Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.771.2025.3.PT
Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie przedsiębiorcy na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, przez co pozostaje neutralne podatkowo.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatk dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani pismem z 19 października 2025 r. (wpływ 19 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (obywatelstwo: polskie, miejsce zamieszkania: (….) Polska od 8 października 1991 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą: (…) (NIP: (…); REGON (…) wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „JDG”).
Wnioskodawca jest osobą fizyczną działającą jako osoba zainteresowana w sprawie dotyczącej zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) (dalej jako: „Ordynacja Podatkowa”).
Wnioskodawca jest: (i) polskim rezydentem podatkowym (stałe miejsce zamieszkania oraz wykonywania działalności gospodarczej: (…) Polska oraz (ii) podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opodatkowanym w Polsce od całości swoich dochodów podatkiem liniowym (19%).
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) (dalej jako: „Ustawa PIT”). Wnioskodawca jest także czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Wnioskodawca ewidencjonuje swoje operacje gospodarcze, w ramach prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych (pełna księgowość). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej środków ochrony roślin. Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy zgodnie z wpisem do CEIDG jest: Pozostała sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych – PKD 46.85.B). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w wymiarze krajowym/regionalnym.
W skład przedsiębiorstwa JDG Wnioskodawcy wchodzą m.in.:
- nazwa/oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo;
- renoma;
- pracownicy (5 pracowników);
- własność nieruchomości (2 nieruchomości gruntowe zabudowane położone przy: (i) ul. (…) oraz (ii) ul.(…);
- własność ruchomości (samochody, pojazdy, urządzenia i inne);
- własność ruchomości (towary/zapasy w postaci środków ochrony roślin, którymi JDG obraca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, których wartość bilansowa (aktywa) szacowana była na koniec II kwartału 2025 r. na kwotę około (…) PLN;
- środki pieniężne; oraz
- wierzytelności.
Wnioskodawca w 2025 r. prowadzi następującą ewidencję środków trwałych podlegających amortyzacji:
- budynek magazynowo handlowy, budynek biurowy – (…);
- obiekt pomocniczy budynku + dojazd –(…);
- magazyn handlowy – (…);
- wiata – (…);
- plac utwardzony –(…);
- lokal użytkowy – (…); oraz
- samochód marki (…).
Amortyzacja wszystkich ww. środków trwałych prowadzona jest metodą liniową. W związku z dynamicznym rozwojem JDG w ostatnich latach oraz zamiarem ograniczenia osobistej odpowiedzialności Wnioskodawcy za zobowiązania handlowe związane z prowadzeniem JDG oraz potrzebą uregulowania sukcesji przedsiębiorstwa, Wnioskodawca rozważa dokonanie przekształcenia JDG w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski (dalej jako: „Przekształcenie”).
Wnioskodawca zamierza następnie wybrać opodatkowanie Spółki z o.o., która powstanie w wyniku Przekształcenia (dalej jako: „Spółka” lub „Spółka Przekształcona”), ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, tzw. CIT-em estońskim, już od pierwszego dnia po przekształceniu, co uzasadnia złożenie niniejszego wniosku jeszcze przed przekształceniem.
Spółka Przekształcona (Spółka z o.o.) będzie miała siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.) (dalej jako: „Ustawa CIT”) będzie polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania.
Spółka Przekształcona (Spółka z o.o.) powstała w wyniku przekształcenia będzie spełniać wszystkie wymagane ustawą warunki uprawniające ją do wejścia w reżim estońskiego CIT, o których mowa w art. 28j ustawy CIT, zgodnie z którym opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik mający siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegający obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie warunki dotyczące: osiągania mniej niż 50% przychodów pasywnych z działalności, limitu zatrudnienia lub wydatków na wynagrodzenia, prowadzenia działalności w odpowiedniej formie prawnej (w tym przypadku: Sp. z o.o.), braku posiadania udziałów kapitałowych w innych podmiotach, odpowiedniej struktury właścicielskiej (na moment przekształcenia Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem Spółki Przekształconej), nie sporządzania za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych w oparciu o MSR oraz prawidłowego złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem.
Ponadto, Spółka Przekształcona nie będzie podmiotem, o którym mowa w art. 28k ustawy CIT, a więc w szczególności, Spółka Przekształcona nie będzie przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy CIT. Spółka Przekształcona nie będzie również instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.
Spółka Przekształcona nie zostanie postawiona w stan upadłości lub likwidacji, ani nie będzie przedmiotem działań restrukturyzacyjnych wymienionych w art. 28k ust. 1 pkt 5) i 6) ustawy CIT. W celu skorzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (CIT estoński), Spółka Przekształcona złoży zawiadomienie o wyborze takiego sposobu opodatkowania, według ustalonego wzoru, do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie ustalonym zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
Opisane powyżej Przekształcenie nastąpi na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.) (dalej jako: „KSH”), w trybie art. 55(1) § 5 oraz art. 584(1) i następnych KSH, gdyż Wnioskodawcy zależy na pełnej kontynuacji prowadzonej działalności gospodarczej. Nie bez znaczenia jest także to, że zgodnie z przepisami KSH i Ordynacji Podatkowej przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością towarzyszy sukcesja praw i obowiązków, w tym praw i obowiązków z zakresu prawa podatkowego. Stosownie do przepisów KSH, Spółce Przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przekształcanego przedsiębiorstwa.
