Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.502.2025.2.KK
Przychody z usług doradczych związanych z projektowaniem oraz optymalizacją systemów komputerowych, klasyfikowanych jako PKWiU 62.02.20.0, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, gdyż usługi te są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania i nie podlegają opodatkowaniu według obniżonej stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan 22 października 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, opodatkowaną na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu wyspecjalizowanych usług doradczych w zakresie informatyki, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Kluczowym celem tych usług jest optymalizacja procesów planowania u klientów biznesowych poprzez wykorzystanie narzędzi informatycznych, a konkretnie platformy (...).
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje następujące, powtarzalne czynności:
1.Prowadzenie analizy biznesowo-systemowej - analiza i modelowanie obecnych procesów biznesowych klientów, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów planowania finansowego, operacyjnego oraz strategicznego. Celem tych prac jest identyfikacja obszarów wymagających usprawnienia oraz zaprojektowanie koncepcji ich optymalizacji. Analiza ta stanowi punkt wyjścia do projektowania modeli planistycznych wdrażanych następnie na platformie (...).
2.Opracowywanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych - na podstawie wyników analizy Wnioskodawca tworzy szczegółową specyfikację funkcjonalną, która stanowi podstawę projektowania modeli planistycznych. Dokumentacja ta uwzględnia zarówno aspekty funkcjonalne (zakres danych, relacje, uprawnienia), jak i niefunkcjonalne (wydajność, logika przeliczeń, integracja z innymi systemami).
3.Projektowanie i budowa modeli biznesowych na platformie (...) - Wnioskodawca opracowuje koncepcje oraz struktury logiczne modeli planistycznych, a także określa strukturę danych wejściowych, wyjściowych oraz reguły przeliczeń i zależności logicznych pomiędzy modułami. Należy podkreślić, że działania te nie obejmują projektowania ani tworzenia kodu źródłowego (w rozumieniu klasycznych języków programowania) oraz nie polegają na tworzeniu, modyfikowaniu, testowaniu czy wdrażaniu oprogramowania.
4.Wsparcie doradcze i transfer wiedzy - Wnioskodawca świadczy usługi polegające na dzieleniu się specjalistyczną wiedzą z zakresu planowania i optymalizacji procesów. Udziela bieżących konsultacji merytorycznych dla zespołów klienta (analityków, konsultantów, właścicieli procesów), a także bierze udział w projektach wdrożeniowych pełniąc funkcje eksperta dziedzinowego. Często wspiera też klienta w kształtowaniu tzw. Center of Excellence dla platformy (...), co obejmuje pomoc w budowaniu kompetencji zespołów wewnętrznych.
5.Koordynacja i nadzór nad wdrożeniem rozwiązań technicznych - Wnioskodawca współpracuje z zewnętrznymi zespołami programistów oraz partnerami technologicznymi klienta, którzy odpowiedzialni są za fizyczne wdrożenie rozwiązań na platformie (...). Rola Wnioskodawcy polega na zapewnieniu spójności wdrażanych modeli z pierwotną koncepcją i dokumentacją. W praktyce jest to funkcja nadzorcza, konsultacyjna i projektowa, nie jest techniczna.
6.Analiza i usprawnianie istniejących rozwiązań - w ramach umów utrzymaniowych i rozwojowych, Wnioskodawca wykonuje analizy efektywności działania istniejących modeli (...), proponując klientom usprawnienia procesowe i merytoryczne. W ramach tych czynności nie dokonuje modyfikacji kodu źródłowego ani ingerencji technicznej w systemy klienta.
7.Projektowanie koncepcji integracji danych - Wnioskodawca przygotowuje założenia koncepcyjne dotyczące logiki integracji danych między (...), a innymi systemami wykorzystywanymi przez klienta (np. (...)). Nie wykonuje przy tym technicznego wdrożenia integracji ani nie zarządza infrastrukturą sieciową.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają więc charakter czysto doradczy, konsultingowy i analityczny. Stanowią one usługi niematerialne, świadczone wyłącznie na rzecz firm (B2B), a ich celem jest projektowanie i optymalizacja procesów, bez tworzenia oprogramowania lub jego elementów.
