Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.609.2025.3.AK
Gmina jako podatnik VAT ma prawo, w oparciu o art. 86 i art. 90 ustawy VAT, do częściowego odliczenia podatku należnego o naliczony, stosując proporcje dla jednostek organizacyjnych, dla wydatków choćby częściowo związanych z działalnością opodatkowaną, z wykluczeniem pełnego odliczenia, gdy wykorzystanie dotyczy działań nieobjętych opodatkowaniem.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Ww. wniosek uzupełnili Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 15 września 2025 r. (data wpływu 15 września 2025 r.) oraz pismem z 9 października 2025 r. (wpływ 9 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej oraz sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa centralizacyjna) od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się z tytułu podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jako jeden podatnik podatku VAT. Jednostkami organizacyjnymi podlegającymi centralizacji rozliczeń VAT są m.in. Przedszkole nr A, Przedszkole nr B, Przedszkole nr C, Przedszkole nr D, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji oraz Urząd Miasta (…).
Gmina zrealizuje projekt pn. „…” (dalej: Projekt), przy współudziale środków w ramach Funduszy Europejskich (…).
Projekt obejmuje budowę 11 instalacji fotowoltaicznych w 10 obiektach użyteczności publicznej na terenie (…), tj. Przedszkolu nr A, Przedszkolu nr B, Przedszkolu nr C, Przedszkolu nr D, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, budynkach należących do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji ((…) - dwie instalacje na budynku basenu i budynku hali, Kąpielisku (…), Kompleksie Sportowym (…)) oraz na budynkach Urzędu Miasta (przy ul. (…) oraz przy ul. (…)). Głównym celem zadania jest podniesienie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych i ograniczenie niskiej emisji na terenie miasta.
Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania energii elektrycznej oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery stanowią jedne z kluczowych wyzwań na terenach gmin znajdujących się w (…). Dodatkowym usprawnieniem funkcjonowania instalacji fotowoltaicznych w infrastrukturze publicznej będzie zastosowanie w projekcie systemu zarządzania energią oraz systemu monitorowania produkcji energii, a także montaż magazynu energii. Rzeczowa realizacja zadania w postaci budowy nowych instalacji OZE, umożliwi osiągnięcie wskaźników efektywności ekologicznej i energetycznej, zdefiniowanych we wniosku o dofinansowanie. Celem zwiększenia oddziaływania projektu oraz maksymalizacji jego efektów w obszarze odnawialnych źródeł energii i poprawy jakości środowiska w regionie, ujęto w projekcie działania z zakresu promocji oraz podnoszenia świadomości w dziedzinie OZE, jak również przedsięwzięcia proekologiczne realizujące cele środowiskowo-klimatyczne określone w dokumentach europejskich.
Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie przeprowadzi niezbędne działania informacyjno-promocyjne zgodnie z zapisami „…”, ze szczególnym uwzględnieniem niżej wymienionych:
- montaż tablic informacyjnych w kluczowych dla projektu miejscach,
- zamieszczenie opisu projektu na stronie internetowej Wnioskodawcy (adres w polu B.2.2),
- zamieszczenie opisu projektu w mediach społecznościowych Wnioskodawcy,
- oznakowanie spotkań realizowanych w ramach projektu (np. prelekcje) z uwzględnieniem wskazań w „…”,
- umieszczenie artykułu o pozyskanym dofinansowaniu i realizowanym projekcie na stronie internetowej i w (…) Gazecie (…),
- umieszczanie na dokumentach i materiałach związanych z realizacją projektu znaków graficznych z uwzględnieniem wskazań w „…”.
Instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane w pierwszej kolejności na potrzeby własne budynków, zasilając urządzenia oraz instalacje elektryczne budynków użyteczności publicznej (autokonsumpcja). W sytuacjach nadwyżek energii, niewykorzystanych na bieżąco, energia ta będzie wprowadzana do krajowej sieci elektroenergetycznej. Zawarta zostanie umowa z przedsiębiorstwem energetycznym, będzie obowiązywało rozliczenie na zasadzie net-billingu, czyli systemu wartościowego rozliczenia nadwyżki energii wyprodukowanej przez prosumenta (JST).
Budynki objęte Projektem są i będą wykorzystywane do prowadzenia działalności statutowej ww. placówek oświatowych (tj. edukacji publicznej), a także będzie w nim prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana i zwolniona w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). W związku z powyższym Wnioskodawca nabywane towary i usługi będzie wykorzystywał do działalności gospodarczej (czynności zwolnionych i opodatkowanych) oraz do celów innych niż działalność (działalność statutowa niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).
