Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.580.2025.1.DS
Świadczenie usług testowania systemów informatycznych, klasyfikowanych jako PKWiU 62.02.30.0, ma związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, co skutkuje opodatkowaniem przychodów z tytułu tych usług stawką 12% zamiast 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 24 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1) Informacje ogólne
Od 1 lipca 2025 r. prowadzi Pan – jako osoba fizyczna – jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania. Zakłada Pan, że przychody nie przekroczą 2 000 000 EUR.
2) Profil działalności
Pana działalność koncentruje się na testowaniu systemów informatycznych i ocenie ich bezpieczeństwa – PKD 62.20.A „Działalność w zakresie cyberbezpieczeństwa” – poprzez techniczne audyty bezpieczeństwa IT. Są to usługi w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
Nie świadczy Pan usług: doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), projektowania/programowania/rozwoju/ modyfikacji oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1 oraz 62.01.2), instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), zarządzania siecią i systemami (PKWiU 62.03.1). Wskazane wyłączenia odnoszą się do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.
3) Zakres świadczonych usług (cyberbezpieczeństwo)
Testy penetracyjne systemów, aplikacji i infrastruktury (symulacje ataków, analiza podatności – m.in. (…) – i weryfikacja mechanizmów kontroli dostępu). Efekt: raport z listą podatności i rekomendacjami naprawczymi.
Testy red team badające odporność organizacji na rzeczywiste scenariusze ataków (w tym phishing i socjotechnika). Efekt: raport ryzyk i zalecenia wzmacniające ochronę.
Raportowanie i rekomendacje – priorytetyzacja zagrożeń oraz katalog działań naprawczych.
Weryfikacja wdrożeń – sprawdzenie, czy zalecenia zostały poprawnie zaimplementowane i czy usuwają zgłoszone luki. Efekt: raport potwierdzający lub wskazujący dalsze kroki.
Komunikacja i współpraca z interesariuszami, przedstawianie wyników i wspieranie usuwania podatności.
Wsparcie merytoryczne w zakresie cyberbezpieczeństwa (dzielenie się aktualną wiedzą o zagrożeniach i dobrych praktykach – bez świadczenia doradztwa IT w rozumieniu ustawowym).
Inne czynności pomocnicze ściśle związane z testami bezpieczeństwa, m.in.:
·uzyskiwanie wymaganych dostępów do środowisk,
·audyt dostępów (kontrola uprawnień i zgodności z politykami),
·symulacje phishingowe na potrzeby oceny odporności pracowników.
Usługi nie są wykonywane na etapie tworzenia oprogramowania, nie wpływają na jego proces wytwórczy i nie służą usprawnianiu działania oprogramowania – dotyczą wyłącznie oceny bezpieczeństwa istniejących rozwiązań oraz raportowania wyników.
4) Klasyfikacja PKWiU
Świadczone usługi klasyfikuje Pan jako PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Podkreśla Pan, że nie są to usługi mieszczące się w grupowaniach objętych stawką 12% wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.
5) Stawka ryczałtu – pytanie i stanowisko
Zwraca się Pan z prośbą o potwierdzenie, że do opisanych usług właściwa jest jednolita stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeżeli Organ uzna, że stawka ta nie powinna obejmować wszystkich czynności, prosi Pan o wskazanie, które konkretnie czynności należy objąć stawką 8,5%.
6) Zastrzeżenia dodatkowe
Nie wykonuje Pan projektowania, programowania ani rozwoju oprogramowania; nie tworzy, nie modyfikuje i nie ulepsza kodu. Dostarcza Pan raporty z rekomendacjami, lecz nie odpowiada za techniczne wdrożenie poprawek. Prowadzi Pan ewidencję przychodów właściwą dla ryczałtu. Nie zdążył Pan uzupełnić poprzedniego wniosku; w związku z tym przesyła Pan także odpowiedzi na pytania zadane w tamtej sprawie, które – ma Pan nadzieję – będą pomocne w bieżącej analizie.
Odpowiedzi na pytania (uzupełnienie) (...):
1.Kiedy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym złożył Pan we właściwym Urzędzie Skarbowym w dwóch terminach: przy rozpoczęciu działalności gospodarczej w dniu 09.09.2024 r. oraz przy wznowieniu działalności gospodarczej w dniu 01.07.2025 r.