Dla pełnej jasności Wnioskodawca podkreśla, że:
-nie wykonuje usług z zakresu PKWiU ex 62.01.1, tj. nie projektuje, nie tworzy, nie testuje ani nie wdraża oprogramowania (software development, coding, scripting itp.);
-nie wykonuje usług z zakresu PKWiU ex 62.02.1, tj. nie doradza w zakresie wyboru, zakupu, instalacji czy konfiguracji gotowego oprogramowania (licencji komercyjnych);
-nie wykonuje usług z zakresu PKWiU 62.03.1, tj. nie zarządza siecią, infrastrukturą IT, systemami operacyjnymi ani serwerami klientów.
Zdarza się sporadycznie, że Wnioskodawca w ramach realizacji projektów, zostaje zaangażowany w dodatkowe czynności wspierające klienta, takie jak pomoc w procesie rekrutacji nowych członków zespołu projektowego (np. (...)), udział w wewnętrznych procesach oceny kompetencji członków zespołu (np. ewaluacja roczna analityków pracujących z platformą (...)). Czynności te mają charakter incydentalny, nie są objęte odrębnymi umowami ani wynagrodzeniem, a ich zakres nie wykracza poza działalność typowo doradczą lub szkoleniową w ramach wspierania funkcjonowania zespołu klienta. Tym samym nie wpływają one na zmianę kwalifikacji całej działalności Wnioskodawcy, która niezmiennie mieści się w zakresie usług doradczych w rozumieniu PKWiU 62.02.10.0.
Uzupełnienie
Na fakturze dokumentującej świadczenie usług na rzecz kontrahenta widnieje pozycja „Designing the architecture of (...) (days)”, co w praktyce oznacza projektowanie architektury modeli planistycznych w środowisku (...).
W ramach zawartej umowy Wnioskodawca świadczy usługi doradczo-analityczne w zakresie planowania i optymalizacji procesów biznesowych z wykorzystaniem platformy (...). Zakres świadczenia obejmuje w szczególności:
·analizę i projektowanie modeli planistycznych,
·opracowywanie koncepcji przepływu danych oraz logiki obliczeniowej w ramach modeli biznesowych,
·świadczenie konsultacji merytorycznych i doradczych, w tym transfer wiedzy oraz wsparcie w tworzeniu i funkcjonowaniu, tzw. Center of Excellence dla platformy (...).
Czynności te mają charakter niematerialny, doradczy i analityczny, są wykonywane samodzielnie przez Wnioskodawcę i nie obejmują elementów technicznych takich jak tworzenie, modyfikowanie czy testowanie oprogramowania, pisanie kodu źródłowego, konfigurowanie systemów czy ingerencja w infrastrukturę informatyczną klienta.
Przedmiotem umowy jest zatem świadczenie usług doradczych w zakresie projektowania i optymalizacji modeli planistycznych, a nie świadczenie usług programistycznych lub wdrożeniowych.
Wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy ma charakter jednolitego wynagrodzenia, określonego w umowie jako zapłata za kompleksową usługę doradczą wykonywaną w ramach danego projektu.
Usługi stanowią jedno złożone świadczenie gospodarcze, którego celem jest przygotowanie koncepcji oraz wdrożenie logicznej architektury modelu planistycznego dla klienta, a następnie doradcze wsparcie w zakresie jego wykorzystania.
Nie występują odrębne umowy, kontrakty cząstkowe ani niezależne wynagrodzenia za poszczególne czynności (np. analiza, projekt, konsultacje). Wszystkie elementy opisane w stanie faktycznym stanowią części składowe jednej usługi doradczej, która jest rozliczana łącznie i fakturowana w sposób zbiorczy.
Charakterystyka poszczególnych czynności
1.Prowadzenie analizy biznesowo-systemowej
Czynność ta polega na przeprowadzeniu szczegółowej analizy procesów biznesowych realizowanych przez klienta, ze szczególnym uwzględnieniem procesów planowania finansowego, operacyjnego i strategicznego. Wnioskodawca identyfikuje kluczowe elementy organizacyjne i informacyjne, które wymagają usprawnienia oraz dokonuje modelowania obecnych i docelowych procesów w ujęciu logicznym.