W uzupełnieniu wniosku z 19 września 2025 r. przedstawili Państwo następujące informacje:
1. Termin realizacji projektu to 31 grudnia 2026 r.
2. Gmina (…) jest i będzie właścicielem wszystkich budynków użyteczności publicznej wymienionych we wniosku.
3. W związku z realizacją projektu Gmina poniesie następujące koszty:
a) Przygotowanie projektu: koszty wykonania analiz finansowych i ekonomicznych oraz analiz zgodności z zasadami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis dla przedmiotowego projektu (analizy dotyczą całego projektu, w związku z czym Gmina uznała je za koszty ogólne).
b) Zaprojektowanie i wykonanie instalacji OZE (koszty związane z konkretnymi jednostkami organizacyjnymi).
c) Rozpowszechnianie wiedzy z zakresu OZE (koszty ogólne projektu): zadanie obejmuje realizację działań z zakresu edukacji ekologicznej mających na celu upowszechnienie wiedzy na temat OZE, w tym:
i. Prelekcje dla dzieci uczęszczających do Przedszkola nr B.
ii. Publikacje edukacyjno-promocyjne w wersji elektronicznej.
d) Przedsięwzięcia proekologiczne (koszty związane z konkretnymi jednostkami organizacyjnymi):zadanie obejmuje realizację działań proekologicznych, w tym:
i. Wykonanie nowych nasadzeń roślinności w obrębie Przedszkola nr B oraz Przedszkola nr D.
ii. Budowa systemu retencjonowania wody opadowej z wykorzystaniem zbiorników retencyjnych na terenie Przedszkola nr C.
e) Koszty związane z niezbędnymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi tabliczkami informacyjnymi w ramach projektu (koszty związane z konkretnymi jednostkami organizacyjnymi).
4. Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania wydatków związanych z konkretną jednostką organizacyjną oraz wydatków niezwiązanych z konkretną jednostką organizacyjną w całości do celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług lub do celów zwolnionych z VAT.
5. Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania części wydatków związanych z konkretną jednostką organizacyjną oraz wydatków niezwiązanych z konkretną jednostką organizacyjną w całości do celów niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Powyższe dotyczy przedsięwzięć opisanych w pkt 3 lit. c oraz d niniejszej odpowiedzi.
W uzupełnieniu wniosku z 9 października 2025 r. wskazali Państwo, że:
1. W stosunku do kosztów wymienionych w pkt 3 lit. a odpowiedzi na pierwsze wezwanie do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej tj. kosztów przygotowania projektu (kosztów wykonania analiz finansowych i ekonomicznych oraz analiz zgodności z zasadami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis dla przedmiotowego projektu) Gmina (…):
a. będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
b. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków do różnych rodzajów działalności tj. do działalności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do działalności niepodlegających opodatkowaniu;
c. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków zarówno do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza;
d. nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
e. nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
2. W stosunku do kosztów wymienionych w pkt 3 lit. b ww. odpowiedzi tj. zaprojektowania i wykonania instalacji OZE Gmina (…):
a. będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
b. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków do różnych rodzajów działalności tj. do działalności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do działalności niepodlegających opodatkowaniu;
c. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków zarówno do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza;
d. nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
e. nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
3. W stosunku do kosztów wymienionych w pkt 3 lit. c ww. odpowiedzi tj. rozpowszechniania wiedzy z zakresu OZE (koszty obejmujące realizację działań z zakresu edukacji ekologicznej mających na celu upowszechnienie wiedzy na temat OZE) Gmina (…):
a. będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
b. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków wyłącznie na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu;
c. nie będzie wykorzystywała towarów i usług nabytych w ramach ww. wydatków do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).
4. W stosunku do kosztów wymienionych w pkt 3 lit. d ww. odpowiedzi tj. Przedsięwzięcia proekologiczne (zadanie obejmuje realizację działań proekologicznych) Gmina (…):
a. będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
b. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków wyłącznie na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu;
c. nie będzie wykorzystywała towarów i usług nabytych w ramach ww. wydatków do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).
5. W stosunku do kosztów wymienionych w pkt 3 lit. e ww. odpowiedzi tj. koszty związane z niezbędnymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi Gmina (…):
a. będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
b. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków do różnych rodzajów działalności tj. do działalności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do działalności niepodlegających opodatkowaniu;
c. będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków zarówno do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza;
d. nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
e. nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 15 września 2025 r.)
