Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.280.2025.6.KB
Usługi z zakresu ochrony przeciwpożarowej, świadczone przez osobę fizyczną bez finansowania ze środków publicznych, podlegają opodatkowaniu 14% stawką ryczałtu jako usługi inżynierskie."} 94,
Interpretacja indywidualna wydana w wyniku uwzględnienia skargi na postanowienie z (...) 2025 r., znak: (...)
Szanowny Panie,
w wyniku uwzględnienia w całości Pana skargi na postanowienie z (...) 2025 r., znak: (...) utrzymujące w mocy postanowienie z (...) 2025 r., znak: (...) o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia i wydania w dniu (...) 2025 r. postanowienia znak: (...) uchylającego ww. postanowienia organów obu instancji – po ponownej analizie Pana wniosku z (...) 2025 r. stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
(...) 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (...) 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Posiada Pan tytuł zawodowy (...) i wykonuje czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. PKD Pana firmy to 71.12.Z oraz 84.25.Z.
W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan następujące czynności:
-wykonuje ekspertyzy (...),
-wykonuje scenariusze (...),
-wykonuje (...),
-świadczy doradztwo techniczne (...),
-wykonuje opinie (...),
-opracowuje instrukcje (...),
-wykonuje plany (...),
-prowadzi szkolenia (...),
-ocenia stan techniczny (...),
-przygotowuje obiekty (...),
-uzgadnia (...),
-przygotowuje dokumentację (...),
-opracowuje dokumentację (...),
-opracowuje dokumentację (...),
-sprawuje nadzór (...).
W 2022 r. wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, złożył oświadczenie o wyborze ryczałtu do naczelnika urzędu skarbowego dnia 4 stycznia 2022 r. Pierwszy przychód w 2022 r. osiągnął Pan w styczniu 2022 r.
Do tej pory rozliczał się Pan według stawki 14% właściwej dla usług inżynierskich (dział 71 PKWiU). Po lekturze interpretacji indywidualnych wydawanych w sprawach osób zajmujących się czynnościami z zakresu ochrony przeciwpożarowej powziął Pan wątpliwość odnośnie właściwości stosowanej stawki zryczałtowanego podatku.
W wielu interpretacjach dla przychodów ze świadczenia usług takich jak wykonywane przez Pana, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał możliwość stosowania stawki 8,5% właściwej dla usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: ustawa o ryczałcie).
Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy lat podatkowych 2022, 2023, 2024, 2025 i kolejnych.
Prowadzona przez Pana działalność jest i będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Od 2022 r. spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie – Pana przychody nie przekroczyły kwoty 2 milionów euro. Od 2022 r. w odniesieniu do wykonywanej działalności gospodarczej nie wystąpiły ani nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie.
Uzupełnienie wniosku
Wskazał Pan, że informacje dotyczące grupowania PKWiU zawarł w stanowisku co do oceny prawnej opisanego stanu faktycznego.
Pana zdaniem, oznaczenie usług kodem PKWiU nie powinno być elementem stanu faktycznego, lecz powinno podlegać ocenie prawnej. Opiera Pan swoje stanowisko na podstawie utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych.
Po pierwsze, w Pana sprawie grupowanie PKWiU jest elementem normy prawnej, która określa sposób opodatkowania wykonywanej działalności. W konsekwencji cała treść normy prawnej powinna podlegać ocenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jako stanowisko w sprawie oceny prawnej danego stanu faktycznego. Jednocześnie konkretnie opisał Pan faktyczny zakres wykonywanych usług i w tym zakresie organ nie zażądał dodatkowych wyjaśnień.
Takie zdanie wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 179/16. Skład orzekający stwierdził (w ślad za sądem pierwszej instancji), że: „wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i w procesie stosowania prawa przez organy podatkowe podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez te organy, inaczej bowiem, zdaniem NSA, gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach, gdzie – tak jak w niniejszej sprawie – od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, bowiem organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej produktu, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy, w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku”.