Efektem tej czynności jest raport analityczny oraz koncepcyjny model procesów, który stanowi podstawę do dalszego projektowania modeli planistycznych. Wyniki analizy są wykorzystywane przez klienta jako podstawa do podejmowania decyzji zarządczych oraz do budowy środowiska planistycznego w platformie (...).
Czynność ma charakter wyłącznie doradczy i analityczny - nie obejmuje żadnych działań programistycznych ani ingerencji technicznych w systemy informatyczne klienta.
2.Opracowywanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych
Na podstawie wyników analizy biznesowo-systemowej Wnioskodawca opracowuje dokumentację określającą szczegółowe wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne dla projektowanych modeli planistycznych.
Zakres obejmuje m.in. opis zakresu danych, zależności logicznych pomiędzy modułami, struktury uprawnień użytkowników, parametry wydajnościowe oraz wymogi integracyjne z innymi systemami (np. (...)).
Efektem jest kompletny dokument wymagań - spójny opis koncepcji systemu planistycznego, który służy klientowi i jego zespołom technicznym jako materiał referencyjny przy konfiguracji środowiska (...).
Dokumentacja nie zawiera kodów źródłowych, skryptów ani elementów programistycznych, ma charakter opisowy i doradczy.
3.Projektowanie i budowa modeli biznesowych na platformie (...)
Czynność ta polega na opracowaniu koncepcji logicznej struktury modeli planistycznych, obejmujących dane wejściowe, dane wyjściowe, reguły kalkulacyjne oraz relacje pomiędzy poszczególnymi modułami w środowisku (...).
Wnioskodawca określa architekturę modeli, logikę obliczeniową oraz strukturę hierarchii danych, tak aby umożliwić klientowi efektywne planowanie i raportowanie w różnych przekrojach organizacyjnych.
Efektem jest model koncepcyjny - opis struktury oraz zasad działania środowiska planistycznego, który może następnie zostać wdrożony technicznie przez zespoły programistyczne klienta lub jego partnerów technologicznych.
Czynność ta ma charakter doradczy i projektowy - nie obejmuje samodzielnego programowania ani wdrażania systemu przez Wnioskodawcę.
4.Wsparcie doradcze i transfer wiedzy
Wnioskodawca świadczy bieżące konsultacje merytoryczne oraz warsztaty dla zespołów klienta, przekazując wiedzę w zakresie wykorzystania platformy (...), modelowania procesów planistycznych oraz najlepszych praktyk w zarządzaniu danymi i raportowaniu.
Efektem tych działań jest zwiększenie kompetencji wewnętrznych klienta w zakresie korzystania z platformy (...) i samodzielnego utrzymywania opracowanych modeli.
Usługi te mają charakter szkoleniowo-doradczy i stanowią uzupełnienie zasadniczej działalności analitycznej. Nie obejmują czynności technicznych ani operacji na kodzie systemowym.
5.Koordynacja i nadzór nad wdrożeniem rozwiązań technicznych
Czynność ta polega na współpracy z zespołami technicznymi klienta oraz zewnętrznymi dostawcami oprogramowania odpowiedzialnymi za wdrożenie modeli w środowisku (...).
Rola Wnioskodawcy ma charakter koordynacyjny i kontrolny - polega na weryfikacji zgodności wdrożonych rozwiązań z przyjętą koncepcją architektury oraz dokumentacją wymagań.
Efektem tej czynności jest potwierdzenie zgodności wdrożenia z założeniami projektowymi oraz zapewnienie spójności rozwiązań planistycznych w ramach całej organizacji klienta.
Wnioskodawca nie dokonuje konfiguracji technicznej systemu, ani nie tworzy elementów oprogramowania; jego rola ogranicza się do nadzoru merytorycznego.