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ponadto jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W związku z powyższym w przypadku wydatków dotyczących projektu Gmina ma prawo do częściowego obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych, których nie jest jednoznacznie w stanie przyporządkować na cele związane z działalnością opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu:
- związanych z konkretną jednostką organizacyjną po uwzględnieniu proporcji wynikających z art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy VAT wyliczonych dla danej jednostki;
- niezwiązanych z konkretną jednostką organizacyjną po uwzględnieniu proporcji wynikających z art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy VAT wyliczonych dla urzędu miasta.
Jednocześnie Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych wykorzystywanych w całości do celów niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust 2a-2h oraz art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W odniesieniu do art. 86 ust. 2h ustawy należy wskazać, że:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1) określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2) wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów, Minister Finansów wskazał m.in. jednostki samorządu terytorialnego.
W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to:
a) urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b) jednostkę budżetową,
c) zakład budżetowy.
W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określania proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Następnie w sytuacji, gdy ramach działalności gospodarczej nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) - zgodnie z art. 90 ust. 2 - ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina zrealizuje projekt pn. „…”. Projekt obejmuje budowę 11 instalacji fotowoltaicznych w 10 obiektach użyteczności publicznej na terenie (…), tj. Przedszkolu nr A, Przedszkolu nr B, Przedszkolu nr C, Przedszkolu nr D, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, budynkach należących do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji ((…) - dwie instalacje na budynku basenu i budynku hali, Kąpielisku (…), Kompleksie Sportowy (…)) oraz na budynkach Urzędu Miasta (przy ul. (…) oraz przy ul. (…)). Głównym celem zadania jest podniesienie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych i ograniczenie niskiej emisji na terenie miasta.
Instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane w pierwszej kolejności na potrzeby własne budynków, zasilając urządzenia oraz instalacje elektryczne budynków użyteczności publicznej (autokonsumpcja). W sytuacjach nadwyżek energii, niewykorzystanych na bieżąco, energia ta będzie wprowadzana do krajowej sieci elektroenergetycznej. Zawarta zostanie umowa z przedsiębiorstwem energetycznym, będzie obowiązywało rozliczenie na zasadzie net-billingu, czyli systemu wartościowego rozliczenia nadwyżki energii wyprodukowanej przez prosumenta (JST).
Budynki objęte Projektem są i będą wykorzystywane do prowadzenia działalności statutowej ww. placówek oświatowych (tj. edukacji publicznej), a także będzie w nim prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana i zwolniona w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina nabywane towary i usługi będzie wykorzystywał do działalności gospodarczej (czynności zwolnionych i opodatkowanych) oraz do celów innych niż działalność (działalność statutowa niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).
W związku z realizacją projektu Gmina poniesie następujące koszty:
a) Przygotowanie projektu: koszty wykonania analiz finansowych i ekonomicznych oraz analiz zgodności z zasadami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis dla przedmiotowego projektu (analizy dotyczą całego projektu, w związku z czym Gmina uznała je za koszty ogólne). Gmina:
- będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków do różnych rodzajów działalności tj. do działalności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do działalności niepodlegających opodatkowaniu;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków zarówno do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza;
- nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
- nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
b) Zaprojektowanie i wykonanie instalacji OZE (koszty związane z konkretnymi jednostkami organizacyjnymi). Gmina:
- będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków do różnych rodzajów działalności tj. do działalności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do działalności niepodlegających opodatkowaniu;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków zarówno do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza;
- nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
- nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
c) Rozpowszechnianie wiedzy z zakresu OZE (koszty ogólne projektu): zadanie obejmuje realizację działań z zakresu edukacji ekologicznej mających na celu upowszechnienie wiedzy na temat OZE, w tym:
iii. Prelekcje dla dzieci uczęszczających do Przedszkola nr A.
iv. Publikacje edukacyjno-promocyjne w wersji elektronicznej.
Gmina:
- będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków wyłącznie na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu;
- nie będzie wykorzystywała towarów i usług nabytych w ramach ww. wydatków do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).
f) Przedsięwzięcia proekologiczne (koszty związane z konkretnymi jednostkami organizacyjnymi):zadanie obejmuje realizację działań proekologicznych, w tym:
iii. Wykonanie nowych nasadzeń roślinności w obrębie Przedszkola nr B oraz Przedszkola nr D.
iv. Budowa systemu retencjonowania wody opadowej z wykorzystaniem zbiorników retencyjnych na terenie Przedszkola nr C.
