Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.495.2025.3.JP
Przychody z działalności polegającej na konfiguracji i administracji systemów informatycznych, klasyfikowane jako 62.09.20.0 w PKWiU, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, z wyłączeniem tworzenia oprogramowania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 22 października i 6 listopada 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2026 r. planuje Pan rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności gospodarczej będzie Pan świadczył usługi polegające na konfiguracji, administracji i bieżącym utrzymaniu systemów informatycznych, w szczególności platformy (...) oraz narzędzi służących do (...).
Do Pana obowiązków będzie należało w szczególności:
−konfiguracja i parametryzacja istniejących narzędzi informatycznych,
−administracja oraz bieżące wsparcie działania systemów,
−monitorowanie poprawności działania systemów, analiza logów, zdarzeń i metryk,
−przygotowywanie raportów i dokumentacji użytkowej,
−wsparcie użytkowników w zakresie obsługi systemów.
W ramach platformy (...) konfiguruje i parametryzuje Pan przepływy danych (pipeline’y), które umożliwiają przesyłanie danych z określonych źródeł do systemów docelowych. Czynności te polegają na ustawieniu reguł przetwarzania, filtrowania i monitorowania logów, zdarzeń i metryk, przy wykorzystaniu gotowych funkcjonalności narzędzia.
Nie pisze Pan kodu źródłowego ani nie tworzy nowego oprogramowania działania Pana mają charakter konfiguracyjny i administracyjny.
Uzupełnienie
W celu pełnego i precyzyjnego zobrazowania charakteru świadczonych usług, poniżej przedstawia Pan szczegółowy opis działania platform (...) oraz (...), wraz z wyjaśnieniem Pana roli jako administratora i konfiguratora gotowego systemu. Opis ten ma na celu wyeliminowanie wszelkich wątpliwości co do braku elementu programistycznego w Pana działalności oraz uzasadnienie klasyfikacji usług zgodnie z PKWiU 2015 jako 62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Opis świadczonych usług w kontekście stosowanej klasyfikacji PKWiU.
Świadczone przez Pana usługi polegają wyłącznie na konfiguracji, administracji i bieżącym utrzymaniu gotowych, komercyjnych platform informatycznych (...) oraz (...), klasyfikowanych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 jako 62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
(...) to ukończone, komercyjne rozwiązanie typu (...) dostarczane przez firmę (...). Służy do centralnego zbierania, przetwarzania, redukcji objętości, wzbogacania, filtrowania i kierowania danych telemetrycznych (logi systemowe, metryki wydajnościowe, zdarzenia bezpieczeństwa) z wielu źródeł do systemów docelowych (np. (...)). Platforma działa jako warstwa pośrednicząca między źródłami danych a narzędziami analitycznymi. Wszystkie operacje realizowane są przy użyciu gotowych funkcji producenta (tzw. (...)), dostępnych w interfejsie graficznym lub plikach konfiguracyjnych (...). Nie wymaga się tworzenia nowego kodu źródłowego ani modyfikacji oprogramowania – konfiguracja polega na łączeniu gotowych bloków przetwarzania w przepływy danych (data pipelines).
(...) to lekki, gotowy agent ((...)) instalowany na (...). Jego zadaniem jest lokalne zbieranie danych telemetrycznych, wstępna redukcja i filtrowacja, a następnie bezpieczne przesyłanie ich do centralnego (...) lub bezpośrednio do systemów docelowych. Agenci są zarządzani centralnie poprzez mechanizm (...), co umożliwia zdalne przypisanie konfiguracji, monitorowanie i zarządzanie dużą flotą węzłów. (...) działa jako rozszerzenie brzegowe (...), umożliwiając przetwarzanie danych blisko źródła, co minimalizuje obciążenie sieci i koszty transmisji.
Wzajemne uzupełnianie się platform: (...) i (...) tworzą zintegrowany system przetwarzania danych (...). (...) zbiera dane na poziomie infrastruktury brzegowej, wykonuje wstępne przetwarzanie (np. (...)), a następnie przesyła je do (...), gdzie następuje zaawansowane przetwarzanie, routing i integracja z systemami analitycznymi. Cały proces opiera się na gotowych, predefiniowanych komponentach producenta – nie wymaga programowania.
