Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.514.2025.2.DK
Działalność prowadzona przez wnioskodawcę w ramach projektów z Grupy 1 stanowi działalność badawczo-rozwojową w myśl art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. W związku z tym, wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych w zakresie określonym w art. 18d ustawy o CIT, przy spełnieniu warunków w nim wskazanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy:
- opisana we wniosku działalność Wnioskodawcy, realizowana w ramach projektów z Grupy 1, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT – jest prawidłowe,
- Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 18d ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ulgi na działalność badawczo-rozwojową.
Uzupełnili Państwo wniosek w odpowiedzi na wezwanie pismem z 8 października 2025 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca posiada siedzibę rejestrową w (…).
Wnioskodawca jest podmiotem innowacyjnym działającym w branży cyfrowej, specjalizującym się w tworzeniu i rozwijaniu zaawansowanych produktów oraz usług opartych o nowoczesne technologie. Działalność koncentruje się na projektowaniu, wdrażaniu oraz optymalizacji narzędzi i platform internetowych. W ramach swojej działalności, Wnioskodawca tworzy i rozwija produkty cyfrowe obejmujące m.in. zaawansowane kreatory CV i listów motywacyjnych, narzędzia do personalizacji dokumentów aplikacyjnych, platformy do symulacji rozmów kwalifikacyjnych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, jak również systemy wspierające feedback i ocenę dokumentów.
Wnioskodawca wykorzystuje innowacyjne technologie poprawiające doświadczenie użytkownika (UX – User Experience), prowadząc szereg eksperymentów i testów (np. testy A/B, eksperymenty konwersyjne, eksperymenty UX związane z nowymi przepływami dla różnych użytkowników). Wdrażane narzędzia oraz platformy są stale modernizowane, a procesy takie jak migracje do nowych systemów oraz narzędzi automatyzujących testowanie pozwalają podnosić jakość i bezpieczeństwo oferowanych rozwiązań.
Wnioskodawca wdraża szereg narzędzi zwiększających bezpieczeństwo, inwestuje w rozwój infrastruktury technologicznej oraz automatyzację procesów (np. system automatyzacji wyszukiwania ofert pracy, kreatory CV nowej generacji).
Wnioskodawca rozwija także własne systemy wspierające marketing i zarządzanie treściami, takie jak narzędzia do optymalizacji i automatyzacji dla wyszukiwarek internetowych (…), systemy do tworzenia stron na potrzeby marketingu w wyszukiwarkach internetowych (…), platformy do zarządzania ogłoszeniami o pracę, czy rozbudowane systemy personalizacji doświadczeń użytkownika.
Do świadczenia swoich usług Wnioskodawca wykorzystuje wysoko wykwalifikowany zespół ekspertów z różnych dziedzin, którzy wspierają i rozwijają powyższe produkty cyfrowe, technologie i cyfrowe systemy operacyjne w zakresie m.in. budowania, utrzymania i ulepszania aplikacji software’owych, (…), (…) oraz analizy danych, ulepszania produktów, odkrywania nowych rozwiązań, wsparcia działań e-commerce i innych m.in. przy wykorzystaniu, łączeniu i kształtowaniu obecnie istniejącej wiedzy z zakresu m.in. języków programowania, projektowania architektury oprogramowania i umiejętności w dziedzinach inżynierii oprogramowania i informatyki, a także rozwijania wiedzy, w tym, w szczególności w zakresie narzędzi informatycznych (narzędzia IT), oprogramowania oraz sztucznej inteligencji (AI).
Dzięki realizacji licznych projektów, zarówno tych ukierunkowanych na rozwój nowych funkcjonalności, jak i usprawnianie istniejących produktów, Wnioskodawca nieustannie wzmacnia swoją pozycję na rynku cyfrowym. Elastyczność oraz otwartość na rozwój nowych rozwiązań pozwalają Wnioskodawcy dynamicznie reagować na zmiany i rosnące oczekiwania użytkowników, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności i poziomu innowacyjności Wnioskodawcy.
Co do zasady, prace i projekty prowadzone przez Wnioskodawcę podzielić można na dwie podstawowe grupy:
1. Grupa 1 - prace o charakterze badawczo-rozwojowym polegające na tworzeniu nowych lub ulepszonych produktów i rozwiązań, w tym także prace ukierunkowane na usprawnienie wewnętrznych procesów stosowanych u Wnioskodawcy / tworzenie wewnętrznych narzędzi;
2. Grupa 2 – prace, które nie mają charakteru badawczo-rozwojowego, tj. przykładowo prace związane z szeroko rozumianą sprzedażą / marketingiem, zarządzaniem zespołem, czynnościami czysto administracyjnymi, a także projekty dotyczące utrzymania i obsługi już wdrożonych rozwiązań i produktów, mające charakter rutynowy.
Działalność Wnioskodawcy prowadzona w ramach czynności z Grupy 2 nie jest objęta niniejszym wnioskiem.
Projekty badawczo-rozwojowe realizowane przez Wnioskodawcę
Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie tworzenia i rozwoju innowacyjnych produktów cyfrowych, w tym zaawansowanych platform internetowych, z myślą o utrzymaniu silnej pozycji na rynku oraz ciągłym wzroście konkurencyjności swojej oferty. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę obejmują systematyczne prace nad nowymi rozwiązaniami produktowymi, które mają na celu dostarczanie użytkownikom najwyższej jakości usług i produktów.
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca skupia się na rozwoju technologii rekrutacyjnych, udoskonalaniu procesu tworzenia CV, personalizacji dokumentów, a także prowadzi intensywne badania i rozwój w obszarze UX (user experience), aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownikom. Ponadto, Wnioskodawca inwestuje w innowacje technologiczne, rozwój infrastruktury technologicznej, które wspierają dalszy rozwój produktów i zwiększają ich efektywność.
Przykładowo, Wnioskodawca realizował lub realizuje następujące projekty:
- Symulator rozmowy rekrutacyjnej (…)
- Narzędzie ulepszające proces tworzenia CV. (…)
- Narzędzie do przeprowadzania testów A/B będące kluczowym rozwiązaniem w procesie optymalizacji interfejsu użytkownika, które pozwala na skuteczne zwiększenie konwersji i poprawę doświadczeń użytkowników. W ramach badań i rozwoju UX (user experience) narzędzie umożliwia przeprowadzenie testów porównujących różne wersje elementów interfejsu.