Po drugie jest Pan zdania, że określenie kodu PKWiU w stanie faktycznym wiązałoby się z ryzykiem nieprecyzyjnego przedstawienia stanu faktycznego. Jest Pan przekonany o słuszności poglądu wyrażonego w wyroku Naczelnego Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 kwietnia 2023 r., sygn. akt: I FSK 782/19: „w postępowaniu interpretacyjnym organ podatkowy oraz sąd administracyjny jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego), a wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Gdyby zatem przyjąć punkt widzenia prezentowany w rozpoznawanej sprawie przez organ interpretacyjny, tj. że podana we wniosku klasyfikacja statystyczna (symbol PKWiU) towaru lub usługi stanowi element stanu faktycznego, to konsekwencją tego punktu widzenia byłoby związanie taką kwalifikacją organu wydającego interpretację oraz sądu administracyjnego oceniającego zgodność z prawem wydanej na tle tego stanu faktycznego interpretacji indywidualnej. Takie stanowisko, tj. wydanie indywidualnej interpretacji tylko pod warunkiem wskazania przez stronę numeru PKWiU świadczonych usług – jak trafnie zauważył Sąd pierwszej instancji – mijałoby by się z celem i w praktyce ograniczało się do odczytania treści przepisu. (...) Jeżeli zatem organ podatkowy stwierdza, że podany przez podatnika opis czynności pozostaje w oczywistej sprzeczności z podanym przez niego symbolem statystycznym PKWiU klasyfikującym tę czynność, a od tego zależy określenie sposobu opodatkowania, powinien w tym zakresie wskazać nieprawidłowość podanej klasyfikacji”.
Ponadto to ostatecznie podatnik poniesie konsekwencje w przypadku nieprawidłowego opisania wykonywanych czynności, które organ przyporządkowałby do danej stawki ryczałtu. Jest to jednak aspekt podlegający ocenie na etapie kontroli lub postępowania podatkowego.
Takie postawienie sprawy dobitnie wskazuje, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powinien ocenić całość przepisu prawnego, który wpływa na opodatkowanie konkretnej sytuacji opisanej w stanie faktycznym.
Wreszcie, nawet opinia Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie klasyfikacji danej usługi nie jest w żaden sposób wiążąca dla podatnika lub organów podatkowych. Takie stanowisko wyraził NSA w wyroku z 26 stycznia 2024 r., sygn. akt: II FSK 487/23: „W judykaturze przyjmuje się, że przepisy prawa podatkowego odwołujące się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jedynie współtworzą normę opodatkowania. Jednakże prawem powszechnie obowiązującym nie są interpretacje klasyfikacji i nomenklatur, wydawane przez organy statystyki publicznej. Interpretacje takie w postępowaniu podatkowym stanowią jedynie dowód i – jak każdy dowód – podlegają swobodnej ocenie organu podatkowego (por. np. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 17 lipca 2009 r., sygn. akt II FSK 376/08; z dnia 23 czerwca 2010 r., sygn. akt I FSK 1040/09; z dnia 4 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 2974/18; publ. CBOSA). Punktem wyjścia dla przypisania danego przychodu jako uzyskanego ze świadczenia określonej usługi powinny być wobec tego nazwy usług wymienionych w poszczególnych przepisach u.z.p.d.o.f. Dopiero następnie poprzez jak najbardziej szczegółowy opis danej czynności można dokonywać ich grupowania do zakresu rzeczowego PKWiU. Nie może ono jednak zastąpić określenia usług, których wykonywanie i uzyskiwanie z tego tytułu przychodów powoduje możliwość ich opodatkowania według właściwej stawki podatku. Zgodnie z art. 217 Konstytucji przedmiot opodatkowania może być określony wyłącznie w przepisach rangi ustawy. Z punktu widzenia standardów konstytucyjnych określanie stawek podatkowych w zryczałtowanym podatku dochodowym dotyczy tych usług, które wymieniono w tekście ustawy. Zadaniem zarówno podatnika w ramach samoobliczenia, jak i organu podatkowego w przypadku kontroli, jest zaś przyporządkowanie ich do właściwej stawki podatku. Z kolei odpowiednie grupowanie do właściwego PKWiU może być jedynie dodatkową wskazówką, lecz nie stanowi przez to elementu stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązany jest zainteresowany ubiegający się o interpretację indywidualną”.
