Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.744.2025.3.JS
Wpłata zaliczki na podatek dochodowy z tytułem 'PIT-5' dokonana po terminie przewidzianym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi skutecznego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania na zasadach ogólnych, jeżeli podatnik nie złożył pisemnego oświadczenia w wymaganym terminie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 26 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek uzupełniła Pani pismem z 4 listopada 2025 r. (wpływ: 12 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej przebywała Pani poza granicami RP. Po powrocie do Polski podjęła Pani decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej i 26 kwietnia 2023 r. zarejestrowała Pani po raz pierwszy działalność w CEIDG.
W trakcie rejestracji nie korzystała Pani z pomocy żadnych firm oferujących doradztwo podatkowe, wniosek wypełniała Pani sama. W trakcie rejestracji działalności była Pani przekonana, że jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej wybrała Pani zasady ogólne, gdzie faktycznie omyłkowo został zaznaczony wybór podatku liniowego.
Będąc w tym przekonaniu 21 sierpnia 2023 r. (poniedziałek) dokonała Pani przelewu do US, w tytule wskazując PIT-5 (dowód - wyciąg bankowy). Kolejne przelewy zaliczek na podatek dochodowy były z analogicznym tytułem przelewu, co jednoznacznie wskazywało na Pani deklarację woli jako wybór formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.
Analogicznie złożyła Pani zeznanie podatkowe za rok 2023 na formularzu PIT-36 (dotyczącym formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych).
Równocześnie w roku 2024 podjęła Pani decyzję o zmianie formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na podatek liniowy oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na podatek liniowy. Powyższa deklaracja została przez organ podatkowy przyjęta bez żadnych zastrzeżeń, co utwierdziło Panią w przekonaniu o tym, że za rok 2023 dokonała Pani wyboru formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej za rok 2023 na zasadach ogólnych.
W tym czasie organ podatkowy po weryfikacji Pani zeznania podatkowego wezwał Panią jako podatnika do złożenia korekty, aby uniknąć ewentualnych kar i odsetek ustawowych dokonała Pani korekty i wpłaty podatku jako PIT-36L. Jednakże nie zgada się Pani z decyzją organu podatkowego nakazującą Pani niezgodną z Pani wolą i działającą na Pani niekorzyść korektę i zmianą formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej za rok 2023 z zasad ogólnych na podatek liniowy. Organ podatkowy odrzucił Pani wyjaśnienie przechylając się do faktu, że NSA z 22 lutego 2024 r., ll FSK 710/21 (…).
Uzupełnienie wniosku:
Wnosi Pani o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej stosowania art. 9a ust. 1-2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie skuteczności wyboru formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych za rok 2023.
Nie oczekuje Pani analizy Pani sytuacji faktycznej, ani oceny działań urzędu skarbowego — prosi Pani wyłącznie o wykładnię przepisów prawa podatkowego, tj. czy określone zachowanie podatnika spełnia warunki złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania na zasadach ogólnych.
Prosi Pani o dokonanie wykładni art. 9a ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Działalności gospodarcza została zarejestrowana 26 kwietnia 2023 r.
Pierwszy przychód z działalności uzyskała Pani 4 maja 2023 r, zaś dochód do opodatkowania z działalności ponad kwotę wolną od podatku uzyskała Pani za m-c 07/2023.
W przekonaniu, że wybrano opodatkowanie na zasadach ogólnych, 21 sierpnia 2023 r. (poniedziałek) dokonano w ustawowym terminie pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy, wpisując w tytule przelewu „PIT-5”. Kolejne wpłaty dokonywane były w tej samej formie i z tym samym tytułem.
Zeznanie roczne za 2023 r. złożono na formularzu PIT-36. W roku 2024 dokonano zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy, przyjętej przez urząd bez zastrzeżeń.
Była to pierwsza wpłata zaliczki, ponieważ wcześniej nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu osiągnięcia dochodu — działalność w początkowym okresie generowała koszty przewyższające przychody.