- Rozwój aplikacji software’owej, która dzięki innowacyjnemu połączeniu wewnętrznych i zewnętrznych modeli sztucznej inteligencji umożliwia użytkownikom łatwiejsze aplikowanie na oferty pracy, automatyzując proces aplikowania m.in. (…)
- Rozwój systemów do automatyzacji wyszukiwania ofert pracy, opartych na sztucznej inteligencji, (…)
- Nowy mechanizm separacji dokumentów PDF na edytowalne sekcje. Opracowany w celu umożliwienia użytkownikom łatwego dzielenia dużych plików PDF na mniejsze, bardziej zarządzalne części. Narzędzie automatycznie identyfikuje i oddziela poszczególne sekcje dokumentu, co ułatwia ich edytowanie, archiwizowanie i udostępnianie.
- Eksperymenty UX (user experience) z nową ścieżką (…) w aplikacji do tworzenia CV i listów motywacyjnych dla użytkowników bez doświadczenia zawodowego, (…)
- System personalizacji, który dostosowuje doświadczenie użytkownika do jego indywidualnych potrzeb i preferencji, bazując na kilkunastu różnych personach (fikcyjne, reprezentatywne postacie stworzone na podstawie danych o rzeczywistych użytkownikach). (…)
- Narzędzia na potrzeby wewnętrzne korzystające z zaawansowanych modeli językowych AI i technologii (…) do wsparcia działu (…), a także integrację z dostawcami rozwiązań do tłumaczenia maszynowego w celu przyspieszania procesu tworzenia treści w wielu językach, w tym na nowe rynki, dotychczas nieobsługiwane przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca informuje, że prace realizowane w ramach Grupy 1 projektów obejmują zarówno rozwijanie nowych, jak i ulepszonych rozwiązań, a także opracowywanie nowych technologii. Celem tych działań jest udoskonalanie istniejących produktów, poprawa ich konkurencyjności na rynku oraz tworzenie nowych lub ulepszonych funkcjonalności odpowiadających zapotrzebowaniu rynkowemu.
Prace te są częścią działalności Wnioskodawcy i będą kontynuowane w przyszłości. Wnioskodawca jednocześnie zaznacza, że nie wyklucza prowadzenia w przyszłości prac polegających na opracowywaniu, ulepszaniu i rozwijaniu produktów / usług w innych obszarach związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością biznesową, jeżeli zostaną zidentyfikowane takie potrzeby.
Ze względu na swój charakter oraz skalę, projekty realizowane przez Wnioskodawcę są projektami co do zasady długoterminowymi, a ich wdrożenie i realizacja może przekroczyć okres roku podatkowego.
Omawiane prace wiążą się z koniecznością wyszukiwania odpowiednich technologii i wykorzystania ich w celu spełnienia oczekiwań stawianych przez użytkowników (pod kątem użyteczności i funkcjonalności). Prace koncepcyjne, obejmują analizę możliwości i opracowanie strategii wdrożenia nowego rozwiązania, opracowanie koncepcji implementacji rozwiązania (stworzenie architektury technicznej rozwiązania oraz planu implementacji), zaprojektowanie rozwiązania – z wykorzystaniem wiedzy zdobywanej przez pracowników Wnioskodawcy, a następnie opracowywanie wersji testowych oprogramowania i ich walidację, obejmującą testowanie oprogramowania. Prace prowadzone we wskazanych obszarach mogą skutkować zarówno tworzeniem całkowicie nowych rozwiązań (np. oprogramowania, systemów informatycznych), jak i ulepszeniem dotychczasowych rozwiązań w oparciu o opinie użytkowników, rozwój technologii, a także rozwój rozwiązań konkurencji oraz innowacyjność samego Wnioskodawcy.
Proces realizacji prac w ramach Grupy 1
Projekty realizowane przez pracowników obejmują przede wszystkim wykorzystywanie i zdobywanie wiedzy z zakresu technologii w celu opracowania i realizacji założeń projektowych.
Decyzje o rozpoczęciu prac w zakresie rozwoju rozwiązania lub opracowywania nowych rozwiązań podejmowane są na podstawie zidentyfikowanych potrzeb użytkowników i trendów rynkowych, w tym przede wszystkim w oparciu o wiedzę zdobywaną przez specjalistów zatrudnionych przez Wnioskodawcę.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia przykładowy przebieg realizacji projektu w ramach prac Grupy 1.
1.Faza koncepcyjna – Identyfikacja i sformułowanie hipotezy dotyczącej problemu biznesowego, np. usprawnienie procesu rekrutacji przy użyciu AI; analiza istniejących rozwiązań rynkowych i określenie, które aspekty wymagają innowacyjnego podejścia; współpraca z zespołem data science, jeśli ma to zastosowanie, w celu zdefiniowania zakresu projektu.
2.Faza badawcza – Po ustaleniu problemu biznesowego, przekazanie hipotezy zespołowi badawczemu w celu zidentyfikowania rzeczywistych potrzeb użytkowników. Wykorzystanie wniosków z badań do weryfikacji istotności i głębokości problemu oraz dostosowanie lub doprecyzowanie hipotezy.
3.Faza projektowa – Opracowanie wstępnej koncepcji narzędzia lub rozwiązania (np. algorytmu do wstępnej selekcji kandydatów), zaprojektowanie architektury systemu oraz określenie wymagań technicznych i funkcjonalnych., w tym projektowania UX i UI, oraz wybór najbardziej odpowiedniego rozwiązania infrastrukturalnego.
4.(Dalsza) faza badawczo-eksperymentalna – Tworzenie i testowanie prototypów narzędzia lub rozwiązania, dobór odpowiednich metod i narzędzi technicznych, w tym uczenia maszynowego, przeprowadzanie testów porównawczych oraz udoskonalanie założeń na podstawie wyników.
5.Faza wdrożenia i testowania – Przygotowanie wersji pilotażowej/minimum viable product rozwiązania lub narzędzia, testowanie na ograniczonym zbiorze danych (np. testy A/B), analiza wyników i wprowadzanie usprawnień.
6.Faza finalizacji – Przygotowanie finalnej wersji rozwiązania lub narzędzia, kompletacja dokumentacji, opracowanie planu wdrożenia oraz wskazanie potencjalnych zastosowań w przyszłych projektach.