2.Kiedy osiągnął/osiągnie Pan pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, osiągnął Pan we wrześniu 2024 r. W okresie od stycznia do czerwca 2025 r. nie osiągał Pan dochodu z tej działalności. Obecnie, od lipca 2025 r., ponownie osiąga Pan dochód.
3.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej, której dotyczy zadane we wniosku pytanie uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą.
Tak, uzyskuje Pan również dochody ze stosunku pracy (umowa o pracę) oraz okazjonalnie z umów cywilnoprawnych – umowy o dzieło. Niemniej, w przypadku takich dochodów są one opodatkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, niezależnie od formy opodatkowania zastosowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Pragnie Pan również zaznaczyć, że niniejsza interpretacja podatkowa dotyczy wyłącznie zakresu działalności gospodarczej, która została wyspecyfikowana we wniosku o jej wydanie.
4.Czy prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Tak, w przypadku zaistnienia takiej potrzeby będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami.
5.Czy do wykonywanej przez Pana działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 776), który wskazuje, że: Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: 1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; 2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a) prowadzenia aptek, b) uchylony c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, d) – e) uchylony f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. 6) (uchylony) 2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: 1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub 2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. 3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, 3/7 o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. 4. – 7. (uchylony)
Oświadcza Pan, że do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
6.Czy uzyskuje (uzyska) Pan przychody ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?
Nie, nie uzyskuje Pan ani nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych, pakietów oprogramowania systemowego, pakietów oprogramowania użytkowego ani oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu.
7.Pod jakimi symbolami PKWiU – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – sklasyfikowane są usługi, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej – opisane we wniosku?
W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych niezbędne jest żeby wskazał Pan pełny siedmiocyfrowy symbol PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) a nie PKD (jak Pan wskazał we wniosku ORD-IN), świadczonych usług. Klasyfikacji działalności usługowej wg PKWiU dokonuje sam podatnik.
Prowadzona przez Pana działalność związana jest w głównej mierze z testowaniem systemów informatycznych i oceną ich bezpieczeństwa, które są sklasyfikowane pod symbolem PKD 62.20.A. Usługi te obejmują testowanie oprogramowania i infrastruktury komputerowej, a ich klasyfikacja znajduje się pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Powyższe czynności są wykonywane przez Pana jako działalność usługowa, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), obejmującym grupowanie „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
8.Czy poniższe czynności świadczone w ramach świadczonych usług, tj.:
· Wykonywanie testów penetracyjnych (testów bezpieczeństwa) systemów informatycznych, aplikacji oraz infrastruktury informatycznej;
· Sporządzanie raportów zawierających rekomendacje pozwalające na naprawienie wykrytych luk bezpieczeństwa;
· Komunikowanie się i współpraca z interesariuszami zaangażowanymi w wykryte luki bezpieczeństwa w wytwarzanym/utrzymywanym przez nich oprogramowaniu lub infrastrukturze;
· Aktywne wspieranie interesariuszy wiedzą i doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa;
· Komunikacja z interesariuszami w celu pozyskiwania dostępów do testowanych środowisk;
· Symulacje ataków phishingowych.
-są świadczone na jakimś etapie tworzenia oprogramowania?
-miały/mają wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania?
-miały/mają usprawniać działanie oprogramowania?
Świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane na etapie tworzenia oprogramowania, nie mają wpływu na przebieg procesu jego wytwarzania ani nie służą usprawnianiu działania oprogramowania. Czynności te polegają wyłącznie na testowaniu bezpieczeństwa istniejących systemów, raportowaniu wykrytych luk oraz komunikacji z interesariuszami w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Szczegółowy opis powyższych czynności:
· Wykonywanie testów penetracyjnych (testów bezpieczeństwa) systemów informatycznych, aplikacji oraz infrastruktury informatycznej: W ramach tej usługi przeprowadza Pan symulację ataku na systemy komputerowe, aplikacje internetowe oraz infrastrukturę informatyczną, aby zidentyfikować luki w zabezpieczeniach. Testy obejmują analizę podatności na różne typy ataków (np. ataki typu (…)), a także sprawdzanie skuteczności mechanizmów ochrony przed nieautoryzowanym dostępem. Efektem tych testów jest raport zawierający szczegółową listę wykrytych podatności oraz zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa systemów.