Wskazał Pan, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydawał już interpretacje indywidualne, dotyczące właściwej stawki ryczałtu w przypadku, gdy podatnik nie wskazał grupowania PKWiU dla świadczonych przez siebie usług, np.:
1.Interpretacja z dnia 6 czerwca 2025 r., o sygnaturze: 0115-KDST2-2.4011.208.2025.3.RS;
2.Interpretacja z dnia 21 maja 2025 r., o sygnaturze: 0112-KDSL1-2.4011.198.2025.2.JN;
3.Interpretacja z dnia 17 kwietnia 2025 r., o sygnaturze: 0113-KDIPT2-1.4011.4.2025.3.MGR.
Doprecyzował Pan, że Pana działalność nie jest finansowana ze środków publicznych.
Pytania
1.Czy może Pan zastosować stawkę ryczałtu 8,5% wobec przychodów ze świadczonych przez siebie usług w latach 2022-2025 i następnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 musi Pan korygować faktury wystawione od 2022 r., aby skorzystać z niższej stawki ryczałtu względem przychodów z lat ubiegłych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, dotyczące stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Pana wniosek w zakresie pytania nr 2, w związku z jego wycofaniem, został załatwiony postanowieniem z dnia 26 czerwca 2025 r. o umorzeniu postępowania, znak: (...).
Pana stanowisko w sprawie
Wykonuje Pan swoją działalność w oparciu o ustawę z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Jest Pan (...), niezatrudnionym w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o którym mowa w art. 4 ust. 2a ww. ustawy. Na podstawie tego przepisu może wykonywać czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym polegające na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru.
Definicja ochrony przeciwpożarowej jest zawarta w art. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Zgodnie z tym przepisem ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:
1)zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
2)zapewnianie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia oraz na rzecz ochrony ludności;
3)prowadzenie działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.
Z kolei w art. 2 pkt 1 ww. ustawy zdefiniowano pojęcie „zapobieżeniu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia”, czyli czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o: zapobieżeniu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia – rozumie się przez to:
a)zapewnienie koniecznych warunków ochrony technicznej nieruchomościom i ruchomościom,
b)tworzenie warunków organizacyjnych i formalnoprawnych zapewniających ochronę ludzi i mienia, a także przeciwdziałających powstawaniu lub minimalizujących skutki pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
Czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej są określone w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Zgodnie z tym przepisem właściciel budynku, obiektu budowlanego lub terenu, zapewniając ich ochronę przeciwpożarową, jest obowiązany:
1)przestrzegać przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych;
2)wyposażyć budynek, obiekt budowlany lub teren w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice;
3)zapewnić przeglądy techniczne, konserwacje oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie;
4)zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji;
5)przygotować budynek, obiekt budowlany lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej;
6)zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi;
7)ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
W art. 4 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej określono wskazano, że czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogą wykonywać osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.
Uzupełnieniem tego przepisu jest ust. 2a, w którym ustawodawca wskazał wymagania wobec osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym czynności, o których mowa w ust. 1, polegające na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, niezatrudnionych w jednostkach ochrony przeciwpożarowej. Takie osoby są obowiązane posiadać tytuł zawodowy inżynier pożarnictwa, magister inżynier pożarnictwa albo tytuł zawodowy inżynier i dyplom ukończenia w Szkole Głównej Służby Pożarniczej studiów w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w specjalności inżynieria bezpieczeństwa pożarowego wydany do dnia 30 września 2019 r. lub studiów na kierunku inżynieria bezpieczeństwa w zakresie inżynieria bezpieczeństwa pożarowego wydany po dniu 30 września 2019 r. lub dyplom ukończenia w Akademii Pożarniczej studiów na kierunku inżynieria bezpieczeństwa w zakresie inżynieria bezpieczeństwa pożarowego.
Podsumowując, spełnia Pan ustawowe warunki do prowadzenia działalności w zakresie ochrony przeciwpożarowej, w tym czynności z zakresu zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru.