W konsekwencji, z chwilą wpisu Spółki Przekształconej do rejestru przedsiębiorców, przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas przez Wnioskodawcę stanie się własnością Spółki Przekształconej. Spółce Przekształconej przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Spółka Przekształcona przejmie z mocy prawa, prawo własności wszystkich składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w tym wszystkich wymienionych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Spółka Przekształcona wstąpi również z mocy prawa w prawa i obowiązki Wnioskodawcy wynikające z wszelkich umów zawartych w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Spółka Przekształcona będzie kontynuowała działalność w dotychczasowym zakresie działalności prowadzonej w ramach JDG. Spółka będzie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Należy podkreślić, że składniki majątku, które w wyniku Przekształcenia staną się majątkiem Spółki Przekształconej (sukcesja uniwersalna) pozostaną zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w rozumieniu art. 55(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1070 ze zm.) (dalej jako: „KC”), który to artykuł definiuje pojęcie przedsiębiorstwa. Wysokość kapitału zakładowego Spółki Przekształconej zostanie ustalona w planie przekształcenia oraz zostanie wskazana w umowie Spółki Przekształconej (akt założycielski).
Plan przekształcenia JDG będzie zawierał również wycenę składników majątku (aktywów i pasywów) JDG na określony dzień w miesiącu poprzedzającym sporządzenie planu przekształcenia JDG. Kapitał zakładowy Spółki Przekształconej (Spółki z o.o.) będzie niższy od wartości bilansowej majątku przekształcanego przedsiębiorstwa.
W konsekwencji, Wnioskodawca obejmie udziały Spółki Przekształconej (Spółki z o.o.) o wartości nominalnej niższej od wartości bilansowej przekształcanego przedsiębiorstwa. Powstała nadwyżka wartości bilansowej majątku przekształcanego przedsiębiorstwa ponad łączną wartość nominalną wydawanych przez Spółkę Przekształconą udziałów zostanie zaksięgowana na kapitale zapasowym Spółki Przekształconej.
Wnioskodawca oświadcza, że przychody ze sprzedaży, uzyskane w roku podatkowym poprzedzającym Przekształcenie JDG w Spółkę Przekształconą nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Przekształcenie JDG w Spółkę Przekształconą planowane jest na IV kwartał 2025 r. (ewentualnie na 1 kwartał 2026 r., w zależności od czasu trwania procedury prawnej związanej z przeprowadzeniem i rejestracją Przekształcenia). W dalszym okresie funkcjonowania planowane jest przystąpienie do Spółki Przekształconej także innych udziałowców – Wnioskodawca zamierza bowiem dokonać częściowej darowizny udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przekształconej na rzecz zstępnego, tj. wnuka Wnioskodawcy. Akt założycielski Spółki Przekształconej nie będzie przewidywał żadnych ograniczeń związanych z prawem do transferu prawa własności udziałów w ww. zakresie.
Wnioskodawca jest zainteresowany ustaleniem skutków podatkowych związanych z planowanym Przekształceniem oraz potwierdzeniem jego neutralności podatkowej na gruncie: (i) podatku dochodowego od osób fizycznych oraz (ii) podatku od towarów i usług.
Ponadto, Wnioskodawca chciałby uzyskać stanowisko organu, w zakresie możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę 10% stawki w CIT estońskim po Przekształceniu JDG w Spółkę Przekształconą.
Wnioskodawca posiada interes prawny w uzyskaniu interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych związanych z Przekształceniem JDG w Spółkę Przekształconą. Uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej pozwoli Wnioskodawcy na prawidłowe wypełnienie obowiązków podatkowych przyszłego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych oraz innych wymogów Ustawy CIT, co jest kluczowe dla zapewnienia zgodności przyszłej działalności Wnioskodawcy z przepisami prawa podatkowego.
Wnioskodawca wskazuje, że w zakresie w jakim przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej odnosi się do skutków podatkowych związanych z działalnością Spółki Przekształconej występuje on w charakterze osoby planującej utworzenie Spółki z o.o. (w trybie art. 584(1) i następne KSH), o której mowa w art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji Podatkowej. Na moment złożenia niniejszego Wniosku, procedura Przekształcenia JDG nie została zainicjowana. Indywidualna interpretacja podatkowa umożliwi Wnioskodawcy także minimalizację ryzyk podatkowych związanych z realizacją przekształcenia oraz zapewni bezpieczeństwo prawne w kontekście przyszłych działań Spółki Przekształconej związanych z przekształceniem.
Z uwagi na fakt, że przekształcenie jest kluczowym etapem rozwoju działalności gospodarczej Wnioskodawcy, prawidłowe rozpoznanie skutków podatkowych przekształcenia leży w bezpośrednim interesie prawnym Wnioskodawcy.