· Sporządzanie raportów zawierających rekomendacje pozwalające na naprawienie wykrytych luk bezpieczeństwa. Po przeprowadzeniu testów penetracyjnych i testów redteam, tworzy Pan szczegółowy raport, który zawiera opis wykrytych podatności oraz sugerowane działania naprawcze. Raport zawiera także priorytetyzację zagrożeń, co umożliwia usługobiorcy podjęcie odpowiednich działań w celu naprawy systemów i zapewnienia ich bezpieczeństwa.
· Komunikowanie się i współpraca z interesariuszami zaangażowanymi w wykryte luki bezpieczeństwa w wytwarzanym/utrzymywanym przez nich oprogramowaniu lub infrastrukturze. W ramach tej usługi, po wykryciu luk bezpieczeństwa, kontaktuje się Pan z odpowiednimi interesariuszami (np. zespołami deweloperskimi, administratorami systemów) w celu przedstawienia wyników testów i współpracy przy naprawie wykrytych problemów.
· Aktywne wspieranie interesariuszy wiedzą i doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Aktywne wspieranie interesariuszy wiedzą i doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa polega na bieżącej komunikacji z osobami zaangażowanymi w rozwój i utrzymanie testowanych systemów oraz aplikacji. Pana zadaniem jest dzielenie się aktualną wiedzą na temat zagrożeń cybernetycznych, nowych technik ataków oraz najlepszych praktyk w zakresie zabezpieczeń. Pomaga Pan interesariuszom zrozumieć, jak mogą zastosować te informacje do wzmocnienia ochrony testowanych rozwiązań, wskazując konkretne działania, które należy podjąć, aby poprawić bezpieczeństwo aplikacji, infrastruktury IT i danych.
· Komunikacja z interesariuszami w celu pozyskiwania dostępów do testowanych środowisk. Polega na współpracy z odpowiednimi osobami w organizacji klienta, aby uzyskać dostęp do wymaganych środowisk IT (np. serwerów, aplikacji) w celu przeprowadzenia testów bezpieczeństwa.
· Symulacje ataków phishingowych – to organizowanie próbnych ataków phishingowych na pracowników firmy w celu oceny ich zdolności do rozpoznawania i reagowania na zagrożenia związane z tym typem cyberataków.
9.Czy w ramach świadczonych usług przygotowuje Pani wytyczne dla programistów?
Nie, w ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów. Dostarcza Pan jedynie wyniki analiz/raportów, które mogą być przez nich samodzielnie wykorzystywane.
10.Czy świadczone usługi wykonuje Pan w miejscu i czasie wyznaczonym przez kontrahentów/zleceniodawców?
Nie, usługi wykonuje Pan we własnym miejscu pracy i w czasie przez Pana ustalonym, w uzgodnieniu z kontrahentami.
11.Czy odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat opisanych we wniosku czynności ponosi Pan i czy jako wykonujący te czynności ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?
Tak, ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
12.Kim są Pana kontrahenci/zleceniodawcy (osoby prawne, jednostki nieposiadające osobowości prawnej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prywatne)? Czy jest to może spółka, w której jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu? Jeżeli pełni Pan obowiązki w takiej spółce, prosimy szczegółowo opisać zakres Pana obowiązków w spółce. Od kiedy pełni Pan takie obowiązki w spółce?
Pana kontrahentami są osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Nie świadczy Pan usług na rzecz spółki, w której byłby Pan wspólnikiem ani członkiem zarządu, i obecnie nie pełni Pan żadnych obowiązków w tego typu spółce. W przyszłości nie wyklucza Pan założenia spółki zajmującej się testami bezpieczeństwa, jednak wszelkie działania będą prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami opodatkowania ryczałtem.
Pytanie
Czy przychód z prowadzonej przez Pana działalności, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że wszystkie wyszczególnione usługi, które Pan wykonuje w ramach działalności gospodarczej, mieszczą się w katalogu usług opodatkowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Nie świadczy Pan usług programowania, doradztwa informatycznego, zarządzania systemami IT ani innych usług wyłączonych z tej stawki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b.