W konsekwencji, Pana zdaniem, wykonywane czynności, tj.:
-wykonywanie ekspertyz (...),
-wykonywanie scenariuszy (...),
-wykonywanie (...),
-świadczenie doradztwa technicznego (...),
-wykonywanie opinii (...),
-opracowywanie instrukcji (...),
-wykonywanie planów (...),
-prowadzenie szkoleń (...),
-ocena stanu technicznego (...),
-przygotowywanie obiektów (...),
-uzgadnianie (...),
-przygotowywanie dokumentacji (...),
-opracowanie dokumentacji (...),
-opracowanie dokumentacji (...),
-sprawowanie nadzoru (...);
stanowią czynności z zakresu zapobiegania pożarom, w myśl treści przepisów ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Jest Pan zatem zdania, że usługi mogą być uznane za czynności z grupowania PKWiU 84.25.11.0 i tym samym korzystać ze stawki ryczałtu w wysokości 8,5% w myśl przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o ryczałcie.
Jednocześnie w przypadku, gdy dane usługi nie mogłyby być uznane za związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom, Pana zdaniem, kwalifikują się one jako pozostałe usługi ochrony przeciwpożarowej (PKWiU 84.25.19.0). Z uwagi na fakt, że takim usługom nie przyporządkowano konkretnej stawki ryczałtu, powinny one korzystać ze stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Postanowienie organu pierwszej instancji i postanowienie organu drugiej instancji
(...) 2025 r. organ pierwszej instancji wydał postanowienie, znak (...) o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, które odebrał Pan (...) 2025 r.
(...) 2025 r. (data wpływu) wniósł Pan – w wymaganym terminie – zażalenie na ww. postanowienie.
(...) 2025 r. organ drugiej instancji wydał postanowienie o utrzymaniu w mocy postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, znak: (...), które zostało skutecznie doręczone (...) 2025 r.
Skarga na postanowienie
Pismem z (...) 2025 r. (data wpływu (...) 2025 r.) wniósł Pan skargę na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia (...) 2025 r., znak: (...) utrzymujące w mocy postanowienie z dnia (...) 2025 r., znak: (...) o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Wniósł Pan m.in. o uchylenie w całości zaskarżonego postanowienia oraz poprzedzającego go postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Uchylenie postanowienia organu drugiej instancji i poprzedzającego go postanowienia organu pierwszej instancji w wyniku uwzględnienia złożonej przez Pana skargi
W wyniku ponownej analizy sprawy w związku ze złożoną przez Pana skargą Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że skarga okazała się zasadna, w związku z czym uchylił postanowienie organu drugiej instancji z (...) 2025 r., znak: (...) i poprzedzające je postanowienie organu pierwszej instancji z (...) 2025 r., znak: (...) o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Postanowienie wydane w wyniku uwzględnienia skargi odebrał Pan (...) 2025 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku
W związku z powyższym:
·ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z (...) 2025 r. (data wpływu),
·stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Wskazany przepis od dnia 1 stycznia 2025 r. brzmi następująco:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
‒8,5% przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, posiada tytuł zawodowy (...) i wykonuje czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.
W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan następujące czynności:
-wykonuje ekspertyzy (...)j,
-wykonuje scenariusze (...),
-wykonuje (...),
-świadczy doradztwo techniczne (...),
-wykonuje opinie (...),
-opracowuje instrukcje (...),
-wykonuje plany (...),
-prowadzi szkolenia (...),
-ocenia stan techniczny (...),
-przygotowuje obiekty (...),
-uzgadnia (...),
-przygotowuje dokumentacje (...),
-opracowuje dokumentację (...),
-opracowuje dokumentację (...),
-sprawuje nadzór (...).
W tym miejscu wskazać należy, że podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują Zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w rozporządzeniu w sprawie PKWiU.
Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).
Stosownie do pkt 5.3.2 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazano, że każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Natomiast w pkt 7.6.2 ww. Zasad metodycznych wskazano, że: gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:
-grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,
-usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,
-usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
Dokonując analizy usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze wyjaśnienia GUS do PKWiU (2015), zgodnie z którymi:
Sekcja M USŁUGI PROFESJONALNE, NAUKOWE I TECHNICZNE
Sekcja ta obejmuje:
-usługi prawne,
-usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu,
-usługi doradztwa podatkowego,
-usługi firm centralnych (head offices),
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
-usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne,
-usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
-usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych,
-usługi reklamowe,
-usługi badania rynku i opinii publicznej,
-usługi fotograficzne,
-usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych,
-usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne,
-usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane,
-usługi weterynaryjne.
