należy, że ww. art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, uzależniający możliwość opodatkowania ryczałtem m.in. od sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości, dotyczy jedynie podatników, którzy przed upływem przyjętego przez siebie roku podatkowego dokonują wyboru opodatkowania na zasadach ryczałtowych. W Państwa przypadku przepis ten nie ma zastosowania, bowiem Państwa rok podatkowy/obrotowy był tożsamy z rokiem kalendarzowym, a zamknięcia ksiąg rachunkowych dokonaliście na dzień bilansowy, który przypadał na 31 grudnia 2024 r., tj. na koniec, a nie w tracie roku podatkowego. Jednocześnie w styczniu 2025 r. złożyliście zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., czyli od początku przyjętego przez Państwa roku podatkowego.
Z uwagi na powyższe, okoliczność podpisania sprawozdania finansowego 2 kwietnia 2025 r., tj. później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg oraz wszystkich członków zarządu, nie skutkuje w Państwa przypadku utratą prawa do opodatkowania ryczałtem, bowiem warunku takiego nie przewidują wskazane na wstępie przepisy art. 28j ust. 1 pkt 2-7 ustawy o CIT.”
Należy dostrzec analogię sytuacji przedstawionych przez Wnioskodawcę i tej wskazanej w ww. interpretacji indywidualnej. W obu przypadkach spółki zadeklarowały wybór estońskiego CIT w pierwszym miesiącu roku podatkowego (od stycznia 2025 r.) i w obu przypadkach roczne sprawozdanie finansowe za rok podatkowy bezpośrednio poprzedzający wybór estońskiego CIT zostało sporządzone z naruszeniem przepisów ustawy o rachunkowości.
W obu przypadkach zastosowanie znajduje jedynie przepis art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, który dla skuteczności wyboru estońskiego CIT zakłada złożenie zawiadomienia ZAW-RD we właściwym terminie - bez względu na aspekt zamknięcia ksiąg rachunkowych czy sporządzenia sprawozdania finansowego.
Uwzględniając argumentację Wnioskodawcy i wnioski płynące z ww. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Wnioskodawca uważa, że w jego przypadku doszło do skutecznego wyboru estońskiego CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazać należy, że stosownie do zadanego pytania wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku oraz przywołanego we wniosku przepisu art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który Wnioskodawca wskazał jako podlegający interpretacji indywidualnej, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie wyjaśnienie, czy fakt nie sporządzenia i nie opublikowania w Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego na dzień składania zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT sprawozdania finansowego, stanowi przeszkodę dla skutecznego wyboru tej formy opodatkowania ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r.
Zgodnie z art. 28d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale „ryczałtem”, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:
1) wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz
2) w kapitale własnym:
a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz
b) kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
Jak stanowi, art. 28e ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Warunki umożliwiające opodatkowanie ryczałtem określa enumeratywnie art. 28j ustawy o CIT.
Jak wynika z art. 28j ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50 % przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82 % dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo--akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Natomiast, stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:
1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:
a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest opcją podatkową (ma charakter fakultatywny). Aby z niej skorzystać podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku, księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnoszą się jednakże do kwestii sporządzania sprawozdania finansowego, a przepisami, które regulują tą kwestię jest wspomniana powyżej ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1f uor:
1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Z kolei stosownie do art. 52 ust. 1, 2, 2a oraz 3 uor:
1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
3. Przepisy ust. 1-2e stosuje się odpowiednio również do:
1)sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 lub na inny dzień bilansowy;
2)sprawozdania z działalności jednostki określonego w art. 49, z tym że nie podpisuje go osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym i obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego. W styczniu 2025 r. złożyli Państwo zawiadomienie ZAW-RD wybierając opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek w okresie od 1 stycznia 2025 r. Spółka dokonała zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2024 r., tj. dzień poprzedzający dzień zmiany formy opodatkowania na estoński CIT oraz otwarcia na dzień 1 stycznia 2025 r., tj. na dzień wejścia w estoński CIT. Dopełnili Państwo także obowiązku sporządzenia tzw. korekty wstępnej, o której mowa w art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym, Spółka wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od pierwszego miesiąca roku podatkowego 2025 r.
W latach 2023-2025 korzystali Państwo z usług biura rachunkowego, które nie wywiązywało się z umowy w zakresie przygotowywania sprawozdań finansowych, skutkiem czego Spółka nie złożyła do Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego sprawozdań finansowych za lata 2023-2024. Podejmują Państwo w tym celu działania naprawcze, współpracując obecnie z innym biurem rachunkowym i doradcą podatkowym i niezwłocznie złożą Państwo zaległe sprawozdania finansowe do ww. rejestru.
Spółka na dzień składania zawiadomienia ZAW-RD (styczeń 2025 r.) spełniała i nadal spełnia warunki o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2-7 ustawy o CIT, uprawniające ją do korzystania z opodatkowania estońskim CIT oraz Spółka w przeszłości, na dzień składania zawiadomienia ZAW-RD nie spełniała, a także obecnie nie spełnia żadnej z przesłanek negatywnych, wynikających z art. 28k ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy fakt, że na dzień składania zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT, sprawozdania finansowe Spółki za lata poprzedzające wybór estońskiego CIT nie były sporządzone i opublikowane w Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego stanowi przeszkodę dla skutecznego wyboru tej formy opodatkowania ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r.
Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości, wskazać należy, że w myśl art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek na początku roku podatkowego, pod warunkiem spełnienia przesłanek enumeratywnie określonych w tym przepisie. Przepis art. 28j ust. 1 ustawy o CIT nie zawiera odesłania do przepisów ustawy o rachunkowości, jak ma to miejsce w art. 28j ust. 5 ww. ustawy, który to przepis uzależnia możliwość opodatkowania ryczałtem m.in. od sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości, a który dotyczy jedynie podatników, którzy przed upływem przyjętego przez siebie roku podatkowego dokonują wyboru opodatkowania na zasadach ryczałtowych. W Państwa przypadku przepis ten nie ma zastosowania, bowiem Państwa rok podatkowy/obrotowy był tożsamy z rokiem kalendarzowym, a zamknięcia ksiąg rachunkowych dokonaliście na dzień bilansowy, który przypadał na 31 grudnia 2024 r., tj. na koniec, a nie w tracie roku podatkowego. Jednocześnie w styczniu 2025 r. złożyliście zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., czyli od początku przyjętego przez Państwa roku podatkowego.
Z uwagi na powyższe, okoliczność nie złożenia do Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego sprawozdań finansowych za lata 2023-2024 nie stanowi przeszkody dla skutecznego wyboru opodatkowania estońskim CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek przedstawionego we wniosku elementu opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa, wiąże strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartego w niej stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt niniejszej sprawy. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