6.Analiza i usprawnianie istniejących rozwiązań
W ramach usług utrzymaniowych Wnioskodawca dokonuje przeglądu i oceny efektywności istniejących modeli planistycznych funkcjonujących na platformie (...).
Analiza obejmuje ocenę logiki przeliczeń, układu struktur danych oraz adekwatności raportów w odniesieniu do potrzeb biznesowych.
Efektem tej czynności jest raport z rekomendacjami usprawnień o charakterze procesowym i funkcjonalnym. Klient wykorzystuje te rekomendacje do samodzielnego wprowadzania ulepszeń w swoich modelach lub zleca ich wdrożenie zespołom technicznym.
Czynność ta ma charakter doradczy i konsultacyjny - Wnioskodawca nie dokonuje samodzielnych zmian w systemach informatycznych.
7.Projektowanie koncepcji integracji danych
Czynność ta polega na opracowaniu założeń koncepcyjnych dotyczących integracji danych pomiędzy platformą (...) a innymi systemami informatycznymi klienta (np. (...)).
Wnioskodawca definiuje logikę przepływu informacji, identyfikuje źródła i odbiorców danych oraz wskazuje mechanizmy zapewniające spójność i aktualność danych w środowisku planistycznym.
Efektem tej czynności jest opisowa dokumentacja integracyjna, stanowiąca podstawę dla zespołów technicznych do realizacji faktycznych połączeń systemowych.
Czynność ma charakter koncepcyjny i doradczy - nie obejmuje samodzielnego wykonywania integracji, konfiguracji interfejsów ani administrowania infrastrukturą IT.
Wnioskodawca wyjaśnia, co należy rozumieć pod poszczególnymi nw. terminami.
Przez „modele planistyczne” należy rozumieć logiczną strukturę odwzorowującą procesy planowania i raportowania w przedsiębiorstwie, obejmującą zestaw powiązanych ze sobą modułów, tabel i reguł kalkulacyjnych, które umożliwiają prognozowanie, budżetowanie i analizę danych finansowych oraz operacyjnych. Model planistyczny stanowi odzwierciedlenie procesów decyzyjnych klienta w postaci uporządkowanej struktury logicznej, wykorzystywanej w środowisku systemu informatycznego (w tym przypadku - platformy (...)). Nie jest on oprogramowaniem w sensie technicznym (tj. nie zawiera kodu źródłowego), lecz stanowi koncepcyjny model danych i reguł biznesowych, tworzony w ramach istniejącej platformy informatycznej.
„Model biznesowy” oznacza schemat odwzorowujący relacje, zależności i logikę przepływów między kluczowymi obszarami działalności przedsiębiorstwa (np. (...)). Celem modelu biznesowego jest zapewnienie spójności danych i umożliwienie analizy wpływu decyzji operacyjnych na wyniki finansowe. Wnioskodawca, w ramach swoich usług, tworzy opisową koncepcję takiego modelu — definiuje zależności logiczne między modułami planistycznymi, strukturę hierarchii organizacyjnych i mechanizmy konsolidacji danych. Model biznesowy ma charakter analityczno-projektowy, a jego rezultaty są wykorzystywane przez klienta w zarządzaniu procesami planistycznymi.
Platforma (...) jest komercyjnym, chmurowym środowiskiem informatycznym (...), służącym do planowania, prognozowania i analizy danych biznesowych w przedsiębiorstwach. Umożliwia tworzenie, przechowywanie i obsługę modeli planistycznych w oparciu o dane finansowe, operacyjne i rynkowe. Wnioskodawca nie jest twórcą, właścicielem ani administratorem tej platformy - korzysta z niej jako z narzędzia umożliwiającego realizację usług doradczych. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach (...) mają charakter koncepcyjny, analityczny i doradczy - nie polegają na programowaniu, rozwijaniu oprogramowania ani integracji technicznej systemu.