Sekcja ta nie obejmuje:
-usług schronisk dla zwierząt gospodarskich, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,
-usług strzyżenia owiec, sztucznego unasienniania, opieki nad stadem, wypasania cudzego inwentarza, trzebienia kogutów, czyszczenia kojców itp., sklasyfikowanych w 01.62.10.0,
-realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,
-wydawania map, atlasów i globusów, w formie drukowanej, sklasyfikowanego w 58.11.15.0 i 58.11.16.0,
-usług związanych z produkcją promocyjnych lub reklamowych filmów i nagrań wideo, sklasyfikowanych w 59.11.12.0,
-usług projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanych w 62.01.1,
-usług holdingów finansowych, sklasyfikowanych w 64.20.10.0,
-usług sporządzania list adresowych i obsługi poczty, sklasyfikowanych w 82.19.12.0,
-usług związanych z organizacją targów, wystaw i kongresów, sklasyfikowanych w 82.30.1,
-prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz prowadzenia państwowych ewidencji, sklasyfikowanego w 84.13.1,
-usług sądów i prokuratury, sklasyfikowanych w 84.23.11.0,
-usług schronisk dla zwierząt domowych, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 96.09.11.0.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 71 „Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych”, który obejmuje:
-usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,
-usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,
-badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.
W dziale 71 mieści się klasa 71.12 „Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne”.
Natomiast grupowanie 71.12.11.0 „Usługi doradztwa technicznego” obejmuje:
-usługi doradztwa dotyczące zasad i metod inżynierskich, jeśli są wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego, włączając analizę, badania i przeglądy,
-usługi rzeczoznawcy, który ze względu na doświadczenie, wyszkolenie, umiejętności lub wiedzę inżynierską, jest uznawany za osobę wykwalifikowaną w zakresie wydawania fachowej opinii w tego typu sprawach,
-badanie techniczne uszkodzonego systemu inżynieryjnego lub konstrukcji celem określenia jego przyczyn.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług doradztwa, badań i raportów wykonywanych w połączeniu z projektem, sklasyfikowanych w 71.12.12.0 - 71.12.19.
Grupowanie 71.12.19.0 „Usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć” obejmuje:
-usługi projektowania technicznego związane z:
-projektami w zakresie dystrybucji gazu ziemnego i pary wodnej,
-projektami w zakresie pozostałych przedsięwzięć, gdzie indziej niesklasyfikowanymi,
-usługi projektowania technicznego systemów, procesów, obiektów lub wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowane, włączając projekty, plany i studia z nimi związane.
Sekcja O USŁUGI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I OBRONY NARODOWEJ; USŁUGI W ZAKRESIE OBOWIĄZKOWYCH ZABEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH obejmuje:
-usługi ustawodawcze i wykonawcze prowadzone przez centralne i naczelne organy administracji państwowej, terenowe organy administracji rządowej i organy samorządowe w zakresie sprawowania funkcji wewnętrznej państwa w sferze finansowej, podatkowej, gospodarczej, kulturalnej, edukacji, ochrony zdrowia i pozostałej socjalnej,
-usługi związane ze sprawowaniem funkcji zewnętrznych państwa w sferze spraw zagranicznych i obronności,
-usługi w sferze ochrony bezpieczeństwa państwa oraz porządku i bezpieczeństwa publicznego,
-usługi wymiaru sprawiedliwości łącznie z wykonywaniem wyroków sądowych, z wyłączeniem usług komorników,
-usługi państwowej i ochotniczej straży pożarnej,
-usługi związane z obowiązkowymi zabezpieczeniami społecznymi.
W zakres klasy 84.25 „Usługi ochrony przeciwpożarowej” wchodzą grupowania:
·84.25.11.0 „Usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom”
Grupowanie to obejmuje:
-usługi administracyjne i operacyjne jednostek Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostek ochotniczych straży pożarnych w zakresie zwalczania i zapobiegania pożarom, finansowane ze środków publicznych,
-usługi morskich statków pożarniczych.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług ochrony przeciwpożarowej i gaszenia pożarów w lasach, sklasyfikowanych w 02.40.10.3,
-usług gaszenia pożarów na terenach wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, sklasyfikowanych w 09.10.11.0,
-usług ochrony przeciwpożarowej i gaszenia pożaru na lotniskach, prowadzonych przez niewyspecjalizowane jednostki, sklasyfikowanych w 52.23.19.0.
