Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.739.2025.2.AS
Usługi pośrednictwa handlowego Wnioskodawcy, związane z produkcją zwierzęcą, nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.62.10.0, lecz w PKWiU 74.90.12.0, co skutkuje stosowaniem stawki 8,5% ryczałtowego podatku dochodowego od działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
·w części dotyczącej pytania Nr 1 - jest nieprawidłowe;
·w części dotyczącej pytania Nr 2 - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący określenia stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 października 2025 r. (wpływ 21 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu)
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą … …. W ramach prowadzonej działalności, planuje zawrzeć umowę z producentem produktów pochodzenia zwierzęcego, koncentrującego się na hodowli kur-niosek oraz produkcji jaj (dalej jako „Zleceniodawca”).
Zakres obowiązków Wnioskodawcy ma obejmować, przede wszystkim: wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów dla Zleceniodawcy. Wnioskodawca będzie upoważniony do zawierania umów oraz odbierania oświadczeń woli od osób trzecich, które wywołają skutki prawne bezpośrednio względem Zleceniodawcy (umowa agencyjna). Zajmie się współpracą z kontrahentami i ich przedstawicielami. Wnioskodawca będzie upoważniony do odbierania wynagrodzenia na rzecz Zleceniodawcy, oraz informacji i oświadczeń o wadach produktów.
Wnioskodawca będzie uczestniczyć w wykonaniu umów, a więc w dostarczeniu produktów (jaj, kur - niosek) do odbiorców końcowych. W rezultacie Wnioskodawca będzie sprawował nadzór nad załadunkiem jaj oraz żywego drobiu na samochody transportowe i rozładunkiem kur i piskląt w kurniku. Obowiązkiem Wnioskodawcy w ramach umowy będzie sporządzanie dokumentacji hodowlanej i jej aktualizacji w systemie wskazanym przez kontrahenta. Co więcej, do Jego zadań ma należeć organizacja czynności pomocniczych, takich jak udział w szczepieniach, przy zapewnieniu personelu.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie miało charakter prowizyjny.
Umowa zobowiąże strony do wzajemnej lojalności. W przypadku Wnioskodawcy zrodzi to obowiązek przekazywania Zleceniodawcy istotnych informacji, a także przestrzegania jego uzasadnionych wskazówek, adekwatnych do okoliczności. Zobowiązany będzie również do podejmowania wszelkich działań zmierzających do ochrony interesów Zleceniodawcy.
Zleceniodawca zobowiąże się do udostępniania Wnioskodawcy dokumentów oraz informacji niezbędnych do prawidłowego wykonania umowy, a także do informowania go o przyjęciu, bądź odrzuceniu propozycji zawarcia umowy lub o niewykonaniu umowy, przy której Pośrednik będzie uczestniczył. Co istotne, Zleceniodawca ma być zobowiązany do składania Pośrednikowi oświadczeń o wysokości należnej prowizji za wykonane zlecenie.
Wnioskodawca pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi od … 2019 r.
Działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od 2022 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w terminie.
Do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie mają zastosowania negatywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W odniesieniu do działalności zachowane są warunki art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca stwierdza, że ustalenie, czy przedmiotowe usługi stanowią działalność usługową, czy też produkcję zwierzęcą określoną w PKWiU 01.62.10.0 jest przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, które pragnie rozstrzygnąć poprzez uzyskanie interpretacji indywidualnej. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu 7 sędziów z dnia 20 stycznia 2020 r., o sygn. I FPS 3/19: „w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej wnioskodawca według własnego uznania podejmuje swobodną decyzję co do tego, o jaką kwestię podatkową pyta i w otoczeniu jakich okoliczności (zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego) do tej kwestii się odnoszących. W konsekwencji „to samo” jednym razem jest tylko elementem stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, a innym razem może być już ważną częścią prawną interpretacji indywidualnej, w której wnioskodawca oczekuje oceny swojego stanowiska w ramach merytorycznej wypowiedzi organu podatkowego. W odniesieniu do klasyfikacji PKWiU oznacza to, że podatnik we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej może nie lokować ziszczenia się tej części normy prawnopodatkowej w ramach podania stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, bądź uczynić ją (tę klasyfikację) elementem części faktycznej wniosku i nie objąć wątpliwościami prawnymi. Przewidziane bowiem w art. 14b § 3 in fine O.p. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego we wniosku stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, nie musi dotyczyć całego zakresu znaczeniowego przepisu prawa podatkowego, lecz może ograniczać się tylko do tego jego fragmentu, który wnioskodawca uważa za problematyczny w odniesieniu do swojej indywidualnej sprawy.”