„Moduły” oznaczają poszczególne logiczne komponenty modelu planistycznego, które odpowiadają za określone obszary lub funkcje biznesowe (np. (...)). Każdy moduł stanowi zdefiniowany zbiór danych, reguł kalkulacyjnych i powiązań między zmiennymi, a ich konfiguracja w platformie (...) odzwierciedla strukturę organizacyjną i procesową przedsiębiorstwa. Moduły są elementami logicznymi, a nie kodem źródłowym lub komponentem oprogramowania w rozumieniu informatycznym.
Termin „Center of Excellence” (CoE) odnosi się do zespołu lub jednostki wewnętrznej klienta, odpowiedzialnej za utrzymanie i rozwój kompetencji w zakresie korzystania z platformy (...), zarządzanie modelami planistycznymi oraz zapewnienie spójności procesów planistycznych w całej organizacji. Rola Wnioskodawcy w tym zakresie polega na doradztwie merytorycznym - pomaga w opracowaniu zasad działania CoE, określeniu najlepszych praktyk oraz w szkoleniu zespołów wewnętrznych. Nie obejmuje natomiast administrowania systemem ani wykonywania czynności technicznych.
„ERP” oznacza zintegrowany system informatyczny do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, obejmujący takie obszary jak finanse, logistyka, produkcja, kadry i sprzedaż. W kontekście działalności Wnioskodawcy, system ERP stanowi jedno z potencjalnych źródeł danych, które mogą być integrowane z platformą (...) w celu zasilania modeli planistycznych. Wnioskodawca nie wykonuje czynności konfiguracyjnych, programistycznych ani wdrożeniowych dotyczących systemów ERP - jego rola ogranicza się do opracowania koncepcji integracji danych pomiędzy ERP a (...).
„CRM” oznacza system informatyczny do zarządzania relacjami z klientami, wykorzystywany do ewidencji kontaktów handlowych, planowania sprzedaży i analizy danych rynkowych. Podobnie jak w przypadku ERP, Wnioskodawca nie ingeruje technicznie w system CRM klienta, lecz projektuje logiczne założenia dotyczące przepływu danych pomiędzy CRM, a modelami planistycznymi w (...), tak aby dane sprzedażowe mogły być wykorzystywane w procesie planowania.
Przez „hurtownie danych” należy rozumieć zintegrowane repozytoria danych wykorzystywane przez przedsiębiorstwa do gromadzenia, przetwarzania i raportowania informacji z różnych źródeł systemowych. Wnioskodawca odnosi się do tych struktur w kontekście planowania koncepcji integracji danych z (...) - określa, jakie dane powinny być wymieniane pomiędzy hurtownią danych a platformą planistyczną. Nie dokonuje przy tym żadnych czynności technicznych związanych z zarządzaniem hurtownią danych, tworzeniem struktur bazodanowych ani ich modyfikowaniem.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie dotyczą urządzeń tworzących system informatyczny (takich jak serwery, komputery, urządzenia sieciowe, nośniki danych ani inne elementy infrastruktury technicznej). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności obejmujących:
·dobór, zakup, konfigurację, konserwację ani integrację sprzętu komputerowego,
·doradztwo w zakresie parametrów technicznych urządzeń,
·zarządzanie infrastrukturą informatyczną, sieciową lub serwerową klienta,
·instalację, serwis czy testowanie sprzętu komputerowego.
Usługi Wnioskodawcy nie odnoszą się zatem w jakimkolwiek zakresie do warstwy sprzętowej systemów informatycznych. Natomiast w odniesieniu do oprogramowania, Wnioskodawca wyjaśnia, że świadczenia nie obejmują czynności związanych z tworzeniem, modyfikowaniem, wdrażaniem ani testowaniem oprogramowania. Wnioskodawca nie programuje, nie pisze kodu źródłowego, nie projektuje struktur baz danych ani interfejsów użytkownika, nie wykonuje zadań charakterystycznych dla programistów lub inżynierów oprogramowania.
Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają charakter doradczy i koncepcyjny - dotyczą analizy i projektowania logiki biznesowej oraz modelowania procesów planistycznych w ramach istniejącego oprogramowania (platformy (...)).