Potwierdzeniem prawidłowości Pana stanowiska są również uprzednio wydane interpretacje indywidualne, m.in.: https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/580270,https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/586196,https:// eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/587482.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Z kolei, na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej „ewidencją”, z zastrzeżeniem ust. 3.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywania czynności do określonego grupowania PKWiU.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że:
· Od 1 lipca 2025 r. prowadzi Pan – jako osoba fizyczna – jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.
· Wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania.
· Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym złożył Pan we właściwym Urzędzie Skarbowym w dwóch terminach: przy rozpoczęciu działalności gospodarczej 9 września 2024 r. oraz przy wznowieniu działalności gospodarczej 1 lipca 2025 r.
· Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, osiągnął Pan we wrześniu 2024 r. W okresie od stycznia do czerwca 2025 r. nie osiągał Pan dochodu z tej działalności. Obecnie, od lipca 2025 r., ponownie osiąga Pan dochód.
· Zakłada Pan, że przychody nie przekroczą 2 000 000 EUR.
· Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
· Pana działalność koncentruje się na testowaniu systemów informatycznych i ocenie ich bezpieczeństwa – PKD 62.20.A „Działalność w zakresie cyberbezpieczeństwa” – poprzez techniczne audyty bezpieczeństwa IT. Są to usługi w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres świadczonych usług (cyberbezpieczeństwo):
- Testy penetracyjne systemów, aplikacji i infrastruktury (symulacje ataków, analiza podatności – m.in. (…) – i weryfikacja mechanizmów kontroli dostępu). Efekt: raport z listą podatności i rekomendacjami naprawczymi;
- Testy red team badające odporność organizacji na rzeczywiste scenariusze ataków (w tym phishing i socjotechnika). Efekt: raport ryzyk i zalecenia wzmacniające ochronę;
- Raportowanie i rekomendacje – priorytetyzacja zagrożeń oraz katalog działań naprawczych;
- Weryfikacja wdrożeń – sprawdzenie, czy zalecenia zostały poprawnie zaimplementowane i czy usuwają zgłoszone luki. Efekt: raport potwierdzający lub wskazujący dalsze kroki;
- Komunikacja i współpraca z interesariuszami, przedstawianie wyników i wspieranie usuwania podatności;
- Wsparcie merytoryczne w zakresie cyberbezpieczeństwa (dzielenie się aktualną wiedzą o zagrożeniach i dobrych praktykach – bez świadczenia doradztwa IT w rozumieniu ustawowym).
Inne czynności pomocnicze ściśle związane z testami bezpieczeństwa, m.in.:
-uzyskiwanie wymaganych dostępów do środowisk,
-audyt dostępów (kontrola uprawnień i zgodności z politykami),
-symulacje phishingowe na potrzeby oceny odporności pracowników.
· Świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane na etapie tworzenia oprogramowania, nie mają wpływu na przebieg procesu jego wytwarzania ani nie służą usprawnianiu działania oprogramowania. Czynności te polegają wyłącznie na testowaniu bezpieczeństwa istniejących systemów, raportowaniu wykrytych luk oraz komunikacji z interesariuszami w zakresie cyberbezpieczeństwa. Szczegółowy opis powyższych czynności:
- Wykonywanie testów penetracyjnych (testów bezpieczeństwa) systemów informatycznych, aplikacji oraz infrastruktury informatycznej: W ramach tej usługi przeprowadza Pan symulację ataku na systemy komputerowe, aplikacje internetowe oraz infrastrukturę informatyczną, aby zidentyfikować luki w zabezpieczeniach. Testy obejmują analizę podatności na różne typy ataków (np. ataki typu (…)), a także sprawdzanie skuteczności mechanizmów ochrony przed nieautoryzowanym dostępem. Efektem tych testów jest raport zawierający szczegółową listę wykrytych podatności oraz zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa systemów.
- Sporządzanie raportów zawierających rekomendacje pozwalające na naprawienie wykrytych luk bezpieczeństwa. Po przeprowadzeniu testów penetracyjnych i testów redteam, tworzy Pan szczegółowy raport, który zawiera opis wykrytych podatności oraz sugerowane działania naprawcze. Raport zawiera także priorytetyzację zagrożeń, co umożliwia usługobiorcy podjęcie odpowiednich działań w celu naprawy systemów i zapewnienia ich bezpieczeństwa.