Jak wskazano powyżej, podczas realizacji projektu Wnioskodawca wykorzystuje szerokie spektrum metodologii prowadzenia projektów i zarządzania nimi (m.in.(…)). Rodzaj wykorzystywanych metodologii jest każdorazowo dostosowywany do potrzeb konkretnego projektu. Poniżej przedstawiono podsumowanie przykładowego procesu projektowego w zakresie prowadzenia prac służących rozwojowi oferty produktowej / usługowej Wnioskodawcy:
- identyfikacja zapotrzebowania rynkowego na dane rozwiązanie,
- analiza wymagań w celu oceny możliwości opracowania rozwiązania o zakładanych parametrach i funkcjonalnościach,
- przygotowanie założeń koncepcyjnych, analiza wymagań,
- opracowywanie rozwiązań prototypowych,
- przeprowadzanie testów i walidacji opracowanych rozwiązań prototypowych w warunkach rzeczywistych / zbliżonych do rzeczywistych.
Wnioskodawca opracowuje nowe produkty, usługi lub procesy, rozwija oraz ulepsza produkty, usługi lub procesy już istniejące m.in. poprzez tworzenie innowacyjnych rozwiązań w postaci oprogramowania/aplikacji, optymalizacji procesów, narzędzi tekstowych, instrukcji czy dokumentacji technicznych w zakresie niewystępującym dotychczas w praktyce gospodarczej użytkowników oraz Wnioskodawcy, lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących na rynku. Celem prowadzonych prac u Wnioskodawcy w ramach wspomnianej wcześniej Grupy 1, jest opracowywanie, projektowanie rozwijanie, wdrażanie nowych produktów/ usług i ulepszanie istniejących. W działalności Wnioskodawcy uzasadnione jest podejmowanie tylko takich działań i projektów, które wprowadzą znaczącą, z praktycznego punktu widzenia, innowację. Celem Wnioskodawcy jest wprowadzenie innowacji o istotnym znaczeniu funkcjonalnym z punktu widzenia Wnioskodawcy lub odbiorcy / użytkownika końcowego.
Kluczowe dla realizacji czynności w ramach prac prowadzonych w projektach Grupy 1 u Wnioskodawcy jest zdobywanie nowej wiedzy z dziedzin, których dotyczą prowadzone prace. Pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w szkoleniach i konferencjach, na których poznają najnowsze osiągnięcia w dziedzinach będących przedmiotem ich prac, a także metody ich implementacji, integracji i zastosowania. Zdobyta wiedza i umiejętności znajdują następnie przełożenie w ich codziennej pracy.
Wnioskodawca gromadzi/ewidencjonuje informacje o kosztach poszczególnych projektów dla celów księgowych i podatkowych. Wnioskodawca ma możliwość zidentyfikować koszty kwalifikowane B+R związane z projektami Grupy 1, w szczególności poprzez identyfikację projektu B+R, pracowników, którzy uczestniczyli w takim projekcie w danym okresie, oraz odpowiadających kosztów.
Wnioskodawca zaznacza, że:
- W związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w ramach Grupy 1 Wnioskodawca zamierza korzystać z odliczenia kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 18d i art. 18e ustawy o CIT.
- Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w ramach projektów Grupy 1 w sposób opisany powyżej również w przyszłości.
- W ramach prowadzonej przez siebie ewidencji, Wnioskodawca jest i będzie w stanie wyodrębniać koszty prowadzonej przez siebie działalności w ramach prac Grupy 1, w sposób umożliwiający określenie wysokości przysługującej ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT.
- Wnioskodawca nie prowadzi i nie prowadziła działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. Wnioskodawca nie korzysta i nie korzystał ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Jeżeli w przyszłości Wnioskodawca zdecydował się na skorzystanie ze wsparcia dla inwestycji o którym mowa wyżej, ulga B+R nie będzie stosowana względem kosztów, które będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
- Poniesione przez Wnioskodawcę koszty działalności badawczo-rozwojowej nie zostały i nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie. Jeżeli w przyszłości koszty działalności byłyby Wnioskodawcy zwracane lub odliczane od podstawy opodatkowania w ramach przepisów innych niż dot. ulgi na działalność badawczo-rozwojową (np. w ramach dotacji), to nie będą one w tej części podlegały odliczeniu z tytułu art. 18d ustawy o CIT;
- Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474 ze zm.).
- W przypadku, gdyby Wnioskodawca osiągał przychody w ramach źródła, o których mowa w art. 7b ustawy o CIT, to – biorąc pod uwagę dyspozycję art. 18d ust. 1 ustawy o CIT - nie zamierza korzystać z odliczenia w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową w odniesieniu do kosztów związanych z przychodami osiąganymi z zysków kapitałowych.
- Wydatki dotyczące projektów Grupy 1 odpowiednio były, są lub będą (w odniesieniu do przyszłych kosztów) zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z przepisów ustawy o CIT. Wysokość kosztów kwalifikowanych, będących przedmiotem odliczenia w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową dla danego roku, uwzględnia (i będzie uwzględniać w przyszłości) tylko te wydatki, które stanowią koszty uzyskania przychodów w danym roku.
Uzupełnienie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca wskazuje, że prowadzi działalność, którą uważa za działalność badawczo rozwojową („B+R”) i uzyskuje z tego tytułu dochody od 2016 roku.
Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na działalność B+R za lata 2019-2024 i w latach kolejnych.
Wnioskodawca nie wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego obowiązujących przed dniem 1 października 2018 r.
Wnioskodawca zamierza dokonywać odliczeń z tytułu ulgi B+R zgodnie z limitami określonymi w art. 18d ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, Wnioskodawca uważa, że ma prawo do skorzystania zulgi B+R. Warunkiem do skorzystania z ulgi B+R jest spełnienie wymogów wymienionych w art. 18d ustawy o CIT. Z powyższego wynika, że Wnioskodawca spełnia warunki wskazane w art. 18d ustawy o CIT w zakresie, w jakim one mają do niego zastosowanie, czyli:
- zgodnie z art. 18d ust.1:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych [Wnioskodawca uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych] odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową [Wnioskodawca ponosi koszty na działalność badawczorozwojową, stanowiące koszty uzyskania przychodów], zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych [kwota odliczenia nie będzie przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych].
- zgodnie z art. 18d ust. 2:
Za koszty kwalifikowane uznaje się:
1) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
(…)
[Wnioskodawca ponosi koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 ustawy o CIT]
- zgodnie z art. 18d ust. 5:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
[Koszty kwalifikowane nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie ani nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym].