Wskazuje Pani, że termin na złożenie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania należy uznać za zachowany, ponieważ 20 sierpnia 2023 r. przypadał na niedzielę - dzień ustawowo wolny od pracy. Zgodnie z art. 12 § 5 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa następnego dnia roboczego. W konsekwencji dokonanie przelewu 21 sierpnia 2023 r. było skuteczne i nastąpiło w ustawowym terminie.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w świetle art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 60 Kodeksu cywilnego, wpłata zaliczki na podatek z tytułem przelewu „PIT-5” dokonana 21 sierpnia 2023 r. może stanowić skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych za rok 2023?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, tak.
Zgodnie z art. 9a ust. 1-2 ustawy o PIT, wybór formy opodatkowania następuje przez złożenie pisemnego oświadczenia we właściwym urzędzie skarbowym w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięto pierwszy przychód. W świetle art. 60 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli może być wyrażone przez każde zachowanie ujawniające wolę w sposób dostateczny, także w formie elektronicznej.
Dokonanie przelewu z tytułem „PIT-5” jednoznacznie wskazuje na wybór zasad ogólnych. Taka czynność spełnia wymóg formy pisemnej, a więc stanowi skuteczne oświadczenie woli. Dodatkowo, zgodnie z wyrokiem NSA z 22 lutego 2024 r. (II FSK 710/21), wskazanie formy opodatkowania w tytule przelewu może być uznane za skuteczne oświadczenie o wyborze tej formy.
Dochowała Pani również terminu złożenia oświadczenia, gdyż przelew został dokonany w pierwszym dniu roboczym po 20 sierpnia 2023 r., który był dniem wolnym od pracy. Wobec powyższego wybór formy opodatkowania na zasadach ogólnych za 2023 r. był skuteczny.
Przedstawione powyżej stanowisko stanowi Pani własny pogląd na sposób zastosowania przepisów prawa podatkowego w opisanym stanie faktycznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z powyższych przepisów wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Natomiast jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy to jak wynika z powyższych przepisów ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych to powinien złożyć oświadczenie o rezygnacji z tej formy opodatkowania w określonym w przepisach terminie.
Pani natomiast omyłkowo wybrała przy rejestracji działalności gospodarczej w kwietniu 2023 r. opodatkowanie w formie liniowej. Chciała Pani jednak korzystać z opodatkowania w prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.
Wątpliwości Pani sprowadzają się do ustalenia, czy dokonana przez Panią wpłata zaliczki na podatek 21 sierpnia 2023 r. z tytułem przelewu PIT-5 może stanowić skuteczne oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania w formie liniowej.
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Pani natomiast pierwszy przychód uzyskała w maju 2023 r., a zaliczkę na podatek zapłaciła Pani dopiero w sierpniu 2023 r.
Tym samym przelewu wykonanego przez Panią w sierpniu 2023 r. nie mogę uznać za skutecznie złożone oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania w formie podatku liniowego. Zostało ono bowiem złożone po terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Bez znaczenia w niniejszej sprawie pozostaje fakt, że:
·zmiana ta została przez Panią omyłkowo zaznaczona, a Pani intencje były inne;
·złożyła Pani zeznanie roczne na formularzu PIT-36.
Samo złożenie zeznania podatkowego na formularzu PIT-36, który jest właściwy dla rozliczenia dochodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkowywanych na skali podatkowej nie stanowi o oświadczeniu do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze/rezygnacji z zadeklarowanej formy opodatkowania.
Jeśli popełniła Pani błąd odnośnie wyboru formy opodatkowania w kwietniu 2023 r. i pierwszy przychód osiągnęła Pani w maju 2023 r. to miała Pani czas na dokonanie zmiany do 20 czerwca 2023 r. Pani natomiast takiej zmiany nie dokonała, więc w 2023 r. Pani dochody należy opodatkować na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dlatego też stanowisko Pani uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