·84.25.19.0 „Pozostałe usługi ochrony przeciwpożarowej”
Grupowanie to obejmuje także usługi jednostek straży pożarnych w zakresie:
-nadzorowania plaż i akcji ratowniczych na otwartych wodach i w górach,
-ochrony cywilnej prowadzonej przez siły policyjne lub wojsko,
-zwalczania skutków powodzi i innych klęsk żywiołowych.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług w zakresie zwalczania skutków powodzi i innych klęsk żywiołowych, nadzorowania plaż i akcji ratowniczych na otwartych wodach i w górach oraz podobnej działalności prowadzonej przez siły policyjne, sklasyfikowanych w 84.24.11.0.
Uwzględniając przedstawione Zasady metodyczne oraz wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a także mając na uwadze, że świadczy Pan usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, która nie jest finansowana ze środków publicznych, stwierdzić należy, że wykonywane przez Pana czynności, nie wpisują się w zakres wskazanych przez Pana w stanowisku własnym grupowań PKWiU 84.25.11.0 lub 84.25.19.0. Z wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika bowiem, że ww. grupowania znajdują się w sekcji O „Usługi administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych”, która swym zakresem obejmuje m.in. usługi państwowej i ochotniczej straży pożarnej. Ponadto, jak wynika z ww. wyjaśnień grupowanie 84.25.11.0 obejmuje usługi administracyjne i operacyjne jednostek Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostek ochotniczych straży pożarnych w zakresie zwalczania i zapobiegania pożarom, finansowane ze środków publicznych oraz usługi morskich statków pożarniczych. Natomiast grupowanie PKWiU 84.25.19.0 obejmuje także usługi jednostek straży pożarnych w zakresie: nadzorowania plaż i akcji ratowniczych na otwartych wodach i w górach, ochrony cywilnej prowadzonej przez siły policyjne lub wojsko, zwalczania skutków powodzi i innych klęsk żywiołowych. Z powyższego wynika jednoznacznie, że usługi objęte grupowaniami PKWiU 84.25.11.0 oraz 84.25.19.0 dotyczą usług świadczonych przez państwową i ochotniczą straż pożarną, finansowanych ze środków publicznych. Tymczasem Pan świadczy usługi jako osoba fizyczna w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie jest Pan podmiotem wymienionym w sekcji O – organem administracji publicznej. Wobec powyższego wykonywane przez Pana czynności nie wpisują się w zakres objęty wskazanymi przez Pana we własnym stanowisku w sprawie grupowaniami PKWiU 84.25.11.0 lub 84.25.19.0.
Natomiast wykonywane przez Pana czynności, wpisują się w zakres działu 71, który obejmuje m.in. usługi w zakresie inżynierii, usługi w zakresie badań i analiz technicznych oraz opracowywanie projektów. Z wniosku wynika bowiem, że jest Pan (...) i w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wykonuje następujące czynności: ekspertyzy (...), scenariusze (...), (...), opinie (...), plany (...) oraz świadczy doradztwo techniczne (...), opracowuje instrukcje (...), prowadzi szkolenia (...), ocenia stan techniczny (...), przygotowuje obiekty (...), uzgadnia (...), przygotowuje dokumentacje (...), opracowuje dokumentację (...), opracowuje dokumentację z(...), sprawuje nadzór (...).
Zatem, wykonywane przez Pana czynności wpisują się w zakres objęty działem 71 PKWiU „Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych”, który znajduje się w sekcji M „Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne”, która obejmuje m.in. usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne oraz usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów, które osiąga Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia opisanych usług, i które wpisują się w zakres objęty działem 71 PKWiU „Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych”, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 14%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pan wskazał 8,5%.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie określenia stawki ryczałtu dla świadczonych usług uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w związku z art. 54 § 3 PPSA.
W myśl art. 54 § 3 PPSA:
Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.