- zgodnie z art. 18d ust. 6:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
[Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT].
- zgodnie z art. 18d ust. 7:
Kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a. [kwota kosztów kwalifikowanych zostanie obliczona zgodnie z art. 18d ust. 7 pkt 3, tj. nie przekroczy 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a].
- zgodnie z art. 18d ust. 8:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
[Wnioskodawca dokona odliczenia zgodnie z art. 18d ust. 8, tj. w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane].
Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie prace, należące do Grupy 1, na każdym ich etapie, są lub będą działalnością twórczą, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań i nie stanowią/nie będą stanowiły wyłącznie:
a.rutynowych i okresowych zmian tj. projektów dotyczących standardowych prac, a także utrzymania i obsługi już wdrożonych rozwiązań i produktów np. wprowadzenie okresowych, drobnych zmian i ulepszeń w uprzednio opracowanych rozwiązaniach produktowych,
b.czynności wdrożeniowych w zakresie opracowanych już produktów/rozwiązań,
c.produkcji seryjnej,
d.bieżącej operacyjnej działalności gospodarczej,
e.działalności wspomagającej/pomocniczej,
f.innych prac dokonywanych już po zakończeniu prac B+R,
g.wyłącznie czynności:
·testowania produktu/produktów,
·wykonania badań produktu/produktów,
·oceny produktu/produktów,
·bądź innych tego typu prac,
h.promowania ulepszeń dokonywanych już w działalności Wnioskodawcy.
Jak wskazano w Wezwaniu, etap wdrożenia produktu/usługi rozumiany już jako uruchomienie produkcji nie stanowi działalności B+R. Rozumiany w ten sposób etap wdrożenia produktu/usługi jest to moment, który rozpoczyna już proces produkcji, który nie ma charakteru twórczego mającego na celu tworzenie, projektowanie nowej bądź ulepszonej wersji produktu/usługi itd. Wnioskodawca wskazuje, że prace prowadzone przez nią w ramach projektów z Grupy 1 mają i będą miały charakter twórczy na każdym etapie, który został opisany we Wniosku (od fazy koncepcyjnej do fazy finalizacji), co nie obejmuje ewentualnego uruchomienia produkcji w powyższym rozumieniu.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z dnia 15 lipca 2019 r. dotyczącymi preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP Box (dalej: ”Objaśnienia MF”), który to dokument zawiera również objaśnienia co do definicji działalności B+R, twórczość działalności B+R może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u danego podmiotu, przy czym wystarczające jest działanie twórcze na skalę przedsiębiorstwa, tzn. opracowywanie nowych lub ulepszonych produktów, procesów, usług, nawet jeżeli podobne rozwiązanie zostało już opracowane przez inny podmiot.
Prace prowadzone w ramach działalności Wnioskodawcy będącej przedmiotem zapytania, podejmowane są przez pracowników Wnioskodawcy w celu opracowywania nowych koncepcji oraz rozwiązań niewystępujących dotychczas w działalności lub rozwiązań znacząco odróżniających się od rozwiązań funkcjonujących u użytkowników lub u Wnioskodawcy uprzednio. Wnioskodawca zaznacza, że poza projektami przykładowo wskazanymi we Wniosku, były prowadzone również inne projekty, które Wnioskodawca zalicza do Grupy 1 i uważa za B+R, a w przyszłości planowane są kolejne projekty w ramach tej Grupy. Każdorazowo, w odniesieniu do konkretnego projektu, Wnioskodawca dokonuje lub dokona indywidualnej analizy pod kątem spełnienia przesłanek działalności B+R, w tym twórczego charakteru prac.
Wnioskodawca wskazuje, że w ramach prac nad projektami z Grupy 1, które uważa za B+R, każdorazowo były lub są modyfikowane, ulepszane lub opracowywane nowe produkty, procesy, usługi niewystępujące dotychczas w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy lub na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u Wnioskodawcy.
Wnioskodawca ponadto zaznacza, że realizacja projektów z Grupy 1, które uważa za B+R, przyczyniła się nie tylko do wdrożenia nowych rozwiązań technologicznych, lecz również do rozwoju kompetencji zespołów projektowych. Efekty prac miały charakter trwały i przyczyniły się do wzrostu poziomu innowacyjności Wnioskodawcy jako przedsiębiorstwa.
Wnioskodawca informuje, że działalność będąca przedmiotem Wniosku, realizowana w ramach Projektów z Grupy 1, jest prowadzona w sposób systematyczny, tj. metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Zgodnie z Objaśnieniami MF, systematyczność działalności B+R należy rozumieć jako prowadzenie działań według określonego systemu, z jasno zdefiniowanymi celami, harmonogramem oraz alokacją zasobów.
Dla projektów z Grupy 1 systematyczność przejawia się poprzez:
·planowanie projektów i alokowanie do nich odpowiednich zasobów,
·prowadzenie dokumentacji projektowej,
·monitorowanie postępów prac oraz rozliczanie projektów po ich zakończeniu.
Wnioskodawca wskazuje, że w wyniku prowadzonych przez Wnioskodawcę prac, dokonuje się postęp technologiczny i powstaje nowe/zmienione/ulepszone oprogramowanie komputerowe.
Wnioskodawca wyjaśnia, że:
a) Opisane we Wniosku prace będące przedmiotem zapytania, których Wnioskodawca jest i będzie „twórcą”, zawsze odznaczają się i będą odznaczać, w okresie, którego dotyczy wniosek, rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem. Twórczość ta przejawia się w opracowywaniu nowych rozwiązań lub znaczących ulepszeń, które mają charakter kreacyjny i nie wynikają z mechanicznego powielania istniejących schematów.
b) Zgodnie z definicją badań aplikacyjnych i prac rozwojowych zawartą w art. 4 ust. 2 pkt 2 oraz art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2024 r. poz. 1571), prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. Działalność B+R obejmuje zatem zarówno tworzenie nowych rozwiązań, jak również ulepszenia istniejących produktów, procesów lub usług.