Pytania
1) Czy czynność Przekształcenia w Spółkę Przekształconą (spółka z o.o.) będzie dla Wnioskodawcy zdarzeniem neutralnym na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym nie będzie wiązać się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?
2) Czy przekształcenie przez Wnioskodawcę formy prowadzonej działalności z jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT dla Wnioskodawcy?
3) Czy Wnioskodawca, po dokonaniu przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, będzie mógł wybrać opodatkowanie estońskim CIT od razu po zarejestrowaniu przez sąd Spółki Przekształconej?
4) Czy spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia może, jako tzw. mały podatnik CIT, zastosować preferencyjną stawkę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT), wynoszącą 10% podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT)?
5) Czy uregulowania, o których mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 Ustawy CIT, znajdują zastosowanie do opisanych w zaistniałym stanie faktycznym składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a w konsekwencji czy powstanie dochód z przekształcenia w odniesieniu do tych składników majątku?
6) Czy darowizna udziałów w Spółce Przekształconej dokonana na rzecz zstępnych Wnioskodawcy nie stanowi ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 pkt 7) Ustawy CIT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania nr 3, 4, 5 i 6 w podatku dochodowym od osób prawnych oraz w zakresie pytania nr 2 w podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Pani stanowisko w sprawie
Ad Pytanie nr 1
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie w Spółkę Przekształconą (spółka z o.o.) będzie dla Wnioskodawcy zdarzeniem neutralnym na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, że nie będzie z tego tytułu zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Objęcie udziałów w spółce z o.o., w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, nie będzie skutkować powstaniem przychodu (dochodu) podatkowego.
Uzasadnienie prawne
Możliwość przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę kapitałową została przewidziana w art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j.: Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej: „k.s.h.”). Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą), czyli jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub jednoosobową spółkę akcyjną. Jak stanowi art. 584(1) KSH, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (jest to tzw. dzień przekształcenia).
Na podstawie art. 584(2) § 1 KSH spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.
Zgodnie z art. 584(2) § 3 KSH z dniem przekształcenia przedsiębiorca staje się wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (czyli obejmuje udziały bądź akcje w tej spółce).
Na gruncie prawa podatkowego problematykę sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje Ordynacja Podatkowa. Stosownie do art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej – wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Stosownie do art. 93a § 4 Ordynacji Podatkowej:
Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Aby ocenić skutki przekształcenia na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, należy rozważyć, czy w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. po stronie Wnioskodawcy dojdzie do jakiegokolwiek powstania przysporzenia majątkowego (przychodu).
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) nie uregulowano kwestii związanych z opodatkowaniem przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę kapitałową.
Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, uznać należy, że w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jako przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z o.o. – po stronie podatnika nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o. jest neutralne na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.
W ocenie Wnioskodawcy w związku z przekształceniem nie osiągnie on żadnego przysporzenia majątkowego, a zatem przekształcenie nie będzie się wiązało z konsekwencjami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności Wnioskodawca nie osiągnie przychodu z działalności gospodarczej ani przychodu ze źródła kapitały pieniężne. W ramach przekształcenia Wnioskodawca obejmie udziały w spółce z o.o. Po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie jednak do powstania przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT, ponieważ przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową nie będzie wiązało się z wniesieniem aportu do tej spółki. W wyniku Przekształcenia dojdzie jedynie do zmiany formy prawnej prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę, a majątek jednoosobowej działalności gospodarczej stanie się majątkiem spółki z o.o. (zostanie przeniesiony na spółkę z o.o.). Przedsiębiorca przekształcany nie uzyskuje dochodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu, ponieważ majątek osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (przedsiębiorcy przekształcanego) nie ulega likwidacji i zwrotowi podatnikowi do majątku osobistego, lecz jest majątkiem przekształconej jednoosobowej spółki kapitałowej.
Neutralność podatkowa przekształcenia jest potwierdzona w licznych interpretacjach podatkowych. Przykładowo, w interpretacji z 25 października 2021 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.675.2021.1.RR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odstępując od sporządzenia uzasadnienia na podstawie art. 14 § 1 Ordynacji Podatkowej uznał za prawidłowe następujące stwierdzenie wnioskodawcy: "Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, w szczególności w związku z objęciem udziałów w spółce przekształconej, nie uzyska On przychodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) W wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie przepisów art. 551 § 5 i art. 584(1) – 584(3) KSH po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi jednak przychód z tytułu objęcia udziałów w spółce kapitałowej. Ten rodzaj przekształcenia nie opiera się bowiem na aporcie przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej, lecz jest w swej istocie przeniesieniem wyodrębnionego majątku przedsiębiorcy na inny podmiot. Przekształcenie przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową to proces zmierzający do zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa. Mamy tu bowiem do czynienia z tym samym podmiotem, który zmienił jedynie formę prawną działalności, a nie z dwoma odrębnymi podmiotami. Tym samym, nie dochodzi do objęcia udziałów (akcji) spółki przekształconej w zamian za aport".
Analogiczne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyjął w interpretacji z 7 października 2020 r. znak 0112-KDIL2-2.4011.503.2020.9.AA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