- Komunikowanie się i współpraca z interesariuszami zaangażowanymi w wykryte luki bezpieczeństwa w wytwarzanym/utrzymywanym przez nich oprogramowaniu lub infrastrukturze. W ramach tej usługi, po wykryciu luk bezpieczeństwa, kontaktuje się Pan z odpowiednimi interesariuszami (np. zespołami deweloperskimi, administratorami systemów) w celu przedstawienia wyników testów i współpracy przy naprawie wykrytych problemów.
- Aktywne wspieranie interesariuszy wiedzą i doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Aktywne wspieranie interesariuszy wiedzą i doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa polega na bieżącej komunikacji z osobami zaangażowanymi w rozwój i utrzymanie testowanych systemów oraz aplikacji. Pana zadaniem jest dzielenie się aktualną wiedzą na temat zagrożeń cybernetycznych, nowych technik ataków oraz najlepszych praktyk w zakresie zabezpieczeń. Pomaga Pan interesariuszom zrozumieć, jak mogą zastosować te informacje do wzmocnienia ochrony testowanych rozwiązań, wskazując konkretne działania, które należy podjąć, aby poprawić bezpieczeństwo aplikacji, infrastruktury IT i danych.
- Komunikacja z interesariuszami w celu pozyskiwania dostępów do testowanych środowisk. Polega na współpracy z odpowiednimi osobami w organizacji klienta, aby uzyskać dostęp do wymaganych środowisk IT (np. serwerów, aplikacji) w celu przeprowadzenia testów bezpieczeństwa.
- Symulacje ataków phishingowych – to organizowanie próbnych ataków phishingowych na pracowników firmy w celu oceny ich zdolności do rozpoznawania i reagowania na zagrożenia związane z tym typem cyberataków.
· Prowadzona przez Pana działalność związana jest w głównej mierze z testowaniem systemów informatycznych i oceną ich bezpieczeństwa, które są sklasyfikowane pod symbolem PKD 62.20.A. Usługi te obejmują testowanie oprogramowania i infrastruktury komputerowej, a ich klasyfikacja znajduje się pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Świadczone usługi klasyfikuje Pan jako PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
· Usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), obejmującym grupowanie „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie wykonuje Pan projektowania, programowania ani rozwoju oprogramowania; nie tworzy, nie modyfikuje i nie ulepsza kodu. Dostarcza Pan raporty z rekomendacjami, lecz nie odpowiada za techniczne wdrożenie poprawek. W ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów. Dostarcza Pan jedynie wyniki analiz/raportów, które mogą być przez nich samodzielnie wykorzystywane. Nie uzyskuje Pan ani nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych, pakietów oprogramowania systemowego, pakietów oprogramowania użytkowego ani oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu.
· Pana kontrahentami są osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Nie świadczy Pan usług na rzecz spółki, w której byłby Pan wspólnikiem ani członkiem zarządu, i obecnie nie pełni Pan żadnych obowiązków w tego typu spółce. W przyszłości nie wyklucza Pan założenia spółki zajmującej się testami bezpieczeństwa, jednak wszelkie działania będą prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami opodatkowania ryczałtem.