Pana usługi obejmują:
−konfigurację połączeń (Sources/Destinations),
−tworzenie i edycję Pipelines z użyciem gotowych funkcji,
−zarządzanie (...),
−analizę logów systemowych i metryk wydajności platformy,
−optymalizację przepływów danych pod kątem redukcji objętości i kosztów,
−przygotowywanie raportów operacyjnych i dokumentacji konfiguracyjnej.
Brak elementu programistycznego: nie tworzy, nie modyfikuje ani nie rozwija Pan kodu źródłowego. Nie pisze Pan skryptów ani nowych funkcji. Wszystkie działania odbywają się w ramach dostarczonego przez producenta interfejsu i gotowych mechanizmów.
Obecnie prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Od dnia 1 stycznia 2026 r. zamierza Pan przejść na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania złoży Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu w 2026 r.
Do Pana działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia określone w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 843).
W szczególności:
−nie prowadzi Pan apteki,
−nie wytwarza Pan wyrobów akcyzowych,
−nie handluje Pan częściami ani akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
−nie korzysta Pan z okresowych zwolnień od podatku dochodowego,
−nie wykonuje Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom wykonywanym wcześniej w ramach stosunku pracy.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym planuje Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu, Pana przychody nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro. Działalność prowadzi Pan samodzielnie, a nie w formie spółki.
Usługi klasyfikuje Pan zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 jako: 62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Usługi polegają na konfiguracji, administracji i bieżącym utrzymaniu istniejących systemów informatycznych (np. platformy (...)), bez udziału w procesie tworzenia oprogramowania.
Wskazane we wniosku czynności nie są wykonywane na żadnym etapie tworzenia oprogramowania, nie mają wpływu na proces jego tworzenia ani nie służą usprawnianiu działania oprogramowania w sensie programistycznym.
Konfiguracja istniejących narzędzi informatycznych – polega na dostosowywaniu ustawień już istniejących systemów (np. platformy (...)) do wymagań klienta w zakresie zbierania, przetwarzania i przesyłania danych technicznych (np. (...)). Działania te obejmują m.in. dodawanie lub edycję źródeł danych, definiowanie połączeń z systemami docelowymi, ustawianie reguł przetwarzania i filtracji.
Parametryzacja istniejących narzędzi informatycznych – polega na określaniu wartości konfiguracyjnych (np. nazw źródeł, częstotliwości przetwarzania danych, poziomów logowania, czy sposobów wysyłki danych) w ramach już działających narzędzi.
Administracja działania systemów – obejmuje monitorowanie pracy środowisk, analizę logów, wykrywanie błędów, reagowanie na alerty oraz wykonywanie czynności utrzymaniowych, które zapewniają ciągłość działania platformy.
Wykonuje Pan usługi techniczne i administracyjne związane z obsługą platformy (...), polegające m.in. na:
−konfiguracji i dostosowaniu ustawień istniejących narzędzi,
−parametryzacji źródeł i odbiorców danych,
−monitorowaniu działania systemu i analizie logów,
−przygotowywaniu raportów z funkcjonowania środowiska,
−wsparciu użytkowników w zakresie obsługi platformy.
Pana zadania obejmują utrzymanie i obsługę środowiska przetwarzania danych. Konfiguruje Pan połączenia między systemami, tworzy i aktualizuje przepływy danych w oparciu o istniejące funkcje platformy (...), monitoruje stan systemu i reaguje na pojawiające się nieprawidłowości.
Wszystkie czynności mają charakter konfiguracyjny i operacyjny, wykonywane są w ramach gotowego narzędzia.
Zakres czynności obejmuje działania administracyjne i utrzymaniowe w środowisku produkcyjnym i testowym. Celem jest zapewnienie ciągłości działania systemu, poprawności przetwarzania danych oraz stabilności infrastruktury. Nie wykonuje Pan prac związanych z projektowaniem czy programowaniem nowych funkcjonalności, pracuje w ramach już istniejącej infrastruktury i oprogramowania.
Efektem Pana pracy jest prawidłowe funkcjonowanie środowiska (...) oraz zapewnienie bezproblemowego przesyłania i przetwarzania danych technicznych.
Zleceniodawca wykorzystuje wyniki Pana działań do celów analitycznych, monitorujących i raportowych, a także do utrzymania ciągłości i bezpieczeństwa swoich systemów informatycznych.