W ramach realizowanych usług Wnioskodawca posługuje się dostępnymi funkcjami i narzędziami tej platformy w celu tworzenia logicznych struktur planistycznych, nie zaś w celu opracowywania lub rozwijania oprogramowania. W konsekwencji, opisane usługi nie dotyczą bezpośrednio ani urządzeń tworzących system informatyczny, ani oprogramowania w rozumieniu wytwarzania lub obsługi technicznej systemów informatycznych.
Przedmiotem usług jest wyłącznie doradztwo w zakresie koncepcji i logiki wykorzystania istniejących narzędzi informatycznych, a więc czynności mieszczące się w zakresie działalności doradczo-analitycznej, polegającej na projektowaniu modeli biznesowych i planistycznych w środowisku (...).
Zatem usługi Wnioskodawcy mają charakter niematerialny, intelektualny i doradczy, a nie techniczny czy sprzętowo-programistyczny. Wykorzystywanie oprogramowania ((...)) ma wyłącznie charakter narzędziowy i pomocniczy - służy do realizacji celów analityczno-planistycznych klienta, a nie stanowi przedmiotu świadczenia.
Wnioskodawca nie przygotowuje wytycznych dla programistów, ponieważ realizowane przez niego świadczenia nie obejmują żadnych czynności programistycznych, technicznych ani deweloperskich. Platforma (...), w której Wnioskodawca wykonuje swoje zadania, jest środowiskiem typu no-code/low-code, co oznacza, że operacje w jej ramach nie wymagają znajomości języków programowania ani tworzenia kodu źródłowego. Praca polega na projektowaniu logiki planistycznej w oparciu o wbudowane funkcje systemowe, które użytkownik konfiguruje poprzez interfejs graficzny, bez ingerencji w strukturę oprogramowania. W związku z tym Wnioskodawca nie współpracuje z programistami w zakresie przekazywania wytycznych do tworzenia kodu ani nie opracowuje specyfikacji technicznych dla celów programistycznych. Jego rola ogranicza się wyłącznie do projektowania koncepcyjnego logiki biznesowej oraz opracowania zasad przetwarzania i analizy danych w ramach istniejącej platformy. Efektem prac Wnioskodawcy są zatem modele planistyczne i dokumentacja koncepcyjna, a nie instrukcje dla zespołów technicznych w zakresie kodowania, testowania czy wdrażania oprogramowania.
Dokumentacja przygotowywana przez Wnioskodawcę w ramach opracowywania wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych oraz projektowania modeli planistycznych nie zawiera żadnych elementów o charakterze technicznym, takich jak algorytmy, kody źródłowe, skrypty, makra czy konfiguracje systemowe.
Charakter dokumentacji jest opisowy, analityczny i doradczy. Zawiera ona:
•wysokopoziomowy opis logiki modelu planistycznego,
•specyfikację procesów biznesowych i relacji między modułami,
•wytyczne dotyczące sposobu wykorzystania modelu w procesach planowania i raportowania,
•rekomendacje dotyczące integracji danych między (...) a innymi systemami ((...)),
•instrukcje użytkowe i zalecenia dotyczące interpretacji danych oraz zasad utrzymania modelu w codziennej pracy operacyjnej.
Dokumentacja pełni zatem funkcję materiału referencyjnego i szkoleniowego dla użytkowników biznesowych klienta oraz dla jego wewnętrznych zespołów planistycznych. Jej celem jest umożliwienie efektywnego korzystania z przygotowanego przez Wnioskodawcę modelu, a także jego wdrożenie w organizacji w ujęciu procesowym - nie technicznym.
Nie jest to dokumentacja techniczna w rozumieniu projektów programistycznych, lecz opracowanie merytoryczne o charakterze koncepcyjnym, opisujące sposób wykorzystania narzędzia informatycznego w procesach biznesowych przedsiębiorstwa.
Wnioskodawca opracowuje dokumentację w oparciu o wiedzę analityczną, finansową i procesową, a nie informatyczną. Nie wykonuje testów technicznych ani wdrożeniowych, nie tworzy interfejsów API, nie definiuje środowisk serwerowych ani parametrów systemowych.