Działalność Wnioskodawcy będąca przedmiotem zapytania obejmuje zarówno tworzenie nowych, jak i ulepszanie istniejących rozwiązań.
c) Opisane we Wniosku prace będące przedmiotem zapytania, których Wnioskodawca jest i będzie „twórcą”, nie są i nie będą efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny. Projekty z Grupy 1 cechują się niepewnością badawczą, co oznacza, że na etapie rozpoczęcia prac trudno jednoznacznie przewidzieć ich rezultat.
d) Opisane we Wniosku prace będące przedmiotem zapytania, których Wnioskodawca jest i będzie „twórcą”, nie są i nie będą jedynie „techniczną”, a są i będą „twórczą” realizacją szczegółowych projektów, bądź też podejmowanych z inicjatywy samego Wnioskodawcy. Każdorazowo prace wykonywane w ramach projektów z Grupy 1 mają charakter kreacyjny, obejmują opracowywanie nowych koncepcji, rozwiązań lub ich istotne ulepszenia, a ich realizacja nie sprowadza się do odtwórczego wykonania zlecenia według z góry określonych założeń.
Wnioskodawca wyjaśnia, że działania polegające na rozwinięciu lub modyfikacji oprogramowania zmierzają i będą zmierzać do poprawy jego użyteczności oraz funkcjonalności.
Wnioskodawca ponadto wskazuje, że celem prowadzonych prac jest każdorazowo zwiększenie wartości użytkowej oprogramowania, jego efektywności i funkcjonalności. Wprowadzane zmiany mają charakter twórczy i rozwojowy, a ich rezultatem są rozwiązania lepsze jakościowo, bardziej dopasowane do potrzeb użytkowników oraz bardziej zaawansowane technologicznie niż ich pierwotne lub wcześniejsze wersje.
Wnioskodawca wyjaśnia, że działalność prowadzona w ramach Projektów z Grupy 1, uznawanych przez Wnioskodawcę za działalność B+R, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany, nawet jeżeli mają one charakter ulepszeń, na każdym jej etapie obejmuje i będzie obejmować nabywanie, łączenie, kształtowanie oraz wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
W celu skorzystania z odliczenia B+R, Wnioskodawca prowadzi ewidencję zgodnie z wymogami ustawy o CIT.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym opisana powyżej część działalności Wnioskodawcy, realizowana w ramach projektów z Grupy 1, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT?
2.W sytuacji potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 18d ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym opisana w stanie faktycznym działalność realizowana w ramach projektów Grupy 1 spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26) ustawy o CIT. W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 18d ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1 i pytania 2
Zgodnie z ustawąo CIT, działalność badawczo-rozwojowa obejmuje badania naukowe oraz prace rozwojowe. Badania naukowe zostały przy tym podzielone na:
·badania podstawowe – zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej także: „PSWiN”) jako: prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne, oraz
·badania aplikacyjne – zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 2 PSWiN jako: prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Prace rozwojowe zostały natomiast zdefiniowane jako: działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń (art. 4 ust. 3 PSWiN, do którego odsyła art. 4a pkt 28 ustawy o CIT).
Wnioskodawca zaznacza, że opisywana we Wniosku działalność obejmuje swoim zakresem czynności dotyczące wykorzystywania, łączenia i kształtowania obecnie istniejącej wiedzy z zakresu m.in. języków programowania, projektowania architektury oprogramowania i umiejętności w dziedzinach inżynierii oprogramowania i informatyki, a także nabywania nowej wiedzy, w tym, w szczególności w zakresie narzędzi informatycznych, oprogramowania oraz sztucznej inteligencji (AI). Projekty te dotyczą rozwoju nowych lub ulepszania istniejących już produktów / usług oraz zarządzania nowymi lub ulepszonymi produktami/usługami. Podczas projektów pracownicy m.in. gromadzą, przetwarzają zbiory danych, przeprowadzają analizę danych, eksplorują wiedzę w danych oraz opracowują i stosują algorytmy sztucznej inteligencji. Prace te polegają również na tworzeniu oraz rozwijaniu oprogramowania z wykorzystaniem technologii, tworzeniu i wdrażaniu nowych rozwiązań informatycznych, rozwój projektów bazujących na AI, a także programowanie i rozwój aplikacji software’owych używanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności. Dla realizacji działalności, niezbędne jest każdorazowo zaangażowanie pracowników posiadających wiedzę w dziedzinie rozwijanych procesów oraz wykorzystywanych do tego narzędzi (także informatycznych).
Na podstawie przedstawionych powyżej definicji, należy stwierdzić, że w celu uznania działalności prowadzonej przez podatnika za działalność badawczo-rozwojowąniezbędne jest kumulatywne spełnienie poniższych przesłanek:
a) działalność ta musi mieć charakter twórczy,
b) działalność ta musi być prowadzona w sposób systematyczny,
c) działalność ta musi obejmowaćzwiększenie zasobów wiedzy bądź wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań (z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń).
Wnioskodawca pragnie wskazać, że kryteria te zostały wyróżnione oraz omówione przez Ministra Finansów w Objaśnieniach podatkowych z dnia 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (dalej także: „Objaśnienia MF”), które w części 3.2.1. poświęcone są pojęciu działalności badawczo-rozwojowej, która znajduje zastosowanie m.in. do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej przewidzianej w art. 18d ustawy o CIT – co zostało wskazane w samej treści objaśnień (por. pkt 31 Objaśnień MF).
Ponadto, wyróżnienie wskazanych trzech kryteriów kwalifikacji prac jako działalności badawczo-rozwojowej znalazło potwierdzenie w stanowisku Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym np. w interpretacji indywidualnej z dnia z dnia 20 sierpnia 2025 roku (sygn. 0111-KDIB1- 3.4010.364.2025.2.JKU) oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 marca 2020 roku (sygn. I SA/Po 51/20).
Twórczy charakter prowadzonej działalności
Zgodnie z Objaśnieniami MF, przez działalność twórczą należy rozumieć zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, powstania czegoś, a twórczość działalności badawczo-rozwojowej przejawiać się może m.in.: opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
W świetle powyższej definicji, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że prace prowadzone w ramach działalności, podejmowane sąprzez pracowników Wnioskodawcy w celu opracowywania nowych koncepcji oraz rozwiązań niewystępujących dotychczas w działalności lub rozwiązań znacząco odróżniających się od rozwiązań funkcjonujących u użytkowników lub u Wnioskodawcy uprzednio.
Wśród przykładów takich działań należy wskazać przede wszystkim prace związane z opracowywaniem nowych produktów / usług, a także rozwijaniem oraz ulepszaniem istniejących już rozwiązań (np. oprogramowanie, systemy informatyczne).