Przez pojęcie „system” należy rozumieć zestaw już istniejących narzędzi informatycznych, komponentów i usług wykorzystywanych do zbierania, przetwarzania oraz przesyłania danych (np. logów i metryk).
System składa się z takich elementów jak:
−źródła danych (np. serwery, aplikacje, urządzenia sieciowe),
−platforma pośrednicząca (np. (...)) służąca do przetwarzania i kierowania danych,
−systemy docelowe, w których dane są zapisywane lub analizowane (np. (...)).
Pana rola polega na obsłudze i konfiguracji tych istniejących elementów, aby zapewnić ich prawidłowe współdziałanie.
Nie tworzy Pan nowych modułów, ani nie projektuje architektury systemu, pracuje Pan w obrębie już istniejącego rozwiązania.
W ramach przygotowywania raportów i dokumentacji użytkowej nie przygotowuje wytycznych dla programistów.
Tworzona przez Pana dokumentacja ma charakter techniczno-operacyjny i dotyczy konfiguracji, ustawień oraz sposobu działania istniejących narzędzi.
Jej celem jest udokumentowanie bieżących ustawień, sposobu przetwarzania danych i wyników analizy logów, a nie wskazywanie zmian w oprogramowaniu czy projektowanie nowych funkcjonalności.
Nie pełni Pan żadnej funkcji w podmiotach, na rzecz których świadczy usługi, w szczególności nie jestem Pan prezesem, członkiem zarządu, wspólnikiem, udziałowcem ani akcjonariuszem tych podmiotów. Nie posiada Pan żadnych udziałów ani innych powiązań kapitałowych czy osobowych z firmami, którym świadczy usługi.
Współpraca ma charakter wyłącznie biznesowy, oparty na umowie o świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane od 2026 r. z tytułu świadczenia usług opisanych powyżej, polegających na konfiguracji, administracji i utrzymaniu systemów informatycznych (w tym konfiguracji przepływów danych na platformie (...)), bez tworzenia i rozwoju oprogramowania komputerowego, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług, polegających na konfiguracji, administracji i bieżącym utrzymaniu systemów informatycznych (w szczególności platformy (...) oraz narzędzi do gromadzenia, przetwarzania i monitorowania logów, zdarzeń i metryk) – należy kwalifikować jako przychody z działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
– 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej, będzie Pan świadczył usługi polegające na konfiguracji, administracji i bieżącym utrzymaniu systemów informatycznych, w szczególności platformy (...) oraz narzędzi służących do gromadzenia, przetwarzania i monitorowania danych logów, zdarzeń (eventów) i metryk systemowych.
Do Pana obowiązków będzie należało w szczególności:
− konfiguracja i parametryzacja istniejących narzędzi informatycznych,
− administracja oraz bieżące wsparcie działania systemów,
− monitorowanie poprawności działania systemów, analiza logów, zdarzeń i metryk,
− przygotowywanie raportów i dokumentacji użytkowej,
− wsparcie użytkowników w zakresie obsługi systemów.
W ramach platformy (...) konfiguruje i parametryzuje Pan przepływy danych (pipeline’y), które umożliwiają przesyłanie danych z określonych źródeł do systemów docelowych. Czynności te polegają na ustawieniu reguł przetwarzania, filtrowania i monitorowania logów, zdarzeń i metryk, przy wykorzystaniu gotowych funkcjonalności narzędzia.
Nie pisze Pan kodu źródłowego, ani nie tworzy nowego oprogramowania działania Pana mają charakter konfiguracyjny i administracyjny.
Zakres Pana czynności obejmuje działania administracyjne i utrzymaniowe w środowisku produkcyjnym i testowym. Celem jest zapewnienie ciągłości działania systemu, poprawności przetwarzania danych oraz stabilności infrastruktury. Nie wykonuje Pan prac związanych z projektowaniem czy programowaniem nowych funkcjonalności, pracuje Pan w ramach już istniejącej infrastruktury i oprogramowania.
Wszystkie wykonywane czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0, ze względu na to, że świadczone usługi polegają wyłącznie na konfiguracji, administracji i bieżącym utrzymaniu gotowych, komercyjnych platform informatycznych (...) oraz (...).
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie Pan uzyskiwał przychody z tytułu świadczenia usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0, które – jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy – nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.