Efektem końcowym sporządzonej dokumentacji jest kompletny zestaw wytycznych i zaleceń, które umożliwiają klientowi korzystanie z przygotowanego modelu planistycznego w ramach istniejącej infrastruktury informatycznej, bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek zmian w oprogramowaniu czy sprzęcie.
Wnioskodawca, po ponownej analizie zakresu świadczonych usług w kontekście objaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wskazuje, iż świadczone przez niego usługi należy klasyfikować pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.
Zgodnie z objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, grupowanie to obejmuje usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów w sprawach dotyczących systemów informatycznych i oprogramowania, w tym m.in. doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, a także doradztwo dotyczące projektowania, wdrażania, modyfikacji lub poprawy efektywności działania systemów informatycznych.
Zakres ten odpowiada charakterowi działalności Wnioskodawcy, który świadczy usługi doradczo-analityczne w zakresie projektowania, architektury i wykorzystania istniejącego oprogramowania - platformy (...), w procesach planowania i zarządzania. Przedmiotem usług jest opracowanie logicznej koncepcji modeli planistycznych, definiowanie przepływów danych i relacji między modułami oraz doradztwo w zakresie efektywnego wykorzystania funkcjonalności platformy (...) w działalności operacyjnej i finansowej klientów.
Wnioskodawca nie tworzy, nie modyfikuje ani nie testuje oprogramowania, nie uczestniczy w procesach wdrożeniowych o charakterze technicznym, nie programuje ani nie opracowuje kodu źródłowego. Czynności wykonywane w ramach działalności mają charakter niematerialny, koncepcyjny i doradczy - sprowadzają się do analizy potrzeb biznesowych, opracowania wymagań funkcjonalnych, projektowania modeli logicznych oraz przygotowania rekomendacji dotyczących wykorzystania istniejącego oprogramowania.
W związku z powyższym, świadczone usługi nie mogą zostać zaklasyfikowane do grupowań:
• PKWiU 62.01.1 - Usługi związane z oprogramowaniem (Software development), ponieważ Wnioskodawca nie tworzy ani nie rozwija oprogramowania;
• PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, ponieważ działalność Wnioskodawcy nie odnosi się do sprzętu komputerowego ani infrastruktury technicznej;
• PKWiU 62.03.1 - Usługi w zakresie zarządzania urządzeniami informatycznymi, ponieważ Wnioskodawca nie zarządza systemami, serwerami ani sieciami komputerowymi.
Wszystkie świadczone czynności stanowią doradztwo w zakresie wykorzystania oprogramowania komputerowego w celach biznesowych, analitycznych i planistycznych, bez ingerencji w jego strukturę techniczną. Wobec tego właściwe dla tych usług jest grupowanie PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.
Mając na uwadze powyższe, wskazane grupowanie nie jest objęte zakresem art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż nie stanowi usług „ex 62.01.1” ani „ex 62.02.1”, do których zastosowanie ma stawka 12%.
Wnioskodawca świadczy usługi doradcze i analityczne, które nie są wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy, wobec czego - stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy - uzyskane przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Podsumowując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi:
•mają charakter doradczy, koncepcyjny i analityczny,
•nie obejmują programowania, testowania ani wdrażania oprogramowania,
•nie odnoszą się do sprzętu komputerowego ani infrastruktury IT,
•polegają na doradztwie w zakresie wykorzystania istniejących narzędzi informatycznych (platformy (...)) w procesach planowania i raportowania.
W konsekwencji właściwym grupowaniem dla opisywanych usług jest PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, które - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług doradczo-analitycznych w zakresie projektowania, analizy i optymalizacji procesów planistycznych z wykorzystaniem platformy informatycznej (...), sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku oraz niniejszym uzupełnieniu usługi mają charakter niematerialny, doradczy i analityczny i stanowią działalność usługową polegającą na opracowywaniu oraz doradztwie w zakresie wykorzystania istniejącego oprogramowania komputerowego (platformy (...)).
Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie obejmują:
•tworzenia, modyfikowania, testowania ani wdrażania oprogramowania,
•działań programistycznych lub inżynierskich,
•doradztwa w zakresie zakupu, instalacji lub konfiguracji oprogramowania,
•zarządzania infrastrukturą informatyczną klienta.
Przedmiotem usług jest doradztwo merytoryczne w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych w procesach planistycznych i zarządczych, mające na celu usprawnienie przepływu informacji i podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach.
Zakres usług w pełni odpowiada definicji grupowania PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, które obejmuje doradztwo i opiniowanie przez ekspertów w sprawach dotyczących oprogramowania i systemów informatycznych, w tym w zakresie projektowania, analizy i doskonalenia ich wykorzystania.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mieszczą się w grupowaniach ex 62.01.1 ani ex 62.02.1, wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, do których stosuje się stawkę 12%. Tym samym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, przychody z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych jako PKWiU 62.02.20.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W treści wniosku wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.
Zakres usług polega na:
-prowadzeniu analizy biznesowo-systemowej,
-opracowywaniu wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych,
-projektowaniu i budowie modeli biznesowych na platformie (...),
-wsparciu doradczym i transferze wiedzy,
-koordynacji i nadzorze nad w drożeniem rozwiązań technicznych,
-analizie i usprawnianiu istniejących rozwiązań,
-projektowaniu koncepcji integracji danych.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
I tak, klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015 grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
·doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
·systemy zabezpieczające.
Podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, prowadzi do wniosku, że skoro opisane we wniosku usługi, mieszczą się we wskazanym przez Pana grupowaniu 62.02.20.0, które – jak przedstawiono wyżej – obejmuje usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, to stawką ryczałtu właściwą dla tych usług jest stawka 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana usługi niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, bowiem ich charakter – jak sam Pan wskazał – wpisuje się w zakres usług związanych z doradztwem w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, a także doradztwo dotyczące projektowania, wdrażania, modyfikacji lub poprawy efektywności działania systemów informatycznych. Wskazać należy, że w ramach wykonywanej działalności, której kluczowym celem jest optymalizacja procesów planowania poprzez wykorzystanie narzędzi informatycznych, konkretnie platformy (...) zajmuje się Pan m.in. opracowywaniem wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. Na podstawie wyników analizy biznesowo-systemowej opracowuje Pan dokumentację określającą szczegółowe wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne dla projektowanych modeli planistycznych. Zakres obejmuje m.in. opis zakresu danych, zależności logicznych pomiędzy modułami, struktury uprawnień użytkowników, parametry wydajnościowe oraz wymogi integracyjne z innymi systemami, przykładowo z (...). Efektem tych prac jest kompletny dokument wymagań, tj. spójny opis koncepcji systemu planistycznego, który służy klientowi i jego zespołom technicznym jako materiał referencyjny przy konfiguracji środowiska (...).
Pana usługi polegają również na projektowaniu koncepcji integracji danych. Wskazał Pan, że czynność ta polega na opracowaniu założeń koncepcyjnych dotyczących integracji danych pomiędzy platformą (...) a innymi systemami informatycznymi klienta (np. (...)). Definiuje Pan logikę przepływu informacji, identyfikuje źródła i odbiorców danych oraz wskazuje mechanizmy zapewniające spójność i aktualność danych w środowisku planistycznym, a efektem tej czynności jest opisowa dokumentacja integracyjna, stanowiąca podstawę dla zespołów technicznych do realizacji faktycznych połączeń systemowych.
Wskazać należy, że skonfigurowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności oprogramowanie decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo.
Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie raporty analityczne, dokument wymagań (spójny opis koncepcji), opisowa dokumentacja integracyjna, wskazują na ścisły związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, nawet jeżeli bezpośrednio nie uczestniczy Pan w procesie tworzenia oprogramowania.
Okoliczność, że Pana usługa ma charakter koncepcyjny i doradczy – nie obejmuje samodzielnego wykonywania integracji, konfiguracji interfejsów ani administrowania infrastrukturą IT, nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.02.20.0 związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