· Usługi wykonuje Pan we własnym miejscu pracy i w czasie przez Pana ustalonym, w uzgodnieniu z kontrahentami. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
· Oprócz wskazanej w opisie sprawy działalności gospodarczej uzyskuje Pan również dochody ze stosunku pracy (umowa o pracę) oraz okazjonalnie z umów cywilnoprawnych – umowy o dzieło. W przypadku, gdy zaistnieje taka potrzeba będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI. Klasa ta obejmuje grupowania:
-62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
-62.02.20.0 –Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
-62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresieoprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W tym miejscu wskazuję, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Ponadto, pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi testowania systemów informatycznych i ocena ich bezpieczeństwa, mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wskazał Pan bowiem, że w ramach świadczonych usług przeprowadza Pan testy penetracyjne (testy bezpieczeństwa) systemów informatycznych, aplikacji oraz infrastruktury informatycznej. W ramach tej usługi przeprowadza Pan symulację ataku na systemy komputerowe, aplikacje internetowe oraz infrastrukturę informatyczną, aby zidentyfikować luki w zabezpieczeniach. Efektem tych testów jest raport zawierający szczegółową listę wykrytych podatności oraz zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa systemów, tj. raport, który zawiera opis wykrytych podatności oraz sugerowane działania naprawcze wraz z priorytetyzacją zagrożeń. Po wykryciu luk bezpieczeństwa w wytwarzanym/utrzymywanym przez interesariuszy oprogramowaniu lub infrastrukturze, kontaktuje się Pan z odpowiednimi interesariuszami (np. zespołami deweloperskimi, administratorami systemów) w celu przedstawienia wyników testów i współpracy przy naprawie wykrytych problemów. Aktywnie wspiera Pan interesariuszy wiedzą i doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Pana zadaniem jest dzielenie się aktualną wiedzą na temat zagrożeń cybernetycznych, nowych technik ataków oraz najlepszych praktyk w zakresie zabezpieczeń. Pomaga Pan interesariuszom zrozumieć, jak mogą zastosować te informacje do wzmocnienia ochrony testowanych rozwiązań, wskazując konkretne działania, które należy podjąć, aby poprawić bezpieczeństwo aplikacji, infrastruktury IT i danych. W celu przeprowadzenia testów bezpieczeństwa współpracuje Pan z odpowiednimi osobami w organizacji klienta, aby uzyskać dostęp do wymaganych środowisk IT (np. serwerów, aplikacji). W ramach usług organizuje Pan próbne ataki phishingowe na pracownikach firmy w celu oceny ich zdolności do rozpoznawania i reagowania na zagrożenia związane z tym typem cyberataków.
Wszystkie czynności, jakie Pan wykonuje w ramach prowadzonej działalności, mają charakter usług wspierających bezpieczeństwo IT organizacji, polegających na ocenie stanu istniejącego, formułowaniu wniosków oraz przekazywaniu zaleceń w postaci raportów.
W tym miejscu wskazuję, że systemy, systemy IT, systemy informatyczne, systemy komputerowe, aplikacje wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”. Zgodnie z Encyklopedią PWN, „system informatyczny” to zespół systemów komputerowych, sieci i oprogramowania, służący do przetwarzania informacji; w skład systemu informatycznego wchodzi z reguły komputer (jeden lub wiele, połączonych w sieć lub nie) wraz z oprogramowaniem, a także różne urządzenia pomocnicze (takie jak urządzenia peryferyjne, np. drukarki, skanery, a także dyskietki itp.), natomiast „system komputerowy” to kompletny, zwykle duży zestaw sprzętu komputerowego, obejmujący komputery, urządzenia peryferyjne i oprogramowanie podstawowe, m.in. system operacyjny. Zatem usługi doradztwa z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu – wszelkie testy bezpieczeństwa systemów informatycznych, aplikacji oraz infrastruktury informatycznej, w ramach której przeprowadza Pan symulację ataku na systemy komputerowe, aplikacje internetowe oraz infrastrukturę informatyczną, w celu zidentyfikowania luki w zabezpieczeniach, których efektem są analizy, zalecenia, propozycje, wnioski, rekomendacje, raporty zawierające sugerowane działania naprawcze – wskazują na ścisły związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, nawet jeżeli nie projektuje, nie tworzy i nie rozwija Pan oprogramowania.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że pomimo, stwierdzenia przez Pana, że nie prowadzi działań, które miałyby charakter doradztwa IT w rozumieniu wskazanych przez ustawodawcę wyłączeń, świadczone przez Pana usługi są ściśle powiązane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Zatem spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Skoro Pana usługi skupiają się na doradztwie oraz jednocześnie dotyczą oprogramowania stwierdzić należy, że Pana usługi stanowią usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku należy stwierdzić, że działalność gospodarcza opisana we wniosku, w zakresie świadczenia usług, które sklasyfikował Pan pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i która – jak wynika z przeprowadzonej analizy – związana jest z doradztwem w zakresie oprogramowania, może być opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego, jednakże według stawki 12%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – według stawki 8,5%.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