Należy w tym miejscu podkreślić, że Dyrektor KIS w wezwaniu wprost zapytuje, czy oceniane usługi są uregulowane w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej (jako działalność usługowa), czy też stanowią działalność związaną z produkcją zwierzęcą, opisaną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy ryczałtowej. Tym samym, odpowiedź na wskazane pytanie stanowiłaby nie tyle uzupełnienie stanu faktycznego, ale byłaby rozstrzygnięciem istotny problemu interpretacyjnego – to jest odpowiedzią na pytanie, jaką stawką ryczałtu należy wskazaną działalność opodatkować.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie świadczył usługi z obszaru:
·pośredniczenia w nawiązywaniu współpracy: szczegółowo opisane w zdarzeniu przyszłym wniosku o interpretację jako: wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów dla Zleceniodawcy, zawieranie umów oraz odbieranie oświadczeń woli od osób trzecich, które wywołają skutki prawne bezpośrednio względem Zleceniodawcy (umowa agencyjna);
·realizacji umów zawartych przy swoim udziale: Wnioskodawca będzie uczestniczyć w wykonaniu umów, a więc w dostarczeniu produktów (jaj, kur - niosek) do odbiorców końcowych. W rezultacie Wnioskodawca będzie sprawował nadzór nad załadunkiem jaj oraz żywego drobiu na samochody transportowe i rozładunkiem kur i piskląt w kurniku. Obowiązkiem Wnioskodawcy w ramach umowy będzie sporządzanie dokumentacji hodowlanej i jej aktualizacji w systemie wskazanym przez kontrahenta. Co więcej, do Jego zadań ma należeć organizacja czynności pomocniczych, takich jak udział w szczepieniach, przy zapewnieniu personelu.
Wnioskodawca stwierdza, że Organ interpretacyjny nie jest uprawniony do żądania od Wnioskodawcy wskazania numeru PKWiU jako elementu uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Ciężar prawidłowej kwalifikacji czynności na potrzeby zastosowania odpowiednich przepisów podatkowych spoczywa na organie, a nie na podatniku.
Stanowisko to znajduje jednoznaczne potwierdzenie w przytoczonym już orzeczeniu NSA o sygn. I FPS 3/19, ale też m.in. w wyroku NSA z dnia 13 marca 2025 r. o sygn. III FSK 1097/24, gdzie wprost wskazane jest: „Organ interpretacyjny nie może więc wymagać od wnioskodawcy - pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia - zaliczenia do stanu faktycznego jednego z elementów oceny prawnej owego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wyczerpująco przedstawionego przez stronę. Wobec powyższego wykładni pojęcia użytego w przepisie prawa podatkowego oraz oceny możliwości zastosowania owego przepisu na tle stanu faktycznego przedstawionego wyczerpująco przez stronę obowiązany jest dokonać organ poprzez ocenę prawną stanowiska wnioskodawcy. Brak jest podstaw do przerzucania przez organ interpretacyjny na wnioskodawcę - wbrew jego woli - ciężaru dokonania oceny prawnej stanowiska na tle przedstawionego przez stronę w sposób wyczerpujący stanu faktycznego w sprawie z wniosku o wydanie interpretacji, powyższe zaś miało miejsce w rozpatrywanej sprawie.”
Wnioskodawca stwierdza, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest opisanie stanu faktycznego, ale subsumpcja określonego stanu faktycznego do normy prawnej, jest w postępowaniu z wniosku wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - jest już rolą organu.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie poszczególnych kwot do właściwej stawki podatkowej, zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ewidencja będzie prowadzona w sposób rzetelny i zapewniający możliwość prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania dla każdej stawki ryczałtu. W przypadku, gdy świadczone usługi będą podlegały różnym klasyfikacjom PKWiU, wynagrodzenie zostanie odpowiednio wyodrębnione na fakturach wystawianych dla kontrahenta.
Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi stanowią element złożonego świadczenia na rzecz klienta, za które otrzymuje jedno wynagrodzenie. Świadczenie to ma charakter ciągłego procesu, który rozpoczyna się od pozyskania kontrahenta zainteresowanego nabyciem drobiu lub jaj. Następnie obejmuje koordynację oraz nadzór nad organizacją transportu, w tym załadunkiem i rozładunkiem żywego drobiu i jaj w miejscu hodowli. Kolejnym etapem jest udział w bieżących czynnościach związanych z obsługą hodowli, jak organizacja działań pomocniczych oraz współpraca z personelem. Całość tych działań ma na celu zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu hodowlanego, tak aby pozyskane produkty mogły być skutecznie sprzedane kontrahentowi.
Rola Wnioskodawcy polega na doprowadzaniu do zawierania transakcji pomiędzy producentem a dystrybutorami, bez nabywania i odsprzedawania tych towarów we własnym imieniu.
Organ interpretacyjny nie jest uprawniony do żądania od Wnioskodawcy wskazania numeru PKWiU jako elementu uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Ciężar prawidłowej kwalifikacji czynności na potrzeby zastosowania odpowiednich przepisów podatkowych spoczywa na organie, a nie na podatniku.
Stanowisko to znajduje jednoznaczne potwierdzenie w przytoczonym już orzeczeniu NSA o sygn. I FPS 3/19, ale też m.in. w wyroku NSA z dnia 13 marca 2025 r. o sygn. III FSK 1097/24. Przedmiotowe pytanie zmierza do nakłonienia Wnioskodawcy do samozakwalifikowania, zamiast odpowiedzi przez Dyrektora KIS na pytania będące przedmiotem wniosku.
Wnioskodawca nie jest rolnikiem i nie posiada gospodarstwa rolnego, stosownie do definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy opisana we wniosku działalność Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, jako związana z produkcją zwierzęcą w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy?
2.Jeżeli odpowiedź na pytanie Nr 1 okaże się negatywna, to czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego związanego z produkcją zwierzęcą jako przychody z działalności usługowej, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione we wniosku po jego uzupełnieniu)
Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania Nr 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, jako związana z produkcją zwierzęcą w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy.
Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania Nr 2.
W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli odpowiedź na pytanie Nr 1 okaże się negatywna, to przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego związanego z produkcją zwierzęcą jako przychody z działalności usługowej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku:
·w części dotyczącej pytania Nr 1 - jest nieprawidłowe,
·w części dotyczącej pytania Nr 2 - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0).
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).
Zauważyć należy, że co do zasady - przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w ramach której, planuje zawrzeć umowę z producentem produktów pochodzenia zwierzęcego, koncentrującego się na hodowli kur - niosek oraz produkcji jaj. Pana działalność jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od 2022 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w terminie. Do Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania negatywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana obowiązki mają obejmować, przede wszystkim, wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów dla Zleceniodawcy. Będzie Pan upoważniony do zawierania umów oraz odbierania oświadczeń woli od osób trzecich, które wywołają skutki prawne bezpośrednio względem Zleceniodawcy (umowa agencyjna). Zajmie się Pan współpracą z kontrahentami i ich przedstawicielami. Będzie Pan upoważniony do odbierania wynagrodzenia na rzecz Zleceniodawcy, oraz informacji i oświadczeń o wadach produktów. Będzie Pan uczestniczyć w wykonaniu umów, a więc w dostarczeniu produktów (jaj, kur - niosek) do odbiorców końcowych. W rezultacie będzie Pan sprawował nadzór nad załadunkiem jaj oraz żywego drobiu na samochody transportowe i rozładunkiem kur i piskląt w kurniku. Pana obowiązkiem w ramach umowy będzie sporządzanie dokumentacji hodowlanej i jej aktualizacji w systemie wskazanym przez kontrahenta. Do Pana zadań ma należeć też organizacja czynności pomocniczych, takich jak udział w szczepieniach, przy zapewnieniu personelu. Wykonywane przez Pana usługi stanowią element złożonego świadczenia na rzecz klienta, za które otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie. Pana wynagrodzenie będzie miało charakter prowizyjny.