Gmina:
- będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków wyłącznie na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu;
- nie będzie wykorzystywała towarów i usług nabytych w ramach ww. wydatków do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).
g) Koszty związane z niezbędnymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi tabliczkami informacyjnymi w ramach projektu (koszty związane z konkretnymi jednostkami organizacyjnymi). Gmina:
- będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków do różnych rodzajów działalności tj. do działalności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do działalności niepodlegających opodatkowaniu;
- będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków zarówno do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza;
- nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
- nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Jak wyjaśniono już wyżej, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, na którą przepisy nakładają realizację określonych zadań i która realizuje te zadania przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych, uzasadnione jest - pomimo że podatnikiem podatku VAT jest Gmina - wyliczenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o sposoby określania proporcji ustalone odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej.
W sytuacji natomiast, kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisana zakupów do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu. Skoro bowiem Gmina nie jest w stanie ustalić w jakim stopniu nabyte towary i usługi wykorzystywane są przez poszczególne jednostki organizacyjne, uznać należy, że wykorzystywane są one przez Gminę - jako podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do wszystkich rozliczeń Gminy i jej jednostek organizacyjnych, dokonywanych po centralizacji rozliczeń.
Ponadto w przypadku gdy nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Gmina będzie obowiązana w odniesieniu do tych zakupów, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Jak wynika z powołanego wyżej art. 90 ust. 10a ustawy w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2, również ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W sytuacji jednak kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisana wydatków do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem współczynnika proporcji obliczonego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do wydatków dotyczących zaprojektowania i wykonania instalacji OZE oraz wydatków związanych z niezbędnymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi tabliczkami informacyjnymi w ramach projektu, których - jak wynika z opisu sprawy - nie będą Państwo w stanie przypisać do konkretnego rodzaju działalności, ale będą Państwo w stanie przypisać do konkretnej jednostki organizacyjnej, będzie przysługiwało Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, obliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika wyliczonego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej nabywane towary i usługi, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy obliczoną dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej nabywane towary i usługi.
W odniesieniu natomiast do wydatków dotyczących przygotowania projektu tj. kosztów wykonania analiz finansowych i ekonomicznych oraz analiz zgodności z zasadami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis dla przedmiotowego projektu, których - jak wynika z opisu sprawy - nie będą Państwo w stanie przypisać do konkretnego rodzaju działalności, ani do konkretnej jednostki organizacyjnej, będzie przysługiwało Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, obliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika wyliczonego dla Urzędu Miasta, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy obliczoną dla Urzędu Miasta.
Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Natomiast w związku z ponoszeniem wydatków dotyczących rozpowszechniania wiedzy z zakresu OZE oraz wydatków dotyczących przedsięwzięć proekologicznych, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. wydatków. Powyższe wynika z faktu, że - jak Państwo wskazali - Gmina będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w ramach ww. wydatków wyłącznie na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu, Gmina nie będzie wykorzystywała towarów i usług nabytych w ramach ww. wydatków do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Przy czym wskazali Państwo, że Gmina będzie w stanie przyporządkować wydatki odrębnie dla tego rodzaju kosztów tj. z otrzymanych w związku z realizacją projektu faktur Gmina będzie w stanie wskazać pozycje, które dotyczą tylko tych rodzajów kosztów.
Podsumowując, w przypadku wydatków dotyczących projektu pn. „…”:
a) będą mieli Państwo prawo do częściowego obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych:
- w zakresie wydatków dotyczących zaprojektowania i wykonania instalacji OZE oraz wydatków związanych z niezbędnymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi tabliczkami informacyjnymi w ramach projektu - związanych z konkretną jednostką organizacyjną po uwzględnieniu proporcji wynikających z art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy wyliczonych dla danej jednostki;
- w zakresie wydatków dotyczących przygotowania projektu tj. kosztów wykonania analiz finansowych i ekonomicznych oraz analiz zgodności z zasadami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis dla przedmiotowego projektu - niezwiązanych z konkretną jednostką organizacyjną po uwzględnieniu proporcji wynikających z art. 86 ust. 2a oraz art 90 ustawy wyliczonych dla Urzędu Miasta;
b) nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych w zakresie wydatków dotyczących rozpowszechniania wiedzy z zakresu OZE oraz wydatków dotyczących przedsięwzięć proekologicznych.
Tym samym, Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu do poszczególnych kategorii działalności Gminy, tj. opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie było to przedmiotem oceny Organu.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