Co więcej, jak podkreślono w Objaśnieniach MF, istotnym elementem tego rodzaju działalności jest kreatywna aktywność wynikająca z działalności człowieka, co w przypadku Wnioskodawcy przejawia się w fakcie, że rozwiązania w ramach aktywności z Grupy 1 powstają jako wynik kreatywnej działalności pracowników Wnioskodawcy, którzy samodzielnie muszą znaleźć optymalne rozwiązania zagadnień, a rezultatem tej działalności są nowe wytwory intelektu (stanowiące ich własną twórczość intelektualną, uzewnętrznioną i noszącą cechę indywidualności), uzewnętrzniane m.in. w tworzonych kodach źródłowych, analizach, planach wykonania oraz raportach.
Podkreślenia w odniesieniu do powyższego wymaga również fakt, że pracownicy Wnioskodawcy, zaangażowani w realizację prac w ramach projektów Grupy 1, to wysokiej klasy specjaliści, posiadający wykształcenie w zakresie działalności będącej przedmiotem prowadzonych prac oraz często długoletnie doświadczenie zawodowe / naukowe. Równocześnie pracownicy Wnioskodawcy w sposób ciągły podnoszą swoje kwalifikacje oraz zdobywają nową wiedzę w dziedzinie swojej specjalizacji.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym działalność prowadzona przez Wnioskodawcę w ramach aktywności z Grupy 1 spełnia definicję działalności twórczej, stanowiącej nieodłączny element uznania prowadzonych prac za działalność badawczo-rozwojową.
Systematyczność podejmowanej działalności
Jak wskazano w Objaśnieniach MF, w świetle obowiązujących w Polsce znaczeń pojęcia „systematyczność”, prowadzenie działalności w taki sposób może oznaczać realizację tego rodzaju działań:
·w znaczeniu pierwszym - w sposób stały, od dłuższego czasu (regularnie), bądź
·w znaczeniu drugim – w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (planowo, metodycznie).
Zgodnie z podejściem przyjętym przez Ministra Finansów w cytowanych już objaśnieniach podatkowych, dla potrzeb definicji działalności badawczo-rozwojowej, kryterium to należy rozumieć zgodnie z drugim znaczeniem. W świetle powyższego, oznacza to, że kryterium systematyczności jest spełnione, gdy działalność prowadzona jest w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (metodycznie, zgodnie z planem).
Wnioskodawca w sposób stały i systematyczny prowadzi prace nad nowymi rozwiązaniami.
W ramach prowadzonej działalności zajmuje się m.in.: projektowaniem, wdrażaniem oraz optymalizacją narzędzi i platform internetowych oraz rozwijaniu oprogramowania z wykorzystaniem technologii, tworzeniu i wdrażaniu nowych rozwiązań informatycznych, rozwój projektów bazujących na AI. Usługi Wnioskodawcy sądostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić koszty projektów Grupy 1 np. na podstawie narzędzia do ewidencji czasu, które służy do weryfikacji, czy dana osoba uczestniczyła w danym okresie w realizacji określonego projektu (który potencjalnie mógłby zostać uznany jako projekt badawczo-rozwojowy).
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w jego przypadku powyższe kryterium jest spełnione.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, że tożsame kryteria spełnienia przesłanki systematyczności przyjął także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji indywidualnej z dnia z dnia 25 stycznia 2021 roku (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.367.2020.2.MR) wskazał, że: najbardziej właściwą definicją systematyczności prowadzenia działalności B+R jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu”, a “spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona, ani też od istnienia planu, co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby.
Wnioskodawca pragnie jednak wskazać, że niezależnie od spełnienia definicji systematyczności przyjętej w Objaśnieniach MF (tj. podejmowania prac w sposób uporządkowany, według określonej metodyki), działalność prowadzona przez Wnioskodawcę prowadzona jest w sposób systematyczny również w świetle pierwszej z przedstawionych definicji, tj. prowadzenia tego rodzaju prac w sposób stały, od dłuższego czasu. Jak podkreślono w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego,
Wnioskodawca prowadzi tego rodzaju prace w sposób stały jako nieodłączny, kluczowy element prowadzenia swojej działalności gospodarczej, a także zamierza kontynuować prowadzenie tego rodzaju działalności w przyszłości.
Konsekwentnie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym działalność przez niego prowadzona w ramach aktywności z Grupy 1 spełnia kryterium systematyczności, stanowiącej element uznania prowadzonych prac za działalność badawczo-rozwojową.
Zwiększanie zasobów wiedzy i wykorzystywanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań Trzecim kryterium uznania danej działalności za badawczo-rozwojową jest zwiększanie zasobów wiedzy (zgodnie z Objaśnieniami MF – pkt 43, to pojęcie odnosi się przede wszystkim do badań naukowych) lub wykorzystania istniejących zasobów wiedzy (na co nakierowane są przede wszystkimprace rozwojowe, obejmujące zdobywanie, łączenie i kształtowanie wiedzy) do tworzenia nowych zastosowań (nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług).
Jednocześnie, jak zauważono w treści cytowanych Objaśnień MF, ustawodawca nie zdefiniował sformułowania „zwiększania zasobów wiedzy”, jednak przyjąćmożna, że sformułowanie to należy rozumieć z perspektywy danego podatnika, a kluczowym jest element celowościowy (tj. zwiększenie poziomu wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań), bez względu na to, czy zdobywana wiedza stanowić będzie nowość tylko z perspektywy danego podmiotu, albo czy po jej zastosowaniu będzie służyć wyłącznie jednemu podmiotowi, czy też znajdzie szersze zastosowanie (por. pkt 45 Objaśnień MF).
Odnosząc powyższe do sytuacji Wnioskodawcy, należy zauważyć, że bez wątpienia opisywana działalność Wnioskodawcy i jej pracowników wpisuje sięw tak postawione kryterium zwiększania zasobów wiedzy – pracownicy Wnioskodawcy stale rozwijają posiadaną wiedzę specjalistyczną, a zdobywana wiedza wraz z wykorzystywanymi przez nich narzędziami umożliwia im prace nad opracowywaniem nowych rozwiązań oraz innowacji procesowych.