W tym miejscu należy dodać, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Analizując przedstawiony przez Pana opis sprawy w świetle powołanych przepisów stwierdzam, że Pana usługi/czynności będące przedmiotem wniosku wykraczają poza grupowanie PKWiU 01.62.10.0 - Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich.
Grupowanie to bowiem obejmuje:
·usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich świadczone na zlecenie, w zakresie:
-usług promujących wzrost produkcji zwierząt,
-opieki nad stadem, wypasania cudzego inwentarza, trzebienia kogutów, czyszczenia kojców, segregowania jaj,
-korekty racic, usuwania poroża, obcinania kiełków u prosiąt, kurtyzacji zwierząt gospodarskich (obcinanie ogonków),
-strzyżenia owiec,
-kolczykowania zwierząt,
-przygotowywania zwierząt do wystaw i pokazów,
-czyszczenia pomieszczeń gospodarskich (kurników, chlewów itp.),
-usług związanych ze sztucznym unasiennianiem,
-prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich,
·usługi podkuwania koni (usługi kowali),
·wynajem urządzeń wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, z obsługą.
Grupowanie to nie obejmuje:
·wynajmu miejsc w schroniskach dla zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanego w 68.20.12.0,
·usług świadczonych przez agronomów i ekonomistów rolnych, sklasyfikowanych w 74.90.19.0,
·usług weterynaryjnych, włączając szczepienia zwierząt, sklasyfikowanych w 75.00.1,
·usług związanych z organizowaniem pokazów i targów rolniczych, sklasyfikowanych w 82.30.12.0,
·usług jazd konnych rekreacyjnych, sklasyfikowanych w 93.11.10.0,
·usług schronisk dla zwierząt domowych, sklasyfikowanych w 96.09.11.0.
Zatem usługi/czynności świadczone przez Pana nie mieszczą się w pełni w powyższym grupowaniu i nie mogą być opodatkowane stawką 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi świadczone przez Pana w zakresie pośredniczenia w nawiązywaniu współpracy: (…) wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów dla Zleceniodawcy, zawieranie umów oraz odbierania oświadczeń woli od osób trzecich, które wywołają skutki prawne bezpośrednio względem Zleceniodawcy (umowa agencyjna) nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.62.10.0 – Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Usługi te zatem należy sklasyfikować do grupowania PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Grupowanie to obejmuje:
·usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,
·usługi wyceny antyków, biżuterii itp.
Grupowanie to nie obejmuje:
·usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych w 66.21.10.0,
·usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1,
·usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika że Pana działalność ma charakter usługowy, a wykonywane przez Pana usługi stanowią element złożonego świadczenia na rzecz klienta, za które otrzymuje jedno wynagrodzenie.
Część usług opisanych we wniosku jako usługi pośredniczenia w nawiązywaniu współpracy: (…) wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów dla Zleceniodawcy, zawieranie umów oraz odbierania oświadczeń woli od osób trzecich, które wywołają skutki prawne bezpośrednio względem Zleceniodawcy (umowa agencyjna), moim zdaniem należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Natomiast część usług opisanych we wniosku jako usługi dotyczące m.in.: realizacji umów zawartych przy swoim udziale, a więc pomoc w dostarczaniu produktów (jaj, kur - niosek) do odbiorców końcowych, nadzór nad załadunkiem jaj oraz żywego drobiu na samochody transportowe i rozładunkiem kur i piskląt w kurniku, sporządzania dokumentacji hodowlanej i jej aktualizacji w systemie wskazanym przez kontrahenta oraz organizacji czynności pomocniczych, takich jak udział w szczepieniach, przy zapewnieniu personelu należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 01.62.10.0 - Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich.
Ze względu na fakt, że świadczone przez Pana usługi stanowią usługę kompleksową, za którą otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie - uzyskiwane przez Pana przychody stanowią przychód z działalności usługowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskiwane z tego tytułu przychody należy opodatkować wg stawki w wysokości 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko:
·w części dotyczącej pytania Nr 1 - jest nieprawidłowe,
·w części dotyczącej pytania Nr 2 -jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska nie podlegały ocenie.
W zakresie klasyfikacji usług do PKWiU podkreślam, że została ona dokonana jedynie na potrzeby niniejszej interpretacji indywidualnej i nie przesądza o sposobie kwalifikacji tych usług w innych przypadkach.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