Nierutynowany charakter projektów realizowanych w ramach działalności wynika z faktu, że prowadzone w nich prace, poprzedzone sąkoniecznością przeprowadzenia prac koncepcyjnych, opracowania specyficznych wymagań oraz planów wykonania, a w trakcie wykonywania zadań pracownicy Wnioskodawcy często stają przed koniecznością zmierzenia się z sytuacją, w której w danym obszarze (w momencie definiowania wymagań) brakuje określonych informacji. Sytuacja ta określana jest jako tzw. „niepewność badawcza”, charakterystyczna dla prowadzenia prac B+R i wymaga od pracowników Wnioskodawcy samodzielnego opracowania koncepcji danego rozwiązania, które nie posiada jeszcze modelowego sposobu postępowania w ramach działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę - w tym rozważenia czy opracowanie rozwiązania jest możliwe przy użyciu zakładanych metod.
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, proces projektowy w zakresie prowadzenia prac służących rozwojowi usług Wnioskodawcy obejmuje przygotowanie założeń koncepcyjnych, analizę wymagań, a tam, gdzie ma to uzasadnienie, opracowywanie rozwiązań prototypowych dla konkretnego projektu (MVP - minimum viable product). Następnie, podczas realizacji projektu Wnioskodawca wykorzystuje szerokie spektrum metodologii prowadzenia projektów i zarządzania nimi, natomiast rodzaj wykorzystywanych metodologii jest każdorazowo dostosowywany do potrzeb konkretnego projektu.
Powyższe działania w ramach projektów z Grupy 1 bez wątpienia wpisują się w charakter prac nie rutynowych, których efektem jest tworzenie nowych koncepcji / rozwiązań.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, także przesłanka związana ze zwiększaniem zasobów wiedzy i wykorzystywaniem zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań (z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń), będzie spełniona w odniesieniu do działalności w ramach projektów Grupy 1.
Na podstawie analizy wszystkich przedstawionych powyżej przesłanek dotyczących działalności badawczo-rozwojowej (twórczy charakter, systematyczność, zdobywanie i wykorzystywanie wiedzy w celu opracowywania nowych lub ulepszonych produktów oraz rozwoju produktu.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym opisywana przez nią działalność Realizowana w ramach aktywności z Grupy 1 spełnia ustawowe ramy działalności B+R.
Podobne stanowisko co do spełnienia / interpretacji przesłanek działalności badawczo-rozwojowej w przedstawionych stanach faktycznych przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził także w interpretacjach:
- 0111-KDIB1-3.4010.370.2025.2.PC z dnia 13 sierpnia 2025 roku,
- 0111-KDIB1-3.4010.366.2025.1.JG z dnia 11 lipca 2025 roku,
- 0111-KDIB1-3.4010.131.2025.2.JG z dnia 29 kwietnia 2025 roku,
- 0111-KDIB1-3.4010.120.2025.2.JMS z dnia 24 kwietnia 2025 roku,
- 0111-KDIB1-3.4010.292.2025.2.JMS z dnia 10 lipca 2025 roku,
- 0111-KDIB1-3.4010.389.2024.2.JMS z dnia 9 sierpnia 2024 roku,
- 0114-KDIP2-1.4010.449.2023.2.AZ z dnia 19 października 2023 roku,
- 0114-KDIP2-1.4010.44.2022.2.JF z dnia 8 listopada 2022 roku.
Co więcej, należy podkreślić, że definicja ustawowa prac rozwojowych obejmuje w szczególności prace w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania. Jest to podstawowa działalność prowadzona przez Wnioskodawcę i obejmuje np.: wiedzę z zakresu środowisk programistycznych, języków programowania, architektury systemów, sztucznej inteligencji (AI). Zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że wskazana ustawowa regulacja ma na celu zwrócenie uwagi na występowanie w tej dziedzinie działalności badawczo rozwojowej i wzmocnienie znaczenia tego faktu. W sposób szczególny stanowi to, zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzenie, że działalność opisywana w niniejszym wniosku mieści się w zakresie powyższego sformułowania, co dodatkowo świadczy o rozwojowym charakterze prowadzonych prac.
Biorąc powyższe argumenty pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym przytoczona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym jego działalność w zakresie aktywności z Grupy 1 spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26) ustawy o CIT, w związku z czym Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 updop:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 updop:
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych - oznacza to:
a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2025 r. poz. 24), badania naukowe są działalnością obejmującą:
1.badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2.badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop:
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Przy odniesieniu wskazanych przepisów na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że aby uznać, czy działalność Spółki spełniała będzie przesłanki działalności badawczo-rozwojowej, konieczne jest przeprowadzenie analizy nakierowanej na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Na wstępie trzeba podkreślić, że z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszenia istniejących produktów/usług.
Wobec tego ocena, czy wskazane we wniosku prace, które Państwo prowadzą w ramach Grupy 1, stanowią działalność badawczo-rozwojową, dokonana zostanie w kontekście wskazanych przez Państwa we wniosku i uzupełnieniu wniosku efektów tych prac.
Z ustawowej definicji zawartej w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że działalność koncentruje się na projektowaniu, wdrażaniu oraz optymalizacji narzędzi i platform internetowych. W ramach swojej działalności, Spółka tworzy i rozwija produkty cyfrowe obejmujące m.in. zaawansowane kreatory CV i listów motywacyjnych, narzędzia do personalizacji dokumentów aplikacyjnych, platformy do symulacji rozmów kwalifikacyjnych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, jak również systemy wspierające feedback i ocenę dokumentów.
Spółka wykorzystuje innowacyjne technologie poprawiające doświadczenie użytkownika (UX – User Experience), prowadząc szereg eksperymentów i testów (np. testy A/B, eksperymenty konwersyjne, eksperymenty UX związane z nowymi przepływami dla różnych użytkowników). Wdrażane narzędzia oraz platformy są stale modernizowane, a procesy takie jak migracje do nowych systemów oraz narzędzi automatyzujących testowanie pozwalają podnosić jakość i bezpieczeństwo oferowanych rozwiązań.
Co do zasady, prace i projekty prowadzone przez Wnioskodawcę podzielić można na dwie podstawowe grupy:
1. Grupa 1 - prace o charakterze badawczo-rozwojowym polegające na tworzeniu nowych lub ulepszonych produktów i rozwiązań, w tym także prace ukierunkowane na usprawnienie wewnętrznych procesów stosowanych u Wnioskodawcy / tworzenie wewnętrznych narzędzi;
2. Grupa 2 – prace, które nie mają charakteru badawczo-rozwojowego, tj. przykładowo prace związane z szeroko rozumianą sprzedażą / marketingiem, zarządzaniem zespołem, czynnościami czysto administracyjnymi, a także projekty dotyczące utrzymania i obsługi już wdrożonych rozwiązań i produktów, mające charakter rutynowy.
Działalność Spółki prowadzona w ramach czynności z Grupy 2 nie jest objęta niniejszym wnioskiem.
Informują Państwo, że prace realizowane w ramach Grupy 1 projektów obejmują zarówno rozwijanie nowych, jak i ulepszonych rozwiązań, a także opracowywanie nowych technologii. Celem tych działań jest udoskonalanie istniejących produktów, poprawa ich konkurencyjności na rynku oraz tworzenie nowych lub ulepszonych funkcjonalności odpowiadających zapotrzebowaniu rynkowemu.
Wnioskodawca wskazuje, że w ramach prac nad projektami z Grupy 1, które uważa za B+R, każdorazowo były lub są modyfikowane, ulepszane lub opracowywane nowe produkty, procesy, usługi niewystępujące dotychczas w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy lub na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u Wnioskodawcy.
Tym samym opisane przez Państwa prace, które Państwo prowadzą i zamierzają prowadzić należy uznać za mające twórczy charakter.
Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza:
(i)robiący coś regularnie i starannie,
(ii)o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu,
(iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny.
W definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu. Wobec tego najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Z opisu sprawy wynika, że przykładowy przebieg realizacji projektu w ramach prac Grupy 1 wygląda następująco:
1. Faza koncepcyjna – Identyfikacja i sformułowanie hipotezy dotyczącej problemu biznesowego, np. usprawnienie procesu rekrutacji przy użyciu AI; analiza istniejących rozwiązań rynkowych i określenie, które aspekty wymagają innowacyjnego podejścia; współpraca z zespołem data science, jeśli ma to zastosowanie, w celu zdefiniowania zakresu projektu.
2. Faza badawcza – Po ustaleniu problemu biznesowego, przekazanie hipotezy zespołowi badawczemu w celu zidentyfikowania rzeczywistych potrzeb użytkowników. Wykorzystanie wniosków z badań do weryfikacji istotności i głębokości problemu oraz dostosowanie lub doprecyzowanie hipotezy.
3. Faza projektowa – Opracowanie wstępnej koncepcji narzędzia lub rozwiązania (np. algorytmu do wstępnej selekcji kandydatów), zaprojektowanie architektury systemu oraz określenie wymagań technicznych i funkcjonalnych., w tym projektowania UX i UI, oraz wybór najbardziej odpowiedniego rozwiązania infrastrukturalnego.
4. (Dalsza) faza badawczo-eksperymentalna – Tworzenie i testowanie prototypów narzędzia lub rozwiązania, dobór odpowiednich metod i narzędzi technicznych, w tym uczenia maszynowego, przeprowadzanie testów porównawczych oraz udoskonalanie założeń na podstawie wyników.
5. Faza wdrożenia i testowania – Przygotowanie wersji pilotażowej/minimum viable product rozwiązania lub narzędzia, testowanie na ograniczonym zbiorze danych (np. testy A/B), analiza wyników i wprowadzanie usprawnień.
6. Faza finalizacji – Przygotowanie finalnej wersji rozwiązania lub narzędzia, kompletacja dokumentacji, opracowanie planu wdrożenia oraz wskazanie potencjalnych zastosowań w przyszłych projektach.
Podczas realizacji projektu Spółka wykorzystuje szerokie spektrum metodologii prowadzenia projektów i zarządzania nimi. Rodzaj wykorzystywanych metodologii jest każdorazowo dostosowywany do potrzeb konkretnego projektu.
To potwierdza zatem, że spełnione jest i będzie przez Państwa kolejne kryterium definicji działalności badawczo-rozwojowej – systematyczność – w odniesieniu do wskazanych we wniosku prac.
Omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności. Ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika również, że do świadczenia swoich usług wykorzystują Państwo wysoko wykwalifikowany zespół ekspertów z różnych dziedzin, którzy wspierają i rozwijają powyższe produkty cyfrowe, technologie i cyfrowe systemy operacyjne w zakresie m.in. budowania, utrzymania i ulepszania aplikacji software’owych, (...) oraz analizy danych, ulepszania produktów, odkrywania nowych rozwiązań, wsparcia działań e-commerce i innych m.in. przy wykorzystaniu, łączeniu i kształtowaniu obecnie istniejącej wiedzy z zakresu m.in. języków programowania, projektowania architektury oprogramowania i umiejętności w dziedzinach inżynierii oprogramowania i informatyki, a także rozwijania wiedzy, w tym, w szczególności w zakresie narzędzi informatycznych (narzędzia IT), oprogramowania oraz sztucznej inteligencji (AI).
Zatem to pozwala uznać, że w odniesieniu do prac opisanych we wniosku, wykorzystują Państwo istniejące zasoby wiedzy w celu tworzenia nowych zastosowań.
Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.
Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.
Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności – przy czym użyty przez ustawodawcę spójnik „i” wskazuje, że aby uznać działania za prace rozwojowe konieczne jest zaistnienie wszystkich tych czynności, tj.:
- nabycia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
- łączenia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
- kształtowania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
- wykorzystania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.
Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:
- nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;
- łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności pomiędzy wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzy wynikającej z różnych badań naukowych oraz pomiędzy umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badan rozwojowych;
- kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;
- wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.
Co istotne, całość tych czynności służy:
·planowaniu produkcji oraz
·projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.
Jednocześnie ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas) będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.
Jak sami Państwo wskazali, działalność prowadzona w ramach Projektów z Grupy 1, uznawanych przez Państwa za działalność B+R, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany, nawet jeżeli mają one charakter ulepszeń, na każdym jej etapie obejmuje i będzie obejmować nabywanie, łączenie, kształtowanie oraz wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Tym samym, opisane przez Państwa we wniosku i jego uzupełnieniu prace spełniają warunki do uznania ich za prace rozwojowe.
W świetle powyższego należy zgodzić się z Państwem, że działalność Spółki w ramach Projektów z Grupy 1, spełnia ustawową definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.
Zatem są Państwo uprawnieni do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 18d ustawy o CIT po spełnieniu warunków w nim wskazanych.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
